آموزش باغبانی

زمان هرس مناسب برای درختان غیر مثمر

زمان هرس مناسب برای درختان غیر مثمر

درختان و گیاهان زمانی که بدون دخالت انسان ها رشد و نمو کنند، به درخت و یا درختچه هایی در هم پیچیده تبدیل می شوند. هرس درختان شامل آرایش و کوتاه کردن قسمت های مختلف درختان می باشد.

این عامل باعث می شود شاخه های در هم پیچیده مانع از عبور نور به درون شاخه ها بشود و شاخه های درونی بعد از مدتی خشک می شوند.

به همین دلیل حدود 3000 سال است که در بین کشاورزان این کار برای درختان انجام می شود. هرس درختان باعث رشد صحیح و اصولی آن ها می شود.

هرس درختان غیر مثمر در کاهش بیماری ها و آفات نقش بسیار مهمی دارد. با این کار آفات و عوامل بیماری زا از درختان جدا می شود و باید آن ها را بعد از جدا کردن بسوزانید.

به چه دلیل درختان غیر مثمر را هرس می کنند:

هرس درختان به دلایل مختلف انجام می شود و برای اینکه به سمت رشد درست و صحیح هدایت بشوند، آن ها را هرس می کنند.

  • یکی از اهداف هرس برای خذف شاخه های آفت زده و خشک شده درختان برای حفظ سلامتی آن ها می باشد.
  • از دیگر اهداف هرس درختان غیر مثمر عبور نور خورشید به شاخسارهای درونی درختان می باشد. اگر نور خورشید به شاخه های درونی نرسد باعث خشک شدن آن ها می شود.
  • هدف دیگر از هرس این درختان ایجاد تعادل بین شاخه ها و ریشه می باشد.
  • شکل ظاهری درختان غیر مثمر خیلی مهم می باشد، زیرا این درختان بیشتر در فضاهای سبز شهری، گل خانه ها و باغچه ها کاشته می شوند و شکل ظاهری و تناسب بین اندام های درختان خیلی مهم می باشد.
  • زمانی که شاخه های پیر، شکسته شده را از درختان جدا می کنید، این کار باعث می شود که درختان به تولید شاخه های جدید تشویق می شوند.
  • یکی دیگر از فایده هرس درختان غیر مثمر افزایش طول عمر درختان می باشد، زیرا با حذف و کم کردن شاخه های اضافی فرصتی برای رشد شاخه های جوان فراهم می کنید.

بذر درخت

بهترین زمان برای هرس درختان غیر مثمر:

تمام درختان از زمان کاشت نهال تا نتیجه دادن مانند نوزادان به مراقبت احتاج دارند و یکی از این روش ها هرس درختان می باشد. با توجه به نوع درختان، آن ها را در دو فصل تابستان و زمستان با نام های هرس سبز یا تابستانه و یا هرس سیاه یا زمستانه، هرس می کنند.

هرس تابستانه : هرس تابستانه برای درختان غیر مثمر، برای خذف شاخه های اضافی و شکسته شده و فرم دادن به شکل ظاهری درختان انجام می شود. اگر درختان دارای شاخه های متراکم بشوند باعث می شود که نور خورشید به شاخه های درونی نرسد. همچنین در این هرس برگ های اضافی درختان را از شاخه ها حذف می کنند.

زمان این هرس از آغار فصل رشد شروع می شود و تا آخر فصل رشد ادامه پیدا می کند و هدف کلی از آن حذف شاخه های نا بارور و خشک شده می باشد.

هرس زمستانه: در زمستان درختان فاقد برگ می باشند و دارای خزان می شوند و برگ ها ریزش پیدا می کنند. این هرس برای اکثر درختان انجام می شود، زیرا در این فصل برگ درختان ریزش پیدا کرده و تمام شاخه ها قابل مشاهده هستند و به راحتی می توان درختان را هرس کرد. در این هرس درختان را فرم می دهند و شاخه های آفت زده را حذف می کنند.

برای مطالعه مقاله زمان هرس مناسب برای درختان مثمر می توانید از این لینک استفاده نمایید.

هرس مناسب برای درختان غیر مثمر

هرس مناسب برای درختان غیر مثمر

مدل هرس درختان:

  • هرس شاخه: در این هرس سر شاخه ها را حذف می کنند و یا اینکه شاخه ها را از شاخه اصلی حذف می کنند.
  • هرس برای گل دهی: میزان فتوسنتز گیاهان مقدار مشخصی می باشد. با این کار باعث می شود که تعادل لازم برای رشد و نمو درختان فراهم شود.
  • هرس پوست گیاه: این هرس در فصل رشد درختان به سه روش شکاف زنی، حلقه زنی و طوقه برداری انجام می شود.

در شکاف زنی، پوست ساقه و یا شاخه اصلی با خطوط اصلی زیر جوانه خراش داده می شود. البته این نوع هرس به نسبت دونوع دیگر نتیجه کمتری دارد.

در روش حلقه زنی، حلقه ای کامل از پوست ساقه برداشته می شود و این نوع هرس برای هرس پوست بهترین روش می باشد.

در روش طوقه برداری با سیم به مدت 6 ماه حلقه ای به دور ساقه می بندند.

هرس ریشه:

در بعضی از گیاهان که ریشه آن ها در خاک نمی باشد، برای هرس باید آن ها را از آب بیرون بیاورید و با قیچی مخصوص ریشه های فرعی که نازک هستند را از ریشه اصلی جدا کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که در زمان هرس کردن حتما قیچی، اره و دیگر ابزار را ضدعفونی کنید و بعد از عملیات هرس، با چسب مخصوص باغبانی روی برش ها را بپوشانید تا از رسیدن آفت و آلودگی به درخت جلوگیری کنید.

اثرات هرس نادرست بر روی درختان:

  • اگر هرس را به درستی انجام ندهید باعث ضعیف شدن درختان و یا تغییر شکل دادن آن ها می شوید.
  • تولید و توزیع مواد غذایی در درختان کاهش می یابد.
  • ممکن است درختان پوسیده و یا بیمار بشوند.
  • ممکن است درختان توسط یا سرما آسیب ببینند.

برای مطالعه مقاله آیا درختان غیر مثمر به کودهی نیاز دارند می توانید از این لینک استفاده نمایید.

جوانه زدن درخت

جوانه زدن درخت

هرس درختان غیر مثمر گلدار:

اگر هدف از هرس کردن این درختان افزایش گل دهی درختان می باشد، برای درختانی که در بهار شکوفه می دهند، زمانی که گل ها شروع به افتادن کردند درختان را هرس کنید.

درختان و درختچه هایی را که در نیمه تا اواخر تابستان گل می دهند را باید در فصل زمستان و یا اوایل بهار هرس کنید.

بوته هایی که در بهار گل می دهند مثل یاس زرد، بادام گلدار، یاس بنفش و یاس درختی که روی شاخه های قدیمی گل می دهند، برای به حداکثر رساندن میزان گل دهی، آن را درست بعد از شکوفه دادن هرس کنید.

بوته هایی که در تابستان و اوایل پاییز شکوفه می دهند مثل بوته پروانه، رز شارون و ادریس روی شاخه های همین فصل گل می دهند، این گیاهان را باید درست در زمان شروع جوانه زدن در فصل بهار هرس شوند.

هرس برگ درختان غیر مثمر:

هرس برگ این درختان در تابستان زمانی که شاخ و برگ درختان متراکم بشود و در هم فرو روند انجام می شوند. برای انجام این هرس با استفاده از چوب های بلند و یا با دست، برگ های اضافی درختان را حذف می کنند تا نور بیشتری به قسمت های مرکزی درختان برسد.

فوت و فن درست هرس کردن درختان غیر مثمر:

  • برای هرس درختان باید ابزار های این کار تمیز و تیز باشند و بعد از هر بار استفاده برای جداسازی شاخه ها، ابزار کار را ضد عفونی کنید.
  • درختچه های گل دار را بهتر است که هر 2 تا 3 سال یک بار هرس کنید. این کار باعث می شود که سلامت و توان گیاهان حفظ شود.
  • زمانی که شاخه ها و ساقه های پیر را جدا می کنید دقت داشته باشید که تا حد ممکن آن ها را از نزدیک به ته ساقه جدا کنید.
  • به صورتی درختان را هرس کنید که شاخه های پیر و جوان و بزرگ و کوچک در تعادل قرار بگیرند.
برای خرید انواع بذر درخت غیر مثمر می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

یک دیدگاه درباره مقاله “زمان هرس مناسب برای درختان غیر مثمر

  1. Avatar پیروز پوردلشاد گفت:

    سلام

    موفق باشید.
    این اصطلاح «یادگیری عمیق» خیلی جالب بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *