بن سای و گلخانه

نحوه ساخت مینی گلخانه

نحوه ساخت مینی گلخانه

با ساخت یک گلخانه ارزان قیمت و آسان رشد نهال های خود را سریعا آغاز کنید. شما می توانید یک گلخانه تک گیاهه یا چند گیاهه بسازید. این روشی عالی برای اضافه کردن فضایی کاربردی یا تزئینی به فضای سبز خانه شماست.

ساخت گلخانه کوچک از بطری ها و شیشه ها

در اولین قسمت به ساخت گلخانه کوچک از بطری ها و شیشه ها می پردازیم.

1- از یک بطری نوشابه 1 لیتری استفاده کنید:

برای ساخت انواع گلخانه ها می توانید از یک بطری پلاستیکی 1 لیتری ساده استفاده کنید. این بطری ها برای رشد یک گیاه تنها، کوتاه و ریشه کم عمق ایده آل هستند. به عنوان مثال می توان از گل ارکیده، یک سرخس کوچک، یا کاکتوس نام برد. به دنبال بطری هایی در اشکال مختلف باشید، زیرا این امر می تواند گزینه های سفارش گیری بیشتری به شما بدهد.

  • برای ساخت گلخانه ای از بطری نوشابه پیچیده، با دو بطری شروع کنید. در صورت امکان باید یکی از آنها کمی پهن تر از دیگری باشد. قسمت بالای بطری نازک را با احتیاط برش دهید، درست از نقطه ای که خم می شود و قسمت لوله را تشکیل می دهد عبور دهید. تا حد ممکن صاف و تمیز برش بزنید.
  • با استفاده از چسب حرارتی دهانه درب بطری را که فقط بریده اید به قسمت انتهای بطری بچسبانید. این یک پایه گلدان مانند برای گلخانه کوچک شما تشکیل می‌دهد. لبه های ناهموار را صاف کنید تا به طور هموار روی میز قرار بگیرد.
  • در مرحله بعدی، با برش دادن قسمت بالای بطری پهن تر، شاید یک سانتی متر زیر قسمت بالای بطری که به طرف قسمت لوله ای آن خم می‌شود، درب گلخانه را ایجاد کنید. قسمت بالای این بطری درب بطری باریک می شود که پایه را به آن چسب زده اید.
  • اگر از این سبک استفاده می کنید، حتما مواد مناسب پرورش را ته گلخانه خود بریزید. این سبک سوراخ زهکشی ندارد و باید بیشتر شبیه تراریوم رفتار شود.
  • روشی ساده تر این است که ته یک بطری 1 لیتری را برش دهید و قسمت بالایی را به آرامی درون خاک یا روی یک گلدان کوچک فشار دهید اما این روش به زیبایی روش توضیح داده شده در بالا به نظر نمی رسد.
از یک بطری نوشابه 1 گالنی استفاده کنید

از یک بطری نوشابه 1 گالنی استفاده کنید

2- از یک بطری نوشابه 1 گالنی استفاده کنید:

شما می توانید از بطری 1 گالنی به همان روش بطری 1 لیتری استفاده کنید. اما، باید کاملاً لوله ای شکل باشد (اگر از روی گلدان عبور کنید یا ساختاری گلدان مانند درست کنید). این بطری می تواند حداکثر سه گیاه کوچک از همان گونه های استفاده شده با شیشه های یک لیتری را در خود جای دهد.

با سوراخ کردن ته بطری و برش خطوط عمودی 1 اینچی در لبه پایین درب آن، می توانید از این بطری برای ایجاد پایه زهکشی شده استفاده کنید. هنگام برش درب، حتما حداقل 1 اینچ از شیشه را بالای خط خاک مطلوب خالی بگذارید. این باعث می شود که با باز شدن درب بطری، خاک آن بیرون نریزد.

از یک بطری نوشابه 1 گالنی استفاده کنید

از یک بطری نوشابه 1 گالنی استفاده کنید

3- از یک شیشه ماسون (شیشه در دار دهان گشاد) استفاده کنید:

اگر می خواهید گیاهان بسیار کوچکی پرورش دهید، می توانید از یک شیشه ماسون برای ایجاد یک تراریوم کوچک استفاده کنید. شیشه های ماسون در اندازه های مختلفی وجود دارند و باید متناسب با اندازه گیاهی که قصد دارید پرورش دهید انتخاب شوند. کافی است آن را با مواد در حال رشد و مناسب تراریوم پر کنید و یک گلخانه زیبا و کوچک خواهید داشت.

از یک شیشه ماسون (شیشه در دار دهان گشاد) استفاده کنید:

از یک شیشه ماسون (شیشه در دار دهان گشاد) استفاده کنید:

4- از تنگ ماهی استفاده کنید:

می توانید از تنگ ماهی برای ساخت گلخانه کوچک یا تراریوم استفاده کنید. می توانید از تنگ مربع یا مستطیل شکل نیز استفاده کنید و هم می توانید از تنگ کاسه ای ماهی استفاده کنید.شکل آن به اندازه و تعداد گیاهانی که قصد پرورش آنها را دارید بستگی دارد.

  • یک گیاه کوچک در بستر را می توان به راحتی با وارونه کردن درون تنگ کاسه ای ماهی قرار داد.
  • یک تنگ ماهی وارونه می تواند مانند تراریوم استفاده شود، همچنین می‌توان قسمت بالای آن را با پلاستیک پوشاند یا همانطور باز گذاشت.
  • از یک تنگ بزرگ می توان به عنوان تراریوم بدون زهکشی استفاده کرد، می توان سوراخ هایی در ته آن ایجاد کرد تا زهکشی ایجاد شود یا (اگر ته شیشه ای داشته باشد) می توان آن را وارونه کرد تا گلخانه ای ایجاد کند. اگر وارونه باشد، درب آن باید پلاستیکی باشد یا با استفاده از روش “قاب چوبی” شرح داده شده در زیر ایجاد شود.
ز تنگ ماهی استفاده کنید

ز تنگ ماهی استفاده کنید

ساخت یک گلخانه کوچک از قاب عکس

دومین قسمت از این مقاله به چگونگی ساخت یک گلخانه کوچک از قاب عکس می پردازیم.

1- قاب عکس فراهم کنید:

شما به هشت قاب عکس با شیشه یا مشابه شیشه نیاز خواهید داشت. اندازه ها و اعدادی که به آنها نیاز خواهید داشت: چهار عدد قاب 7×5، دو عدد قاب 10×8 و دو عدد قاب 14×11. قاب ها را سنباده بزنید تا هرگونه بافت ناهموار و رنگ از بین برود.

قاب هایی از این دست را می توان از داروخانه محلی یا فروشگاه مواد غذایی، فروشگاه هنری، عکاسی یا فروشگاه آنلاین از منابع مختلف خریداری کرد. همچنین بعضی اوقات می توانید کالاهای دست دوم را با قیمت ارزان در فروشگاه های خیریه مانند Good Will پیدا کنید.

قاب عکس فراهم کنید

قاب عکس فراهم کنید

2- ساختار اصلی را تشکیل دهید:

بدنه اصلی گلخانه را با تراز کردن قاب 14×11 با قاب 10×8 تشکیل دهید بطوری که ضلع های 11 و 10 روی هم قرار بگیرند، قسمت پشتی قاب 10 روی لبه بیرونی قاب 11 فشرده شود.

قاب ها را با ایجاد سوراخ کوچک از لبه داخلی قاب بزرگتر و وسط قاب کوچکتر، بهم متصل کنید. سپس از پیچی با اندازه مناسب به سوراخی که ایجاد کرده اید استفاده کنید تا قاب ها را بطور ایمن به هم پیوند دهید.

پیوند قاب ها را ادامه دهید تا زمانی که مستطیلی متشکل از چهار قاب بزرگ داشته باشید (اندازه هر دو قاب ها 14×11 و 10×8 باشد)

ساختار اصلی را تشکیل دهید

ساختار اصلی را تشکیل دهید

3- سقف را تشکیل دهید:

با بهم پیوستن چهار قاب کوچکتر 7×5، سقف گلخانه را تشکیل دهید. آنها دو به دو روی هم قرار میگیرند و سپس به هم متصل می شوند تا یک سقف مثلثی تشکیل دهند. به آن لولایی متصل خواهد شد تا به شما امکان دهد سقف گلخانه را برای آبیاری گیاهان داخل آن باز کنید.

دو قاب 7×5 را کنار هم قرار دهید، به طوری که انتهای کوتاه آنها به هم وصل شوند. سپس با استفاده از صفحات تعمیر 2 اینچی در هر انتهای لبه متصل بهم آنها را با پیچ به هم ببندید. ایجاد سوراخ های اصلی در ابتدا این امر را آسان تر می کند. این فرایند را با دو قاب 7×5 دیگر تکرار کنید.

با قرار دادن آنها در زاویه 90 درجه در امتداد لبه بلند و بستن پیچ در زاویه 90 درجه، ساختارهای قاب کوچکتر را به یکدیگر متصل کنید تا ایمن شوند.

سقف را تشکیل دهید

سقف را تشکیل دهید

4- شکاف های سقف را پر کرده و آن را وصل کنید:

شما باید به گونه ای سقف را به بقیه قسمت های گلخانه متصل کنید که بتوانید به راحتی به داخل آن دسترسی داشته باشید. شاید بتوانید آن را به راحتی در قسمت بالایی قرار دهید اما اتصال آن به بقیه قسمت های قاب از امنیت بیشتری برخوردار خواهد بود. اطمینان حاصل کنید که با پیدا کردن پرکننده ای برای انتهای سقف، شکاف های بزرگ را از بین ببرید.

  • با اتصال دو لولا با ابعاد 1 اینچی، با فاصله مساوی، در امتداد لبه هایی که به هم وصل می‌شوند، سقف را به ساختار گلخانه متصل کنید.
  • شکاف مثلثی را با برشی از مواد پشت قاب بزرگتر، تخته سه لا، اسفنج یا ماده دیگری که فکر می کنید مناسب است، پر کنید. تخته سه لا یا اسفنج باید به همان نسبت ضخیم باشند، تا اتصال آنها به قاب راحت تر شود. هر ماده ای را که انتخاب کنید، به راحتی قسمت انتهایی مثلثی (در صورت استفاده از تخته سه لا یا اسفنج) یا لبه خارجی آن (در صورت استفاده از قسمت پشتی قاب) را مشخص کرده و در جای خود چسب بزنید. در صورت تمایل میتوانید تخته سه لا را میخ بزنید.
شکاف های سقف را پر کرده و آن را وصل کنید:

شکاف های سقف را پر کرده و آن را وصل کنید:

5- پایان:

قاب را با هر رنگ و تزئینی که می خواهید به پایان برسانید و سپس شیشه را دوباره به قاب ها وصل کنید. بعد از این، در صورت تمایل گلخانه خود را با گیاهان مناسب پر کنید. از رنگ چوب استفاده کنید و قبل از تعویض شیشه حتما تمام کارهای رنگ کاری خود را انجام دهید.

شیشه ها را از داخل گلخانه عوض کرده و با چسب حرارتی گوشه های آنها را بچسبانید. وقتی شیشه داخل گلخانه قرار گرفت، تمام لبه ها را با چسب حرارتی بیشتری بچسبانید. حتی می توانید به جای قاب شیشه ای از پلاستیک استفاده کنید.

پایان

پایان

ساخت گلخانه کوچک از لوله پی وی سی

سومین قسمت به چگونگی ساحت گلخانه کوچک از لوله پی وی سی می پردازیم.

1- لوله پی وی سی و وصله های آن را تهیه کنید:

از آنجا که این گلخانه ساختاری قابل تنظیم به اندازه های مختلف دارد، اندازه آن کاملاً به خود شما بستگی دارد، تعداد و طول لوله های لازم تا حدی متفاوت خواهد بود. شما باید ابعادی را که می خواهید اندازه بگیرید و میزان لوله مورد نیاز خود را از آن تعیین کنید.

  • سعی کنید ساختار بزرگتر را به 2 بخش تقسیم کنید. این کار به گلخانه شما ثبات و مقاومت بیشتری می بخشد.
  • از لوله پی وی سی نسبتاً نازک و عرض بیش از 1.5 اینچ استفاده کنید. استفاده از اندازه نزدیک به سه چهارم لوله مناسب تر است.
  • همچنین اطمینان حاصل کنید که وصله ها و لوله پی وی سی شما هم اندازه هستند که در کنار هم قرار گیرند. این وسیله ها باید دارای برچسب باشند، اما می توانید در ابزار فروشی آنها را تست کنید تا مطمئن شوید یا می توانید از کارمند فروشگاه ابزار فروشی کمک و مشاوره بخواهید.
لوله پی وی سی و وصله های آن را تهیه کنید

لوله پی وی سی و وصله های آن را تهیه کنید

2- لوله های دیواری را وصل کنید:

شما پایه و دیوار ها را باهم و خارج از بخش های متصل به لوله تشکیل خواهید داد. قسمت عمودی لوله را در دو بازه پایینی به قسمت افقی لوله با وصله T شکل، این کار را شروع کنید. با اتصال وصله ای T شکل به وصله ای زانویی با یک قسمت بسیار کوچک از لوله، گوشه ها را بصورت افقی در قسمت پایین تشکیل دهید.

بعد از اتمام کار، باید یک مستطیل افقی یا پایه مربع با ستون های بالا آمده داشته باشید که در فواصل منظم تشکیل شده اند. ستون های گوشه ای باید در سمت بلندتر، از آخرین وصله T شکل قرار گرفته باشد، در حالی که وصله زانویی در سمت کوتاه ستون از “دیوار” بیرون زده است.

لوله های دیواری را وصل کنید:

لوله های دیواری را وصل کنید:

3- لوله های سقف را وصل کنید:

در مرحله بعدی، شما باید لوله های دیواری را به لوله های سقف متصل کرده و یک سقف تشکیل دهید. مهم است که سقف از سطح مسطح نباشد، زیرا این امر باعث کاهش میزان نوری که می تواند از آن عبور کند و همچنین باعث ایجاد باران و برف در بالای ساختار شما می شود.

  • از ساختمان سقف مرکزی، لوله پی وی سی خطی متصل به یکی از گوشه های بلند ستون تشکیل دهید. به غیر از انتهای قسمت های که به وصله T شکل وصل می‌شوند، قطعات باید با وصله های چهار طرفه در فواصل یکسان به ستون های دیوار متصل شوند. قسمت های کوتاه لوله را به وصله‌های T شکل و چهار طرفه وصل کنید و رأس آنها را به وصله‌های 45 درجه وصل کنید.
  • بعد، وصله‌های 45 درجه را در بالای هر کدام از ستون های دیوار قرار دهید. پس از آن باید اندازه گیری کنید که چه مقدار لوله برای اتصال وصله‌های 45 درجه دیوار به وصله‌های 45 درجه ساختمان سقف مرکزی نیاز دارید. این لوله را یک بار اندازه بگیرید و آن را بین هر یک از وصله‌های 45 درجه قرار دهید.
لوله های سقف را وصل کنید

لوله های سقف را وصل کنید

4- روی باغچه قرار دهید:

آن را روی باغچه برجسته یا زمینی که می خواهید آن را بپوشانید قرار دهید. می توانید آن را با چوب و کش به زمین یا به یک باغچه برجسته با تکیه گاهی مجرا متصل کنید اما مطمئن شوید که فقط یک ضلع طولانی را می بندید. با این کار می توانید سازه را به آب برسانید و از گیاهان خود مراقبت کنید.

روی باغچه قرار دهید

روی باغچه قرار دهید

5- پوشش دهی:

مرحله آخر پوشاندن سازه با پلاستیک یا پارچه خواهد بود، بسته به این که چرا به پوشش نیاز دارید، با آن ماده شروع کنید. اگر از پلاستیک ورقه ای استفاده می کنید، از پلاستیک شفاف و نازک استفاده کنید و در صورت امکان کل ساختار را با یک ورق بزرگ بپوشانید. از هر ماده ای که استفاده می کنید، آن را دور ساختار بپیچید و سپس با استفاده از نوار (نوار کانال یا بسته بندی) آن را محکم کنید. کار شما تمام شد!

پوشش دهی

پوشش دهی

برای خرید گل و گیاه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *