آموزش باغبانی

طرز تهیه کود ارگانیک همه منظوره

نحوه تولید کوود

کود کمک می کند تا گیاهان قوی تر، بزرگ‌تر و سالم تر شوند. روش های زیادی برای تهیه کود خانگی وجود دارد، از دستورالعمل های همه منظوره گرفته تا محصولات ساده خانگی که می توانند به طور طبیعی سطح مواد مغذی را در خاک شما افزایش دهند.

مواد مورد نیاز کود ارگانیک همه منظوره:

  • کود دانه پنبه ۴ لیوان (۱ لیتر)
  • اهک ۱ لیوان (میلی لیتر ۲۳۷) با هر نوع ترکیبی
  • اهک کشاورزی
  • سنگ گچ
  • دو لومیت (اهک دولومیت)
  • پودر استخوان ۱ لیوان (میلی لیتر ۲۳۷) (اختیاری)
  • کنجاله دریایی، یا گرد و غبار بازالت ۱ لیوان (میلی لیتر۲۳۷) (اختیاری)
  • کود مایع همه منظوره
  • یک قاشق چای خوری (۵ میلی لیتر ) نمک اپسوم
  • ۱ قاشق چای خوری (۵ میلی لیتر) پودر خمیر مایه
  • ۱ قاشق چای خوری (۵ میلی لیتر) نیترات پتاسیم
  • ۱/۲ قاشق چای خوری (۲/۵ میلی لیتر) امونیاک
  • ۱ گالن اب (۴ لیتر)

بخش اول: تهیه کود دانه و کود اهک

در اولین بخش از این مقاله به چگونگی نهیه کود دانه و کود آهک می پردازیم.

1. میزان کود مورد نظر را تعیین کنید:

میزان کود مورد نیاز را تعیین کنید. برای هر ۲۰ فوت مربع خاک به حدود یک چهارم کود (لیتر ۲۵) کود نیاز خواهید داشت. لازم نیست اندازه گیری های شما دقیق باشد. بنابراین نیاز خود را براساس اندازه باغ خود تحقیق بزنید. می تواند نسبت دستور کود را تنظیم کند تا مقدار کود مورد نیاز شما تولید شود.

میزان کود مورد نظر را تعیین کنید

میزان کود مورد نظر را تعیین کنید

2. پنبه دانه را اندازه گیری کنید:

۴ فنجان (۲۵ لیتر) کنجاله پنبه دانه را اندازه گیری کنید. کنجاله ی پنبه دانه معمولا در کود استفاده می شود، زیرا حاوی ٪۷ نیتروژن است که همان چیزی است که گیاهان به آن نیاز دارند. کنجاله پنبه دانه همچنین دارای مقدار پروتئین بالاییست. کنجاله پنبه دانه محصول جانبی روغن های گیاهی است و اغلب به عنوان خوراک دام استفاده می شود.

برای گرفتن بهترین نتیجه، یک کیسه کود ارگانیک معتبر تهیه کنید تا از شما و گیاهان شما محافظت کند. درحالی که کود به طور معمول در نیتروژن اندازه گیری می شود، سطح پتاسیم و فسفر، کنجاله پنبه دانه در پروتئین اندازه گیری می شود، زیرا معمولا غذای دام است. کنجاله بذر در مقادیر زیاد ارزان ترین است و میتواند سالها در محفظه ای محکم نگهداری شود.

پنبه دانه را اندازه گیری کنید

پنبه دانه را اندازه گیری کنید

3. اهک اضافه کنید:

۱ فنجان (میلی لیتر ۲۳۷) اهک اضافه کنید. هنگام خرید اهک ۳ گزینه دارید. اهک کشاورزی، گچ و دولومیت (یا اهک دولومیتی). هر سه مورد به بهترین وجه، سلامت و بهره وری گیاهان را تقویت می کنند، اما اگر بودجه کافی ندارید، می توانید دستوالعمل را فقط به یکی از سه گزینه تقلیل دهید. اگر فقط یک نوع اهک بخرید، هر وقت ممکن است از دولومیت استفاده کنید، زیرا حاوی منیزیم ضروری است.

اهک اضافه کنید

اهک اضافه کنید

4. تقویت کننده فسفر اضافه کنید:

یک تقویت کننده فسفر اضافه کنید. برای افزایش سطح فسفر در یک فنجان (میلی لیتر۲۳۷) کنجاله استخوان، سنگ فسفات یا خفاش گوانو (bat guano) مخلوط کنید. در حالی که در ماده فوق، کنجاله دانه و اهک مهمترین ماده هستند، یک کود خوب معمولا فسفر را تامین می کند.

اگر بودجه برایتان مهم است، می توانید از این مرحله صرفه نظر کنید، اما یافتن کنجاله استخوان به راحتی در فروشگاه های باغبانی امکان پذیر است. مانند سایر مواد تشکیل دهنده، پودر استخوان را می توان به صورت عمده خریداری کرد و برای مدت چند سال در یک ظرف ضد نفوذ هوا نگهداری کرد.

تقویت کننده فسفر اضافه کنید

تقویت کننده فسفر اضافه کنید

5. جلبک دریایی اضافه کنید:

در کود خود، جلبک دریایی اضافه کنید. ۱ فنجان (میلی لیتر ۲۳۷) جلبک دریایی، یا جلبک دریایی خشک شده را مخلوط کنید، تا مواد معدنی کم یاب و ضروری خاک را تامین کنید. باز هم این مرحله ضروری نیست. اگر بتوانید بودجه لازم را تهیه کنید، جلبک دریایی به گیاهان کمک می کند، تا در برابر گرما، سرما، خشکسالی و بسیاری از مسائل دیگر به خوبی مقاومت کند. بهترین نوع خرید این گونه مواد برای شما، معمولا به صورت انلاین است. یک گزینه مشابه اما ارزان تر، گرد و غبار بازالت است.

جلبک دریایی اضافه کنید

جلبک دریایی اضافه کنید

6. کود خود را بر روی خاک پخش کنید:

کود خود را بر روی خاک پخش کنید. قبل از کاشت هرچیزی، تقریبا یک چهارم کود خود را روی زمین ریخته و به ارامی در خاک مخلوط کنید. برای کاشت سبزیجات سنگین مانند کلم، اسفناج، بروکسل، انواع جوانه ها، مارچوبه، یا تره فرنگی، می توانید کود را هر ۴-۳ هفته یکبار، اظراف ریشه گیاه خود بریزید.

اگر احساس می کنید که خاک شما غنی نیست (به عنوان مثال، خاک شما رسی است) می توانید به ازای هر ۲۰ فوت مربع، نیم کورات کود دیگر اضافه کنید. اگر گیاهان شما داخل زمین کاشته شده اند اما به کود نیاز دارند ،با استفاده از دستان خود، و یا یک ماله، کود را به آرامی در لایه بالایی خاک مخلوط کنید. گیاهان را قبل و بعد از کوددهی، آبیاری کنید.

کود خود را بر روی خاک پخش کنید

کود خود را بر روی خاک پخش کنید

بخش دوم: استفاده از نمک اسپوم برای کود

در ادامه این مقاله به چگونگی استفاده از نمک اسپوم برای کود می پردازیم.

1. کود نمکی درست کنید:

کود نمکی اسپوم درست کنید. نمک اسپوم، بکینگ پودر، نمک پیتر و امونیاک را با یک گالن (۴ لیتر) آب برای تهیه کود های مختلف، مخلوط کنید. این مخلوط برای هر نوع گیاهی مناسب است و باید هر ۴-۶ هفته یک بار اسپری شود. برای تهیه ی آن، کافیست به راحتی مواد زیر را با یک گالن (۴ لیتر) اب ترکیب کرده و تکان دهید تا بطور کامل در آب حل شوند:

  • نمک اسپوم یک قاشق چای خوری (۵ میلی لیتر)
  • پودر خمیر مایه یک قاشق چای خوری (۵ میلی لیتر)
  • نیترات پتاسیم یک قاشق چای خوری (۵ میلی لیتر)
  • امونیاک ۱/۲ قاشق چای خوری (۲/۵ میلی لیتر)
کود نمکی درست کنید

کود نمکی درست کنید

2. تهیه کود مایع:

یک کود محلول نمکی اسپوم درست کنید. نمک اسپوم را با یک گالن (۴ لیتر) اب برای تهیه یک کود مایع مخلوط کنید. نمک های اسپوم حاوی اسید های منیزیم و گوگرد هستند که به گیاهان کمک می کنند تا سالم بمانند و به سبزیجات طعم بیشتری می دهند.

  • گیاهان به ویژه گل رز، کود محلول نمک اسپوم را دوست دارد. شما می توانید برای یک بوته ی گل رز به اندازه ی سی سانتیمتر، پس از ظاهر شدن برگ ها و بلافاصله بعد از زدن اولین شکوفه، یک قاشق غذاخوری نمک استفاده کنید.
  • کود های محلول نمکی اسپوم می توانند خاکی را که منیزیم و گوگرد کمی دارد، جبران کنند.
  • کود های محلول نمکی اسپوم به جوانه زدن گیاهان شما کمک می کند. تنها برای ادامه رشد، باید نیتروژن، فسفر و پتاسیم به خاک آنها افزود.
تهیه کود مایع

تهیه کود مایع

3. رشد سریع و قوی گیاه:

نمک اپسوم را به اندازه ی یک قاشق غذاخوری، به خاک اضافه کنید. نمک Epsom را روی خاک گیاهان جدید خود بپاشید. برای نهال های جدید می توانید یک قاشق غذاخوری نمک Epsom را در بالای خاک گیاه بپاشید ، زیرا آنها به رشد سریع و قوی گیاه کمک می کنند. انجام این کار، هنگام انتقال گیاه از گلدان به داخل زمین، بهتر است. پس از کوددهی، گیاه را آبیاری کنید تا نمک به آرامی در آب حل شود.

رشد سریع و قوی گیاه

رشد سریع و قوی گیاه

بخش سوم: استفاده از ضایعات خانگی برای تهیه کود

در ادامه بخش سوم به تهیه کود اشاره شده است

1. آب شیرین اکواریوم:

از آب شیرین آکواریوم استفاده کنید. آب شیرین آکواریوم حاوی نیتروژن است که می توانند گیاهان شما را تقویت کنند. ماهی ها به طور طبیعی نیتروژن را در آب آزاد می کنند و باعث می شوند که این آب، منبع بی نظیری از مواد مغذی برای گیاهان باشد. به جای ریختن آب کثیف آکواریوم در توالت، هفته ای یکبار از آن برای آبیاری گیاهان خود استفاده کنید. ضایعات ماهی نیز حاوی عناصر کمیاب و مهمی برای رشد گیاه است.

آب شیرین اکواریوم

آب شیرین اکواریوم

2. کمپوست قهوه:

کمپوست قهوه درست کنید. برای درست کردن این “کمپوست سریع”، مخصوصاً برای گیاهان اسید دوست، تفاله های قهوه را با زباله های برگ دار باغچه خود مخلوط کنید. تفاله های قهوه را به مقدار مساوی با برگهای مرده، میوه درخت کاج و سایر زباله های قهوه ای باغچه خود مخلوط کنید و آن را ماهانه یک بار روی خاک بپاشید. گل سرخ، آزالیا، گل ادریس و بسیاری از گیاهان دیگر که به خوبی در خاک با pH کم رشد می کنند، از این کود استقبال خواهند کرد.

این روش فقط برای گیاهان اسیدپسند نیست. هر باغبانی می تواند از آن برای افزودن نیتروژن به خاک خود استفاده کند و به منظور محافظت از خاک در برابر نوسان pH، دفعات کوددهی را به هر دو ماه یکبار، کاهش دهد.

کمپوست قهوه

کمپوست قهوه

3. پوست تخم مرغ:

از پوسته تخم مرغ استفاده کنید. برای تقویت کلسیم موجود در خاک، پوسته های تخم مرغ قدیمی را روی خاک باغچه خود یا زیر سوراخ های کاشت، پخش نمایید. گیاهانی مانند گوجه فرنگی و فلفل، برای رشد به کلسیم زیادی نیاز دارند، اما به طور کلی، همه ی گیاهان، وجود کلسیم در خاک خود را دوست دارند. پوسته تخم مرغ بیش از ۹۰٪ کلیسم دارد و به گیاه کمک می کند تا دیواره های سلولی قوی تری ایجاد کند. برای استفاده از پوسته تخم مرغ ها، پوسته ها را کمی خرد کرده و روی سطح خاک بپاشید. می توانید آنها را داخل خاک مخلوط کرده، و یا آنها را از بالا رها کنید. پوسته ها خیلی زود تجزیه می شوند.

پوست تخم مرغ

پوست تخم مرغ

4. کود چمن:

کود چمن درست کنید. با چمن های کوتاه شده ی باغ خود، می توانید یک کود چمن بی‌نظیر درست کنید. از کیسه داخل ماشین چمن زنی خود استفاده کرده و اینبار که چمن ها را کوتاه کردید، آنها را دور نیندازید. نگه دارید و آنها را داخل یک سطل ۵ گالنی بریزید تا تقریبا حدود ۲/۳ آن را پرکند. سپس سطل را با آب پر کنید. بعد آن را به سرعت هم بزنید، و بگذارید سه روز بماند و هر روز، یک بار هم بزنید. پس از اتمام، مواد جامد را از صافی رد کرده و با مخلوط کردن آن با مقدار مساوی آب، از این کود درست شده برای آبیاری گیاهان و تأمین نیتروژن ضروری خاک، استفاده کنید.

کود چمن

کود چمن

5. از ادرار استفاده کنید:

از ادرار استفاده کنید. اگرچه به نظر ناخوشایند می رسد، اما ادرار یک گزینه رایگان و غنی ازت برای کود دهی به گیاهان است. اکثر مردم دوست ندارند ادرار خود را ذخیره کنند، اما باید بدانند که این ماده دارای نیتروژن زیادی است. برای خوشایندتر شدن این فرآیند، یک سطل را با خاک اره پر کنید و در آن ادرار خود را بریزید. بعد از اتمام کار، یک فنجان بزرگ آب روی آن بریزید. سپس می توانید هنگام کاشت گیاهان خود، از این کود غنی از مواد مغذی استفاده کنید.

  • از آنجا که ادرار ممکن است حاوی عوامل بیماری زا باشد، بهتر است آنرا حداقل ۳۰ روز در دمای بالاتر از ۲۰ درجه سانتیگراد در جایی ثابت نگهداری کنید.
  • اگر مخالف جمع کردن ادرار خود در سطل هستید، می توانید آن را با ۱۰-۲۰ برابر آب رقیق کرده و از آن برای آبیاری مستقیم گیاهان استفاده کنید. ادرار مستقیم برای تحمل گیاهان بیش از حد غلیظ است.
  • توجه داشته باشید که هنگام آبیاری گیاه، ۲۰ قسمت آب با ۱ قسمت ادرار ترکیب می شود، بنابراین بوی بدی ندارد.
از ادرار استفاده کنید

از ادرار استفاده کنید

6. خاکستر شومینه:

خاکستر شومینه خود را ذخیره و روی خاک باغچه پخش کنید. خاکستر چوب سرشار از کلسیم و پتاسیم است و آن را به یک مکمل عالی برای خاک شما تبدیل می کند. کافی است آن را همانگونه که هست، روی خاک باغچه خود بپاشید و و با استفاده از دستان خود آن را به آرامی داخل خاک مخلوط کنید. گیاهان به خصوص سبزیجات، خاکستر را دوست دارند، زیرا باعث رشد سالم ریشه می شود.

هشدار: از خاکستر شومینه برای تقویت گیاهانی که خاک اسیدی را دوست دارند مانند بلوبری، گل رز، یا آزالیا استفاده نکنید.

خاکستر شومینه

خاکستر شومینه

7. پوست موز:

پوست موز را امتحان کنید. پوست موز را ببرید و هنگام کاشت گیاه، آن را همراه گیاه دفن کنید. وقتی گیاه کاشته شده است، پوست موز تاثیر زیادی ندارد، اما هنگام کاشت گیاه می تواند معجزه کند. پوست موز، حاوی مقدار زیادی پتاسیم است که باعث رشد ریشه گیاه می شوند. قبل از کاشت گیاه در خاک، نصف پوست موز را برش دهید و آن را زیر خاک، دفن کنید.

پوست موز

پوست موز

8. کمپوست خود را درست کنید:

کمپوست خود را درست کنید. درست کمپوست در خانه آسان است. کافیست تمام تکه های مواد غذایی قدیمی، برگ ها و مواد زائد گیاهان را به عنوان غذای گیاه خود، کنار بگذارید و کمپوست کنید. وقتی مواد آلی از بین می روند، مواد مغذی موجود در آنها آزاد می شوند که می توانند خاک شما را غنی کنند. می توانید کمپوست خود را داخل حیاط خود درست کنید، یا حتی می توانید یکی از کمپوست سازهای خانگی را که در بازار موجود است، امتحان کنید.

کمپوست خود را درست کنید

کمپوست خود را درست کنید

9. خاک خود را آزمایش کنید:

خاک خود را آزمایش کنید. یک نمونه از خاک خود را برای آزمایش بگیرید تا از مقدار مواد مغذی موجود در آن اطلاع یابید. تنها راهی که می توانید کود خود را به طور موثری انتخاب نمایید، این است که بدانید خاک از چه میزان مواد مغذی، بهره مند است. در مراحل بالا کودهای خانگی مختلف و همچنین مواد مغذی ضروری آنها را گفتیم که به شما امکان می دهد برنامه ای خاص و مناسب، برای اصلاح خاک باغ خود تهیه کنید.

می توانید کیت های آزمایش خانگی تهیه کنید، یا می توانید نمونه خود را برای تجزیه و تحلیل، به مراکز باغبانی و یا به دفاتر توسعه شهری منطقه خود بفرستید. هنگام برداشتن نمونه خاک، دستورالعمل های موجود در کیت را دنبال کنید. اگر دستورالعملی ارائه نشده است:

  • از بیل های تمیز و پلاستیکی و یک سطل کاملا تمیز استفاده کنید. ادوات کثیف یا فلزی می تواند سایر مواد معدنی و مواد مغذی را زایل کرده و نتیجه ی درستی از تحلیل خاک به شما ندهد.
  • حفره ای به عمق 10-15 سانتی متر در زمین ایجاد کنید و خاک را داخل سطل بریزید. کود را داخل آن اضافه نکنید.
  • این کار را با ۴-۵ سوراخ دیگر تکرار کرده و همه را با هم در یک سطل ریخته و مخلوط کنید.
  • خاک را روی سطح یک روزنامه بریزید و بگذارید به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت بماند تا خشک شود.
  • سپس نمونه را در یک کیسه پلاستیکی یا ظرف تمیز ریخته و آن را برای تجزیه و تحلیل استفاده نمایید.
خاک خود را آزمایش کنید

خاک خود را آزمایش کنید

برای خرید کود می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *