گیاهان دارویی و ادویه ها

گیاه درمنه و درمان سرطان

گیاه درمنه

سرطان یکی از بیماریهای رو به رشد در سراسر جهان است که امروزه به یکی از مهم ترین دلایل مرگ و میر در جهان تبدیل شده است. از همین رو در سراسر جهان مطالعات گسترده ای روی این بیماری انجام گرفته است و اطلاعات زیادی به دست آمده است.

بیشتر گیاهان دارویی که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی هستند دارای خاصیت ضد سرطانی می باشند. در مطالعاتی که بر روی گیاه درمنه و درمان سرطان صورت گرفته مشخص شده که این گیاه دارای خاصیت ضد سرطانی بالایی می باشد. امروزه استفاده از گیاهان دارویی برای درمان سرطان در دسترس و کم هزینه تر از سایر روش های درمانی این بیماری مثل شیمی درمانی، هورمون درمانی و پرتو درمانی می باشد. همچنین درمان با گیاهان دارویی عوارض کمتری نسبت به درمان های شیمیایی دارد. از همین رو بسیاری از افراد ترجیح می دهند تا از گیاهان دارویی مثل درمنه برای درمان سرطان ها استفاده کنند.

گیاه درمنه چیست

گیاه درمنه یکی از گیاهان دارویی با نام علمی Artemisia vulgaris و از خانواده کاسنیان (Compositeae) است. گیاه درمنه دارای گونه های مختلفی است. این گیاه که در مناطق خشک و نیمه خشک کشور به صورت کپه ای می روید، ارتفاعی در حدود 30 الی 50 سانتی متر دارد.

برخی از گونه های این گیاه روی زمین گسترده شده اند و برخی هم بر افراشته هستند. این گیاه بومی آسیا است که از این قاره به قاره های آمریکا و اروپا برده شده است. گیاه درمنه در مناطق سردسیر به ندرت گل و میوه می دهد. گیاه درمنه دارای ساقه های سخت و چوبی است. برگهای کوچک این گیاه که ساقه ها را محصور کرده اند پوشیده از کرک های سفید هستند. دارای گل های خوشبو و معطر با طعمی تلخ می باشد.

درمنه تازه

درمنه تازه

خواص گیاه درمنه

گیاه درمنه دارای خواص بیشماری است از این بین می توان به تقویت کننده بدن، اشتها آور، برطرف کننده دلپیچه، التیام بخش درد معده، تاثیر بر جذب و هضم بهتر موادغذایی در بدن، التیام درد گوش، بهبود عفونت مثانه، درمان یرقان با تنظیم ترشح صفرا، تقویت کننده چشم، درمان کننده مالاریا و بسیاری دیگر از خواص درمانی است. اما مهم ترین خواص دارویی گیاه درمنه خاصیت ضد سرطانی این گیاه است که در این مطلب قصد داریم به این موضوع بپردازیم.

خاصیت ضد سرطانی گیاه درمنه

محققان در تحققاتی که بر روی تاثیر گیاهان دارویی بر سلولهای سرطانی انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که گیاه درمنه قادر است سلولهای سرطانی را تنها در مدت 24 ساعت از بین ببرد. بر اساس نتایج تحقیقاتی که در مجله Life Science به چاپ رسیده است، مصرف گیاه درمنه توسط بیماران مبتلا به سرطان بخصوص سرطان ریه و سرطان سینه، موجب نابودی 98 درصد از سلولهای سرطانی شده است.

گیاه درمنه دارای ماده ای به نام آرتیمیسین است که تاثیر بسیار زیادی در پیشگیری و کنترل بیماری سرطان دارد. ترکیب ضد سرطانی آرتیمیسین موجود در گیاه درمنه، یک ترکیب سسکویی­ترپن لاکتونی است که از طریق یزوپرنوید و مُوالونات در کرک های غده ای شکل گیاه درمنه تولید می شود. تهیه صنعتی و شیمیایی ماده آرتیمیسین دارای پیچیدگی و هزینه بالا، عملکرد پایین و مقرون به صرفه نیست. استخراج این ماده از گیاهان دارویی مثل درمنه که سطح آرتیمیسین بالایی دارند به صرفه تر است.

ماده آرتیمیسین موجود در گیاه درمنه قادر است انگل، باکتری، قارچ و سلولهای سرطانی را از بین ببرد. در حالی که آسیبی به سلولهای سالم وارد نمی کند. آرتیمیسین می تواند به تنهایی تا 28 درصد از سلولهای سرطانی را نابود کند اما تاثیر ضد سرطانی این ماده زمانی بیشتر می شود که با آهن ترکیب شود.

نمایش سه بعدی پروتئین با سلولهای سرطانی

نمایش سه بعدی پروتئین با سلولهای سرطانی

علت گیاه درمنه درمان سرطان

سلولهای سرطانی برای تکثیر و بقا به آهن نیاز دارند. این سلولها آهن مورد نیاز خود را از سلولهای سالم به سرقت می برند. از همین رو با روند سریعی تکثیر شده و افزایش پیدا می کنند. در صورت نبود آهن سلولهای سرطانی از بین می برند. انگل مالاریا هم دارای آهن است و آرتییسین به همین جهت قادر به از بین بردن انگل مالاریا می باشد از همین رو گیاه درمنه به جهت داشتن ماده فعال آرتیمیسین درمانی موثر برای بیماری مالاریا می باشد.

آرتیمیسین میل شدیدی به جذب آهن دارد، از همین رو آرتیمیسین جذب سلولهای سرطانی می شود که آهن بیشتری دارند. این ماده با آهن ترکیب شده و سلولهای سرطانی با کمبو آهن مواجه می شوند و از بین می روند و قادر به تکثیر نخواهند بود. در نتیجه موجب از بین رفتن سلولهای سرطانی می شود در حالی که آسیبی به سلولهای سالم وارد نمی کند.

مطالعات خاصیت ضد سرطانی درمنه

مطالعه ای که در سال 2012 بر روی سلولهای سرطانی انجام گرفت و در نشریه Anticancer Drugs منتشر شد، نشان می دهد که ترکیب آهن و آرتیمیسین با سرعتی خیره کننده 98 درصد از سلولهای سرطانی پستان را در مدت 16 ساعت از بین می برد.

در مطالعه دیگری در سال 2016 که در نشریه Nutrition Research and Practice منتشر شده است، نشان می دهد آرتیمیسین قادر به نابودی سلول های سرطانی گلیوبلاستوم مغزی است. این تاثیر در ترکیب با آهن به بیشترین میزان خود می رسد. مطالعات دیگر در سالهای اخیر بر روی تاثیر آرتیمیسین نشان می دهد که آرتیمیسین توانایی از بین بردن سلول های سرطانی مثانه، خون، سرو گردن، پروستات، روده بزرگ، استخوان و ریه را دارد.

گیاه درمنه که سر شار از ماده آرتیمیسین است می تواند به عنوان جایگزین طبیعی برای داروهای حاوی آرتیمیسین باشد. نکته قابل توجه در مورد استفاده از گیاه درمنه برای درمان سرطان این است که استفاده از گیاه درمنه همراه با برخی از مواد غذایی نه تنها موجب بهبود سرطان نمی شود، بلکه ممکن است عاملی برای تسریع رشد سرطان شود.

قسمتی از کیاه درمنه بر روی قاشق چوبی

قسمتی از کیاه درمنه بر روی قاشق چوبی

نحوه استفاده از گیاه درمنه

می توانید از دمنوش این گیاه برای درمان سرطان استفاده نمایید. برای این منظور هر روز یک قاشق غذا خوری از گیاه خرد شده را در سه لیوان آب جوش بریزید و 30 دقیقه روی حرارت غیر مستقیم اجازه دهید تا دم بکشد.

سپس آن را از صافی رد نموده و در طی روز آن را مصرف نمایید.

می توانید کمی نبات یا عسل به دمنوش خود بعنوان شیرین کننده اضافه نمایید.

هرگز استفاده از این گیاه را جایگزین داروهای شیمیایی تجویز شده توسط پزشک نکنید.

برای خرید گیاهان دارویی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *