آموزش باغبانی

انتخاب بهترین کود

نحوه انتخاب کود آلی

اگر شما فردی هستید که خود در حیاط باغبانی می کنید، مطمئناً می دانید که نقش کوددهی در تحریک و بهبود وضعیت گیاهان چقدر مهم است. در یک جهان کامل و رویایی، گیاهان بدون هیچگونه مواد افزودنی، به خوبی در خاک رشد و پرورش می یابند؛ اما در واقعیت، خاک باغ به افزودن کودهای آلی برای تقویت گیاهان نیاز دارد.

کودهای آلی با کودهای شیمیایی متفاوت هستند، زیرا این کودها علاوه بر تقویت رشد گیاه، مواد آلی نیز به خاک اضافه می کنند. انتخاب یک کود آلی مناسب، مستلزم شناخت نیازهای گیاهان در حال رشد است، تا بتوانید محصول مناسبی را برای تکمیل خاک موجود خود انتخاب کنید.

تعیین نیازهای غذایی گیاه

در اولین بخش از این مقاله به تعیین نیازهای غذایی گیاه می پردازیم.

1- خاک خود را بسنجید:

خاک خود را آزمایش کنید. برای انتخاب یک کود آلی مناسب برای باغ خود، باید ترکیب خاک موجود را بدانید. آزمایشات مختلفی وجود دارد که می توانید انجام دهید، مانند آزمایش pH، نیتروژن و فسفر. با انجام این آزمایشات، از وضعیت خاک خود به خوبی آگاه خواهید شد.

در مراکز و فروشگاه های باغبانی، انواع کیت های آزمایش خاک برای سنجش جنبه های مختلف آن موجود است که می توانید تهیه کرده و استفاده نمایید. آزمایشگاه های خصوصی و خدمات تعاونی سنجش خاک ایالتی، با پرداخت هزینه ای ناچیز، همه جوانب خاک باغچه شما را آزمایش می کند. برای دریافت جزئیات بیشتر با قسمت خدمات داخلی محله خود تماس بگیرید.

خاک خود را بسنجید

خاک خود را بسنجید

2- درباره گیاهان تحقیق کنید:

درباره نیازهای غذایی گیاهان خود تحقیق کنید. برای انتخاب یک کود آلی مناسب، باید بدانید گیاهان مد نظر شما، جهت رشد به چه مواد شیمیایی‌ای نیاز دارند. در مورد نوع گیاه و اینکه چه نوع خاکی را دوست دارد تحقیق کنید. این شرایط برای هر گیاه متفاوت است.

به عنوان مثال، اگر می خواهید بوته بلوبری پرورش دهید، باید خاک را اسیدی کنید. اگر در حال پرورش گل محمدی هستید، باید به مقدار نیتروژن، فسفر و پتاسیم موجود در خاک خود توجه کنید.

درباره گیاهان تحقیق کنید

درباره گیاهان تحقیق کنید

3- نوع کود را انتخاب کنید:

نوع کود مورد نیاز خود را انتخاب کنید. باید بدانید چه کودی می تواند تغذیه مناسب برای گیاه شما را تأمین کند. کودهای مختلف، مواد مغذی مختلفی را به خاک میافزایند. برخی از کودهای آلی رایج عبارتند از:

  • کود پرندگان و حیوانات: منبع بسیار خوبی از ازت و میکروارگانیسم ها است. قبل از استفاده مستقیم در داخل خاک، باید کاملا تجزیه یا کمپوست شود.
  • پودر خون یا استخوان: منبعی بی نظیر از نیتروژن هستند که به آهستگی تجزیه می شوند. همچنین دارای مواد معدنی کمیاب هستند. باید دقیقاً قبل از کاشت گیاه در خاک ریخته شده و به میزان کم استفاده شود.
  • کنجاله ماهی: منبع نیتروژن، فسفر، پتاسیم و عناصر کمیاب است. به سرعت در خاک آزاد و تجزیه می شود.
  • Greensand: سرشار از پتاسیم و ریز مغذی هاست. برای تجزیه شدن در خاک های رسی استفاده می شود.
  • کنجاله صدف: منبع خوبی از کلسیم، ازت، فسفر و ریز مغذی ها است.
  • فسفات سنگ: برای گیاهان گلدار عالی است. در طولانی مدت، فسفات را آزاد کرده و خاک را تامین می نماید.
نوع کود را انتخاب کنید

نوع کود را انتخاب کنید

انتخاب محصول مناسب برای گیاه

در این بخش کود مناسب را برای گیاهتان باید انتخاب کنید.

1- کودها را با هم مقایسه کنید:

کودهای مختلف را باهم مقایسه کنید. اطلاعات درج شده روی تمامی بسته بندی کودهای مختلف را بخوانید تا میزان مواد مغذی خاص را در آنها ارزیابی کنید. مواد تشکیل دهنده آنها، قیمت گذاری و خدمات ارائه شده، روی برچسب ها و دستورالعمل های هر کود، وجود دارد. انواع فروشگاه های مختلف باغبانی و بهسازی منازل وجود دارند. اگر محصولات موجود در یک مغازه را دوست نداشتید، به فروشگاه دیگری بروید.

کود هارا باهم مقایسه کنید

کود هارا باهم مقایسه کنید

2- محصول مورد نظر را پیدا کنید:

محصولی را پیدا کنید که نیازهای غذایی گیاهان شما را برآورده کند. اعداد موجود درج شده روی برچسب کود آلی، به درصد سه ماده اصلی غذایی موجود در محصول اشاره دارد: نیتروژن (N)، فسفات (P) و پتاسیم (K)، به عنوان مثال، روی بسته کودی که به صورت ۱۲-۱۲-۱۰ علامت گذاری شده است، مقدار ۶٪ ازت ، ۱۲٪ فسفات و ۱۰٪ پتاسیم را نشان می دهد. این مواد مغذی، همیشه به همین ترتیب ذکر می شوند.

سایر مواد مغذی به طور جداگانه ذکر خواهند شد. هر محصولی را که مواد مغذی مناسبی را تأمین می کند، مقدار مناسبی متناسب با مقاصد شما دارد و قیمت مناسبی هم دارد، انتخاب کنید.

محصول مورد نظر را پیدا کنید

محصول مورد نظر را پیدا کنید

3- با یک کارمند فروشگاه باغبانی مشورت کنید:

اگر در انتخاب خود مردد بودید، با یک کارمند فروشگاه باغبانی مشورت نمایید. اگر به سختی می توانید بین محصولات ارائه شده، کود مناسب خود را انتخاب کنید، گزینه های خود را با یک کارمند فروشگاه در مراکز باغبانی در میان بگذارید. آنها می توانند شما را به سمت محصولی سوق دهند که مناسب نیازهای خاص شما باشد. مشورت با کارمندان فروشگاه های باغبانی، بهتر از کارکنان فروشگاه های عمومی است، زیرا آنها منحصراً با نیازهای باغبانی سر و کار دارند.

با یک کارمند فروشگاه باغبانی مشورت کنید

با یک کارمند فروشگاه باغبانی مشورت کنید

استفاده از کود

در آخرین بخش به چگومگی استفاده از این کود می پردازیم.

1- کود خریداری کنید:

در صورت لزوم، لوازم مورد نیاز برای استفاده از کودها را نیز خریداری کنید. بعضی از کودها به راحتی با بیل در خاک مخلوط می شوند. با این حال، برخی وجود دارند که باید قبل از مخلوط شدن، به طور مساوی در سطح خاک پخش شوند. این به شما اطمینان می دهد که از یکنواختی کود روی سطح خاک خود مطمئن شوید.

این نوع کود باید با وسیله ای به نام پخش کننده (spreader) استفاده شود. پخش کننده های کود را می توانید از فروشگاه لوازم باغبانی محلی خود تهیه و خریداری نمایید. در بعضی موارد، به جای خرید آن، می توانید این پخش کننده ها را به طور موقت اجاره کنید.

کود خریداری کنید

کود خریداری کنید

2- در مورد مقدار مصرف کود تحقیق کنید:

در مورد مقدار کود مصرفی، تحقیق کنید. میزان کودی که استفاده می کنید، به سلامت خاک و میزان کوددهی شما بستگی دارد. هرچه خاک نامتعادل تر باشد ، به کود بیشتری احتیاج خواهید داشت. همچنین هرچه فضای شما بزرگتر باشد، مقدار کود مصرفی شما نیز بیشتر خواهد بود.

دستورالعمل های درج شده روی بسته بندی محصول را دنبال کنید تا مقدار کود موردنیاز برای فضای خود را متوجه شوید. در بیشتر موارد، برای فهمیدن مقدار کود مورد نیاز، باید یک جمع و تفریق ساده انجام دهید. روی هر بسته بندی محصول، مقدار کودی را که برای استفاده در مقدار مشخصی از فضای باغ لازم است، نشان می دهد. حال شما باید تقسیم یا ضرب کنید، تا مقدار پیشنهادی برای اندازه باغ خود را متوجه شوید.

در مورد مقدار مصرف کود تحقیق کنید

در مورد مقدار مصرف کود تحقیق کنید

3- نتایج را بررسی کنید:

نتایج را ارزیابی کنید. زمانی که کود را طبق دستورالعمل بسته استفاده کردید، نتایج را به دقت بررسی کنید. دیدن نتیجه ممکن است کمی زمان بر باشد. اگر کود انتخاب شده مطابق انتظار شما عمل نمی کند، می توانید محصول دیگری را جایگزین کنید.

با این حال، باید مدت زمان کوددهی را بیشتر کرده و کمی صبر داشته باشید، تا تأثیر را ببینید. دستورالعمل های موجود روی بسته بندی محصول را بخوانید تا بفهمید چه مدت طول می کشد تا کود تأثیر خود را بگذارد. اگر کود مطابق میل شما اثر نمی کند و دلیل آن را نمی دانید، می توانید با یک باغبان حرفه ای یا یک کارمند فروشگاه باغبانی، صحبت و مشورت کنید.

نتایج را بررسی کنید

نتایج را بررسی کنید

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید اینترنتی کود می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

2 دیدگاه درباره مقاله “انتخاب بهترین کود

  1. Avatar مریم شهیدی گفت:

    سلام وقتتون بخیر، ممنون از توضیحات کامل و خوبتون
    من میخواستم برای باغچه خونم کود بگیرم، توی یک رپورتاژ خوندم که کود خضراء کود خوبیه، توی مجله اقتصاد آفرین نوشته بود برای باغچه هم میتونه خیلی مفید باشه.
    خواستم ببینم شما این کود رو تائید میکنید؟ کیفیتش خوبه؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید ❤️🙏

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      متاسفانه ما از این کود استفاده نکردیم که بتوانیم تایید کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *