آموزش باغبانی

نحوه کاشت درخت

چگونگی کاشت درخت

کاشت یک درخت فقط حفر یک گودال و پرتاب درخت داخل آن نیست. برای اینکه در محل زندگی خود یک گیاه بکارید باید شرایط خاک، زمین و آب و هوای محل زندگی خود را در نظر بگیرید و بدانید چه گیاهانی برای منطقه شما مناسب هستند. مطمئن باشید اگر برای اندیشیدن و دانستن این عوامل وقت بگذرانید، سال های متمادی می توانید با موفقیت از کاشت درخت لذت ببرید!

تصمیم گیری درباره گونه درختی که می خواهید بکارید

در این مرحله ما به شما توضیح می دهیم که ابتدا برای کاشت درخت چه کارهایی باید به ترتیب انجام دهید.

1. در نظر گرفتن هدف:

قبل از شروع روند کاشت، ابتدا هدف نهایی خود را در نظر بگیرید. آیا می خواهید دو درخت در خانه خود بکارید تا جذابیت بیشتری به آن ببخشد و ارزش خانه شما را افزایش دهد؟ یا اینکه فقط می خواهید درختی داشته باشید تا از دیدن آن و نشستن پرندگان روی شاخه های آن لذت ببرید؟ وقتی هدف خود از کاشت درخت را بدانید بهتر می توانید تصمیم بگیرید. بهترین تصمیم از چه نوع درختی مناسب نیاز شماست گرفته تا انتخاب محل کاشت.

در نظر گرفتن هدف

در نظر گرفتن هدف

2. در نظر گرفتن آب و هوا:

به آب و هوای منطقه محل زندگی خود توجه کنید. قبل از کاشت یک درخت باید آب و هوای منطقه محلی خود را بدانید تا مطمئن شوید گونه ای که در باغ یا حیاط خود می کارید زنده خواهد ماند و شکوفه خواهد شد. استفاده از مقیاس منطقه سختی گیاه نه تنها می تواند به شناسایی آب و هوای محلی شما، بلکه به کاشت مناسب ترین درخت کمک کند. آگاهی درباره منطقه به شما کمک می کند تا انواع درختان و گیاهان دیگر را که می توانید کاشت کنید شناسایی کنید و انتظار داشته باشید که در منتها دمای منطقه، گیاه مورد نظرتان رشد کنند. بدانید که درجه سختی منطقه کاشت پاسخی برای تفاوت های مناطق مختلف از جمله: رطوبت ،خاک، باد و سایر شرایطی که می توانند روی بقای گیاهان تأثیر بگذارند محسوب نمی شوند.

در نظر گرفتن آب و هوا

در نظر گرفتن آب و هوا

3. در نظر گرفتن زمین:

به سرزمین خود توجه کنید. قبل از کاشت درخت، به زمین و خاک موجود در املاک خود توجه کنید. عواملی از قبیل شیب، همسایگان، زهکشی و فرسایش بر روی رشد درخت کاشته شده تأثیر دارد.

  • به عنوان مثال، اگر شما در زمین هایی به خصوص تپه ای یا شیب دار زندگی می کنید، کاشت درخت در آنجا ایده خوبی نیست. زیرا ممکن است ریشه های درختان در آن زمین محکم درون خاک نفوذ نکند و نگهداشته نشود.
  • اگر برای مقابله با فرسایش زمین درخت می کارید، درختانی را بکارید که بصورت ژنی سیستم ریشه قوی دارند و در باران یا طوفان از بین نروند.
  • درباره انواع درختان و گیاهانی که آنجا وجود دارند فکر کنید تا درختی که در آن محیط و منطقه خواهید کاشت نه تنها با طرح زیبایی شناسی آنجا متناسب باشد، بلکه دارای فضای لازم برای رشد هم باشد و دیگر گیاهان و درختان اطراف خود را از بین نبرد.
در نظر گرفتن زمین

در نظر گرفتن زمین

4. بررسی قوانین محلی برای کاشت درخت:

قوانین محلی را برای حفر گودال و کاشت درختان بررسی کنید. اکثر جوامع و مناطق قانون های منطقه ای و محلی در مورد درختان و حفر گودال برای کاشت درخت در آنجا دارند. باید این قوانین را بررسی کنید تا مطمئن شوید که می توانید گودال حفر کنید و درخت بکارید. اگربررسی نکنید و کاشت کنید ممکن است نه تنها مانع از کاشت درخت شوند بلکه شما را مجبور به پرداخت جریمه هم بکنند.

نکته: قوانین منطقه ای مربوط به کاشت اغلب مربوط به حفر گودال نزدیک تلفن و دکل های برقی و سایر کابل ها است. باید قبل از حفر جای این کابل ها و سیستم ها را بدانید.

نکته: شاید گاهی هم لازم باشد با شرکت های محلی در مورد گودال کندن اطراف دکل ها و کابل ها صحبت کنید و اجازه بگیرید تا هنگام کاشت یا رشد درخت، مزاحمتی برای آنها ایجاد نکنید و به کسی آسیب نرسانید و کابل ها را از بین نبرید.

بررسی قوانین محلی برای کاشت درخت

بررسی قوانین محلی برای کاشت درخت

5. صحبت با یک حرفه ای:

با یک حرفه ای و کار بلد صحبت کنید. اگر سؤالی دارید یا در مورد چیزی که مربوط به کاشت یک درخت است مطمئن نیستید، با یک متخصص و کارشناس درخت در منطقه خود صحبت کنید. مشاوره با شخصی که خواسته های شما و شرایط محلی را  متوجه می شود می تواند در یافتن بهترین درختان برای کاشت به شما کمک کند.

نکته: می توانید برای یافتن یک متخصص برجسته به یک گلخانه محلی مراجعه کنید.

صحبت با یک حرفه ای

صحبت با یک حرفه ای

6. خرید درخت:

درخت خود را بخرید. بعد از اینکه کارهای پس زمینه ای و گفته شده در بالا را در مورد شرایط اقلیمی، زمین و منطقه بندی خود انجام دادید، آماده خرید درخت برای کاشت هستید. یک درخت مناسب برای منطقه، آب و هوا و حیاط خود خریداری کنید.

  • درختان بومی منطقه شما بهترین انتخاب هستند. نمی توانید گونه های درختان جدیدی که بالقوه برای منطقه شما تهاجمی هستند را بکارید، چرا که مراحل کاشت درختی که از قبل بومی منطقه باشد آسانتر خواهد بود.
  • می توانید مناسب ترین گونه درخت برای منطقه خود را بیابید.
  • به عنوان یک قانون اساسی، گیاهانی که ریشه های پخش شونده و رونده دارند، گیاهانی که ریشه های خود را در خاک پخش می کنند و فقط خطی جلو نمی روند، بسیار بهتر از درختانی که ریشه خطی دارند، رشد می کنند.

برای مطالعه مقاله اهمیت سمپاشی برای رشد درختان مرکبات می توانید از این لینک استفاده نمایید.

خرید درخت

خرید درخت

 آماده سازی برای کاشت یک درخت

در ابن قسمت معیار های دیگری که نیز باید در نظر بگیرید توضیح می دهیم.

1. کاشت در زمان مناسب:

زمان مناسب سال را برای کاشت درخت انتخاب کنید. به گیاه خودتان بیشترین شانس رشد و بقا را بدهید، که آن کاشت در زمان مناسب است. کاشت در زمان مناسب سال عامل اصلی بقا و رشد است. البته زمان کاشت بسته به نوع گیاه و محل زندگی شما متفاوت خواهد بود.

کاشت در زمان مناسب

کاشت در زمان مناسب

2. بسته به محل زندگی و خنک شدن هوا درخت بکارید:

معمولاً در زمان خنک  یا سرد شدن سال یا در زمان عدم گلدهی کاشت درخت داریم. البته باز هم، این بسته به محل زندگی شما متفاوت خواهد بود.

بسته به محل زندگی و خنک شدن هوا درخت بکارید

بسته به محل زندگی و خنک شدن هوا درخت بکارید

3. آماده کردن درخت برای کاشت

پس از خرید درخت، باید آن را برای کاشت آماده کنید. با کاشت صحیح و اصولی درخت به زنده ماندن آن کمک می کنید. این روند برای درخت کوچک و یا درختچه ها با درختان بزرگ کمی متفاوت است.

  • اگر درخت مورد نظر شما یک نهال است، آن را به آرامی وارونه کنید تا از ظرف خارج شود. اگر در زیر چاله است، صبر کنید تا آن را قطع کنید، تا زمانی که درخت را در زمین کاشت نکنید.
  • اگر درخت دیگر نهال و کوچک نیست، ظرفی که در آن کاشته شده را بشکنید یا برش دهید. تا زمانیکه آن را از ظرف کاملا جدا نکردید درخت را در زمین کاشت نکنید.
  • اگر ریشه های درخت شما سیم کشی شده باشد یا برای محکم کاری در ریشه سیم وجود داشته باشد، سیم ها را برش دهید و بردارید تا در ریشه ها رشد نکند و درخت را نکشد.
  • تا حد ممکن خاک اطراف ریشه ها را حفظ کرده و آن را بیشتر از حد لازم جابجا نکنید تا خشک نشود.
  • ریشه های درخت را بیش از مدت طولانی از ظرف بیرون نکشید و یا کف آن را خیس نکنید. زیرا این امر می تواند باعث آسیب دیدن یا خشک شدن آنها شود.
  • اگر می خواهید بجای یک نهال بذر بکارید، این مورد را گوش کنید. رشد درخت از بذر به معنی جوانه زدن بذر، کاشت آن در زمان مناسب و مراقبت دقیق از آن است. این روش بیشتر از کاشت نهال وقت گیر است.
  • برای به دست آوردن جوانه از بذر، ممکن است مجبور شوید روی دانه یک زخم ایجاد کنید. یعنی سطح دانه را بشکنید و خراش دهید تا رطوبت نفوذ کند تا جنین گیاه شروع به جوانه زنی کند.
  • پس از جوانه زدن بذرها، آنها را در یک ظرف جداگانه بکارید. ظرف جدید را به مکانی روشن تر منتقل کنید.
  • هر نوع درخت بذر متفاوت با نیاز متفاوت است. بنابراین برای کاشت درخت خود حتماً دستورالعمل ها را رعایت کنید.
آماده کردن درخت برای کاشت

آماده کردن درخت برای کاشت

4.لزوماً کاشتن بذر میوه ای، همان نوع درخت نمی شود:

بدانید که اگر از بذر میوه ای درخت بکارید، به همان نوع درختی که از آن بذر کاشتید نخواهید رسید. به عنوان مثال، اگر یک سیب طلایی و خوشمزه خوردید و خواستید دانه اش را بکارید، لزوماً یک درخت سیب طلایی خوشمزه دریافت نخواهید کرد. بلکه فقط شاید یک درخت میوه خواهید داشت که از طعم ثمر آن مطمئن نیستید. اگر می خواهید درختی داشته باشید که نوع خاصی میوه به شما بدهد، بهتر است یکی از آن ها را از گلخانه و قلمستان بخرید تا از داشتن سیستم خوب ریشه اطمینان حاصل کنید و دقیقاً میوه مورد نظر خود را بدست آورید.

لزوماً کاشتن بذر میوه ای، همان نوع درخت نمی شود

لزوماً کاشتن بذر میوه ای، همان نوع درخت نمی شود

 کاشت درخت

در این مرحله، مراحل کاشت درخت را توضیح می دهیم.

1. تصمیم گیری محل کاشت درخت:

درباره محل کاشت درخت تصمیم بگیرید و آنجا را علامت گذاری کنید. اگر به سرزمین و محل خود با دقت بنگرید و درباره هدف خود خوب بیاندیشید، می توانید درباره جایی که می خواهید درخت خود را بکارید تصمیم بگیرید. این نقطه را با یک دایره روشن و گسترده علامت گذاری کنید.

نکته: حتماً مواردی از قبیل خطوط برق، محل خانه، خیابان و پیاده رو و همچنین درختان دیگر را در نظر بگیرید تا ریشه های درخت در طول رشد به آنها آسیب نرسانند.

نکته: برای مشخص کردن نقطه خود از یک رنگ بخصوص استفاده کنید. این ظروف دارای نازل خاصی هستند. به گونه ای که می توانید آنها را به صورت وارونه اسپری کنید.

تصمیم گیری محل کاشت درخت

تصمیم گیری محل کاشت درخت

2. اندازه گیری ریشه:

ریشه را اندازه بگیرید. قبل از شروع حفر گودال برای کاشت درخت خود، کل سیستم ریشه گیاه را اندازه بگیرید. این اندازه برای شما تعیین می کند که گودال شما چقدر عمق داشته باشد.

  • در این مرحله می توانید پوششی که در اطراف ریشه وجود دارد، یا پوششی که در اطراف تنه درخت است را جدا کنید.
  • با استفاده از یک بیلچه یا وسیله مشابه، لایه رویی خاک را از ریشه جدا کنید.
  • آنقدر خاک از ریشه جدا کنید تا ریشه و رگه ها معلوم شود، لازم نیست ریشه کاملا آشکار شود.
  • ارتفاع و عرض سیستم ریشه را اینگونه اندازه بگیرید: انتهایی ترین رگه ها تا بالای ریشه را اندازه بگیرید، این عدد ارتفاع است. و از یک طرف تا طرف دیگر ریشه را هم اندازه بگیرید، این عدد عرض ریشه را تعیین می کند.
اندازه گیری ریشه

اندازه گیری ریشه

3. آماده سازی گودال:

گودال را برای درخت آماده کنید. یک گودال برای کاشت درخت خود در زمین با بیل حفر کنید. به اندازه کافی بزرگ باشد تا سیستم ریشه درخت شما به راحتی در آن قرار گیرد و البته برای آینده هم مناسب باشد و فضای کافی برای رشد و ریشه دادن بیشتر درخت داشته باشد.

  • بالا گفتیم که چگونه طول و عرض ریشه را اندازه بگیرید. باید گودالی حفر کنید که 2-3 برابر عرض ریشه و تقریباً به اندازه عمق و ارتفاع ریشه باشد. این باعث می شود درخت به اندازه کافی فضای مناسبی داشته باشد و ریشه ها بدون استرس و سختی رشد کنند.
  • گودال را حفر کنید و در مرکز آن ستونی از خاک بریزید و ریشه را روی آن بگذارید. گودال حفر شده در لبه ها باید عمیق تر باشد. اما همانطور که گفتیم باید ستونی از خاک در مرکز آن بریزید و ریشه را روی آن مستقر کنید. این پایه در مواقع آبیاری، مانع از نشستن ریشه به طور مداوم در آب می شود. با این ساختار مسلما و به طور طبیعی در مواقع آبیاری آب اضافه به سمت لبه هایی که گودتر است جاری می شود و ریشه در صورت نیاز می تواند از آن بنوشد.
  • گودال را اندازه بگیرید تا ببینید که آیا به اندازه کافی پهن و عمیق است. در صورت لزوم، خاک بیشتری حفر کنید تا به عمق و عرض مورد نظر برسید.
  • برای رشد سیستم ریشه ای سالم، کمی سوپر فسفات در گودال بریزید.
آماده سازی گودال

آماده سازی گودال

4. قرار دادن درخت داخل گودال:

درخت را به آرامی داخل گودال قرار دهید. بالاخره زمان کاشت درخت رسید. بعد از کندن گودال، درخت را به آرامی در خانه جدید خود قرار دهید. اگر مناسب نیست، درخت را خارج و اندازه گودال را تنظیم کنید.

  • مطمئن شوید که گودال خیلی عمیق یا خیلی کم عمق نیست. سطح زمین بعد از اینکه گودال حفر شده را دوباره پر کردید، باید با سطح زمین در اطراف گودال یکسان باشد.
  • مراقب باشید تاج گیاه (جایی که ساقه به ریشه وصل میشود) را در خاک مدفون نکنید، در عین حال مراقب باشید که ریشه بیرون نمانده باشد.
  • برای اینکه مطمئن شوید سطح گودال پر شده با سطح اطراف آن یکسان است می توانید دسته بیل خود را بصورت افقی روی گودال پر شده از خاک قرار دهید که باید کاملا افقی قرار بگیرد تا معلوم شود سطوح خاک در اطراف تاج و دورتر از آن یکسان است.
قرار دادن درخت داخل گودال

قرار دادن درخت داخل گودال

5. حالت درخت:

وقتی درخت در گودال قرار گرفت، بهترین رخ آن را شناسایی کرده و آن را به جهت مناسب بچرخانید. با انجام این کار از ظاهر درخت لذت می برید و مطمئن می شوید که درخت شما بهترین چهره خود را در آینده خواهد داشت.

  • در این مرحله هر گونه پارچه یا هر چیز اضافه ای که به ریشه هست را جدا کنید.
  • حتماً درخت را تا حد امکان به حالت ایستاده قرار دهید. نحوه قرارگیری درخت بر نحوه رشد آن در سالهای بعد تأثیر خواهد گذاشت.
  • از یک تراز استفاده کنید تا مطمئن شوید که درخت را صاف قرار داده اید. می توانید از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده خود بخواهید که به شما بگوید آیا درخت کاملاً به صورت راست قرار دارد یا خیر.
  • برای کمک به رشد درخت به صورت قائم در صورت لزوم از چوب و پایه چوبی استفاده کنید.
حالت درخت

حالت درخت

6. پر کردن سوراخ:

سوراخ را دوباره پر کنید. هنگامی که می خواهید گودال را آماده کنید کمپوست را با خاکی که حفر کرده اید مخلوط کنید و گودال را  پر کنید. باید مطمئن شوید که هم به اندازه کافی خاک دارید تا ریشه را تامین کند و در عین حال هم فضای کافی برای گودال ایجاد کردید.

  • سه چهارم سوراخ را با خاک موجود و یک چهارم را با کمپوست یا کود کمپوست پر کنید.
  • خیلی مهم است که در هر هنگام  و در اطراف ریشه کاملا خاک وجود داشته باشد. برای خلاص شدن از شر هر فضای خالی مانده ای که ممکن است وجود داشته باشد، کمی خاک بریزید و سپس با دست یا بیل آن را آرام به پایین فشار دهید. این کار را برای لایه های بعدی انجام دهید و تکرار کنید.
  • وقتی دارید خاک را به پایین فشار می دهید حتما خیلی آرام این کار را انجام دهید و با پاهایتان روی خاک نکوبید. زیرا ریشه له می شود و از بین می رود.
  • در صورت نیاز از کود کمپوست یا دیگر کودهای کشاورزی استفاده کنید. اگر خاکی که در حال حاضر دارید غنی نیست، مثلا خاک رس یا مانند آن است و یا پر از گرد و غبار یا شن و ماسه باشد، اضافه کردن کود کشاورزی یا کمپوست می تواند زندگی آن درخت را بیمه کند.
  • اگر بوی کمپوست یا کود اضافه شده آزار دهنده است، بخاطر روش اشتباه تهیه کمپوست است و نباید از آن استفاده کنید. زیرا می تواند درخت شما را بسوزاند.
  • در برابر وسوسه استفاده از کودهای تجاری مقاومت کنید. زیرا باعث تقویت بیش از حد درخت می شود و آن را می سوزاند.
  • به درختان میوه و درختانی که آجیل تولید می کنند (فندق، بلوط، گردو و …) توجه بیشتری کنید. اضافه کردن کمپوست یا کود کشاورزی به درختان میوه و آجیل ضروری و حیاتی است.
پر کردن سوراخ

پر کردن سوراخ

7. استفاده از تکیه گاه:

اگر لازم است از تیرچوبی یا تکیه گاه استفاده کنید. اگر درخت شما هنوز نهال و جوان است، از یک تیر چوبی برای نگهداشتن آن استفاده کنید. این کار باعث می شود در اولین سال خود بیمه شود و از شر وزش بادهای تند رها شود. و همچنین به ریشه کمک می کند تا به خوبی و درستی گسترده شود و رشد کند.

  • مراقب باشید تیرچوبی را به تنه درخت محکم نبندید و به آن آسیب نرسانید. نباید پوست درخت را آزار دهد یا در اطراف تنه محکم وصل شود.
  • بعد از گذشت حدود یک سال، تیر چوبی را بردارید. چرا که ریشه به اندازه کافی محکم شده است.
  • درختان بزرگتر ممکن است به دو یا سه تیرچوبی نیاز داشته باشند.

برای مطالعه مقاله سمپاشی درختان میوه می توانید از این لینک استفاده نمایید.

استفاده از تکیه گاه

استفاده از تکیه گاه

مراقبت از درخت

در این قسمت درباره ی چگونگی مراقبت از درخت توضیح می دهیم.

1. آبیاری درخت:

درخت تازه کاشته شده را آبیاری کنید. پس از کاشت درخت، آن را آب دهید و یک برنامه منظم برای آبیاری آن داشته باشید. این امر به ایجاد ریشه در خاک اطراف کمک می کند.

  • در اوایل کاشت به مدت چند هفته درخت را هر روز آب دهید تا ریشه ها محکم شود. پس از آن تعداد آبیاری را کاهش دهید.
  • با توجه به شرایط محیطی درخت را آبیاری کنید. رطوبت، بارندگی و نور آفتاب را در نظر بگیرید تا به شما در تصمیم گیری برای تعداد و چگونگی آبیاری درخت کمک کند.
  • اگر در حال کاشت درختان میوه یا آجیل برای یک باغچه کوچک خانگی هستید، به طور هفتگی به آبیاری آن ادامه دهید. زیرا محصول شما به آبیاری مداوم بستگی دارد. همچنین باید درختان میوه و آجیل را ماهانه یا طبق دستورالعمل های تقویتی و باروری کود دهی کنید.
آبیاری درخت

آبیاری درخت

2. استفاده از مالچ:

از مالچ استفاده کنید. یک لایه مالچ روی خاک درخت خود اضافه کنید تا به حفظ رطوبت و عدم رشد علف های هرز کمک کند. سطح بالایی گودال را به اندازه دو و نیم تا هفت و نیم سانتی متر از خرده چوب و یا مالچ برگ بپوشانید. مالچ را حداقل 30.50 سانتی متر از تنه دور تر بپاشید. زیرا ممکن است باعث پوسیدگی تنه شود. مالچ کردن اطراف درخت باعث می شود درخت از لگد شدن و زیر ماشین چمن زنی رفتن محافظت شود. این دو مورد معمولاً درختان جوان را از بین می برد.

استفاده از مالچ

استفاده از مالچ

3. هرس کردن درخت:

در صورت لزوم درخت را هرس کنید. اگر شاخه شکسته، خشک شده یا بیمار و یا برگ مریض در درخت شما وجود دارد، آن ها را به آرامی با چاقو یا قیچی های باغبانی جدا کنید. اگر درخت مشکلی نداشته باشد، نیازی به هرس کردن آن ندارید. اما بعد از اولین فصل رشد باز هم درخت را وارسی کنید.

هرس کردن درخت

هرس کردن درخت

4. از رشد درخت سال ها لذت ببرید:

از رشد درخت طی سال های متمادی لذت ببرید. سایه و زیبایی که درخت به شما میدهد را قدردانی کرده و اینکه درخت دیگری به جهان اضافه کرده اید، شما را خشنود می سازد. هرگز پشیمان نخواهید شد و تا زمانی که به درستی از آن مراقبت کنید، درخت می تواند مدت طولانی رشد کند!

  • برای اطمینان از شکوفایی گیاه باید مرتب آن را آبیاری کنید. باید به یک تعادل در میزان کافی آب برسید. بطوریکه میزان آب انقدری باشد تا در ریشه نقوذ کند و در عین حال ریشه درون آب غرق نشود و نپوسد.
  • آبیاری با شلنگ و با یک جریان ثابت حدود 30 ثانیه کافی است. خاک باید در هر زمان احساس رطوبت کند و مالچ به حفظ رطوبت کمک می کند.
  • رطوبت خاک را میتوانید اینگونه اندازه بگیرید: حدود 5 سانتی متر خاک را حفر کنید و سپس از انگشت خود برای آزمایش میزان مرطوب بودن خاک استفاده کنید. اگر اینطور باشد، نیازی به آب ندارید.
از رشد درخت سال ها لذت ببرید

از رشد درخت سال ها لذت ببرید

برای خرید انواع بذر درخت می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *