آموزش باغبانی

کود مناسب گل

معرفی کود مناسب گل ها

گیاهان گلدار زیبایی و شادابی هر باغی هستند. اما برای به دست آوردن این زیبایی و جلال گلهای شما به کود احتیاج دارند.

کود آلی مناسب تر است یا کود مصنوعی؟

چه یک کود مصنوعی با نتیجه سریع استفاده کنید، چه یک کود آلی طبیعی و ارگانیک باید تصمیم بگیرید چه زمانی باغ را کود دهید، چگونه از آن استفاده کنید و دیگر نیازهای خاص گیاه شما چیست. ممکن است با آزمایش و خطا این موارد را بفهمید یا به مشاوره نیاز داشته باشید. بهر حال فرقی نمی کند نکته مهم این است که گلهای شما بعد از تقویت و کوددهی مناسب دوست داشتنی تر و زیباتر خواهند شد.

روش اول. کوددهی و تقویت گلها

در ادامه مطلب زمان درست کود دهی به انواع گل و گیاه را به شما آموزش می دهیم .

کود مختص گلدهی ارکیده

1. زمان کوددهی را مشخص کنید

نوع گلی که می خواهید بارور کنید، سن گیاه یک ساله باشد یا چند ساله، اینکه آیا جدیدا رشد داشته است یا ثابت مانده همه در تعیین زمان نیاز به تقویت و کوددهی گیاه نقش دارند. بهترین زمان برای کوددهی گیاهان گلدار را تعیین کنید:

  • گیاهانی که چند سال از عمرشان می گذرد را کود دهید همانگونه که هنگام آماده سازی و بسترسازی خاک برای کاشت گیاهان جدید به خاک کود می دهید.
  • به محض بیدار شدن گیاهان چندساله و زینتی از خواب زمستانی و در بهار آنها را کود دهید.
  • به محض اینکه رشد پیازها آشکار شد به آنها کود برسانید
  • گلهای رز از آغاز ماه می (اردیبهشت) به تقویت نیاز دارند اما نباید بعد از ژوئیه به آنها کود داد. چون نباید با نزدیک شدن به پاییز و زمستان رشد جدید داشته باشند.

برای مطالعه مقاله بهترین کود برای پنبه می توانید از این لینک استفاده نمایید.

زمان درست کود دادن

زمان درست کود دادن

2. به گیاهان خود آب دهید

قبل از کود دادن، باید گل ها را آبیاری کنید. برای گلهای شما مهم است که قبل از تقویت شدن یک نوشیدنی خوب بخورند، اما نباید زیاده روی کنید. خاک در هنگام کوددهی باید کمی مرطوب باشد. ریشه های خشک حساس هستند و ممکن است در اثر کوددهی بسوزند.

زمان آب دهی

زمان آب دهی

3. کودهای طبیعی را روی سطح خاک اضافه کنید

ساده ترین راه کوددهی، پخش آنها روی سطح خاک و بستر کاشت است بشرط آنکه طبیعی باشد. کود طبیعی برای تجزیه و آزاد سازی مواد مغذی موجود در خاک به زمان زیادی نیاز دارند بنابراین بهتر است چند ماه قبل از کاشت از آنها استفاده کنید.

اضافه کردن کود طبیعی

اضافه کردن کود طبیعی

4. کود دانه ای و گرانول به خاک بدهید

گرانول یا کودهای دانه ای را باید روی خاک بپاشید یا با دستگاه و یا با دست. می توانید پس از پاشیدن روی خاک را با چنگک بکشید تا توزیع یکنواخت شود. ماندگاری کودهای دانه ای زیاد است و تا 9 ماه در خاک باقی می مانند.

برای مطالعه مقاله بهترین کود برای آفتابگردان می توانید از این لینک استفاده نمایید.

اضافه کردن گرانول

اضافه کردن گرانول

5. از کود مایع یا محلول در آب برای تقویت گیاه خود استفاده کنید

تقویت کننده های محلول در آب از نوعی پودر با قابلیت حل شدن در آب درست می شوند. همه این تقویت کننده و کودها را می توانید برای گلهای خود استفاده کنید و می توان آنها را مستقیماً روی گیاهان و خاک اسپری کرد. این کود به مدت دو تا سه هفته در خاک باقی می ماند.

پاشیدن کود مایع

پاشیدن کود مایع

6. به گیاهان یک ساله بیشتر توجه کنید

گلهای یک ساله (آنهایی که چرخه زندگی خود را در یک فصل رشد کامل می کنند) بیشتر از گلهای چند ساله (که هر ساله دوباره سبز و شکوفا می شوند) به کود نیاز دارند.

توجه به گیاهان یک ساله

توجه به گیاهان یک ساله

روش دوم. انتخاب بین کود طبیعی و کود مصنوعی

در ادامه مطلب چگونگی انتخاب مناسب کود طبیعی و کود مصنوعی مناسب هر نوع گل و گیاه را به شما آموزش خواهیم داد.

کود مختص بنفشه آفریقایی

1. انواع مختلف را ارزیابی کنید

اولین قدم، تصمیم گیری در مورد استفاده از کود طبیعی یا مصنوعی است. هر کدام فوایدی دارند.

  • کودهای طبیعی از مواد آلی و ارگانیک تشکیل شده اند. به عنوان مثال می توان به کمپوست (خانگی یا فروشگاهی)، کود دامی، کنجاله پنبه دانه، پودر خون، کنجاله استخوان، امولسیون ماهی، جلبک دریایی، شیر و ملاس اشاره کرد.
  • کودهای مصنوعی هم انواع مختلفی مانند گرانول، پودرهای محلول در آب و کنسانتره های مایع دارند.
ازریابی کود مصنوعی و طبیعی

ازریابی کود مصنوعی و طبیعی

2. هزینه های کوتاه مدت را در مقابل هزینه های بلند مدت بسنجید و ارزیابی کنید

خرید کود طبیعی (برخلاف تولید کمپوست خانگی) می تواند گرانتر از خرید کود مصنوعی به همان اندازه و وزن باشد. با این حال کودهای طبیعی با گذشت زمان مواد معدنی و مغذی خود را آزاد و گیاهان شما را برای مدت طولانی تری تغذیه می کنند. و به این ترتیب با گذشت زمان کیفیت خاک شما را نیز بهبود می بخشند.

برای مطالعه مقاله زمانبندی مناسب برای کوددهی درختان مثمر می توانید از این لینک استفاده نمایید.

بر آورد هزینه کود مصنوعی و طبیعی

بر آورد هزینه کود مصنوعی و طبیعی

3. اگر می خواهید سریعتر به نتیجه برسید از کود مصنوعی استفاده کنید

حتی یک روز پس از استفاده کود مصنوعی (به ویژه یک نوع محلول در آب) نتایج چشمگیری را مشاهده خواهید کرد. اگر می خواهید گیاهان شما بلافاصله رشد کنند، این نوع کود انتخاب مناسبی است.

استفاده از کود مصنوعی برای نتیجه بهتر

استفاده از کود مصنوعی برای نتیجه بهتر

4. برای تقویت و بهبودی کیفیت خاک کودهای طبیعی را انتخاب کنید

کودهای طبیعی به کندی کار می کنند زیرا همزمان در حال بهبودی و تقویت خاک از داخل نیز هستند. به جای اینکه صرفاً مواد مغذی مورد نیاز گیاه را مستقیماً در اختیارش بگذارد، مواد مغذی و معدنی را تولید می کنند که در خاک باقی می ماند. بنابراین کودهای طبیعی کیفیت خاک را بهبود می بخشند و به این معنی است که در نهایت به دفعات کمتری کوددهی احتیاج خواهید داشت.

تقویت کردن خاک

تقویت کردن خاک

5. استفاده مخلوطی از کود طبیعی و مصنوعی را نیز در نظر بگیرید

با گذشت زمان کود طبیعی برای خاک بسیار بهتر است اما آزاد سازی مواد آنها نیز بسیار کندتر است. یک گزینه این است که از یک کود طبیعی به عنوان کود اصلی استفاده کنید ، اما گاهی گیاهان خود را با کود مصنوعی محلول در آب نیز تقویت کنید.

برای مطالعه مقاله آیا درختان غیر مثمر به کودهی نیاز دارند می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مخلوط کود طبیعی و مصنوعی

مخلوط کود طبیعی و مصنوعی

روش سوم. انتخاب محصول درست

درادامه مطلب روش های مختلف انتخاب یک کود مناسب جهت تقویت گل هایتان را به شما آموزش خواهیم داد.

1. برچسب محصولات را بخوانید

در صورت خرید کود از فروشگاه حتما برچسب را با دقت بخوانید. شما باید یک فرآورده کودی را بخرید که مشخصا برای استفاده در گلها (یا گیاهان گلدار) باشد. اگر قصد تقویت یک گل خاص (به عنوان مثال گل رز) را دارید حتی ممکن است بتوانید محصولی که برای آن نوع گل تولید شده است را پیدا کنید و بخرید.

خواندن برچسپ محصول

خواندن برچسپ محصول

2. دنبال N-P-K بگردید

بهترین کود برای گلها حاوی نیتروژن (N) است که باعث رشد می شود. فسفر (P)، سیستم ریشه و تولید گل را افزایش می دهد و پتاسیم (K) باعث بهبود قدرت کلی و مقاومت در برابر بیماری می شود. یک بسته کود معمولاً دارای یک عدد سه بخشی است (به عنوان مثال 5-10-10) که درصد هر یک از این عناصر مغذی در هر حجم را نشان می دهد.

کود حاوی نیتروژن

کود حاوی نیتروژن

3. برای گلها فسفر انتخاب کنید

گیاهانی که به دلیل توانایی گلدهی پربارشان شناخته شده اند (خیلی زیاد گل می دهند) معمولاً به فسفر بیشتری احتیاج دارند. درصد فسفر در عدد سه بخشی همان عدد وسطی است. 10-20-10 حاوی دوز بیشتری فسفر برای تغذیه گیاهان گلدار شما خواهد بود. (دو برابر مقدار نیتروژن و پتاسیم)

کود حاوی فسفر

کود حاوی فسفر

4. با یک متخصص مشورت کنید

مسلما از صحبت با کسی که در منطقه شما در باغبانی خبره و متخصص است هرگز صدمه ای نخواهید دید و به صرفه جویی در وقت و هزینه شما کمک می کند. مشورت با باغبان محلی را دست کم نگیرید.

برای مطالعه مقاله انواع کود NPK می توانید از این لینک استفاده نمایید.

با یک متخصص مشورت کنید

با یک متخصص مشورت کنید

5. بعضی موارد را هم از آزمون و خطا میتوان آموخت و کسب کرد

تنها راه برای اینکه معلوم شود آیا گیاه شما به چیزی واکنش نشان می دهد یا نه این است که آن را امتحان کنید. قبل از یافتن کود مناسب برای گیاهان گلدار، ممکن است لازم باشد چندین گزینه را تک تک یا ترکیب مختلفی از مخلوط چندین گزینه را آزمایش کنید.

ارزیابی انواع کود

ارزیابی انواع کود

برای خرید کود می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *