آموزش باغبانی

چطور فلفل چیلی را رشد دهیم

چطور فلفل چیلی را رشد دهیم

فلفل­های تند طیف گسترده ­ای از فلفل­ها را شامل می­شوند که تحت عنوان Capsicum annuum نامگذاری شده ­اند. این فلفل­ها محدود به آناهیم، آنچو، کاین، ژالاپنو، هابانرو و بانانا واکس داغ نیستند. پس از رشد این گیاه و لذت بردن از طعم فوق العاده فلفل­ها تند تعجب خواهید کرد که چرا زودتر این کار را انجام نداده ­اید.

بخش اول: آماده ­سازی گیاه فلفل چیلی

در بخش اول به چگونگی آماده سازی رشد مناسب فلفل چیلی می پردازیم

1 – انتخاب رقم فلفل

فلفل تند یکی از گیاهان شگفت­ انگیز می­باشد، زیرا در طیف گسترده ­ای از رنگ­ها، اندازه­ها، سلیقه ­ها و سطوح ادویه­ ای وجود دارند. گیاه فلفل تند می­تواند یکساله (هر ساله بایستی کاشت شود) یا چند ساله (مجددا رشد می­کند) باشد. بطورکلی، سه نوع فلفل تند وجود دارد که شامل شیرین، گرم و زینتی است. هر سه نوع آن­ها ادویه ­ای هستند، اما فلفل شیرین ملایم­تر بوده و دارای رنگ­ها و اشکال مختلف می­باشند.

  • رنگ فلفل­ها گسترده بوده و شامل سبز، زرد، هلویی، قرمز، آلویی و سیاه می­باشد. رنگ آن با سطح عطر و طعم ارتباط مستقیمی ندارد.
  • برای یافتن اینکه چه ارقامی در محل زندگی شما وجود دارد، به خزانه محلی مراجعه کنید.
  • برای تهیه فلفل از دستورالعمل­های خاصی در مناطق مختلف جهان استفاده می­شود. به عنوان مثال، فلفل­های سرانو در غذاهای مکزیکی مورد استفاده قرار می­گیرد؛ در حالی که، فلفل کالکوتا در غذاهای آسیایی استفاده می­شود.
انتخاب رقم فلفل

انتخاب رقم فلفل

2 – پیدا کردن بهترین مکان برای کاشت فلفل

فلفل­ها گیاهانی هستند که عاشق گرما می ­باشند و در مناطق که آفتاب زیادی را دریافت می­کنند، رشد می­کنند. منطقه­ ای را در باغ خود انتخاب کنید که آفتاب کامل داشته یا حداقل بیشترین مقدار آفتاب را دریافت کند. اگر در یک منطقه­ بیابانی زندگی می­کنید، ممکن است به مکانی با سایه اندک نیاز داشته باشید. اگر در منطقه ­ای زندگی می­کنید که باران زیادی می­بارد، سعی کنید مکانی را که آفتاب کامل دریافت کرده و دارای زهکشی مناسب است پیدا کنید. آب زیاد باعث تولید میوه کم می­شود.

پیدا کردن بهترین مکان برای کاشت فلفل

پیدا کردن بهترین مکان برای کاشت فلفل

3 – تصمیم گیری برای کاشت فلفل در خارج از خانه

اگر در مناطق رشد فلفل تند زندگی نمی­کنید (در نزدیکی خط استوا)، ممکن است در زمستان فلفل­های خود را در داخل گلدان کاشت کرده و در فصل بهار با گرم شدن هوا آن­ها را به بیرون منتقل کنید. اگرچه می­توانید بذرهای خود را مستقیما در زمین کاشت کنید، اما احتمالا جوانه ­زنی آن­ها کاهش خواهد یافت.

شما می­توانید فلفل خود را از رشد بذرها و یا از خزانه­ تهیه کنید، اما با رشد گیاه تنوع بیشتری خواهید داشت. شروع از گیاهچه ­ها بسیار آسان است؛ فقط 6 هفته قبل انتقال به بیرون برنامه­ ریزی نمایید. بعد از آخرین تاریخ یخبندان منطقه می­توانید فلفل­ها را به خارج از خانه منتقل کنید.

تصمیم ­گیری برای کاشت فلفل در خارج از خانه

تصمیم ­گیری برای کاشت فلفل در خارج از خانه

4 – اصلاح خاک

برای تولید بهتر، سالم­تر و بیشتر، خاک باغ را باید اصلاح کرد. فلفل­ها خاکی را ترجیح می­دهند که دارای زهکشی خوب بوده و مواد مغذی زیادی داشته باشد. بنابراین، مقداری ماسه را با خاک مخلوط کنید تا تخلیه آن بهتر شود و همچنین چند هفته یا چند ماه قبل از کاشت نیز کمپوست اضافه نمایید.

اگر خاک شما دارای زهکشی ضعیف یا متوسط است، می­توانید آن را با مقداری ماسه بهبود دهید. اگر پتاسیم به مقدار کافی وجود ندارد، مقداری به خاک اضافه نماید تا رشد گیاه به مقدار قابل ملاحظه ­ای افزایش یابد. در ابتدا همیشه خاک خود را آزمایش کنید.

اگر مقدار پتاسیم خاک شما کم است، برای انتخاب کود با مقدار زیاد پتاسیم و مقدار کم نیتروژن (مانند NPK 0-20-0) به یک خزانه محلی مراجعه کنید. pH خاک خود را آزمایش کرده و مشخص کنید که آیا به اصلاح بیشتری نیاز دارد یا خیر. فلفل­ها در خاک با pH خنثی یا کمی اسید با مقدار 7-6.5 رشد بهتری دارند. هر چقدر خاک خود را بهتر آماده کنید، فلفل­ها رشد بهتری خواهند داشت.

برای مطالعه مقاله انواع فلفل های تند می توانید از این لینک استفاده نمایید.

اصلاح خاک

اصلاح خاک

بخش دوم: آغاز کاشت بذرهای فلفل در داخل خانه

در این بخش به صورت مرحله به مرحله کاشت بذرهای فلفل را شرح می دهیم.

1 – آماده سازی بذرهای فلفل

برای کمک به جوانه ­زنی و رشد گیاهچه ­ها می­توانید از یک حوله کاغذی مرطوب یا کیسه پلاستیکی استفاده کنید. یک حوله کاغذی مرطوب را در یک کیسه پلاستیکی قرار داده و بذر ­ها را در داخل حوله پخش کنید. کیسه را در جای خشک و گرم، مانند کابینت آشپزخانه، قرار داده و به مدت 2 تا 5 روز در آنجا نگهداری کنید. بذرها بایستی در این بازه زمانی شروع به جوانه­ زنی کنند. سپس، شما می­توانید آن­ها را کاشت کنید.

برای مطالعه مقاله بستر مناسب جوانه زنی بذر می توانید از این لینک استفاده نمایید.

آماده ­سازی بذرهای فلفل

آماده ­سازی بذرهای فلفل

2 – کاشت بذرهای فلفل در ظرف کوچک

برای گیاهچه ­ها خود می­توانید سینی بذر خریداری کنید و یا می­توانید هر دانه را در گلدان­های مخصوص کشت نمایید. سینی یا ظرف کوچک را با خاک پر کنید (قبلا به کود و کمپوست اصلاح شده است). سپس، در هر ظرف یک بذر در عمق 1.5 سانتیمتر از سطح خاک قرار دهید.

کاشت بذرهای فلفل در ظرف کوچک

کاشت بذرهای فلفل در ظرف کوچک

3 – بذرهای فلفل را آبیاری کنید

بذرها بایستی به صورت روزانه آبیاری شوند تا مرطوب بمانند. بعد از کاشت بیشترین مقدار آب را به بذرها بدهید و بعد از آن روزانه حدود یک قاشق چای­خوری آب اضافه نمایید.

بذرهای فلفل را آبیاری کنید

بذرهای فلفل را آبیاری کنید

4 – آن ها را در مکان گرم و آفتابی قرار دهید

اگر بذر فلفل را قبلا کشت کرده ­اید، ممکن است به یک لامپ گرما نیاز داشته باشید؛ لامپ­های گرما به رشد سریع بذرها کمک می­کنند. اگر اینطور نیست، دانه­ ها را در محلی قرار دهید که از نور فراوانی برخوردار است، مانند پنجره جنوبی و نزدیک رادیاتور. فقط مراقب باشید که بذرها زیاد گرم و سرد نشوند، زیرا هر دو باعث کاهش رشد می­شوند.

آن­ها را در مکان گرم و آفتابی قرار دهید

آن­ها را در مکان گرم و آفتابی قرار دهید

5 – مشاهده جوانه زنی بذرها

جوانه­ زنی بذرها از چند روز تا چند هفته طول خواهد کشید. بذرها هنگام جوانه­ زنی یک جفت برگ تولید می­کنند که تحت عنوان “برگ­های دانه­ ای” نامیده می­شوند. پس از مدت زمان کوتاهی، جفت دوم برگ­ها ظاهر می­شوند؛ این برگ­ها به عنوان “برگ­های واقعی” شناخته می­شوند و سیگنال­هایی را نشان می­دهند که فلفل­ها آماده انتقال به بیرون هستند. تا زمان افزایش دمای بیرون می­توانید منتظر بمانید و یا می­توانید هنگام تشکیل برگ­های واقعی آن­ها را کاشت کنید.

مشاهده جوانه ­زنی بذرها

مشاهده جوانه ­زنی بذرها

6 – نگهداری گیاهچه های فلفل

بذرهایی که در داخل خانه رشد می­کنند دارای نوسان دمایی کمی هستند. با ورود به محیط بیرون، شوک ناشی از تغییردما، سطح رطوبت و تغییر نور آفتاب را تجربه می­کنند. با قرار دادن گلدان یا سینی­های خود در هنگام روز در این شرایط می­توانید آن­ها را سازگار کنید. این کار را حدود 2 ساعت در روز و به مدت حدود یک هفته انجام دهید؛ سپس، یک ساعت در روز اضافه کرده و در فضای بیرون قرار دهید تا بتوانند 24 ساعت کامل در خارج از خانه بمانند. در این مرحله، آن­ها می­توانند بدون ترس از شوک در خارج از خاک کاشته شوند.

برای مطالعه مقاله خواص درمانی فلفل قرمز می توانید از این لینک استفاده نمایید.

نگهداری گیاهچه­ های فلفل

نگهداری گیاهچه­ های فلفل

بخش سوم: کاشت فلفل­ ها

در آخرین بخش مقاله به چگونگی کاشت فلفل ها می پردازیم

1 – کاشت فلفل در زمان مناسب

تا آخرین یخبندان بهار صبر کنید. این زمان به آب و هوای محل زندگی شما بستگی دارد. در یک روز آفتابی در اوایل صبح یا اواخر عصر که هوا خیلی گرم نیست نسبت به کاشت اقدام کنید تا از ایجاد شوک جلوگیری شود.

کاشت فلفل در زمان مناسب

کاشت فلفل در زمان مناسب

2 – حفر سوراخ ها

برای جلوگیری از رقابت، فلفل­ها را به صورت جداگانه کاشت کنید. حتی اگر به طور مستقیم در بیرون از خانه بذر را کاشت کرده باشید این امر را در نظر بگیرید. با استفاده از ماله باغچه، سوراخ­های نسبتا بزرگی را ایجاد کرده و گیاه را به همراه ریشه در آن قرار دهید. فاصله گیاهان از هم بایستی 30 سانتیمتر باشد، اما این فاصله بستگی به نوع فلفلی دارد که کاشت کرده­ اید و ممکن است فاصله مورد نیاز بیشتر باشد. برای یافتن فاصله مطلوب در مورد فلفل­هایی که کشت کرده ­اید مطالعه کنید.

حفر سوراخ­ها

حفر سوراخ­ها

3 – کاشت فلفل ها

گیاه یا بذر فلفل را در سوراخ ­هایی که حفر کرده ­اید قرار دهید. خاک موجود در قسمت بالایی را عوض کنید؛ به طوری که، حدود 2.5 سانتیمتر خاک در بالای ریشه یا دانه قرار داشته باشد. پس از اتمام کار خاک را زیاد فشار ندهید، زیرا فلفل­ها خاک سست با تخلیه خوب را نیاز دارند.

کاشت فلفل­ها

کاشت فلفل­ها

4 – آبیاری فلفل

وقتی خاک آن­ها مرطوب است، گل ­های زیادی را تولید می­کنند. بعد از کاشت اول، برای جلوگیری از شوک انتقال به خاک مقدار بیشتری آب اضافه کنید. سپس، به صورت روزانه آبیاری کنید تا خاک مرطوب بماند. اگر فلفل در حال رشد باشد می­توانید با اضافه کردن آب بیشتر آن­ها را شیرین­تر کنید.

آبیاری فلفل

آبیاری فلفل

5 – نگهداری از گیاهان

یک ماه یا بیشتر طول می­کشد تا فلفل ­ها شروع به گلدهی کرده و میوه تولید کنند؛ بنابراین، شما باید به خوبی در این مدت از آن­ها نگهداری کنید. علف­های هرز را به صورت مرتب حذف کنید، زیرا در صورت باقی ماندن در خاک با گذشت زمان فضا و مواد مغذی موجود در خاک را استفاده می­کنند.

کود پتاسیم و کمپوست را به صورت ماهانه به خاک اضافه کنید تا سطح مواد مغذی بالاتر رود. همچنین، می­توانید از یک لایه مالچ در قسمت بالای خاک استفاده کنید تا رطوبت را حفظ کرده و مانع رشد علف­های هرز شود. بسته به نوع فلفل در حال شد، ممکن است به داربست نیاز داشته باشید. برای مثال، فلفل­ها زنگوله ­ای توسط داربست به خوبی حمایت می­شوند.

نگهداری از گیاهان

نگهداری از گیاهان

6 – برداشت فلفل ها

زمان برداشت گونه ­های مختلف فلفل متفاوت است. به طور کلی، می­توان از طریق اندازه آن زمان برداشت را مشخص کرد. فلفل­ها رنگ خود را تغییر می­دهند؛ بنابراین، شما تصویر روشنی از فلفل رسیده نخواهید داشت. بنابراین، از روی رنگ نمی­توان زمان رسیدن آن را تعیین کرد. برای مشخص کردن زمان مناسب برداشت، مزه آن را بررسی کنید. شما می­توانید بر اساس مزه پی ببرید که قابل برداشت است یا خیر. اگر قصد تهیه پودر فلفل دارید، بگذارید تا قبل از برداشت روی شاخه­ های خود خشک شوند.

برداشت فلفل­ها

برداشت فلفل­ها

برای خرید انواع بذر فلفل می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *