آموزش باغبانی

کود مناسب برای گل رز

کودهای مناسب رشد گل رز

گل رز از زیبا ترین گل هاست. جهت پرورش گل رز از کودهای طبیعی مواد مغذی لازم را به خاک اضافه می کند و انواع مختلفی دارد استفاده می شود. کودهای شیمیایی سریعتر عمل می کنند و فقط کافیست در سال یک تا سه بار استفاده شوند. بسیاری از باغبانانی که گل سرخ پرورش می دهند معمولا دو نوع کود را برای کسب بهترین نتیجه ترکیب می کنند.

کود های مناسب رشد گل رز:

پرورش گل های رز زیبا به مراقبت و مواد مغذی زیادی احتیاج دارد. گلهای رز خود را با کود دارای نیتروژن، فسفر و پتاسیم و همچنین مواد مغذی و مواد معدنی دیگر پرورش دهید.

کود مختص گلدهی رز

قسمت اول. استفاده از کودهای طبیعی:

در ادامه مطلب زمان مناسب کود دهی به گل رز به از اولین شکوفه دهی را به شما آموزش می دهیم.

1. کود و تقویت کننده طبیعی:

قبل از کاشت و قبل از اینکه اولین شکوفه گل رز ظاهر شود به گیاه کود و تقویت کننده طبیعی برسانید. بهتر است برای بوته های کوچک و تازه گل داده رز از کودهای ارگانیک استفاده کنید تا ریشه های ظریف آنها نسوزد. قبل از اینکه بوته گل رز را در خاک بکارید و بعد از انتقال آن به خاک، مواد مغذی را با کودهای طبیعی به خاک اضافه کنید. قبل از استفاده از هرگونه کود شیمیایی، منتظر بمانید تا اولین شکوفه گل رز ظاهر شود.

در اوایل بهار قبل از اینکه گل رز از خواب زمستانی بیدار شود و شروع به شکوفه زدن کند به آن کود طبیعی برسانید چرا که بهترین راه برای عادت دادن گل رز به مواد مغذی جدید در خاک این روش است. در فروشگاه های عرضه لوازم باغبانی به دنبال کودهایی با برچسب ارگانیک بگردید و آنها را بخرید یا اینکه با استفاده از دستور العمل های موجود کودهای خانگی و دست ساز درست کنید.

برای مطالعه مقاله کود ارگانیک چیست می توانید از این لینک استفاده نمایید.

کود دهی قبل اولین شکوفه

کود دهی قبل اولین شکوفه

2. فصل رشد و کوددهی:

در فصل رشد، هر چهار هفته یکبار به بوته کود و تقویت کننده طبیعی برسانید. برای اینکه به خاک بوته گل رز شما مواد مغذی به صورت مداوم و با یک مقدار ثابت برسد باید از اوایل بهار تا سه چهار هفته قبل از شروع خواب زمستانی گیاه از کود طبیعی استفاده کنید. هر کودی را که انتخاب می کنید روی سطح بالایی خاک بپاشید.

کود طبیعی جامد یا دانه گرانولی را به صورت دایره ای به شعاع ساقه بوته روی سطح خاک گیاه تا حدود 6 اینچ (15 سانتی متر) پخش کنید و تا عمق 5 سانتیمتری خاک فرو کنید. از کود طبیعی مایع هم به همین روش می توانید استفاده کنید ولی دیگر لازم نیست در عمق خاک فرو رود.

کود مختص گلدهی ارکیده

کود دهی هر 4 هفته یک بار

کود دهی هر 4 هفته یک بار

3. توقف کوددهی:

سی و پنج الی چهل روز قبل از اولین سرمازدگی کوددهی را متوقف کنید. کود دادن دیرهنگام در فصل رشد می تواند باعث رشد گیاه و ساقه جوان و نرم شود که در اثر اولین سرمازدگی به راحتی آسیب می بیند. برای آماده کردن گل رز به خواب زمستانی کود دادن آنها را 35-40 روز یا 6-8 هفته قبل از اولین سرمازدگی متوقف کنید. در بسیاری مناطق مدت ذکر شده در بالا اواسط ماه مرداد خواهد بود. اما شما پیش بینی سرما در منطقه خود را دقیق برآورد کنید.

برای مطالعه مقاله کود مخصوص بنفشه آفریقایی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

توقف کود دهی قبل از سرما زدگی

توقف کود دهی قبل از سرما زدگی

قسمت دوم. ساخت تقویت کننده و کود به روش خانگی

در ادامه مطلب چگونگی ساخت تقویت کننده ها و ساخت کود به روش خانگی را به شما آموزش خواهیم داد.

1. مخلوط نمک اپسوم با پودر استخوان، دانه کتان، خون و کنجاله ماهی

برای شروع مخلوط نمک اپسوم با پودر استخوان، دانه کتان، خون و کنجاله ماهی را امتحان کنید. با ترکیب 4 اونس (110 گرم) نمک اپسوم، 8 اونس (230 گرم) کنجاله استخوان، 8 اونس (230 گرم) کنجاله کتان، 4 اونس (110 گرم) کنجاله خون و 4 اوز (110 گرم) پودر ماهی یک کود طبیعی طبیعی می توان تهیه کرد. ابتدا بوته خود را کاملاً آبیاری کنید، این مخلوط را روی خاک اطراف بوته بپاشید تا کم کم و به مرور زمان در عمق خاک فرو رود. بعد از کود پاشی، بوته را سیراب کنید. این مواد اولیه را می توانید از فروشگاه های باغبانی تهیه کنید.

آماده سازی کود طبیعی

آماده سازی کود طبیعی

2. برای رساندن مواد مغذی به خاک خود از یونجه یا چای استفاده کنید

یکی دیگر از کودهای طبیعی یونجه است. یونجه غیرغذایی بخرید چون یونجه خوراکی میتواند غذای خرگوش باشد. 8–12 اونس (230–340 گرم) گلوله یونجه را روی خاک بوته پخش کنید و تا عمق 5 سانتیمتری خاک فرو ببرید.

یک گزینه دیگر تهیه چای یونجه است. در یک سطل پلاستیکی 30 گالنی (110 لیتری) گلوله 64-80 اونس یونجه (1800-2300 گرم) بریزید و سطل را با آب پر کنید. در سطل را به مدت 3-5 روز پوشیده نگه دارید و هر روز یک بار آن را هم بزنید سپس محتویات سطل را از صافی رد کنید. بوته های گل رز خود را هر 4 هفته یکبار در فصل رشد با این چای آبیاری کنید.

کود گلدهی NPK

مرحله آماده سازی کود یونجه

مرحله آماده سازی کود یونجه

3. پوست موز و پتاسیم

پوست موز را پای خاک بوته گل دفن کنید تا پتاسیم مورد نظر گیاه تامین شود. برای استفاده از پوست موز، می توانید آن را در عمق 10-15 سانتی متری دفن کرده تا به کمپوست تبدیل شود و بعد بوته گل رز را بکارید. آنها در زیر خاک کمپوست می شوند و منبع جدیدی از پتاسیم برای گل رز شما فراهم می شود.

نکته: بهتر است به همراه پوست موز خاک قهوه و دانه یونجه را هم دفن کنید.

نکته: برای اینکه پوست موز سریعتر به کمپوست تبدیل شود آنها را خرد کنید یا در مخلوط کن بریزید.

درست کردن کود موزی

درست کردن کود موزی

4. برای افزودن نیتروژن و پتاسیم خاکه قهوه استفاده کنید

48 اونس (1400 گرم) از قهوه مستعمل و دم کرده را روی کاغذ یا روزنامه پخش کنید و صبر کنید کاملا خشک شود سپس آن را در اطراف بوته گل رز خود بپاشید و کاملا آبیاری کنید. محلول مایع این کود را هم می توانید تهیه کنید: 48 اونس (1400 گرم) قهوه در 5 گالن (19 لیتر) آب به مدت 2-3 روز خیس کنید. با این محلول یک روز به خاک آب دهید.

برای مطالعه مقاله انواع کود NPK می توانید از این لینک استفاده نمایید.

درست کردن خاک قهوه

درست کردن خاک قهوه

5. برای تقویت خاک خود محلول چمن و علف درست کنید.

چمن و علف های هرز مواد مغذی موجود در خاک را جذب می کنند و به همین دلیل می توانند به عنوان کود مورد استفاده مجدد قرار گیرند. یک سطل 5 گالنی (19 لیتری) را با چمن و علف های هرز مانند گزنه، دم اسب و گیاه جوجه پر کنید و پر از آب کنید و بگذارید سطل 2 روز در آفتاب بماند. 8 اونس (240 میلی لیتر) این محلول را را در 80 اونس (2400 میلی لیتر) آب رقیق کرده و از 24 اونس (710 میلی لیتر) آن برای آب دادن به بوته متوسط گل رز استفاده کنید.

درست کردن محلول چمن و علف

درست کردن محلول چمن و علف

6. چای کمپوست کود حیوانی تهیه کنید

از کود مرغی، گاو یا اسب برای تهیه این کمپوست می توانید استفاده کنید. مقداری کود را در یک کیسه پارچه ای، حوله کهنه یا تی شرت پاره بریزید و در سطل 5 گالنی (19 لیتر) بگذارید. سطل را تا بالا با آب پر کنید و بگذارید 3 روز در سایه بماند. گلهای رز خود را با این کود مایع آبیاری کنید. کیسه کود استفاده شده را دور بریزید.

درست کردن کود حیوانی

درست کردن کود حیوانی

7. غذای خشک حیوان خانگی

برای افزودن ریز مغذی و پروتئین به خاک از غذای خشک حیوان خانگی استفاده کنید. غذای خشک سگ یا گربه با حداقل 3 درصد سدیم انتخاب کنید. 16 اونس (450 گرم) از آن را روی خاک بوته خود بپاشید. و در عمق یک و نیم سانتی متری خاک فرو کنید و منطقه را به مدت یک هفته با مقوا بپوشانید تا حیوانات آن را حفر نکنند. مقوا را مرطوب نگه دارید و گلهای رز خود را از طریق خیس کردن مقوا آبیاری کنید انگار که مقوا وجود ندارد.

اضافه کردن ریز مغذی ها

اضافه کردن ریز مغذی ها

قسمت سوم. استفاده از کود و تقویت کننده شیمیایی:

در ادامه مطلب زمان استفاده از کود و تقویت کننده های شیمیایی جهت تقویت گل و گیاه را به شما آموزش خواهیم داد.

1. از کودهای شیمیایی در بهار استفاده کنید

چرا که در آن زمان گیاهان کاملاً تثبیت شده اند. استفاده زودهنگام از کودهای شیمیایی می تواند ریشه های نازک و جدید گل رز را بسوزاند. بعد از اولین شکوفه گل رز و پس از هرس در اوایل بهار و دیدن رشد جدید از کود شیمیایی استفاده کنید. اولین نوبت تقویت کننده برای بیشتر گونه های رز کافی است.

برای مطالعه مقاله دورنمای کود سبز می توانید از این لینک استفاده نمایید.

اضافه کردن کود در بهار

اضافه کردن کود در بهار

2. کود همه منظوره به نسبت 10-10-10 یا 12-12-12 انتخاب کنید

کود همه منظوره حاوی محتوای نیتروژن، فسفر، پتاسیم است. کود همه منظوره دارای تعادل این سه ماده غذایی به نسبت 10-10-10 یا 12-12-12 کمی قوی تر است. استفاده از هر یک از آنها برای اکثر انواع گل سرخ مناسب است.

استفاده کردن از کود همه منظوره

استفاده کردن از کود همه منظوره

3. کود جامد:

به اندازه 4-8 اونس (110-230 گرم) کود جامد در شعاع 6 سانتی متری (15 سانتی متر) از گیاه پخش کنید. برای کودهای دانه ای و گرانول، این مقدار کود را در 5 سانتی متر بوته پخش کنید. بعد از آن گل رز خود را کاملاً آبیاری کنید.

از آنجا که کودهای شیمیایی مایع برای هر نوع گل و مقدار مصرف دوز مشخص و متفاوت از یکدیگر دارند بنابراین قبل از استفاده دستورالعمل آنها را با دقت بخوانید. به یاد داشته باشید که فقط پس از تثبیت گیاه در بهار از کود شیمیایی استفاده کنید. همیشه قبل از استفاده از کود دستورالعمل آن و مقدار صحیح استفاده را بخوانید.

کود عمومی آهن

اضافه کردن گرانول

اضافه کردن گرانول

4. گل های رز خاص را دوباره در اواسط ماه خرداد کود شیمیایی و تقویت بدهید

برخی از گل های رز خاص، مانند رز هیبریدی یا فلوریبوندا را باید در اواسط تابستان دوباره تقویت و کود داد. تقویت دوباره به آنها کمک می کند تا انتهای تابستان سالم بمانند. به اندازه 4-8 اونس (110-230 گرم) کود دانه ای و گرانول در اطراف ساقه گل خود بپاشید.

اضافه کردن کود درتابستان

اضافه کردن کود درتابستان

5. برای سومین بار گلهای رز را در اواسط تیر کود دهید و تقویت کنید

با اینکه می گویند گل های رز دیگر شکوفا نمی شوند اما می توان برای سومین بار آنها را در اواسط تیر تقویت کرد و بهره برد. این امر مخصوصا اگر فصل رشد طولانی باشد و یا شکوفه دادن گیاهان تا مهر و آبان ادامه داشته باشد، می تواند مفید باشد. همان روشهایی که در دو مورد اول در اوایل بهار و اواسط تابستان انجام دادید، برای این برنامه دنبال کنید.

کود دهی در زمستان

کود دهی در زمستان

6. تقویت گیاه کودی:

به جای انجام چندین برنامه کاربردی برای تقویت گیاه کودی انتخاب کنید که آهسته و آرام مواد خود را آزاد می کند. اگر ترجیح می دهید یک بار استفاده در سال از کود شیمیایی استفاده کنید، یک کود با زمان آزاد سازی آهسته تهیه کنید. این کودهای کپسولی مواد مغذی خود را در طول 4، 6 یا 8 ماه آزاد می کنند. به طور کلی از این کودها برای هر گیاه حدود 4 اونس (110 گرم) در ماه مِی استفاده می شود اما دستورالعمل ها را قبل از استفاده با دقت بخوانید تاریخ هایی که کود می دهید را در یک تقویم بنویسید تا بیش از حد گلهای رز خود را کوددهی نکنید.

برای مطالعه مقاله معرفی کود پتاسیم (K) می توانید از این لینک استفاده نمایید.

انتخاب کود تقویت کننده

انتخاب کود تقویت کننده

7. تمام تقویت و کود دهی را 35-40 روز قبل از اولین سرمازدگی به پایان برسانید.

اگر در فصل رشد و خیلی دیر کود استفاده کنید گیاه رشد ساقه و جوان و نرم خواهد داشت که در اولین سرما به راحتی آسیب می بیند. بمنظور آماده کردن گل رز برای خواب زمستانی کوددهی و تقویت آنها را به مدت 35-40 روز یا 6-8 هفته قبل از اولین سرما متوقف کنید. در بسیاری از مناطق شروع خواب زمستانی گیاهان اواسط ماه اوت (آذرماه) خواهد بود. اما برای پیش بینی سرما در منطقه خود با دقت عمل کنید.

توقف کود دهی قبل از سرما زدگی

توقف کود دهی قبل از سرما زدگی

برای خرید کود می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

5 دیدگاه درباره مقاله “کود مناسب برای گل رز

  1. Avatar احسان زینتی گفت:

    خیلی جالب و مفید بود همچنین استفاده از کودهای خانگی کاربردی بود سپاسگزارم.

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      از اینکه مورد توجه شما قرار گرفته است خوشحالیم

  2. Avatar مهدی گفت:

    سلام
    عالی بود.ممنون.

  3. Avatar فرهاد گفت:

    سلام و عرض خسته نباشید خدمت دوستان من یه گلخانه دارم تقریبا نزدیک ده هزار بوته گل رز دارم که ساقه و گل ضعیفی دارند ممنون میشم راهنماییم کنید که چیکار بکنم گل بزرگی بده و ساقشون جون دار باشه

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      در گلخانه گل رز حتما باید از کودهای میکرو و ماکرو به صورت متناوب استفاده شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *