گیاهان دارویی و ادویه ها

کاربرد رزماری در غذا

ادویه رزماری در غذا

ادویه رزماری از برگهای گیاهی بنام رزماری یا همان اکلیل کوهی تهیه می شود. رزماری دارای طبیعی گرم و خشک بوده و به خاطر عطر و خواص بی نظیرش در آشپزی، بخصوص آشپزی بین الملل و مدیترانه ای جایگاه ویژه ای دارد. این گیاه ادویه ای دارای رایحه گرم و نافذ است. اگر می خواهید بدانید ادویه رزماری در چه غذاهایی استفاده می شود، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

کاربرد رزماری درآشپزی:

رزماری به خاطر عطر زیاد خود در مقادیر کمی در غذا ها به عنوان ادویه و طعم دهنده مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین از نظر خواص دارویی نمی تواند تاثیر زیادی در بدن داشته باشد.  ولی با افزودن مرتب این ادویه به غذا می توان از خواص آن بهره برد.

برای مطالعه مقاله رزماری میتوانید از این لینک استفاده نمایید.

رزماری چاشنی غذا

رزماری چاشنی غذا

استفاده از گیاه رزماری در انواع سس، سوپ، کباب و انواع خورش ها بسیار متداول است. از گیاه رزماری میتوان هم به صورت تازه و هم به صورت خشک شده به عنوان ادویه و چاشنی در غذا استفاده کرد. برای نگهداری رزماری، آن را داخل یک دستمال کاغذی یا پاکت کاغذی درون یخچال نگهداری کنید. حتی می توانید رزماری را داخل گلدان و یا باغچه بکارید و موقع نیاز ساقه اش را بچینید و استفاده کنید.

برگهای خشک رزماری را هم می توانید از عطاری به صورت پودر شده و یا درسته تهیه کرده و استفاده نمایید. برگهای خشک رزماری در محیط خنک و به دور از نور و رطوبت تا یک سال ماندگاری دارد. اگر قصد دارید از رزماری تازه در غذایتان استفاده کنید، برگها را از ساقه جدا کنید، و آنها را بشویید، بعد از آبکش کردن برگها بگذارید آب آن کشیده و خشک شود.

سپس آنها را خرد کنید و برای تهیه ماکارونی، پاستا، انواع پیتزا، نان سیر، چیپس خانگی، کوکتل، گرانیتا و انواع غذاهای مدیترانه ای استفاده کنید. برگهای تازه رزماری به دلیل داشتن اسانس معطر و روغن فرار گزینه بسیار عالی برای استفاده در انواع سالاد ها، خوراکهای مرغ و ماهی می باشد.

پودر برگهای خشک شده رزماری (اکلیل کوهی) به عنوان ادویه و یا در ترکیب با سایر ادویه ها استفاده می شود. از ادویه رزماری در سس های سالاد، تهیه انواع نانها مثل نان سیر، انواع خوراکها مثل خوراک قارچ و برنج، کته، انواع خوراک سیب زمینی و چیپس خانگی استفاده می شود.

برای مطالعه مقاله چگونگی رشد رزماری میتوانید از این لینک استفاده نمایید.

ادویه رزماری خشک

ادویه رزماری خشک

موارد استفاده رزماری در ادویه و چاشنی:

علاوه بر غذاهای اشاره شده در بالا، رزماری در غذاهای زیر به عنوان ادویه و چاشنی استفاده می شود.

  • رزماری در تهیه انواع نانها، کوکی ها و کیک ها به عنوان ادویه مورد استفاه قرار می گیرد. مثل: نان رزماری تازه، کراکر های خانگی با طعم رزماری
  • رزماری برای طعم دار کردن انواع کباب ها استیک ها، ماهی ها و مرغ در کنار سایر ادویه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

می توانید ادویه های زیر را با هم ترکیب کنید و در غذاهای اشاره شد در بالا استفاده نمایید.

خرید فلفل سیاه

  • رزماری تازه خرد شده: ۳ قاشق غذاخوری
  • رزماری خشک: ۱ قاشق غذاخوری
  • فلفل سیاه: ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک: ۱ قاشق غذاخوری
  • سیرتازه: ۸ حبه
  • می توانید از رزماری داخل پنیر یا غذاهای پنیری استفاده کنید.

رزماری را به پنیر صبحانه، پنیر پیتزا و پنیر موزارلا بیافزایید، و از آنها در تهیه غذاهای پنیری و ساندویچ پنیر استفاده کنید.

  • می توانید از رزماری در هنگام سرخ کردن سبزیجات برای طعم دار کردن آنها استفاده نمایید. به عنوان مثال در حین سرخ کردن سیب زمینی می توانید در دو مرحله در اواسط پخت مقداری رزماری را به سیب زمینی ها اضافه کنید.
  • از رزماری در چای و دمنوش همراه با تکه ای لیمو استفاه می شود.
  • می توانید روغن رزماری را در منزل تهیه کنید و از آن در تهیه مرغ و ماهی وگوشت گریل شده استفاده کنید.
  • نمک رزماری تهیه کنید و در تمام فصول سال به غذاهایی مثل سالاد، سوپ، سبزیجات، خورشت، گوشت، ذرت بو داده و .. اضافه کنید.

برای تهیه نمک رزماری مقداری رزماری را به همراه نمک داخل مخلوط کن بریزید و آن را مخلوط کنید. سپس آن را داخل ظرف دربسته نگهداری نمایید. این نمک را در مدت یکسال استفاده کنید بعد ا یک سال عطر رزماری کمتر خواهد شد.

سوالات متداول در مورد رزماری در غذا:

  1. چه غذاهایی با رزماری طعم خوبی دارند؟

    زردآلو، لوبیا، فلفل دلمه ای، کلم، مرغ، تخم مرغ، بادمجان، ماهی، عدس، نخود فرنگی، سیب زمینی، سوپ، خورشت، گوجه فرنگی، کدو زمستانی، پیازچه، سیر، اسطوخودوس، نعناع، پونه کوهی، جعفری، مریم گلی، آویشن رزماری تازه را می توان برای چند روز در یخچال نگهداری کرد.

  2. آیا می توانید برگ های رزماری خام بخورید؟

    هنگام مصرف از راه دهان: رزماری هنگام مصرف به مقدار موجود در غذاها، به احتمال زیاد ایمن است. برگ رزماری برای اکثر افراد وقتی از راه دهان و در دوزهای حداکثر 6 گرم در روز مصرف می شود احتمالاً ایمن است. مصرف روغن رزماری رقیق نشده یا مقادیر بسیار زیادی از برگ رزماری به احتمال زیاد بی خطر است.

  3. آیا رزماری یک آنتی بیوتیک طبیعی است؟

    چندین مطالعه گزارش کرده اند که عصاره های رزماری فعالیت های زیستی بیولوژیکی مانند محافظت از کبد، ضد قارچ، حشره کش، آنتی اکسیدان و ضد باکتری را نشان می دهند. کاملاً مشهور است که خواص بیولوژیکی رزماری عمدتا به دلیل ترکیبات فنلی است.

  4. آیا رزماری باعث خواب آلودگی شما می شود؟

    رزماری ممکن است یک گیاه جالب برای قرار دادن در بالش خواب به نظر برسد، اما در واقع یک ماده افزودنی دوست داشتنی است. برخلاف گیاهان قبلی، رزماری در واقع به شما کمک می کند رویاهای واضحی داشته باشید. برای بسیاری از افراد، خواب ایده آل زمانی برای کنار آمدن با زندگی روزمره است.

  5. چگونه از رزماری تازه در پخت و پز استفاده می کنید؟

    پس از برداشت گیاه تازه، دسته را زیر آب سرد در آبکش بشویید و ساقه های رزماری را به آرامی بمالید تا آلودگی ها یا بقایای آن پاک شود. گیاه را با دستمال کاغذی خشک کنید. از رزماری می توان با سوزن های برداشته و خرد شده یا به صورت شاخه های کامل استفاده کرد تا طعم دهنده ای را به ظرف بزرگ تری مانند خورشت یا برشته تزریق کند.

  6. آیا رزماری می تواند فشار خون شما را افزایش دهد؟

    تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف روغن رزماری سه بار در روز باعث افزایش بیشترین میزان فشار خون (فشار خون سیستولیک) و پایین ترین مقدار (فشار خون دیاستولیک) در افراد مبتلا به فشار خون پایین می شود.

  7. رزماری در آشپزی چه می کند؟

    این گیاه حاوی موادی است که برای بهبود هضم و افزایش گردش خون مفید است. در پخت و پز، از رزماری به عنوان چاشنی در انواع غذاها مانند سوپ، کاسرول، سالاد و خورشت استفاده می شود. از رزماری با مرغ و سایر طیور، شکار، گوشت بره، گوشت خوک، استیک و ماهی به ویژه ماهی های روغنی استفاده کنید.

برای خرید ادویه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

2 دیدگاه درباره مقاله “کاربرد رزماری در غذا

  1. Avatar گیتی فتاحی گفت:

    درود آقای انگورانی .
    از موضوعی که در باره رزماری تهیه کرده اید بسیار لذت بردم .اطلاعات بسیار جالب و کافی بود .برایتان آرزوی سلامتی و آرامش و موفقیت در نوشته هایتان را دارم

    1. سلام خیلی ممنون از پیام پر از مهرتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *