آموزش باغبانی

کاشت پیاز با خود پیاز

روش پرورش یک پیاز، از پیاز

کاشت پیاز، به اندازه ی طعم خوب و دلپسندش در انواع غذاها، بسیار ساده است. تا زمانی که یک پیاز در دسترس خود دارید، دیگر نیازی به پرورش این گیاه از طریق بذر نیست. با برش دادن انتهای یک پیاز و کاشتن آن در خاک، می توانید گیاه خود را از طریق کاشت قلمه ها، پرورش دهید. با داشتن اندکی صبر، وقت گذاشتن و آبیاری فراوان، می توانید در عرض ۹۰-۱۲۰ روز، از یک پیاز، پیاز جدیدی داشته باشید.

تهیه قلمه پیاز:

پیاز ها را در بخش اول باید برش دهید و از آنها قلمه پیاز دست کنید.

1- پیاز ها را برش دهید:

پیاز را با فاصله ی ۲.۵ سانتی متر از ریشه ها، برش بزنید. پیاز خود را روی یک تخته برش قرار داده و با استفاده از یک چاقوی تیز، انتهای آن را بریده و پوست خارجی آن را جدا کنید. قطعه پیاز شما باید حدود ۲.۵ سانتی متر طول داشته باشد تا بتواند یک پیاز سالم را تشکیل دهد.

اگر میخواهید پیاز را بیرون از خانه بکارید، کاشت قلمه های خود را از اوایل بهار شروع کنید. برای پیازهایی که در داخل خانه پرورش داده می شوند، هر زمان از سال که آنها را بکارید، مناسب است. برای کاشت بیشتر پیاز می توانید انواع مختلف پیاز را از فروشگاه های مواد غذایی خریداری کرده و استفاده نمایید. اگر کار خود را با یک پیاز تازه ای که هنوز شروع به خراب شدن نکرده آغاز کنید، نتیجه ی بهتری خواهید گرفت.

پیاز هارا برش دهید

پیاز هارا برش دهید

2- اجازه دهید تا پیاز خشک شود:

انتهای پیاز را بیرون در هوا آزاد بگذارید تا بعد از گذشت ۱۲ تا ۲۴ ساعت خشک شود. بعد از بریدن پیاز، قسمت دیگر آن را به کناری بگذارید و انتهای آن را روی یک سطح صاف و خشک قرار دهید، به صورتی که سمت برش خورده آن، رو به بالا باشد. اجازه دهید تا انتهای پیاز، یک روز بماند و کامل خشک شود؛ به صورتی که پینه بسته و با لمس آن، کامل احساس خشکی کنید. بقیه قسمت بریده شده پیاز را دور نریزید؛ می توانید از آن برای پخت و پز یا تهیه کمپوست در صورت تمایل استفاده کنید.

اجازه دهید تا پیاز خشک شود

اجازه دهید تا پیاز خشک شود

3- خلال دندان بزنید:

به هر دو طرف پیاز، خلال دندان فرو کنید. انتهای پیاز خود را به ۴ قسمت تقسیم کنید، و یک خلال دندان را تا نیمه به هر طرف فرو کنید. فاصله خلال دندان ها باید از یکدیگر، به اندازه ۱/۴ پیاز باشند و از بالا به یک “X” شباهت داشته باشند. با این کار، می توانید قطعه پیاز خود را روی سطح آب معلق نگه دارید، در حالی که ریشه ها داخل آب هستند.

خلال دندان بزنید

خلال دندان بزنید

4- پیازها را معلق قرار دهید:

پیاز را روی دیواره های یک کاسه کوچک آب، به صورت معلق قرار دهید. یک کاسه را تا لبه از آب پر کرده و آن را روی یک سطح صاف قرار دهید. پیاز را به شکلی روی کاسه قرار دهید که تنها انتهای پیاز، روی سطح آب را لمس کند. بگذارید تا برای ۳-۴ روز در همین حالت بماند و رشد کند. وقتی قلمه شروع به تولید ریشه های کوچک و سفید از پایین کرد، آن را در خاک بکارید. عرض کاسه ی انتخابی، باید کمتر از طول خلال دندان‌ها باشد. برای کمک به رشد سریع‌تر قلمه، کاسه ی پیاز را نزدیک یک پنجره آفتابی، یا در فضای باز قرار دهید.

پیاز هارا معلق قرار دهید

پیاز هارا معلق قرار دهید

کاشت قلمه پیاز:

در این بخش به چگونگی کاشت قلمه پیاز به صورت مرحله به مرحله می پردازیم.

1- خاک بریزید:

یک گلدان را با خاک زهکشی شده پر کنید. یک مخلوط خاک با زهکشی خوب و یک گلدان بزرگ که در انتهای خود سوراخ دارد را می توانید به راحتی از فروشگاه های باغبانی خریداری نمایید. گلدان را با خاک تقریباً تا نیمه پر کنید؛ بعد از قرار دادن پیاز داخل گلدان، بقیه گلدان را نیز پر خواهید کرد.

اگر باغچه شما خاک با زهکشی مناسبی دارد ، می توانید پیاز خود را بیرون در باغچه بکارید. می توانید با حفر سوراخ هایی به عمق ۳۰ سانتی متر در خاک و پر کردن آن با آب، میزان زهکشی و تخلیه خاک خود را متوجه شوید. اگر آب در عرض ۵-۱۵ دقیقه تخلیه شود، خاک به خوبی زهکشی شده است.

خاک بریزید

خاک بریزید

2- قلمه پیاز را داخل بگذارید:

قلمه پیاز را داخل خاک قرار داده و گلدان را با خاک پر کنید. وقتی انتهای قلمه پیاز شروع به تولید ریشه های سفید کرد، آن را در مرکز خاک قرار دهید و روی پیاز را تا فاصله ۲.۵–۵ سانتی متر از لبه بالایی گلدان، از خاک پر کنید. بسته به علاقه خود، می توانید پیاز را در هوای آزاد زیر نور آفتاب، و یا در داخل منزل نگه دارید.

اگر تمام قسمت های پیاز بریده شده را به صورت یک تکه بکارید، ممکن است بیش از یک پیاز جدید رشد کند، اما احتمالاً به هم چسبیده و بسیار کوچک خواهند بود. تعداد پیازهای جدیدی که از یک پیاز منفرد می تواند تشکیل شده و رشد کند، از ۱-۶ عدد متفاوت است. پیاز تصویر بالا را می توان به دو قسمت تقسیم کرد. برای داشتن چندین پیاز با اندازه های مناسب از یک پیاز منفرد، از یک چاقوی تیز استفاده کرده تا انتهای پیاز را به دو قسم تقسیم نمایید و هر قسمت، ریشه داشته باشد و اگر پیاز برگ داشت، هر قسم باید برگ نیز داشته باشد.

قلمه پیاز را داخل بگذارید

قلمه پیاز را داخل بگذارید

3- آبیاری کنید:

قلمه پیاز را بلافاصله پس از کاشت، آبیاری کنید. آبیاری قلمه پیاز، کمک می کند تا با محیط جدید خود سازگار شده و ریشه های آن سریعتر رشد کند. به پیاز خود به اندازه کافی آب بدهید، آنقدر که خاک مرطوب باشد، اما غرق آب نشود.

آبیاری کنید

آبیاری کنید

4- کود نیتروژن را اسپری کنید:

کود نیتروژن را پس از آبیاری پیاز، روی خاک اسپری کنید. پیاز در خاک با مقدار نیتروژن زیاد رشد می کند. کود نیتروژن را مستقیماً روی خاک اسپری کنید و آن را با دست مخلوط کنید تا مواد غذایی لازم برای رشد پیاز، در اختیار آن قرار گیرد. کود نیتروژن را می توانید از اکثر فروشگاه های وسایل باغبانی، خریداری و تهیه نمایید. دستورالعمل قید شده روی بسته بندی کود را با دقت چک کنید، تا بدانید چه مقدار کود باید روی خاک پاشیده شود.

کود نیتروژن را اسپری کنید

کود نیتروژن را اسپری کنید

مراقبت از پیاز:

در ادامه بخش سوم را دنبال کنید:

1- به صورت هفتگی آبیاری کنید:

به پیاز خود بصورت هفتگی حدود ۲.۵ سانتی متر آب بدهید. پیاز برای سالم ماندن و رشد بیشتر، به آب زیادی احتیاج دارد. وضعیت خاک را هر روز بررسی کنید. اگر خاک را لمس کرده و احساس خشکی کردید، آبیاری نمایید تا خاک همواره مرطوب بماند.

به صورت هفتگی آبیاری کنید

به صورت هفتگی آبیاری کنید

2- علف های هرز را هرس کنید:

اگر پیاز را داخل باغچه در بیرون از خانه کاشته اید، نیاز است تا به صورت مرتب، علف های هرز را جدا نمایید. پیاز در رقابت با دیگر گیاهان، برای به دست آوردن آب و مواد مغذی مورد نیاز خود، ضعیف است و به همین دلیل، علف های هرز به راحتی می توانند این مواد را از پیاز شما دزدیده و دور نمایند. وضعیت باغ خود را روزانه چک کنید تا در صورت مشاهده هرگونه علف هرز، بلافاصله آنها را از بین ببرید.

از سمپاشی علف های هرز در اطراف پیاز خودداری کنید، زیرا بیشتر این سم ها، علاوه بر از بین بردن علف های هرز، به سایر گیاهان باغ نیز لطمه وارد خواهند کرد. وضعیت خاک و باغچه خود را روزانه بررسی کنید، تا در صورت مشاهده حشرات کوچک یا سایر آفات، پیاز را با ماده ضد حشره ضد سمی و گیاهی اسپری کنید.

علف های هرز را هرس کنید

علف های هرز را هرس کنید

3- به پیاز خود کود بدهید:

هر ۲ هفته یکبار، به پیاز خود را کود دهید. کوددهی منظم، به رشد پیازهایی بزرگ تر و سالم تر کمک می کند. روی گیاه پیاز خود را، حداقل دو بار در ماه با کود غنی ازت اسپری کنید تا زمانی که ساقه های ظریف پیاز، رشد کرده و از خاک بیرون بیاید. وقتی ساقه ‌ی پیاز شروع به بیرون زدن از خاک کرد، کود دادن پیاز را تا زمان برداشت آن، متوقف نکنید.

به پیاز خود کود بدهید

به پیاز خود کود بدهید

4- پیاز خود را برداشت کنید:

پیاز خود را زمانی که گیاه آماده ی گلدهی شد، برداشت نمایید. هنگامی که گیاه شما شروع به گلدهی کرد، پیاز آماده برداشت است. خاک اطراف پیاز را با بیل کمی جابه‌جا کرده و شل کرده و پیاز را با ساقه و برگ های آن، بیرون بکشید تا از خاک خارج شود. به طور متوسط، رشد قلمه پیاز و تشکیل یک پیاز جدید، حدود ۹۰-۱۲۰ روز طول می کشد.

پیاز خود را برداشت کنید

پیاز خود را برداشت کنید

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر پیاز می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *