خوشمزه ها

نحوه ی درست کردن سوشی

سوشی غدای محبوب آسیایی

تهیه ی سوشی به اندازه ی خوردنش، لذت بخش است. برای تهیه ی سوشی در منزل، نیاز به چندین ورق نوری (جلبک دریایی خشک شده)، یک دسته برنج سوشی چسبناک، و مقداری ماهی یا پرکننده های دیگر دلخواه خواهید داشت. با پخش کردن برنج های پخته در یک لایه ی نازک بر روی نوری شروع کنید، فضا را برای ترکیبات اصلی خود آماده کنید. بعد از اضافه کردن هر چیز دلخواه، نوری را با استفاده از ماکــیسو (یک نوع حصیر بامبوی منعطف) رول کنید و آن را به قطعات کوچک خوشمزه برش بزنید.

آموزش درست کردن سوشی:

در این مقاله به شما طرز تهیه سوشی را آموزش می دهیم.

مواد لازم برای تهیه سوشی:

برنج گلوتین: یک فنجان (190 گرم)

سرکه برنج: دو و نیم قاشق غذاخوری (37 میلی لیتر)

گرانول شکر سفید: نصف قاشق غذاخوری

نمک: نصف قاشق چایخوری

آب: یک و یک چهارم فنجان (300 میلی لیتر)

نوری (جلبک دریایی خشک شده): یک برگ

جوانه تربچه دایکون، آواکادو، خیار و سایر سبزیجات متنوع: یک تا دو اُنس (28 تا 57 گرم)

ماهی تازه برای سوشی (تُن، سالامون، دم زرد و…): یک تا دو اُنس (28 تا 57 گرم)

دانه کنجد بو داده: برای پیچیدن سوشی به سبک اوراماکی

این مواد برای یک تا دو نفر کافیست.

قسمت اول. آماده کردن برنج سوشی

در این قسمت روش آماده کردن برنج سوشی را به شما آموزش می دهیم.

1. آماده کردن برنج سوشی:

پخت یک دسته برنج سوشی در پلوپز. یک فنجان (285- 190 گرم) برنج سوشی و 1.25 فنــجان (300 میلی لیتر) آب را در پلوپز با هم بریزید. مواد را هم بزنید تا جایی که به طور کامل ترکیب شوند، سپس درب پلوپز را بسته و دکمه ی استارت را فشار دهید. حدود 20-15 دقیقه طول می کشد تا پخت برنج شما به پایان برسد.

  • اگر پلوپز ندارید، می توانید برنج سوشی را در یک قابلمه آب روی اجاق گاز بجوشانید تا زمانی که آب آن به طور کامل بخار شود. این روش به طور نمونه مقداری آهسته تر است، و حدود 25-20 دقیقه طول می کشد.
  • یک فنجان (190 گرم) از برنج پخته شده برای 3-1 رول کافی خواهد بود.
آماده کردن برنج سوشی

آماده کردن برنج سوشی

2. ترکیب چاشنی ها:

سرکه، شکر، و نمک را به همراه هم در یک قابلمه ی کوچک گرم کنید. 2.5 قاشق غذاخــــــوری (37 میلی لیتر) سرکه ی برنج، یک دوم قاشق غذاخوری شکر سفید ریز دانه، و یک دوم قاشق چای خوری نمک را در یک قابلمه ریخته و با حرارت کم روی اجاق گاز قرار دهید. این مواد بعنوان مخلوط چاشنی برای برنج سوشی استفاده می شوند. مخلوط را 3-2 دقیقه گرم کنید، به طور مرتب هم بزنید تا نسوزد.

  • قبل از برداشتن مخلوط از روی اجاق گاز، دقت کنید که نمک و شکر به طور کامل حل شده باشد.
  • مراقب باشید بیشتر از میزان پیشنهاد شده، از سرکه استفاده نکنید. چون منجر به آبکی شدن برنج و مانع رول کردن آن گردد.
ترکیب چاشنی ها

ترکیب چاشنی ها

3. اضافه کردن چاشنی ها:

چاشنی و مخلوط ادویه موردنظر خود را به برنج پخته شده اضافه کنید و صبر کنید تا سرد شود. سرکه، شکر و نمک را آهسته آهسته به برنج تازه پخته شده در حالی که هنوز گرم است، اضافه کنید. به مدت 2-1 دقیقه برنج را هم بزنید تا چاشنی در آن به طور کامل ترکیب شود. بعد از انجام این کار، برنج را کنار گذاشته و اجازه دهید در دمای اتاق سرد شود.

افزودن مخلوط چاشنی هم طعم برنج شما را بهتر می کند و هم بافت چسبناک کاملی را برای رول کردن برنج ایجاد خواهد کرد.

برای مطالعه مقاله ادویه های مناسب برای آشپزی های مختلف می توانید از این لینک استفاده نمایید.

اضافه کردن چاشنی ه

اضافه کردن چاشنی

قسمت دوم. رول کردن مواد

در این قسمت نحوه آماده کردن مواد پرکننده سوشی را آموزش می دهیم.

1. آماده کردن مواد داخل سوشی:

مواد پرکننده را به قطعات کوچک ببرید. سبزیجاتی مثل خیار، آووکادو و جوانه های دایکون را به خرده های باریک برش دهید تا به راحتی رول شوند. اگر می خواهید در سوشی خود از ماهی تازه، میگو، مارماهی یا هر نوع غذای دریایی دیگر استفاده کنید می توانید آن را به صورت نواری یا گوشت قیمه ای ریز برش دهید. شما فقط حدود 2 اونس (57 گرم) سبزیجات یا ماهی (یا هر دو) را برای پر کردن رول سوشی نیاز خواهید داشت.

  • تُن استفاده شده برای رول های تند ماهی تُن می توانید به صورت مکعب های باریک ببرید یا با سس مایونز تند یا ادویه های دیگر ترکیب کنید.
  • تکه های بزرگ ماهی یا سبزیجات بستن رول را سخت تر خواهد کرد.
آماده کردن مواد داخل سوشی

آماده کردن مواد داخل سوشی

2. نحوه رول کردن سوشی:

یک ورق نوری (جلبک دریایی خشک شده) روی تخته رول خود بطوریکه سمت براق آن رو به پائین باشد قرار دهید. نوری، یک جزء اصلی هر رول سوشی است – که بعنوان پایه یا پوشش برای رول بکار می رود. نوری، بسیار نازک است لذا مراقب باشید هنگام استفاده به طور ناگهانی پاره نشود یا هنگام باز کردن بسته بندی، چاک نخورد.

  • شما می توانید همراه با ترکیبات دیگر مورد نیاز برای تهیه ی سوشی خانگی، در هر سوپرمارکت یا فروشگاه مواد غذایی آسیایی، نوری را پیدا کنید.
  • مطمئن شوید که تخته ی شما به صورتی قرار گرفته است که برش های بامبو به صورتی افقی نسبت به شما قرار دارند.
  • اگر تخته ی رول کردن سوشی ندارید، یک حوله ی آشپزخانه ی پوشانده شده با یک ورق روکش پلاستیک می تواند به جای آن استفاده شود.
نحوه رول کردن سوشی

نحوه رول کردن سوشی

3. جلوگیری از چسپیدن برنج:

برای جلوگیری از چسبیدن برنج ها به هم موقع کار کردن انگشتان خود را خیس کنید. دست های خود را زیر شیر آب سرد بگیرید، سپس با تکان دادن دستها رطوبت اضافی آن را بگیرید. اگر قصد دارید بیش از یک رول را درست کنید نگه داشتن یک کاسه آب تمیز در کنار دست خود نیز ایده خوبی خواهد بود.

  • فراموش نکنید قبل از شروع کار دست های خود را به طور کامل با آب و صابون بشویید، چون دست ها در تماس مستقیم با غذا هستند.
  • اگر دست های خود را خیس نکنید، برنج به دست های شما خواهد چسبید، و لذا امکان رول کردن سوشی به طور موفق وجود نخواهد داشت.
جلوگیری از چسپیدن برنج

جلوگیری از چسپیدن برنج

4. نحوه قراردادن مواد داخل سوشی:

یک لایه ی نازک از برنج سوشی بر روی ورق نوری پخش کنید. سه چهارم فنجان (190-140 گرم) برنج را برداشته و آن را در مرکز ورق قرار دهید. به آرامی با کف انگشتان خود برنج را پخش کنید تا زمانی که به طور کامل در تمام سطح نوری توزیع شود. حدود (2.5 سانتی متر) فضای خالی در بالای ورق نوری در نظر بگیرید – این فضا به بهتر رول کردن ورق نوری اجازه می دهد.

  • مراقب باشید که لایه ی برنج پخش شده زیاد ضخیم نباشد چون رول کردن سوشی را مشکل خواهد کرد، و می تواند حتی منجر به شکستن نوری گردد.
  • بعد از چندین بار تلاش، خودتان متوجه خواهید شد چه میزان برنج برای رول کردن یک برگ نوری کافیست.
  • از له کردن یا لمس محکم برنج اجتناب کنید چون روی بافت رول پایانی اثر می گذارد و نسبت برنج به مواد پرکننده را تغییر میدهد.
نحوه قراردادن مواد داخل سوشی

نحوه قراردادن مواد داخل سوشی

5. پرکردن ورق سوشی:

با انگشت خود کف برنج را مقداری گود کنید. انگشت اشاره ی خود را به صورت عرضی و مستقیم درون برنج کنید تا از انتهای نوری به اندازه یک سوم طول آن فاصله داشته باشد. بدینصورت سطح باریکی را توخالی می کنید و مواد سازنده درون ورق سوشی جای می گیرند و به محض رول کردن از درون آن بیرون نمی ریزند. این مورد که میگوییم میتواند اندازه و حجم آن کاملا اختیاری باشد، می توانید چندین ماده ی سازنده بویژه تکه های کوچک درون سوشی خود بریزید.

پرکردن ورق سوشی

پرکردن ورق سوشی

6. جلوگیری از پارگی رول:

حدود (57 گرم) مواد پرکننده به برنج اضافه کنید. حدود یک سوم فنجان از سبزیجات خرد شده، ماهی، و مواد سازنده ی دیگر انتخابی را برداشته و آن ها را در خطی که با انگشت خود گود کردید بریزید. دوباره می گویم از پرکردن بیش از اندازه ی رول خود اجتناب کنید چون این کـــــار می تواند منجر به پارگی رول یا بد بستن آن شود.

  • یک رول به سبک کالیفرنیای کلاسیک، برای مثال، حاوی کانیکاما (گوشت خرچنگ مصنوعی)، آووکادو و خیار است.
  • انواع دیگر سوشی عبارتند از: رول فیلی که متشکل از پنیر خامه ای و سالمون است، و رول عنکبوت که با گوشت خرچنگ نرم پوست، خیار، آووکادو، و مایونز تند ساخته شده است.
  • برای درست کردن رول به سَبک – اوراماکی که برنج بر روی سطح بیرونی قرار میگیرد، نوری را بعد از اینکه برنج روی آن گذاشتید بگردانید و مواد تشکیل دهنده ی خود را به همین روش اضافه کنید.

برای مطالعه مقاله آشپزی با ترخان می توانید از این لینک استفاده نمایید.

جلوگیری از پارگی رول

جلوگیری از پارگی رول

قسمت سوم. رول کردن و بریدن سوشی

در این قسمت نحوه پیچیدن سوشی را به شما آموزش می دهیم.

1. نحوه پیچیدن سوشی:

سوشی را ازپایین و به سمت بالا با استفاده از تخته رول کنید. انگشت شست خود را زیر لبه ی پائینی تخته بگذارید و نوری را به آرامی به سمت بالا و جلو حرکت دهید تا به دور خود بپیچد. بعد از انجام این کار، تخته را به آرامی رو به جلو حرکت دهید، با این کار فشاری اندک بر قالب وارد می شود که به بسته شدن رول کمک می کند.

  • مراقب باشید سوشی را اشتباهی نپیچانید.
  • در صورت لزوم انگشتان خود را مجدد خیس کنید تا از چسبیدن برنج به آن ها جلوگیری شود.
نحوه پیچیدن سوشی

نحوه پیچیدن سوشی

2. چاقوی مخصوص سوشی:

یک چاقوی تیز با آب خنک خیس کنید. درست شبیه به خیس کردن انگشتان قبل از رول کردن، چاقوی خود را قبل از برش رول خیس کنید. لبه ی چاقو را درون ظرف آب فرو ببرید، یا از نوک تا دسته آن را زیر شیر آب بگیرید. چاقوی خشک رول را له خواهد کرد. آخرین چیزی که برای تهیه ی رول بعد از صرف زمان زیاد نیاز دارید، همین چاقوی خیس است.

  • در صورت امکان، از چاقوی ویژه ی طراحی شده برای برش سوشی، مثل یاناگیبا، دیبا و یوزوبا استفاده کنید. این چاقوها تیغه های نازک با لبه های به شدت تیزی دارند که با کمترین تلاش برش ها را ایجاد خواهد کرد حتی می تواند رول های بسیار پر شده را نیز برش دهد.
  • اگر نمی توانید چاقوی مخصوص سوشی به دست آورید، یک چاقوی معمولی که اخیراً تیز شده باشد، می تواند کار شما را راه بیندازد.
چاقوی مخصوص سوشی

چاقوی مخصوص سوشی

3. رول های هوسوماکی و چوماکی:

رول را به قطعات (1.5- 2.5 سانتی متر) برش دهید. برای رول های هوسوماکی استاندارد، هر تکه باید حدود (2.5 سانتی متر) پهنا داشته باشد. رول های چوماکی می تواند اندکی بزرگتر در حدود (3.8 سانتی متر) باشد، در حالی که قطعات رول های فوتوماکی (بزرگ ترین نوع سوشی پیچیده شده با دست) ممکن است (1.5- 4.6 سانتی متر) پهنا داشته باشد.

  • چاقوی خود را قبل از هر برش خیس کنید تا از له شدن و خارج شدن رول از شکل خود جلوگیری شود.
  • نیازی به سبک های بسیار پیچیده مختلف سوشی نیست. فقط اندازه ی مورد نیاز خود را در نظر بگیرید.
رول های هوسوماکی و چوماکی

رول های هوسوماکی و چوماکی

4. نحوه سرو کردن سوشی:

رول خود را با چاشنی ها یا ادویه های انتخابی دیگر میل کنید. میتوانید باقیمانده ی ماهی خود را به نوارهایی برش دهید و بر روی هر قطعه سوشی یک نوار باریک قرار دهید، همین کار را با آووکادوی تازه انجام دهید. اگر میل به طعم فنتزی دارید، می توانید حتی از سس مارماهی یا مایونز تند، مقدار زیادی پیازچه ی نگینی شده استفاده کنید یا مقدار کمی از پوسته ی بونیتو را برای مزه ی دودی لطیف اضافه کنید.

  • برای تجربه ی بار سوشی کامل، رول خود را با یک دسته از گیاه واسابی، چند قطعه زنجبیل خرد شده، و سس سویا تزیین کنید.
  • اگر می خواهید سوشی خود را به سبک اوراماکی درست کنید کمی کنجد بوداده روی رول بپاشید.

برای مطالعه مقاله انواع مختلف برنج می توانید از این لینک استفاده نمایید.

نحوه سرو کردن سوشی

نحوه سرو کردن سوشی

برای خرید ادویه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *