گیاهان

طرز کاشت آرتیشو

دستان یک خانم آرتیشوهای تازه برداشت شده را نگه داشته

کنگر با برگ‌های بلند و نقره‌ای و شکوفه‌های بسیار جذاب، افزودنی بی‌نظیر به باغ سبزی شماست. پرورش کنگر فرنگی کار سختی نیست و با کاشت، آبیاری و هرس مناسب، می توانید از برداشت فراوانی از چوک خوراکی لذت ببرید.

کنگر فرنگی چیست؟

بسیاری از مردم خارها را به عنوان علف های هرز خاردار می دانند و هیچ باغبانی نمی خواهد در باغ سبزی خود علف هرز داشته باشد. اما کنگر فرنگی که با نام علمی Cynara Scolymus شناخته می شود، ثابت می کند که همه خارها مزاحم نیستند. این عضو از خانواده خار که توسط یونانیان و رومیان باستان خورده می شد، قرن ها به عنوان یک غذای لذیذ کشت می شد.

خرید آرتیشو

مراحل پرورش کنگر فرنگی

اعضای خانواده کنگر فرنگی به دلیل توانایی خود برای رشد تقریباً در هر مکانی شناخته شده اند. از آنجایی که کنگر نیاز به فضای زیاد و فصل رشد طولانی دارد، نحوه رشد کنگر فرنگی و دستیابی به برداشت های زیاد دغدغه اصلی بسیاری از پرورش دهندگان است.

مکان مناسب را انتخاب کنید

مراقبت از گیاه کنگر فرنگی با زهکشی زیاد و نور زیاد خورشید آغاز می شود. اغلب، باغبانان تصور می کنند که گیاهان کنگر فرنگی آنها در بهار به دلیل زمستان سرد برنگشته است. اما در واقعیت، خاک خیس معمولاً مقصر است. نشستن مداوم در رطوبت به تاج و سیستم ریشه کنگر آسیب می رساند. کنگر عاشق خوردن تمام نیتروژن خاک است. اگر در باغ سبزی خود کنگر می کارید، گیاهان همراه خوب کنگر فرنگی شامل نخود، کلم، آفتابگردان و ترخون است. این گیاهان برای مواد مغذی رقابت نخواهند کرد.

ارتیشوی تاز ارگانیک در دستان شخصی سالم زیست

ارتیشوی تاز ارگانیک در دستان شخصی سالم زیست

خاک را آماده کنید

کنگر فرنگی در اکثر خاک ها رشد می کند، اما خاک عمیق و غنی از مواد مغذی پر از مواد آلی، برداشت کنگر فرنگی شما را افزایش می دهد. برای بررسی بافت خاک خود، یک مشت بگیرید، آن را فشار دهید و سپس دست خود را باز کنید. خاکی که به درستی مخلوط شده باشد به هم نمی چسبد، اما از هم نمی پاشد. باید به آرامی روی کف دست شما خرد شود. برای آماده کردن بستر کنگر فرنگی، ردیف خود را حداقل 20 سانتیمتر عمیق کنید و در 13 سانتیمتر کمپوست کار کنید. برای یک باغ بزرگ کنگر فرنگی، به ازای هر 100 متر مربع فضای باغ، 50 کیلو کود را با هم مخلوط کنید.

کنگر فرنگی خود را بکارید

کاشت کنگر فرنگی از بذر می تواند کمی پر ریسک باشد – آنها همیشه به برچسب بسته بذر وفادار نمی مانند. پرورش کنگر فرنگی از دانه غیرممکن نیست، اما توجه داشته باشید که کمی زمان می برد. نهال کنگر فرنگی معمولاً قبل از انتقال به باغ شما باید تقریباً 60 روز از عمر خود را بگذراند. تقسیم ریشه گزینه آسان تری است و به طور گسترده در مراکز باغ محلی و آنلاین در دسترس است.

آرتیشو با ارتفاع 90 تا 120 سانتیمتر و قطر بالغ تا 180 سانتیمتر، فضای زیادی را اشغال می کند. گیاهان کنگر به آفتاب کامل نیاز دارند، بنابراین اگر آنها را خیلی نزدیک به هم بکارید، گیاهان بزرگ می توانند گیاهان کوچکتر را سایه بزنند. پیوندهای کنگر فرنگی خود را در یک ردیف با فاصله 10 تا 15 سانتیمتر بکارید. قرار دادن ردیف ها در فاصله 180 تا 240 سانتیمتر به اتاق اجازه می دهد تا به راحتی آبیاری، کوددهی و برداشت را انجام دهد. ساخت ردیف بالا در یک تپه یا با کانال های آبیاری به بهبود زهکشی خاک کمک می کند.

بذر آرتیشو بنفش رومانسکو

آرتیشوهای سالانه خود را فریب دهید

واریته های یکساله در اولین فصل خود جوانه تولید می کنند زیرا تضمینی برای ماندگاری آنها در زمستان نیست. اگر نتایج ضعیفی در مورد کنگر فرنگی سالانه خود مشاهده کردید، ممکن است لازم باشد آنها را فریب دهید. نهال ها را در ماه های اسفند و فروردین در دمای خنک زیر 50 درجه قرار دهید. اگر دما به زیر صفر رسید، آنها را به داخل خانه ببرید. سپس تا آخرین یخبندان برای کاشت صبر کنید.

آب کنگر فرنگی به طور مداوم

کنگر عاشق آب است. آنها برای تولید جوانه های حساس به آن نیاز دارند. به عنوان یک خار، قدرت چند ساله گیاه کنگر فرنگی در ریشه های عمیق آن نهفته است. برای تقویت ریشه های قوی، بسته به آب و هوا، از نازل چرخشی کنترل برای آبیاری عمیق بین 1 تا 3 بار در هفته استفاده کنید. تابستان های بسیار گرم می تواند باعث شود که جوانه های کنگر به سرعت به گل باز شوند. برای جلوگیری از این اتفاق، آبیاری سربار می‌تواند دما را پایین نگه دارد تا جوانه‌ها باز نشوند. مالچ پاشی اطراف هر گیاه نیز می تواند به کاهش دمای خاک و تبخیر آب کمک کند.

گیاه آرتیشو

گیاه آرتیشو

کود کنگر فرنگی را اعمال کنید

وقت گذاشتن برای کود دهی مناسب بستر کنگر فرنگی به گیاهان شما مواد مغذی ضروری را برای شروعی خوب می دهد. از یک غذای گیاهی متعادل هر دو هفته یکبار در طول فصل رشد برای گیاهان سالم و عملکرد بالا استفاده کنید.

کنگر فرنگی را به راحتی برداشت کنید

جوانه کنگر مرکزی سریعترین رشد را دارد و بزرگترین رشد می کند. هنگام برداشت کنگر فرنگی، تنها چیزی که نیاز دارید یک چاقوی مفید برای بریدن ساقه در فاصله 2.5 تا 7.5 سانتیمتر از پایه جوانه است. ساقه هنگام پیرایش کنگر به دسته ای مفید تبدیل می شود. پس از برداشت جوانه مرکزی، گیاه کنگر فرنگی شاخه های جانبی با جوانه های کوچک به قطر بین 2.5 تا 7.5 سانتیمتر تولید می کند. این جوانه های جانبی بسیار لطیف و خوش طعم هستند.

هرس – مراقبت پس از برداشت را ادامه دهید

هنگامی که گیاه در پاییز تولید جوانه را متوقف می کند، هرس کنگر به آماده شدن برای زمستان بیش از حد کمک می کند. به سادگی ساقه کنگر فرنگی را تا چند سانتیمتر بالاتر از سطح زمین برش دهید. برای محافظت از گیاهان در زمستان های سرد، مالچ ضخیم برگ یا کاه را روی بستر کنگر خود بمالید. اگر هوای زمستان به زیر 15 درجه برسد، ممکن است برخی از گیاهان آسیب ببینند. مالچ را در بهار پس از آخرین تاریخ یخبندان منطقه رشد خود بردارید.

بذر آرتیشو سبز

گیاهان بالغ کنگر فرنگی را تقسیم کنید

کنگر فرنگی معمولاً گیاهانی 5 ساله در نظر گرفته می شود. هر گیاه شاخه هایی تولید می کند که شروع به شلوغ شدن گیاه مادر می کند. برای حفظ یک باغ کنگر سالم، هر چند سال یکبار بوته های کنگر فرنگی خود را با دقت تقسیم کنید. با این حال، لازم نیست کل گیاه را حفر کنید. شما می توانید به سادگی یک شاخه ریشه دار را با چاقوی باغبانی خود جدا کنید و سپس با بیل آن را با دقت کنده کنید.

چگونه کنگر فرنگی را کوتاه کنیم

به محض اینکه فرآیند را درک کردید، کوتاه کردن کنگر دشوار نیست. کنگر فرنگی پس از برداشت نیاز به کمی کار دارد تا خوراکی شود.

از یک چاقوی دندانه دار برای جدا کردن یک سوم بالای جوانه کنگر فرنگی استفاده کنید.

2 لایه بیرونی برگ ها را از اطراف ساقه جدا کنید.

از قیچی آشپزخانه برای برش دادن نوک های تیز هر برگ بیرونی باقی مانده استفاده کنید.

اگر می خواهید آرتیشو صاف بنشیند، ساقه آن را ببرید. در غیر این صورت، به سادگی آن را با یک چاقوی صاف کننده پوست بگیرید.

کنگر خرد شده را در یک کاسه آب لیمو قرار دهید تا تازه بماند تا بخار شود.

سبد پر از ارتیشوهای تازه ارگاینک

سبد پر از ارتیشوهای تازه ارگاینک

انواع گیاه کنگر فرنگی

انواع مختلف کنگر فرنگی به این معنی است که می توانید تنوع مناسبی را برای باغ خود انتخاب کنید. برخی از محبوب ترین انواع کنگر فرنگی عبارتند از:

کنگر گلوب سبز – کنگر فرنگی بهبود یافته اصلی در نظر گرفته می شود. این می تواند در سال اول جوانه بزند، در آب و هوای خنک مانند منطقه 3 به عنوان یک سال تولید می کند و هنوز هم می تواند تابستان های گرم را به عنوان یک گیاه چند ساله تحمل کند. زود برداشت می شود – تنها در 75 روز.

کنگر دل بزرگ – گونه ای بدون درد و بدون خار. این رقم نسبتاً جدید قادر به تحمل آب و هوای گرم است و می تواند به صورت یک ساله از بذر رشد کند. نام این کنگر ادای احترام به توانایی آن برای رسیدن به 14 سانتیمتر است.

آرتیشو بنفشه – تولید کننده سنگین جوانه های جانبی است. این گونه ارثی از ایتالیا دارای جوانه بنفش جذابی است که به لطافت خود معروف است. به عنوان یک گیاه کوچکتر، کنگر فرنگی ویولتا فقط به فاصله 90 سانتیمتر بین بوته ها نیاز دارد.

کنگر فرنگی اورشلیم – همچنین به عنوان سانچوک شناخته می شود. در واقع کنگر اورشلیم علیرغم نامش اصلاً کنگر فرنگی نیست. این یک گونه از آفتابگردان است که بومی آمریکای شمالی است. این گیاهان بسیار متفاوت از کنگر واقعی، از حدود 1.5 متر تا بیش از 1.8 متر رشد می کنند، با شکوفه های آفتابگردان زرد آفتابی، قسمت غده خوراکی شبیه ریشه زنجبیل است و معمولاً بین 7.5 تا 10 سانتیمتر طول دارد.

بیماری ها ارتیشو

در حالی که گیاهان بسیار مقاوم هستند، باغبان باید مراقب برخی از آفات و بیماری های رایج زیر برای کنگر باشند.

پروانه پرکن کنگر فرنگی در واقع یک لارو کوچک است که در تمام فصل رشد به جوانه کنگر آسیب می رساند. یک برنامه حشره کش منظم می تواند به کنترل هجوم کمک کند.

راب ها و حلزون ها اغلب برگ ها، ساقه ها و سطح بیرونی جوانه های کنگر فرنگی را می خورند. روش های آلی و شیمیایی زیادی برای کنترل وجود دارد.

بیماری کوتوله کرلی باعث از بین رفتن گیاهان کنگر فرنگی می شود. علائم عبارتند از پیچ خوردگی برگ ها، توقف رشد، بدشکل شدن جوانه ها و کاهش تولید، گیاهان باید از باغ حذف شوند.

بوتریتیس قارچی است که در گیاهان کنگر که در اثر بیماری، آب و هوا یا آفات آسیب دیده اند، رشد می کند. در طول تابستان گرم و مرطوب اغلب به صورت یک پوشش خاکستری مایل به قهوه ای روی برگ ها ظاهر می شود. چاره ای وجود ندارد. گیاهان آلوده باید حذف و از بین بروند.

گوش های جوان سوراخ هایی در برگ ها ایجاد می کنند. بیشتر آسیب فقط جنبه آرایشی دارد، اما هجوم شدید می تواند به شاخه های جوان آسیب برساند. تله گوش به کاهش جمعیت کمک می کند. دافع فلفل تند را می توان به عنوان یک عامل بازدارنده اسپری کرد.

آرتیشوی پخته شده

آرتیشوی پخته شده

سوالات متداول گیاه آرتیشو:

  1. فصل رشد کنگر فرنگی چه زمانی است؟

    فصل آرتیشو به آب و هوا و تنوع شما بستگی دارد. در مناطق ساحلی بسیار گرم 11، کنگر فرنگی در طول زمستان رشد می کند و رشد جوانه ها را در ماه مه آغاز می کند. برداشت تا اواسط تیر ادامه دارد. در مناطق متوسط ​​کشور، کنگر فرنگی در طول زمستان در زیر خاک زندگی می کند و پس از شروع به گرم شدن زمین در بهار، رشد جدیدی را آغاز می کند. کنگر سالانه را می توان پس از آخرین یخبندان به باغ پیوند زد.

  2. کدام منطقه رشد برای کنگر فرنگی ایده آل است؟

    کنگر فرنگی در مناطقی با زمستان های معتدل، تابستان های خنک و رطوبت فراوان رشد می کند. باغبانان مناطق سردتر می توانند کنگر فرنگی را به عنوان یک سبزی یکساله پرورش دهند یا گونه های چند ساله خود را در یک منطقه سرپناه زمستانی کنند.

  3. آیا می توان کنگر فرنگی را پیوند زد؟

    کاشت کنگر فرنگی بهترین روش کاشت است. بذر کنگر فرنگی معمولاً فقط 80 درصد به گیاه مادری خود صادق است. پیوند از شروع یا تقسیم در داخل خانه تضمین می کند که دقیقاً همان چیزی را که می خواهید رشد کنید.

  4. تفاوت بین بوته های کنگر فرنگی و درختان در چیست؟

    در حالی که گیاهان بالغ آرتیشو ظاهری تا حدودی بوته ای دارند، در واقع چیزی به نام بوته کنگر فرنگی یا درخت کنگر فرنگی وجود ندارد. کنگر فرنگی عضوی از خانواده خار مریم است و ساقه های بزرگ با جوانه های خوراکی رشد می کند که به طور گسترده در غذاهای آشپزی در سراسر جهان استفاده می شود.

  5. چه مدت طول می کشد تا کنگر فرنگی پرورش دهید؟

    گونه های چند ساله کنگر معمولا در سال دوم رشد خود شروع به جوانه زدن می کنند. در شرایط رشد ایده آل – مانند نواحی ساحلی کالیفرنیا – گیاهان کنگر فرنگی در طول سال جوانه تولید می کنند. در بقیه نقاط کشور، جوانه ها در اوایل تابستان شروع به ظهور می کنند. جوانه مرکزی سریعترین رشد را دارد و به دنبال آن جوانه های کناری در بقیه فصل رشد رشد می کنند. اکثر بوته های کنگر در 85 تا 100 روز به برداشت می رسند.

  6. چگونه تشخیص دهیم که کنگر رسیده است؟

    اندازه راه اصلی برای تشخیص رسیده بودن آرتیشو است. جوانه چوک مرکزی باید زمانی برداشت شود که قطر آن بین 3 تا 5 اینچ باشد. اگر خیلی صبر کنید، کنگر سفت می شود. جوانه های جانبی ثانویه زمانی بهتر برداشت می شوند که اندازه آنها بین 1 تا 3 اینچ باشد. اگر برای برداشت بیش از حد صبر کنید، جوانه به گل کنگر باز می شود – یک گل شگفت آور معطر و زیبا

برای خرید انواع بذر آرتیشو می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *