آموزش باغبانی

خرمنکوبی بذر های خشک

خرمنکوبی

بذر های خشک از طریق کوبیدن، ضربه زدن یا سایش از گیاه مادری جدا می شوند. اطمینان از این موضوع بسیار حایز اهمیت است که خرد کردن غیر ضروری بوته گیاه موجب تولید بقایای گیاهی زیاد نشود چرا که این امر موجب سخت تر و هزینه بر شدن عملیات جداسازی نمونه بذری از این بقایا خواهد شد. همچنین جلوگیری از وارد شدن آسیب مکانیکی به بذر طی این مرحله دارای اهمیت فراوانی است.

خرمنکوبی با دست

خرمنکوبی با دست برای محموله های بذری ریز روشی نسبتا ارزان است و هنوز در برخی کشورها برای محموله های بزرگ بذری که نیروی کارگر کافی در دسترس است، کاربرد دارد. برخی روش های دستی خرمنکوبی شامل ساییدن و کوبیدن اجزای گیاهی بر روی دیوار یا زمین یا ضربه زدن به آن است.
معمولا بذر هایی که با دست خرمنکوبی شده اند با بقایای گیاهی مخلوط می شوند و جداسازی بیشتر به وسیله بوجاری کردن یا غربال کردن انجام می شود.

خرمنکوبی به وسیله ماشین


خرمنکوبی به وسیله ماشین

خرمنکوبی به وسیله ماشین های خاص

ویژگی اصلی ماشین های خرمنکوبی داشتن یک استوانه کوبنده در داخل یک ضد کوبنده است. کوبنده با یک موتور یا ماشین به کار می افتد و قادر است ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ دور در دقیقه دوران داشته باشد. سرعت بالاتر برای گیاهان زراعی دانه ای مناسب است ولی سرعت کمتر از ۷۰۰ دور در دقیقه برای بقولات دانه درشت استفاده می شود. خرمنکوب ها در دو شکل ثابت و متحرک وجود دارند.

کوبنده و ضد کوبنده هر دو دارای دندانه های میخی فلزی، نبشی دار پوشیده شده با لاستیک یا بدون لاستیک و سوهانی یا آج دار هستند. خرمنکوب هایی که دارای میله هستند بیشتر از انواع دندانه دار برای سبزیجات استفاده می شوند. ضد کوبنده جهت عبور آزادانه بذر های جمع شده در محفظه که معمولا در زیر کوبنده قرار دارند، تنظیم می شود. برخی از خرمنکوب ها ضد کوبنده های قابل تعویض دارند که برای بقولات دانه درشت استفاده می شود.

برخی از انواع خرمنکوب ها جهت کمک به جداسازی اولیه بذر ها از بقایای گیاهی، از عملیات الک کردن، غربال کردن یا دمنده استفاده می کنند. این تغییرات یا ضمائم شامل تنظیم سرعت کوبنده، فاصله کوبنده و ضد کوبنده، سوراخ های ضد کوبنده، جریان هوا و غربال ها هستند. این بوجاری کننده ها برای انجام خرمنکوبی دامنه وسیعی از گیاهان زراعی مورد نیاز هستند. اگر سرعت کوبنده خیلی زیاد، فاصله کوبنده و ضد کوبنده بسیار کم و سوراخ های ضد کوبنده خیلی ریز باشد، امکان آسیب سطحی یا عمقی به بذر ها افزایش می یابد.

برای خرید انواع بذر می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *