آموزش باغبانی

زمان بندی مناسب برای کوددهی درختان مثمر

کوددهی درختان مثمر

درختان مثمر چه در باغ و چه در باغچه برای نگهداری و رشد و نمو بهتر، علاوه بر هرس و آبیاری به کوددهی هم نیاز دارند. کود مناسب باعث بارور کردن گیاهان و درختان می شود، ولی مقدار و زمان بندی مناسب بسیار مهم می باشد.

اگر کود دهی در زمان مناسب انجام نشود و مقدار آن هم درست نباشد موجب ضعیف شدن درختان در برابر آفات می شود.

درختان مثمر چه زمانی نیاز به کوددهی دارند:

هر زمان که مشاهده کردین که درختان مثمر دچار آسیب و آفت شدند و یا اینکه روند رشد ضعیفی پیدا کردند، این علائم نشانگر این است که درختان مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نمی کنند و نیازمند این هستند که از کود مناسب بهره مند گردند.

یکی دیگر از نشانه های نیاز کوددهی درختان، کوچک شدن و رنگ پریدگی درختان می باشد. درختان با قرار گرفتن در معرض آب و هوای خشن و سرد، دچار آفت و بیماری می شوند. استفاده از کود مناسب باعث برطرف شدن بیماری و آفت درختان می شود.

بنابراین برای داشتن درختان سالم، باید وضعیت درختان را تحت نظر داشته باشید، تا تغییرانی را که در آن ها ایجاد می شوند را متوجه شوید و به کوددهی مناسب اقدام کنید.

بهترین زمان به صورت کلی برای کوددهی درختان مثمر:

اواخر زمستان تا اوایل بهار فصل شکوفه دادن درختان مثمر می باشد، این زمان برای کوددهی زمان مناسبی است. در این فصل هنگامی که شکوفه ها هنوز جوانه نزدند زمان مناسبی برای کوددهی می باشد. حال اگر باغداران این زمان را از دست دادند می توانند در اوایل تابستان هم اقدام به کوددهی کنند.

توجه داشته باشید که اواخر تابستان و اوایل پاییز زمان مناسبی برای کوددهی نمی باشد. اواسط پاییز تا اوایل زمستان هم زمانی برای کوددهی برای رشد سریع درختان می باشد.

درختانی که دارای رشد خوبی می باشند، نیاز به کود ندارند. اضافه کردن کود به این درختان باعث می شود که درختان مواد مغذی را بیشتر از حد لازم بگیرند و باعث رشد افراطی درختان و ضعیف شدن تنه آن ها می شود.

به طور کلی برای درختان مرکبات در طول سال، 3 بار در آخرین ماه زمستان، اواسط بهار و اواسط تابستان نیاز به کوددهی دارند. بیشترین نگرانی در درختان مرکبات زرد شدن برگ و ریزش برگ های پیر می باشد. در ماه های دی، بهمن و اسفند ریزش برگ درختان طبیعی می باشد.

برای مطالعه مقاله آیا درختان غیر مثمر به کودهی نیاز دارند می توانید از این لینک استفاده نمایید.

درخت مثمر سالم

درخت مثمر سالم

انواع کودهای مناسب برای درختان مثمر:

انواع درختان مثمر برای رشد و نمو خود به کودهای متفاوتی نیاز دارند. مرکبات به ازت و فسفر نیاز دارند. این درختان در سال سه بار در ماه های اسفند، اردیبهشت و مرداد به کوددهی نیاز دارند. توجه داشته باشید که درختانی که کود اضافی دریافت می کنند دارای میوه هایی با پوست کلفت می شوند. برای اینکه دچار این مشکل نشوید مقدار کود را کم کنید و یا اینکه دفعات کوددهی را کاهش دهید.

استفاده کود ازته برای درختان مثمر در اسفندماه و اوایل فروردین ماه بهترین جذب را دارند. در دوره دوم از کود نیترات اوره استفاده کنید زیرا که جذب آرام آن برای رشد و نمو درختان بسیار مناسب می باشد. در مرحله بعدی از کود نیترات آمونیم استفاده کنید، زیرا بعد از ریزش برگ ها به صورت کامل جذب گیاه می شود و ذخیره خوبی برای فصل بعدی می شود.

  • کود فسفر: بهترین کود برای رشد سریع درختان کود فسفر می باشد. این کود ها قابلیت حرکت پایینی در زمین دارد و برای مصرف این کود باید حتما در عمق 40 تا 50 سانتی متری در کنار ریشه قرار داده شود.
  • کود ازت: استفاده بیش از حد کود ازت اصلا توصیه نمی شود ولی استفاده از این کود برای باروری گیاهان بسیار مفید می باشد.
  • کود پتاسیم: بهترین زمان استفاده از کود پتاسیم اولین روزهای فروردین می باشد و بهتر است به جای توزیع سطحی در زمین در عمق 40 تا 50 سانتی متری به درختان داده شود.
  • گوگرد: گوگرد هم یکی از انواع کودهای مورد نیاز برای رشد و نمو درختان می باشد.
  • منگنز: این کود از پراستفاده ترین کود ها در زمین های اسیدی و قلیایی می باشد. استفاده از این کود در دی و بهمن ماه به صورت چالکود مورد استفاده قرار می گیرد.
  • کود کلسیم: این کود در درختان مثمری چون سیب و گلابی به صورت محلول پاشی است. در کشور ما کاربرد کلسیم به غیر از مناطق شمالی برای مناطق دیگر توصیه نمی شود.
  • کود آهن: این کود از مهمترین کودها می باشد که به صورت چالکود در زیره قطره چکان ها استفاده می شود.
  • کود منگنز: این کود جزء بهترین کودها برای رشد سریع درختان می باشد، ولی به دلیل هزینه زیاد این کود فقط در شرایط اضطراری مورد استفاده قرار می گیرد.
  • کود روی: این کود باعث گل دهی در گیاهان می شود. کود روی را در فصل آخر سال در نیمه سایه انداز درخت، به صورت محلول پاشی بعد از هرس درختان مورد استفاده قرار می گیرد.
  • کود مس: کود مس به علت قدرت پایین حل شوندگی فقط در زمین های اسیدی مورد استفاده قرار می گیرد.

بذر درخت

مواردی که باید برای کوددهی به درختان رعایت شود:

  • کودهای شیمیایی را به صورت بی رویه به درختان ندهید، سعی کنید مصرف این کودها بر اساس آزمایش خاک، برگ و میوه ها باشد.
  • از پخش کردن سطحی کودهای شیمیایی در اطراف درختان خودداری کنید.
  • کودهای شیمیایی را در اواخر زمستان و یا اوایل بهار به درختان بدهید.
  • محلول پاشی همراه با کودها باعث افزایش کیفیت میوه می شود.
  • بهترین روش کوددهی در باغ ها روش چالکود میباشد.

یکی دیگر از مواردی که در حین کوددهی باید در نظر گرفته شود سن درختان می باشد.

برای خرید کود می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *