آموزش باغبانی

نحوه ذخیره سازی تخم پیاز

نحوه نگهداری دانه های پیاز

رشد یا جمع آوری دانه های پیاز معمولاً دشوار نیست. تنها چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که پیاز دوساله است، به این معنی که هر دو سال یکبار بذر می دهد. با رشد و ذخیره بذر پیاز خود، می توانید ذخیره سالم دانه ها را برای باغ سال آینده، برای خوردن مستقیم یا جوانه زدن تهیه کنید.

1- پیاز را بکارید و آن را به مدت دو سال در زمین بگذارید:

مراقب گل ها و سپس سر بذرها باشید تا در اواخر تابستان فصل دوم شکل بگیرد. اگر می خواهید پیازها را در فصل اول بخورید، باید گیاهان بیشتری بکارید.

پیاز گل هارا بکارید

پیاز گل هارا بکارید

2- صبر کنید تا سر بذرها خشک شوند:

بیشتر گل ها خشک می شوند و دانه ها خود به خود شروع به ریزش می کنند.

پیاز گل ها رشد می کنند

پیاز گل ها رشد می کنند

3- جدا سازی سر بذرها:

سر بذرها یا چترک ها را از گیاهان جدا کرده و اجازه دهید تا کاملاً خشک شوند.

پیاز گل

پیاز گل

4- بذر ها را از ساقه ها و سایر مواد تشکیل دهنده سر بذر جدا کنید:

بسیاری از بذرها خود به خود می ریزند. آنها را در یک کیسه قرار دهید، کل کیسه را به یک سطح سخت بکوبید. اگر دانه های زیادی دارید، ممکن است بتوانید از باد برای جدا کردن آنها از ساقه و سایر مواد استفاده کنید. از یک کاسه بزرگ استفاده کنید و آنها را به هوا بیندازید، یا آنها را در نسیم ملایم از یک ظرف به ظرف دیگر بریزید.

باد باید ساقه های سبک تر را الک کند و دانه های سنگین تر را به زمین بیندازد. داشتن کمی ساقه یا سر بذر در دانه ها مضر نیست مگر اینکه آنها جوانه زده باشند. اگر آن را به همراه دانه ها بکارید، فقط تجزیه می شود.

بذر ها روی زمین

بذر ها روی زمین

5- بذر ها را در جای خشک و خنک نگهداری کنید:

بذرها را با سال ذخیره آنها برچسب گذاری کنید یا بلافاصله در آب و هوای معتدل بکارید. اکثر بذرها اگر در مدت یک سال پس از ذخیره سازی مورد استفاده قرار گیرند، بهترین عملکرد را دارند، اما ممکن است در سال دوم نیز میزان جوانه زنی قابل قبولی دریافت کنید.

دانه ها را در یک ظرف قرار دهید

دانه ها را در یک ظرف قرار دهید

برای خرید گل و گیاه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *