گیاهان دارویی و ادویه ها

کاشتن باغچه گیاهان دارویی

باغچه گیاهان دارویی

گیاهان معطر و دارویی بوته هایی هستند که برگ، دانه و گل دارند و به مواد، خوراک، دارو و… اضافه می شوند. بسیاری از این گیاهان خاصیت دارویی دارند و در درمان بیماری های جزئی استفاده می شوند. دم دست داشتن گیاه درمانی میتواند به درمان سوختگی، سرماخوردگی و از این قبیل بیماری ها کمک کند. و همچنان نیز تحقیقات بر روی آنها برای درمان های دیگر ادامه دارد. گیاهان دارویی برای رشد در هر باغ نیاز به نور خورشید، خاک خوب زهکشی و توجه پایدار دارند. فکر خوبی است که قبل از کاشت بدانید گیاهان دارویی برای درمان چه بیماری هایی استفاده می شوند. بنابراین فقط گیاهی را خواهید کاشت که از آن استفاده می کنید. بیشتر بخوانید و مطالعه کنید تا بدانید که چگونه گیاه دارویی بکارید.

برنامه ریزی در مورد باغچه گیاهان دارویی

در این مرحله به شما کمک می کنیم که چگونه در مورد باغچه ی گیاهان خود برنامه ریزی کنید.

1. تصمیم گیری محل کاشت:

تصمیم بگیرید که می خواهید حیاط خلوت را به محل کاشت تبدیل کنید یا باغچه ای در لبه پنجره داشته باشید. اگر تصمیم به کاشت یک باغ لبه پنجره دارید، فضا و خاک کمتری برای کار با آن خواهید داشت. زیرا شما نیاز دارید که هر گیاه را در یک گلدان جداگانه پرورش دهید. ولی اگر تصمیم به راه اندازی باغ کاشت گیاهان دارویی در حیاط پشتی منزل خود دارید، آنجا را خاک بریزید و گیاهان را مستقیماً در زمین بکارید.

تصمیم گیری محل کشت

تصمیم گیری محل کشت

2. تصمیم گیری تعداد گیاه:

تصمیم بگیرید که چند عدد گیاه می خواهید بکارید. بهتر است ابتدا با 4 یا 5 عدد بوته شروع کنید و به مرور زمان گیاهانی که استفاده بیشتری دارید را بکارید و اضافه کنید. موارد زیر گیاهانی دارویی هستند و می توانید آنها را بکارید:

  • اکیناسه: در بازارهای گل و گیاه هم ای پورپورا و هم ای سیتفولیا (purpurea و E. angustifolia) فروخته می شوند که در تنتوره و چای ها به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می شوند. ریشه و گل هم به دلیل خواص دارویی آنها ارزش زیادی دارند.
  • بابونه: گل بابونه نام های دیگری هم دارد. مثل: matricariarecutita ،chamomilla یا chamomillarecutita. از دمنوش این گل برای درمان اسپاسم عضلانی، التهاب و تنش استفاده می شود. می توانید گل ها را بعد از چیدن خشک کنید و بعدا در خاک کافی بکارید تا سال آینده رشد کنند.
  • بومادران: بومادران یا achilleamillefolium، گلی از خانواده آستر است و از برگ ها و گل های آن برای قطع جریان خون در بریدگی ها و خونریزی های جزئی استفاده می کنند. می توان گیاه را خشک کرد و برای درمان سرماخوردگی هم از دمنوش آن استفاده کرد.
  • بادرنجبویه: بادرنجبوبه یا melissaofficinalis برای درمان بی خوابی، اضطراب و مشکلات دستگاه گوارش استفاده می شود. برگ های آن را می توان خشک کرد و یک دمنوش خوشمزه درست کرد.
  • نعناع فلفلی: نعناع فلفلی یا menthapiperita یک گیاه نعنایی پیوندی است. روغن منتول باعث طعم و عطر بیشتر می شود و همچنین درمان مناسبی برای حالت تهوع، اسپاسم عضلانی و تب است. نعناع را باید در گلدان پرورش داد زیرا گیاه پیشرونده ای است. برگ آن برای چای استفاده می شود.
  • سایر گزینه های دارویی خوب عبارتند از: سنبل الطیب برای آرامش عصبی، گل مینا برای درد و تب، سنفیتون برای خوب شدن جای زخم، بنفشه برای سرماخوردگی یا گلودرد، کوهوش برای یائسگی یا آسم، زوفا برای تمدد اعصاب، گل راعی یا هزار چشم برای افسردگی و ژینگو برای افزایش گردش خون و حافظه مفید هستند.
تصمیم گیری تعداد گیاه

تصمیم گیری تعداد گیاه

3. شناسایی منطقه برای کاشت گیاه:

در مورد گیاهانی که در منطقه شما خوب رشد می کنند با باغبان مشورت کنید. گرما و رطوبت منطقه شما در به ثمر نشاندن گیاهان دارویی شما بسیار نقش خواهد داشت. اگر در منطقه سردی زندگی می کنید میتوانید در طول تابستان گیاهان خاصی را در لبه پنجره و گیاهان دیگری را در محیط بیرون بکارید.

شناسایی منطقه برای کاشت گیاه

شناسایی منطقه برای کاشت گیاه

4. انتخاب بذر یا جوانه:

درباره نقطه شروع خود تصمیم بگیرید که آیا می خواهید از بذر کاشت کنید یا جوانه آن را بکارید. اگرچه کاشتن بذر کم هزینه تر است اما احتمال موفقیت در کاشت جوانه بالاتر است. باغبان ها و به ویژه افرادی که گلخانه دارند، بیشتر از بذر شروع می کنند.

برای مطالعه مقاله زمان جمع آوری و برداشت گیاهان دارویی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

انتخاب بذر یا جوانه

انتخاب بذر یا جوانه

 کاشتن باغچه گیاهان دارویی

در این مرحله درباره ی روش کاشتن گیاهان دارویی توضیح می دهیم.

1. خرید گلدان برای گیاهان پیشرونده:

برای گونه های گیاهان دارویی که پیشرونده هستند گلدان بخرید. گیاهانی مثل: نعنا، سنفیتون و بومادران پیشرونده هستند و باغ شما را در یک یا دو سال پر می کنند و شاید منجر به مرگ گیاهان دیگر شوند. چرا که برای بدست آوردن مواد مغذی خاک با هم می جنگند و رقابت می کنند.

خرید گلدان برای گیاهان پیشرونده

خرید گلدان برای گیاهان پیشرونده

2. انتخاب خاک مناسب زهکشی:

خاکی انتخاب کنید که به راحتی زهکشی می شود. اگر در گلدان یا ظروف دیگر کاشت می کنید، حتماً در انتهای آن مقداری ماسه اضافه کنید تا ریشه گیاهان شما نپوسد. اگر هم مستقیماً در داخل زمین کاشت می کنید، خاک بطور طبیعی خودش را زهکشی می کند و اضافه آن از ریشه ها دور می شود. فقط بیش از حد به گیاه آب ندهید.

انتخاب خاک مناسب زهکشی

انتخاب خاک مناسب زهکشی

3. نوردهی به گیاه:

بیشتر گیاهان را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. بیشتر گیاهان دارویی برای رشد، روزانه به 6 ساعت آفتاب نیاز دارند. بنفشه و بادرنجبویه استثناء هستند. اگر از نیاز گیاه خود اطلاع ندارید، یا راهنمای آن را در بسته بذر بخوانید یا قبل از کاشت درباره آن مطالعه کنید.

نوردهی به گیاه

نوردهی به گیاه

4. پر کردن گلدان با خاک:

قبل از کاشت دانه، گلدان را به اندازه سه چهارم حجمش از خاک مرغوب پر کنید. اگر می خواهید جوانه بکارید خاک را با چوب کمی بکنید تا ریشه در آن جای بگیرد و فقط ساقه بالای خاک بماند. بعد از کاشت، یک چهارم فضای باقیمانده را با خاک برگ پر کنید.

پر کردن گلدان با خاک

پر کردن گلدان با خاک

5. آبدهی گیاه:

بلافاصله پس از کاشت بذر یا جوانه آب دهید. خاک اطراف گیاه را مرطوب نگه دارید، اما بیش از حد خیس نکنید. جوانه های ظریف را با بطری اسپری آب دهید.

6. برداشت گیاه:

گیاهان را طبق دستورالعمل برداشت کنید. بسیاری از گیاهان دارویی را به طور مداوم می توان برداشت کرد. اما برخی دیگر فقط یک یا دو بار در هر فصل باید برداشت شوند. برداشت محصول باعث ترغیب گیاه به رشد جدید گیاه و تولید شاخ وبرگ می شود. بنابراین بلافاصله پس از برداشت آب یاری کنید.

آبدهی گیاه

آبدهی گیاه

7. خشک کردن گیاه:

بسیاری از گیاهان فصلی را باید قبل از استفاده خشک کرد. بسته به آب و هوای خانه شما، می توانید از یک اتاق گرم، خشک و یا تاریک برای خشک کردن گیاهان استفاده کنید. یا از دستگاه خشک کننده بهره ببرید. گیاهان خشک شده را دور از نور خورشید و جریان هوا نگهداری کنید.

برداشت گیاه

برداشت گیاه

برای خرید انواع بذر گیاهان دارویی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *