خوشمزه ها

آجیل برزیلی شامل چیست

آجیل برزیلی شامل چیست

آجیل برزیلی یا آجیل برزیل از درخت لاتین برداشت می شود. این خوراکی منبع خوبی از چربی های مفید، پروتئین، فیبر و سلنیوم هستند. مغز آجیل برزیلی علی رغم نامش از نظر فنی یک دانه (حبوبات) است تا یک آجیل. طبق تعریف، آجیل ها میوه های پوسته سخت هستند که حاوی یک دانه بزرگ و بزرگ هستند. گردو و پسته نمونه های خوب و معتبری (از تعریف آجیل) هستند.

آجیل برزیلی ممکن است خواص شگفت آور و قدرتمندی از جمله تقویت سلامت قلب، تأمین آنتی اکسیدان و بهبود عملکرد مغز را به همراه داشته باشد. در این مقاله، درباره فواید آجیل برزیلی برای سلامتی، مضرات احتمالی آنها و نحوه افزودن آنها به رژیم غذایی بحث می کنیم.

خاصیت آجیلی برزیلی چیست؟

آجیل برزیلی از غنی ترین منابع تامین سلنیوم است که یک ماده معدنی ضروری برای بدن با خاصیت آنتی اکسیدانی است. سلنیوم نقش مهمی در توان باروری، متابولیسم و سلامت سیستم ایمنی بدن دارد. یک آجیل برزیلی حاوی 68 تا 91 میکروگرم (میکروگرم) سلنیوم است، به این معنی که فقط یک مغز در روز می تواند مقدار توصیه شده روزانه 55 میکروگرم برای بزرگسالان را تأمین کند. مغزهای آجیل برزیل علاوه بر سلنیوم حاوی مقدار زیادی پروتئین، مواد معدنی ضروری و چربی های مفید هستند.

آجیل برزیلی یا آجیل برزیل از درخت لاتین برداشت می شود

آجیل برزیلی یا آجیل برزیل از درخت لاتین برداشت می شود

اطلاعات غذایی آجیل برزیلی:

طبق منبع معتبر وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)، یک وعده حاوی سه مغز آجیل برزیل حاوی مواد مغذی زیر است.

انرژی: 99 کالری

پروتئین: 2.15 گرم پروتئین

چربی: 10.06 گرم

کربوهیدرات: 1.76 گرم

فیبر: 1.1 گرم

فسفر: 109 میلی گرم

پتاسیم: 99 میلی گرم

منیزیم: 56 میلی گرم

کلسیم: 24 میلی گرم

روی: 0.61 میلی گرم

آهن: 0.36 گرم

با توجه به مشخصات تغذیه ای چشمگیر آجیل برزیلی، جای تعجب نیست که این آجیل ها بسیار محبوب شده اند.

آجیل برزیلی برای سلامت قلب:

آجیل های برزیل حاوی چربی های مفیدی به نام اسیدهای چرب اشباع نشده و غیر اشباع هستند. طبق انجمن قلب آمریکا (AHA)، مصرف چربی های اشباع نشده تک و چربی های اشباع نشده چندگانه به جای چربی های اشباع و ترانس به بهبود سطح کلسترول کمک می کند، که خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را کاهش می دهد. آجیل برزیلی فیبر غذایی نیز فراهم می کند. گزارش AHA می گوید که خوردن غذاهای غنی از فیبر سطح کلسترول خون را بهبود می بخشد و خطر بیماری های قلبی، سکته، چاقی و دیابت نوع دو را کاهش می دهد.یافته های یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که مصرف بیشتر آجیل های درختی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و حمله قلبی را در میان افراد مبتلا به دیابت کاهش می دهد.

آجیل بریلی برای سلامت تیروئید:

کمبود سلنیوم می تواند باعث عدم تعادل هورمونی شود که می تواند بر روی خواب، خلق و خو، تمرکز و متابولیسم تأثیر منفی بگذارد.سلنیوم در تولید هورمون نقش اساسی دارد. غده تیروئید از سلنیوم برای تبدیل هورمون تیروکسین (T4) به شکل فعال خود یعنی هورمون تری یدوتیرونین (T3) استفاده می کند. دریافت مقدار کافی سلنیوم از منابع غذایی ممکن است از بروز مشکلات تیروئیدی مانند کم کاری تیروئید جلوگیری کرده یا به آنها کمک کند.

آجیل های برزیل

آجیل های برزیل

آجیلی برزیلی سرشار از آنتی اکسیدان بالا:

سلنیوم موجود در آجیل های برزیل می تواند سیستم آنتی اکسیدانی بدن را تقویت کرده و از استرس اکسیداتیو جلوگیری کند. کبد سلنیوم را شکسته و به نوعی پروتئین به نام سلنوپروتئین تقسیم می کند، که به طور موثر رادیکال های آزاد اضافی را از بین می برد. رادیکال های آزاد باعث استرس اکسیداتیو می شوند و تحقیقات آنها را با بسیاری از بیماری های مزمن سلامتی، از جمله سرطان ارتباط داده است.

یک تحقیق اثرات آنتی اکسیدانی مصرف مغز برزیل را بررسی کرد. در طول مطالعه، نود و یک فرد مبتلا به فشار خون بالا و غلظت چربی خون بالا یا هر روز به مدت 12 هفته 13 گرم دانه برزیل دانه ریز، بخشی از چربی کم یا دارونما دریافت کردند. شرکت کنندگان در گروه آجیل برزیل میزان سلنیوم بیشتری داشتند و فعالیت آنزیم آنتی اکسیدانی به نام GPx3 افزایش یافت. این آجیل همچنین دارای مقادیر کمتری از لیپوپروتئین اکسید شده با چگالی کم (LDL) بودند، که عموم گاهی اوقات آنها را “کلسترول بد” می نامند.

اثرات ضد التهابی آجیل برزیل:

خواص آنتی اکسیدانی آجیل برزیلی ممکن است به کاهش التهاب در بدن کمک کند. التهاب با بسیاری از بیماری های مزمن ارتباط دارد. یک مطالعه در مقیاس کوچک در سال 2014، اثرات سلامتی خوردن یک مغز برزیل در روز در افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه را بررسی کرد. پس از 3 ماه، محققان متوجه کاهش التهاب و نشانگرهای استرس اکسیداتیو شدند.

آجیل برزیلی باعث کاهش قند خون:

خوراکی های غنی از سلنیوم می تواند به بهبود سطح قند خون افراد کمک کند. مطالعه ای در مجله تغذیه اروپا گزارش داد که خوردن یک عدد مغز آجیل برزیل در روز به مدت 8 هفته باعث کاهش کلسترول و سطح گلوکز ناشتا در بزرگسالان سالم می شود. یافته های یک مطالعه هشت هفته ای دیگر نشان داد که مصرف مکمل 200 میکروگرم سلنیوم باعث کاهش سطح انسولین و بهبود حساسیت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع دو و بیماری کرونر قلب می شود. محققان همچنین از افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی در بدن خبر دادند.

آجیل برزیلی موثر در بهبود عملکرد مغز:

آنتی اکسیدان ها به سلامت مغز کمک می کنند. آجیل برزیلی دارای اثرات آنتی اکسیدانی قدرتمندی است که ممکن است عملکرد مغز را تقویت کند. دانشمندان کاهش عملکرد آنتی اکسیدانی را با اختلال شناختی و بیماری های تخریب عصبی، از جمله بیماری آلزایمر مرتبط دانسته اند. یافته های یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که افراد مبتلا به آلزایمر سطح سلنیوم کمتری نسبت به افراد فاقد این بیماری دارند. یک منبع آزمایش معتبر در مقیاس کوچک گزارش کرد که خوردن یک عدد مغز آجیل برزیل در روز به مدت شش ماه تأثیرات مثبتی بر برخی از عملکردهای شناختی در میان افراد مسن با اختلال شناختی جزئی (MCI) در مقایسه با افراد گروه کنترل دارد. این نتیجه ممکن است به دلیل برگشت آجیل از کمبود سلنیوم باشد.

با این حال، یک مطالعه برپایه منبع معتبر هیچ ارتباطی بین سطح سلنیوم و توانایی شناختی پیدا نکرد. برای کشف اینکه سلنیوم چگونه بر شناخت تأثیر می گذارد و تعیین اینکه آیا می تواند از بیماری های عصبی جلوگیری یا درمان کند، تحقیقات بیشتری لازم است.

نحوه مصرف آجیل برزیلی:

شما می توانید مغزهای کامل آجیل برزیلی را به عنوان میان وعده بخورید یا آنها را به غذاها یا خوراکی دیگر اضافه کنیدد. آجیل برزیلی برای خوردن خام یا بو داده خوب است.

برای تفت دادن آجیل برزیلی روی اجاق گاز:

یک لایه آجیل برزیلی را در یک ماهیتابه با حرارت متوسط ​​قرار دهید. برای جلوگیری از سوزاندن آجیل ها هر دقیقه یا همین حدود

حدود 5 تا 10 دقیقه پخت را ادامه دهید تا آجیل ها معطر شوند.

برای تفت دادن آجیل برزیلی در فر:

  • فر را با دمای 350 درجه فارنهایت یا 175 درجه سانتیگراد پیش گرم کنید.
  • مغزها را روی یک لایه کاغذ پوستی در یک سینی پخت قرار دهید.
  • سینی پخت را در فر از قبل گرم کردن قرار داده و به مدت 5 دقیقه تفت دهید.
  • سینی پخت را برداشته و آجیل ها را هم بزنید.
  • ورق پخت را 5 دقیقه دیگر به اجاق برگردانید.
  • آجیل های بو گرفته را از فر خارج کرده و با نمک، گیاهان یا ادویه جات، طعم دهید.
  • قبل از خوردن آجیل اجازه دهید کاملاً سرد شود.

می توانیم مغزهای آجیل برزیل را بعنوان اجزای غذاهای تایلندی، سبد آجیل یا سس پستو اضافه کنیم. روش دیگر استفاده این است که مغزهای خرد شده آجیل برزیلی به عنوان یک ماده مغذی برای غلات جو دوسر، سالادها یا حتی کیک استفاده شوند. آجیل برزیلی در بیشتر سال در فروشگاه پوپونیک موجود است و می توانید از طریق اینترنت خرید آنلاین آن را انجام دهید.

مصرف آجیل برزیلی

مصرف آجیل برزیلی

آیا می توانیم آجیل برزیلی بیش از حد بخوریم؟

وقتی صحبت از آجیل برزیل می شود، لزوماً خاص ترین نیست. برای جلوگیری از عوارض جانبی منفی، مردم باید مصرف آجیل برزیلی را به چند عدد در روز محدود کنند. مغزهای برزیل کالری زیادی دارند و خوردن زیاد آنها باعث سمیت سلنیوم می شود.

مانند اکثر مغزهای آجیلی، مغزهای آجیل برزیل نیز بسیار پر کالری هستند. افرادی که بیش از حد آجیل برزیلی مصرف می کنند خطر بیش دریافتی کالری توصیه شده در روز را دارند. دریافت بیش از حد کالری می تواند باعث افزایش وزن ناخواسته شود.

آجیل برزیلی به عنوان عضوی از خانواده آجیل های درختی ممکن است در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کند. طبق کالج آلرژی، آسم و ایمونولوژی آمریکا، تخمین زده می شود 25 تا 40 درصد افرادی که به آلرژی به آجیل زمینی حساس هستند حداقل به یک نوع آجیل درختی هم واکنش نشان می دهند.

سم سلنیوم:

بسیاری از فواید آجیل برزیلی برای سلامت محتوای بالای سلنیوم حاصل می شود. فرد اگر به طور منظم تعداد زیادی از آن را بخورد،تواند باعث مسمومیت سلنیوم شود. به زبان دیگر اینکه سلنیوم برای بدن مفید و ضروری است. اما اگر مقدار سلنیوم دریافتی بیش از حد شود باعث نوعی مسمومیت می شود

طبق موسسه ملی بهداشت (NIH)؛ مسمومیت سلنیوم می تواند علائم مختلفی از جمله:

  • سرگیجه
  • مشکلات دستگاه گوارش
  • ریزش مو
  • ناخن های شکننده
  • بثورات پوستی یا ضایعات
  • مشکلات سیستم عصبی
  • خستگی
  • تحریک پذیری
  • حساسیت عضلانی یا درد
  • درد مفصل

بادام برزیلی

همچنین سلنیوم بالا گاهی اوقات می تواند علائم شدیدی ایجاد کند، که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سندرم تنفسی حاد
  • حمله قلبی
  • نارسایی کلیه
  • نارسایی قلبی
  • در موارد نادر، مسمومیت سلنیوم می تواند کشنده باشد.

غلظت سلنیوم در آجیل های برزیل بسته به مقدار موجود در خاک متفاوت است بنابراین هر آجیل ممکن است مقدار متفاوتی از این ماده ی معدنی مهم را داشته باشد.

همچنین سلنیوم بالا گاهی اوقات می تواند علائم شدیدی ایجاد کند

همچنین سلنیوم بالا گاهی اوقات می تواند علائم شدیدی ایجاد کند

سخن آخر در مورد آجیلی برزیلی:

آجیل برزیلی ممکن است برخی از خواص چشمگیر را فراهم کند، اما بهتر است آنها را در حد متوسط ​​مصرف کنید. طبق یافته های مطالعات علمی، برخی ترکیبات موجود در مغزهای برزیل از طرق مختلفی از جمله کاهش خطر بیماری قلبی، تنظیم سطح قند خون و تقویت سیستم آنتی اکسیدانی بدن ممکن است از سلامتی بهره مند شوند. آجیل برزیلی از بهترین منابع سلنیوم طبیعی است که یک ماده معدنی ضروری است که به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی شناخته می شود. اگرچه سلنیوم می تواند سلامتی را افزایش دهد، اما مقدار زیاد آن می تواند منجر به مسمومیت سلنیومی شود.

برای خرید خشکبار می توانید از این لینک استفاده نمایید.
بهنام شایسته

درباره بهنام شایسته

پس از اخد مدرک کارشناسی مهندسی متالورژی دانشگاه شیراز در عرصه ی واردات زیورآلات، صنایع دستی، عتیقه و ظروف نقره وارد شدم، طی این مدت دوره های بازاریابی، مدیریت فروش دیده ام. پس از آن به نوشتن داستان و نمایشنامه نویسی به صورت حرفه ای روی آوردم و به دنبال آن به دلیل علاقه شخصی به محتوانویسی وارد شدم. آشنا به زبان انگلیسی، اسپانیول و تا حدودی آلمانی می باشم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *