خوشمزه ها

طرز تهیه چای سیاه ادویه دار

چای سیاه ادویه دار

اگر در عادت چای خوردن گیر افتاده اید و هیچ راهی ندارید یا دوست دارید کمی مزه ماجراجویی را بچشید چای سیاه ادویه دار درست کنید. چای سیاه خالص با ادویه های معطر مانند زنجبیل، رازیانه و آنیسون به خوبی هماهنگ می شوند.همچنین با افزودنی های خامه ای مانند شیر و یا شیر شیرین تغلیظ شده خوشمزه می شود.

برای تهیه چای سیاه کمی شیرین و خوش طعم، چای سنتی ماسالا یا چای یخ زده تایلندی درست کنید. می توانید یک چای سیاه با مخلوطی از طعم دارچین و انار درست کنید و با نوشیدن آن طراوت را احساس کنید.یا یک چای سیاه ادویه دار محصول عمان که در آن از پودر شیر، هل و دارچین شیرین استفاده شده را امتحان کنید، این چای در عمان بسیار محبوب است.

محتویات چای ماسالا:

این محتویات برای یک نفر کافی می باشد.

آب: سه چهارم فنجان (180 میلی لیتر)

شیر: یک چهارم فنجان (60 میلی لیتر)

شکر: به اندازه دلخواه

برگ چای سیاه: دو قاشق غذاخوری

هل سبز: دو عدد

دانه فلفل سیاه: دو یا سه عدد

رازیانه: یک چهارم قاشق چایخوری

چوب دارچین: یک یا دو عدد

زنجبیل تازه: دو یا سه برش نازک

محتویات چای سیاه ادویه دار دارچین – انار:

این محتویات مناسب برای هشت نفر می باشد.

آب: هشت فنجان (1.65 لیتر)

شکر: یک فنجان (200 گرم)

زنجیل تازه: برشی به اندازه 2.5 سانتی متر

میخک کامل: سه عدد

چوب دارچین: هفت و نیم سانتی متر

گل ستاره آنیس: یک عدد (این مورد انتخابی و کاملا سلیقه ای است)

چای سیاه کیسه ای: چهار عدد

آب انار: یک فنجان (240 میلی لیتر)

آب لیمو: یک چهارم فنجان (60 میلی لیتر)

برش لیموی تازه: اختیاری

چوب دارچین: اختیاری

محتویات چای ادویه ای عمانی:

این محتویات مناسب برای 4 تا 6 نفر می باشد.

هل سبز کوبیده شده: 6 عدد

میخک کامل: دو عدد

چوب دارچین: یک عدد

برش نازک زنجبیل تازه: یک و نیم سانتی متر

آب: دو و نیم فنجان (590 میلی لیتر)

شیرخشک شیرین: یک دوم فنجان (150 گرم)

چای سیاه کیسه ای: سه عدد

هل زمینی: یک چهارم قاشق چایخوری

محتویات چای یخی تایِ:

مناسب برای چهار تا شش نفر می باشد.

آب: چهار فنجان (960 میلی لیتر)

چای سیاه کیسه ای: چهار عدد

شکر: سه چهارم فنجان (150 گرم)

آنیس ستاره ای: دو عدد

هل سبز کوبیده و نرم شده: یک عدد

میخک کامل: دو عدد

مخلوطی از شیرنارگیل، شیر، شیر خشک: یک و یک چهارم فنجان (240 میلی لیتر)

یخ: در هنگام میل کردن

روش اول. تهیه چای ماسالا

در این روش به شما طرز تهیه چای ماسالا را آموزش می دهیم.

1. جوشاندن آب و شیر:

آب را گرم و زنجبیل تازه را خرد کنید. سه چهارم فنجان (180 میلی لیتر) آب و یک چهارم فنجان (60 میلی لیتر) شیر درون یک قابلمه کوچک بریزید. شعله را پایین بکشید و بگذارید آرام آرام مایع گرم شود و در این حال، زنجبیل تازه را برش دهید. یک قطعه کوچک زنجبیل را 2 یا 3 تکه کنید. اگر از شیر کم چرب استفاده می کنید، نصف فنجان (120 میلی لیتر) شیر و نصف فنجان (120 میلی لیتر) آب بردارید.

جوشاندن آب و شیر

جوشاندن آب و شیر

2. اضافه کردن ادوی های مختلف:

زنجبیل و ادویه های تازه را اضافه کنید. وقتی مایع داغ شد،برش های زنجبیل و ادویه های باقی مانده بیفزایید. به خاطر داشته باشید که برای تهیه یک واحد چای ماسالا از همه این ادویه ها باید استفاده کنید البته به ذائقه خودتان می توانید از موارد دلخواه نیز استفاده کنید. این ادویه ها را هم می توانید امتحان و اضافه کنید:

اضافه کردن ادوی های مختلف

اضافه کردن ادوی های مختلف

3. اضافه کردن چای سیاه:

چای سیاه را اضافه کنید و چای را خیس کنید. به گرم کردن چای ادامه دهید تا جوش بیاید. 2 قاشق چایخوری برگ چای سیاه اضافه کنید و هم بزنید (یا می توانید از 2 کیسه چای سیاه استفاده کنید). شعله را خاموش کرده و اجازه دهید تا دو دقیقه چای در مخلوط خیس بخورد.

اضافه کردن چای سیاه

اضافه کردن چای سیاه

4. عبور دادن از صافی:

چای را از صافی عبور داده و آن را شیرین کنید. یک الک کوچک ریز روی یک لیوان یا فنجان چای بگذارید و به آرامی ماسالا چای را از این صافی عبور دهید. اینکار باعث می شود تا مواد به درون فنجان نریزند. می توانید آنها را دور بریزید. چای را چشیده و مطابق ذائقه خود شکر اضافه کنید.

برای مطالعه مقاله طرز تهیه چای هل می توانید از این لینک استفاده نمایید.

عبوردادن از صافی

عبوردادن از صافی

روش دوم. تهیه چای سیاه معطر با طعم دارچین – انار

در این روش طرز تهیه چای سیاه با طعم دارچین و انار را به شما آموزش خواهیم داد.

1. اندازه گیری و ترکیب مواد:

آب، شکر و ادویه جات را اندازه گیری کنید.7 فنجان آب (1.65 لیتر) درون یک قابلمه بزرگ به همراه 1 فنجان شکر (200 گرم)، یک تکه زنجبیل تازه پوست کنده 2.5 سانتی متر، 3 میخک کامل و یک عدد چوب دارچین به اندازه 7.5 سانتی متراندازه گیری کرده و بریزید.اگر از طعم و عطر آنیس ستاره خوشتان می آید هم میتوانید آن را بیفزایید.

اندازه گیری و ترکیب مواد

اندازه گیری و ترکیب مواد

2. اضافه کردن آب ادویه:

آب ادویه ها را در آب بریزید و آب را جوشانده و صاف کنید. مخلوط ادویه دار را هم بزنید و حرارت را زیاد کنید. مخلوط باید جوش باشد تا شکر را در خود حل کند. یک دقیقه آن را هم بزنید و بگذارید بجوشد. شعله را خاموش کنید و محتویات را از یک الک ریز با دقت رد کنید تا مواد اضافه از آن خارج شود و یکدست شود. مخلوط صاف و یکدست شده را دوباره داخل قابلمه بریزید.

اضافه کردن آب ادویه

اضافه کردن آب ادویه

3. خیساندن چای سیاه:

چای سیاه را به مایع اضافه کنید تا در آن بخیسد. چهار عدد چای کیسه ای را درون مایع داغ قابلمه اضافه کنید. حرارت باید خاموش بماند و چای کیسه ای باید ده دقیقه در این مایع بماند و خیس بخورد، گهگاهی چای را هم بزنید. یک چای سیاه و اساسی (مانند آسام، صبحانه انگلیسی یا دارجلینگ) انتخاب کنید. شاید چای عطری دوست نداشته باشید چرا که اینگونه چای ها ممکن است نوشیدنی را تحت الشعاع خود قرار دهند.

خیساندن چای سیاه

خیساندن چای سیاه

4. اضافه کردن انار و آب لیمو:

آب انار و آب لیمو را هم بزنید. 1 فنجان (240 میلی لیتر) آب انار و یک چهارم فنجان (60 میلی لیتر) آب لیمو به مایع چای قبلی اضافه کنید. شعله را به میزان متوسط روشن کنید تا چای دوباره داغ شود. می توانید این چای فوق العاده رابرش لیمو و چوب دارچین هم سرو کنید.

برای مطالعه مقاله طرز تهیه چای نعناع سنتی مراکش می توانید از این لینک استفاده نمایید.

اضافه کردن انار و آب لیمو

اضافه کردن انار و آب لیمو

روش سوم. تهیه چای ادویه دار عمانی

در ابن روش طرز تهیه چای ادویه دار عمانی را به شما آموزش می دهیم.

1. تفت دادن ادویه ها:

ادویه های مورد نظر خود را تفت دهید. شش عدد هل سبز را به آرامی و نرمی پودر کنید و به همراه دو میخک کامل و یک چوب دارچین در یک ظرف کوچک بریزید. ظرف را روی حرارت متوسط شعله قرار دهید. و به مدت یک یا دو دقیقه آن را تفت دهید تا عطر ادویه ها به مشام برسد. سعی کنید دانه هایی از هل انتخاب کنید که قهوه ای، خشک شده و شکسته شده نباشند.

تفت دادن ادویه ها

تفت دادن ادویه ها

2. اضافه کردن زنجبیل و آب:

زنجبیل و آب را اضافه کرده و گرما دهید. یک قطعه 1.25 سانتی متر زنجبیل تازه خرد کنید. زنجبیل را به ظرف اضافه کرده و روی آنها دو و نیم فنجان آب (590 میلی لیتر) بریزید. شعله را زیاد کنید تا آب معطر جوش بیاید. بعد از آن شعله را کم کنید تا آب به مدت دو دقیقه جوش بخورد. جوشاندن و یا تفت دادن ادویه ها عطر و طعم آنها را آزاد می کند. بعد از اضافه کردن ادویه ها، چای را هم بیفزایید با این تفاوت که نباید اجازه دهید چای بجوشد چون چای بر اثر جوشید طعم تلخی خواهد داشت.

اضافه کردن زنجبیل و آب

اضافه کردن زنجبیل و آب

3. اضافه کردن شیر خشک و چای:

نوبت اضافه کردن شیر خشک و چای است. یک قوطی شیر خشک شیرین را باز کنید و نصف فنجان (150 گرم) از آن را بردارید. آن را به آب اضافه کنید و هم بزنید تا شیر حل شود. مخلوط را به مدت 2 دقیقه هم بزنید. حالا سه کیسه چای سیاه اضافه کنید و یک دقیقه دیگر هم بزنید. ظرف را با دقت و احتیاط از روی حرارت بردارید. به طور همزمان و یکباره چای سیاه کیسه ای و پودر شیر خشک را با هم درون ظرف نریزید و اضافه نکنید. بهتر است ابتدا شیرخشک را حل کنید و بعد چای را اضافه کنید تا چای خوب خیس بخورد و طعم خود را پس دهد.

اضافه کردن شیرخشک و چای

اضافه کردن شیرخشک و چای

4. صاف کردن مواد:

هل را هم بزنید و اجازه دهید چای کیسه ای خیس بخورد. یک چهارم قاشق چای خوری هل زمینی را اضافه کنید و بگذارید دو تا سه دقیقه دیگر چای در مخلوط خیس بخورد. مخلوط را از یک صافی ریز رد کنید. محلول چای عمانی ادویه دار آماده است. چای را داغ نوش جان کنید.

برای مطالعه مقاله طرز تهیه چای با پودر چای هند می توانید از این لینک استفاده نمایید.

صاف کردن مواد

صاف کردن مواد

روش چهارم. تهیه چای یخی تای

در این روش شیوه دم کردن چای یخی تایلندی را به شما آموزش می دهیم.

1. ترکیب چای و ادویه های مختلف:

چای تایلندی را با هم ترکیب کنید. چهار فنجان آب (960 میلی لیتر) درون ظرفی بریزید و روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید. به آب چهار کیسه چای سیاه ، سه چهارم لیوان (150 گرم) شکر گرانول، دو عدد ستاره انیسون، و یک هل سبز خرد شده و دو میخک کامل اضافه کنید. چای تایلندی را روی حرارت هم بزنید تا شکر حل شود. می توانید به جای چای کیسه ای از یک چای قوی و خوب مانند آسام، صبحانه انگلیسی یا دارجلینگ استفاده کنید

ترکیب چای و ادویه های مختلف

ترکیب چای و ادویه های مختلف

2. جوشاندن چای:

چای تایلندی را جوشانده و خیس کنید. چای تایلندی سه دقیقه بجوشانید، تا رنگ آب تیره شود و طعم مواد خارج شود. حال ظرف را از روی حرارت بردارید و بگذارید حداقل سی دقیقه چای بماند. این مدت باعث می شود تا چای کمی خنک شود. برای اینکه طعم چای قوی تر باشد می توانید این مدت را به دو ساعت افزایش دهید.

جوشاندن چای و ادویه ها

جوشاندن چای و ادویه ها

3. صاف کردن چای:

چای تایلندی را صاف کرده و فرصت دهید تا سرد شود. چای آماده شده را با دقت از یک صافی ریز رد کنید و زمان دهید تا چای سرد شود. می توانید مواد رد نشده از الک را دور بریزید. آن را داخل یخچال بگذارید تا سر فرصت به آن یخ بیفزایید. به خاطر داشته باشید که چای تایلندی را می توانید چندین روز در یخچال نگهدارید اما ممکن است بر اثر مرور زمان رنگش تغییر کند.

صاف کردن چای و ادویه ها

صاف کردن چای و ادویه ها

4. سرو چای یخی تایلندی:

اندازه حجم چای یخی تای هنگام سرو یک چهارم است. هنگام سرو چای یخی تای به اندازه چهار لیوان یخ بردارید و داخل چای بریزید. حدود یک سوم تا یک چهارم فنجای چای خوری خود را خالی نگهدارید تا یک چهارم چای (60 میلی لیتر) درون آن بریزید. بلافاصله چای یخی تای را سرو و نوش جان کنید. همچنین می توانید به اندازه یک چهارم فنجان شیر نارگیل، شیر کامل یا شیر خشک استفاده و به چای در هنگام سرو اضافه کنید.

برای مطالعه مقاله طرز تهیه چای زیره می توانید از این لینک استفاده نمایید.

سرو چای یخی تایلندی

سرو چای یخی تایلندی

برای خرید چای می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *