آموزش باغبانی

پرورش گل رز سیاه

گل رز سیاه

گل موسوم به هالفتی (Halfeti) که در منطقه ای به این نام در کشور ترکیه می روید، به لحاظ شکل ظاهری همانند گل رز معمولی می باشد، اما رنگ خاص آن است که باعث شده به عنوان یک گل استثنایی در جهان مطرح شود. رنگ مشکی این گل به قدری سیاه است که ببیننده تصور می کند با اسپری مشکی رنگ شده است.

معرفی گل هالفتی:

اما علیرغم سیاه به نظر رسیدن رنگ این گل، در حقیقت رنگ آن قرمز خونی تیره است. گل رز سیاه گلی کاملا فصلی بوده و تنها در فصل تابستان و آن هم به تعداد محدود در روستای هالفتی کشور ترکیه دیده می شود. آنچه که باعث رنگ سیاه و اهریمنی این گل شده شرایط منحصر به فرد خاک منطقه هالفتی و میزان PH آبهای زیر زمینی این منطقه که نشات گرفته از رودخانه Euphrates است، می باشد. گلهای گیاه در فصل بهار شکوفه هایی به رنگ قرمز تیره می دهند که رنگ آنها نهایتا در طول تابستان به رنگ سیاه تغییر می کند.

مردم منطقه هالفتی بر این تصورند که گل سیاه نماد راز، امید و صبر و همچنین خبرهای بد و مرگ است. رزهای سیاه رو به انقراضند. همزمان با احداث سد Birecik در سال 1990 و نقل مکان کردن اهالی منطقه هالفتی، گل رز سیاه نیز در معرض نابودی قرار گرفت.

برای مطالعه مقاله گل رز هلندی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

گل زیبای رز سیاه

گل زیبای رز سیاه

در زمان ساخته شدن سد چند روستا که در میان آنها روستای هالفتی نیز وجود داشت به زیر آب رودخانه Euphrates فرو رفتند، با این حال روستای جدید هالفتی در 10 کیلومتری جای اولیه خود مجددا روی زمینهای روستای Karaotlak بنا شد.

با وجود این فاصله کوتاه شرایط برای رشد گل های زیبای سیاه دشوار شد. روستائیان دوباره اقدام به کاشت این گل ها در باغهای خود کردند، اما رزهای سیاه نتوانستند سازگاری چندانی با شرایط محیطی جدید خود داشته باشند و بتدریج تعداد این گلها در این منطقه رو به کاهش گذاشت.

مجموعه بذر رز رونده

مقامهای محلی منطقه شروع به انجام اقداماتی برای حفظ و احیای دوباره رز سیاه کردند. بدین ترتیب که اقدام به جمع آوری نهال ها و جوانه های گل سیاه از خانه ها و باغهای روستاییان کرده و مجددا شروع به کاشت آنها در باغ شهرهایی در نزدیکی منطقه اصلی رشد گل رز سیاه کردند که این عمل تا حدودی توانست به بهبود وضعیت گل رزهای سیاه بیانجامد. گل رز سیاه از جمله زیبایی های خلقت است که دیدن آن ممکن است یکبار در زندگی نصیب هر کس شود. اگر اتفاقی در فصل بهار در کشور ترکیه بودید لذت تماشای گل رز سیاه را از دست ندهید.

برای مطالعه مقاله چگونگی کاشت گل ختمی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

پرورش گل رز سیاه

پرورش گل رز سیاه

شرایط مورد نیاز برای پرورش گل رز سیاه:

خاک مورد نیاز برای پرورش گل رز مشکی بایستی کمی اسیدی بوده و از زهکشی مناسبی برخوردار باشد. گل سیاه باید در عمق 18 سانتی متری خاک کاشته شود و قطر محیط کاشت آن در حدود 38 الی 46 سانتی متر در نظر گرفته شود. پس از اینکه گیاه کاشته شد و فضای مازاد آن از خاک پر شد، بهتر است برای رشد مطلوب گیاه مقداری کود و مالچ به سطح خاک آن اضافه گردد. در کشور هلند بسیاری از تولید کنندگان گل رز مشکی، برای آبیاری این گیاه از رنگ سیاه مرغوب و با کیفیت بالا استفاده می کنند که این کار می تواند در تولید گل رز سیاه مرغوب بسیار کاربردی و موثر باشد.

در تولید گل رز سیاه آبیاری با رنگ سیاه گل رز و کوددهی به آن در مراحل پایانی رشد، باعث توقف رشد ساقه ها شده و غنچه های گیاه متورم می شوند. این مرحله در کاشت گلخانه ای گل رز سیاه حساس ترین مرحله می باشد، زیرا در این مرحله است که 90 درصد رنگدانه هایی که باعث تعیین رنگ گل رز می شوند فعالیت خود را شروع می کنند.

گل رز زرد

باید با آغاز فرایند رشد غنچه های گل رز در محیط گلخانه، به طور مرتب دمای محیط را کنترل کنید زیرا میزان دما در این مرحله به شدت در رنگ گل تاثیر گذار خواهد بود. وجود درجه حرارت خنک در این مرحله منجر به افزایش مقدار رنگدانه های تولید شده در گیاه می شود و این یعنی تیره تر شدن رنگ گل رز سیاه.

نور جذب شده نیز از جمله فاکتورهای تاثیر گذار در رنگ گیاه است به طوری که در برخی واریته های گل رز مانند Baccara، با کاسته شدن از میزان نور جذب شده و ایجاد شرایط سایه و همچنین کاهش نسبی دما و آبیاری کردن گیاه با رنگ سیاه، گل تولید شده توسط بوته کاملا به رنگ سیاه خواهد بود.

برای خرید بذر گل می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

یک دیدگاه درباره مقاله “پرورش گل رز سیاه

  1. Avatar س گفت:

    این تصاویر ادیت شده ست. این رز به وفور در ایران یافت می شود که همان رز جگری مایل به سیاه میباشد که حالت مخملی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *