ویدئو – کشاورزی

فیلم معرفی ده گیاه گوشتخوار شگفت انگیز (زیرنویس فارسی)

گیاه گوشتخوار شگفت انگیز

این فیلم به زبان انگلیسی(زیرنویس فارسی) است که به معرفی 10 گیاه گوشتخوار شگفت انگیز می پردازد.
در این فیلم آموزشی ده گیاه گوشتخوار شگفت انگیز را به شما نشان خواهیم داد. پس در ادامه نیز همراه ما باشید.

گیاهان گوشت‌خوار همانطور که از اسمشان پیداست نوعی گیاه گوشت‌خوار می‌باشند، این گیاهان غذا مورد نیاز خود را از طریق به دام انداختن حشرات و حل کردن آنان به دست می‌آورند. بیش از 600 گونه گیاهی گوشت‌خوار در جهان شناسایی شده است که هر کدام از آنها از انواع تله‌ها برای به دام انداختن حشرات استفاده می‌کنند، این گیاهان از دام‌های خود برای به دام انداختن حشرات و بندپایان استفاده می‌کنند. در این مجموعه به 10 گیاه گوشت‌خوار جهان خواهیم پرداخت این گیاهان به ترتیب از آخر به اول به قرار زیر می‌باشند.

  1. گیاه گوشت‌خوار روکینا ردوکاتا
    گیاه روکینا ردوکاتا بومی بلویاندر در کوهستان‌ های آمریکای جنوبی می‌باشد. این گیاه شکار خود را وسوسه می‌کند و به دام می‌اندازد این گیاه مومی بوده و همپوشانی برگهای سبب جمع‌آوری آب در برگهای پایینی گیاه که شبیه فنجان است می‌شود و بخش زیرین حشرات به دلیل بو و رایحه آن با آب چاله برخورد می‌کنند و در نتیجه اشعه ux به بخش‌های کناره حشره منعکس می‌شود و حشره به آب نزدیک‌تر می‌شود و در نهایت گیاه پایین می‌آید و حشره را به کمک آنزیم ها و باکتری‌ها در خود هضم می‌کند.
  2. گیاه علف‌ انبانی حشره خوار
    گیاه علف‌ انبانی حشره خوار (Utricularia) در فیسیک کالوسوم می‌باشد که با نام چرخ آبگرد شناخته می‌شود. گیاه علف‌ انبانی حشره خوار در زیر آب بوده که از همه موجودات آبی بدون استخوان تغذیه می‌کند این گیاه از دو لب در زیر آب برای به دام انداختن شکار استفاده می‌کند. این لبها به هم متصل می‌شوند بخش درونی این لبها از مو های حساس پوشیده شده است زمانی که شکار با آن تماس بگیرد تله در عرض 20 میلی‌ثانیه بسته می‌شود و شروع به هضم می‌کند.
  3. گیاه کوزه‌ای حشره خوار (ساراسنیا)
    بومی آمریکای شمالی و از جنس سراسنیا (Sarracenia) است. بیش از ده گونه گیاه دارد. این گیاه از رایحه و رشد برای جذب شکار استفاده می‌کند. زمانی که حشره وارد تله شود فرار عملاً غیرممکن است چرا که سطح آن لغزنده و دارای موهایی می‌باشد و همچنین دارای آنزیم هایی است که حشره را خیس و تجزیه می‌کند.
  4. گیاه کوزه‌ای حشره خوار (گیاه پارچی آفتابی)
    این گیاه با نام پارچی افتابی (Heliamphora) نیز شناخته می‌شود. این گیاه متشکل از 23 گونه گیاه می‌باشد. این گیاه از تله‌های مختلف برای به دام انداختن و کشتن مورچه‌ها و حشرات پرواز کننده استفاده می‌کند. به کمک باکتری حشرات را هضم می‌کند. این گیاه از جمله گیاهانی که باکتری های خود را تولید می‌کند.
  5. گیاه باتروورت حشره خوار 
    این گیاه را با نام باتروورت (Pinguicula) شناخته می‌شود که بیش از 80 گونه گیاه گوشت‌خوار می‌باشد که در آمریکا ، اروپا و آسیا یافت می‌شود. در این گیاه غده بر روی برگها وجود دارد که غده اول آن آپندیکولار می‌باشد که یک عضله چسبنده حاوی آنزیم های هضم کننده است که قطراتی را برای جذب حشرات ایجاد می‌کند زمانی که حشره به آن برخورد کرد موادی را ترشح می‌کند و آن را از بین می‌برد و هضم می‌کند. غده دوم این گیاه چسبنده هستند که آنزیم هایی را تولید می‌کنند که برای هضم بیشتر اجزای تشکیل‌دهنده حشره و به دست آوردن مواد معدنی کم مصرف استفاده می‌شود.
  6. گیاه علف‌ انبانی حشره خوار
    با نام علف انبانی (Utricularia) شناخته می‌شود. در اکثر مناطق به جز جنوب رشد می‌کند. گونه های مختلفی دارد که از تله های مختلفی برای به دام انداختن حشرات استفاده می‌کنند.
  7. گیاه دروزا حشره خوار (بایبل آس)
    بومی استرالیا است که با نام رنگین‌کمان نیز شناخته می‌شود. گیاهی کوچکی که از برگها برای شکار استفاده می‌کند، برگهای این گیاه با موهای گرانولی پوشیده شده است که این موها مواد چسبنده‌ای را تولید می‌کند و حشرات پرواز کننده را جذب و از بین می‌برد.
  8. گیاه کوزه‌ای حشره خوار (گیاه پارچ)
    این گیاه با نام سردست میمون (Nepenthes) شناخته می‌شود چرا که میمون‌ها آب را از تله‌های این گیاه می‌نوشند؛ بیش از 150 گونه مختلف دارد. این تله بخشی در قسمت بالایی بر روی برگها دارد که حاوی مایع لغزنده می‌باشد که شکار را به بخش پایین تله هدایت می‌کند و در نهایت آن را از بین می‌برد و هضم می‌کند.
  9. گیاه کوزه‌ای حشره خوار (لی لی کبرا)
    گیاه حشره خوار لی لی کبرا (Darlingtonia californica)بومی کالیفرنیا است. این گیاه آب را از ریشه‌های خود به بخش بالایی تنه گیاه هدایت می‌کند و از تله های مختلفی برای شکار استفاده می‌کند.
  10. گیاه ونوس حشره خوار
    با نام دیونو موسا پالا (Dionaea muscipula) شناخته می‌شود. این گیاه حشرات را طبق مکانیسم شکار به دام می‌اندازد و سپس آنها را از بین می‌برد. اندام های حساسی دارد که پس از تماس حشره به سرعت بسته می‌شود.

برای مطالعه مقاله انواع گیاهان حشره خوار از این لینک استفاده نمایید.

برای خرید بذر گیاه حشره خوار دروزرا اسپاتولاتا می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *