آموزش باغبانی

کاشت بذر گل محمدی

مزرعه گل محمدی معطر

گل محمدی گلی زیبا و زینتی و دارای خواص فراوان است. گلاب یکی از مهم ترین فرآورده های گل محمدی است که استفاده های زیادی از آن می شود. علاوه بر گلاب از گل محمدی در تهیه دمنوش و شربت نیز استفاده می شود. این گل موارد استفاده زیادی در آشپزی هم دارد.

چگونگی رشد گیاه گل محمدی:

رشد گیاه گل محمدی به صورت بوته ای و درختچه ای می باشد. گیاهی چند ساله است که گلهایی نسبتا بزرگ به رنگ صورتی و قرمز دارد. گلهای این گیاه بسیار معطر و خوش بو هستند که عطر خاص آنها در هنگام شکفتن تمام فضا را در بر می گیرد. گل محمدی با عنوان گل سرخ نیز شناخته می شود. شاخه های این گیاه تیغ دار و استوانه ای شکل هستند.

برای مطالعه مقاله آشنایی با گل محمدی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مزرعه گل محمدی

مزرعه گل محمدی

کاسبرگهای گل محمدی اندام مورد استفاده این گیاه می باشند. برگهای آن به رنگ سبز هستند. استفاده از اسانس گل محمدی در معطر سازی و تهیه عطر و گلاب مهمترین کاربرد این گیاه محسوب می شود. علاوه بر این از آن به عنوان چاشنی در برخی غذاها و دسرها و همچنین از پودر آن در ماست و دوغ استفاده می کنند. در ضمن گل محمدی دارای خواص دارویی و درمانی متعددی است.

بذر گل محمدی

طریقه کاشت بذر گل محمدی:

پیش از اقدام به کاشت بذرهای گل محمدی، آنها را در داخل دستمالی مرطوب قرار داده و دستمال را در داخل یک پلاستیک قرار می دهند و در یخچال با دمای 2 درجه سانتی گراد به مدت 6 الی 10 هفته نگه می دارند. انجام این فرایند برای شکسته شدن خواب بذرها و آماده شدن آنها برای جوانه زنی انجام می گیرد. بایستی در این مدت برای ممانعت از خشک شدن بذرها هرازگاهی چند قطره آب به آنها اضافه کنید.

ظرف مورد نظر برای کاشت بذر گل محمدی را با نیمی از ورمی کولیت و نیمی دیگر با خاک گلدان استریل شده پر کرده، دانه های گل محمدی را به طور مرتب روی خاک چیده و به کمک کف دست به صورت آهسته آنها را بفشارید تا دانه ها بخوبی به خاک بچسبند. سپس روی بذرها را با قشری از شن به ضخامت 1 الی 1.5 سانتی متر بپوشانید. خاک را تا زمان جوانه زنی بذرها مرطوب نگه دارید ولی خیس نکنید. بهتر است در این مدت روی خاک را به آرامی با کمک اسپری مرطوب کنید. ظرف حاوی بذرها را در مکانی با دمای 16 الی 21 درجه سانتی گراد که بتواند نور کافی نیز دریافت کند قرار دهید.

برای مطالعه مقاله پرورش گل شمعدانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مزرعه کاشت گل محمدی

مزرعه کاشت گل محمدی

جوانه زنی بذرهای گل محمدی ممکن است 1 الی 10 هفته به طول بیانجامد. پس از جوانه زدن و 3 تا 4 برگی شدن می توانید کار انتقال آنها را به گلدانهای جداگانه انجام دهید. گلدانها را برای مدت یک ماه در مجاورت پنجره قرار دهید و به مرور میزان نور مستقیم دریافتی نهال ها را به روزی 6 ساعت در روز برسانید. بعد از گذشت 3 ماه نهال ها را به فضایی باز در باغچه انتقال دهید.

خرید گل سرخ

سعی کنید در طول فصل رشد نهال ها را با استفاده از کود متعادل تقویت کنید، غلظت کود را به میزان نصف مقدار توصیه شده کاهش دهید. آبیاری گل ها باید به طور مرتب انجام گیرد. در روزهای گرم تابستان آبیاری ریشه نهال ها را به هفته ای دو مرتبه افزایش دهید. نباید سطح گل محمدی را مکررا با آبپاش آبیاری کنید این کار هم مانع رسیدن آب کافی به ریشه های عمیق تر می شود و همچنین می تواند زمینه بروز قارچ در تنه و شاخه های گل را در پی داشته باشد.

بذر گل محمدی برای داشتن رشد مناسب، نیازمند خاکی غنی، سبک لومی و شنی و یا لومی رسی می باشد. همچنین خاک گل محمدی باید دارای زهکشی مناسبی باشد. این گیاه در فصل بهار به گل می نشیند. ارتفاع این گیاه بسته به شرایط اقلیمی می تواند بین 1 الی 4 متر متغییر باشد. نوع بوته نیز در ارتفاع گیاه موثر است.

برای خرید بذر گل می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *