آموزش باغبانی

بهترین گل ها برای زنبور عسل

ده گل فوق العاده برای زنبور عسل

کاهش زنبورهای عسل (Apis mellifera) باعث افزایش محبوبیت گیاهان زنبور عسل شده است. بسیاری از گل­ های مورد علاقه زنبور عسل، مانند شبدر شیرین، سر گل خار، یونجه و قاصدک گیاهان اوراسیایی هستند که برای بسیاری از بسترها به عنوان علف هرز هستند. خوشبختانه، تعدادی گل زیبای تابستانی وجود داد که بسیاری از آن­ها بومی آمریکای شمالی هستند و شهد و گرده عالی را تولید می­ کنند که زنبورهای بومی دنیای قدیم علاقه زیادی به آن­ها دارند. همچنین، علف­ های بومی منطقه برای زنبورهای منطقه بسیار مناسب هستند.

کاشت گل برای زنبور عسل:

بهترین گیاهان برای زنبورهای عسل منابع خوبی از شهد شیرین و گرده­ های غنی از پروتئین هستند. تعداد زیادی از گل­ های باغ­ ها مقادیر زیادی از این موارد را برای زنبور عسل بدست می­ آورد. در این مقاله ده مورد عالی که دارای سازماندهی در زمان گلدهی هستند ارائه شده است. اگر برای هر دوره گلدهی یک مورد را انتخاب کنید، شکفوه­ های خوبی را برای زنبورهای عسل در طول فصل رشد خواهید داشت. همه این گیاهان آفتاب ­دوست بوده و در خاک ­های خوب با زهکشی مناسب به خوبی رشد می ­کنند. خاک را با بهترین ترکیب کمپوست طبیعی و آلی نظیر کود رز طلایی مختلف کنید که نتایج خوبی را به دنبال خواهد داشت.

گل لاله مناسب فصل بهار:

گل لاله­ در تیره لیلیاسه قرار داشته و اولین گل­هایی هستند که در فصل بهار شکوفه می ­دهند. شما بایستی پیاز های این گل را در طول ماه­ های سرد و در زمستان کشت کنید. این گل تاریخچه جذابی دارد: بسیاری از خانواده ­های نجیب ­زاده در قرن نوزدهم ورشکسته شدند، زیرا آن­ها تمام دارایی خود را برای خرید نادرترین پیازها، مانند لاله سیاه، خرج کرده بودند.

گل ­های زنبور عسل در اوایل تابستان

گل ­های زنبور عسل در اوایل تابستان

گل های فوق العاده برای زنبور عسل در اوایل تابستان:

گل های مناسب برای زنبور عسل که در اوایل تابستان به آنها کمک می کند.

سر خارگل (Echinacea pallida، چندساله):

سرخارگل گلبرگ­ های ریز و درشت با رنگ بنفش روشن را تولید می ­کنند که زنبورها علاقه زیادی به آن­ ها دارند و همچنین بذر هایی را تولید می ­کنند که بسیار مورد علاقه سهره است. این گیاه بومی چمنزارهای شرق ایالات متحده بوده و از خرداد ماه تا تیر ماه و به مدت سه هفته شکوفه تولید می ­کند. گل­های آن زنبورهای زیادی را به خود جذب می­کند. حتی ممکن است پروانه نیز در روی آن­ها مشاهده شود.

بذر سرخارگل

بومادران معمولی (Achillea millefolium، چندساله):

قسمت بالایی بومادران معمولی پوشیده از گل­های ریز و کوچک مرواریدی می­ باشد که زنبورها علاقه زیادی به آن­ها دارند. این گیاه بومی اوراسیا و آمریکای شمالی بوده و بدون توجه منطقه ­ای که در آن کشت می ­شود، تعداد زیادی حشرات گرده افشان را به خود جلب می­ کند. ارقام مختلفی وجود دارد که برای باغ مناسب هستند، اما دو نوع “استرابری سداکشن” غنی از رنگ قرمز و “واماپی واماپ” که دارای گل­های صورتی تا سفید هستند بسیار ایده ­آل می ­باشند.

گل ­گاو زبان:

Borago officinalis. گل گاو زبان گیاه یکساله بوده و در کشاورزی و باغبانی به عنوان آفت­کش استفاده می­ شود و در آشپزی نیز کاربرد دارد. رشد آن در گلدان بسیار ساده است. گل­های آن ستاره ­ای شکل بوده و به رنگ آبی تیره هستند. به دلیل داشتن مقادیر بالای شهد زنبور های عسل را به خود جذب می­ کنند.

بذر گل گاو زبان

مریم­ گلی:

Salvia officinalis. مریم گلی این درختچه چندساله بوده و در زیر آفتاب به سرعت رشد می­ کند. زنبور های عسل توسط گل­ های آبی – بنفش موجود در انتهای ساقه جذب می ­شوند.

بذر مریم گلی

گل­ های زنبور عسل در تابستان

گل­ های زنبور عسل در تابستان

گل های فوق العاده برای زنبور عسل در تابستان:

گل های مناسب برای زنبور عسل که در تابستان به آنها کمک می کند.

آفتابگردان (Helianthus annuus):

هیچ گیاهی نظیر آفتابگردان زنبورهای عسل را به خود جذب نمی­کند. شکوفه ­های گسترده و پر کار آن­ها به رنگ زرد، طلایی، قرمز و نارنجی بده و باعث می­ شود که بسیاری از دانه­ های غنی از روغن آن توسط پرندگان و انسان خورده شوند. صدها نوع آفتابگردان وجود دارد که می ­تواند بر اساس رنگ­، ارتفاع و اندازه گل انتخاب کنید. رقم پا کوتاه “لیتل بکا” ( ارتفاع 7-10 سانتیمتری با گل های طلایی و قهوه ­ای) و “بیگ اسمایل” (ارتفاع 3-5 سانتیمتری با گل­ های طلائی کلاسیک با مرکز سیاه) گزینه­ های قابل انتخاب برای هر باغی هستند.

بذر گل آفتابگردان

زوفا غول­پیکر آبی (Agastache foeniculum):

زوفا غول­پیکر شاخه ­های زیبا به همراه گل ­های بنفش تولید می ­کند که به سادگی توسط زنبورها شناسایی و پوشیده می ­شود. این گیاه بومی مناطق شمالی آمریکای شمالی بوده و در تیره نعناع قرار دارد. زوفا هیبرید “بلو بوآ” می ­باشد که یک نوع استثناء بوده و بسیار زیبا است.

بذر زوفا

هوسمیت (Monarda punctata):

در جذب زنبورها بسیار کارآمد هستند و شکوفه ­های بلندی دارند. این گیاه بومی ایالات متحده بوده و در طول تابستان و پایین رشد و گل ­های سفید و صورتی رنگی را تولید می ­کند. شکوفه ­های این گیاه بسیار معطر بوده و دوام طولانی مدتی دارد و کاملا توسط گرده ­افشان­ ها پوشانده می­شوند. این گیاه در خاک بسیار خوب با زهکشی مناسب بهترین کارآیی را دارد.

سرخار گل برگ باریک (Echinacea purpurea):

سرخار گل بسیاری از هیبریدهای آن دارای گل­های بنفش بوده و زیبایی و انعطاف­پذیری زیادی دارد. همه آن­ها مورد علاقه زنبورها هستند و پرندگان نیز می­ توانند از دانه­ های آن­ها استفاده کنند. گل­ها در تابستان مایل به ارغوانی تا نبفش بوده و در صورت برداشته شدن گل­های قدیمی تا اواخر تابستان به راحتی گلدهی آن­ها ادامه می­ یابد. برخی از ارقام جدید دارای گل­های بزرگ، نظیر “دیکسی بل و برخی دارای شکوفه­ های فوق­العاده سنگین، مانند “پیکا بلا” هستند.

بذر اکیناسه

گل سوسن کوهی (Rudbeckia spp):

در تابستان دارای گل­ های سیاه و زرد زیبا بوده و زنبورها را به سمت خود جذب می­ کند. یکی از ارقام آن “لیتل گلوداستار” می ­باشد که دارای شکوفه­ های سنگین کوتاه است (Rudbeckia fulgida var. sullivantii “لیتل گولداستار”).

گل­ های زنبور عسل در اواخر تابستان و پاییز

گل­ های زنبور عسل در اواخر تابستان و پاییز

گل های فوق العاده برای زنبور عسل در اواخر تابستان و پاییز:

گل های مناسب برای زنبور عسل که در اواخر تابستان و در پاییز به آنها کمک می کند.

گل ستاره ­ای (Symphotrichum spp):

گل ستاره ای دارای، گل­های صورتی، آبی و بنفش در اواخر تابستان و پاییز برای همه زنبورها لذت­بخش است. انواع بسیار شگفت­انگیزی وجود دارد که می­توان از آن استفاده نمود. رقم کلاسیک “اکتبر اسکای” (تصویر سمت چپ، Symphyotrichum oblongifolium ‘October Skies’) دارای گلدهی دیرهنگام و شگفت­انگیز با گل­های آبی و مرکز نارنجی می­باشد و رقم “بلوبرد” دارای گل­های آبی آسمانی (Symphyotrichum laeve ‘Bluebird) با گلدهی زودهنگام است.

علف تب بر (Eutrochium spp):

این گروه از اواسط تا اواخر تابستان شکوفه می­ دهند. گل­ها قرمز مایل به ارغوانی بوده و شهد و گرده تولید می ­کنند. بسیاری از ارقام چند ساله این گیاه بومی آمریکای شمالی بوده و با زمین­ های مرطوب سازگار هستند. یکی از بهترین گونه­ های باغی Eutrochium purpureum می­باشد که ارتفاع آن 10 سانتیمتر بوده و گل­های بنفش مایل به قرمز را تولید می ­کند.

علف طلایی (Solidago spp):

علف طلایی به عنوان یکی از بهترین گل­ها برای زنبور عسل در اواخر تابستان و پاییز می ­باشد که هنگام باز شدن گل­های طلایی تبدیل به یک توده وزوز می ­شوند. در حقیقت، علف طلایی با داشتن ظرافت خاص شناخته می ­شود. ارقام ارزشمند علف طلایی در باغ شامل ارقام پاکوتاه “گلدن فلیس” (Solidago sphacelata ‘Golden Fleece) و “بیبی گلد” (Solidago ‘Baby Gold) است.

بذر علف طلایی

گل داوودی:

Chrysanthemum sp. داوودی یک گیاه چندساله و مقاوم به سرما است که در گلدان نیز قابل کشت می ­باشد. در مهر ماه و آبان ماه ، در مناطقی با آب و هوای معتدل، گل­هایی با رنگ ­های مختلف را تولید می ­کند. این گل­ها عمدتا به رنگ قرمز روشن و طلایی هستند.

بذر گل داوودی الوان

وجود چندین مورد از این گیاهان در باغ می­ تواند تغذیه زنبورها در تمام طول تابستان را آسان کند.

برای خرید انواع بذر گل می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

11 دیدگاه درباره مقاله “بهترین گل ها برای زنبور عسل

  1. Avatar عارف گفت:

    ممنون از مطالب فوق العادتون

  2. Avatar رضا گفت:

    سلام آیا گل محمدی مورد علاقه زنبور می‌باشد ???

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      گل محمدی یکی از گلهای مورد علاقه زنبور عسل است

  3. Avatar ali گفت:

    سپاس بابت مقاله جامع و زیبا

  4. Avatar محمد گفت:

    سلام. درختچه‌ی طاووسی هم زنبورعسل رو جذب می کنه؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      درختچه طاووسی در زمان گل داشتن که در اوایل بهار است بله زنبور را جذب میکند ولی بعد از ریختن گلها متاسفانه جذبی صورت نمیگیرد توسط زنبور عسل

  5. Avatar شاهین مقصودی گفت:

    سلام چندتا)۵تا۱۰) از بهترین گلهای پر شهد که زنبور روش کار میکنه معرفی میکنین

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      داخل مقاله کامل توضیح داده است چه گلهایی مناسب زنبور عسل است.
      گلهای سرخارگل بومادران ،گل گاوزبان و….

  6. Avatar علیرضا دوالفقاری گفت:

    درود بر شما ایا گلهای شهری مثل یاس امین الدوله، رز قرمز و سفید، کازانیا، ناز الوان ، درختچه توری هم زنبور رو به خودش جذب میکنه؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      زنبور جذب هر گلی میشود و گلهای رز جذب کنندگی بیشتری دارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *