آموزش باغبانی

رشد سبزیجات با لامپ رشد

نحوه پرورش سبزیجات به کمک لامپ های رشد

اگر شما در منطقه ای با آب و هوایی زندگی می کنید که برای باغبانی مساعد نیست، و یا از جمله افرادی هستید که مایلند سبزیجات خود را بعد از رشد کامل به بیرون از خانه منتقل کنند، پرورش سبزیجات در داخل منزل و فضای سربسته، ایده بسیار خوبی خواهد بود.

البته مهم است بدانید که ایجاد فضایی برای گیاهان که دقیقا همانند محیط طبیعی رشدشان در طبیعت باشد، به رشد هرچه ببیشتر و بهتر آنها، کمک خواهد کرد. شما باید آنها را هیدراته نگه دارید و به آنها نور کافی برسانید.

کاشت سبزیجات با کمک لامپ رشد:

انواع مختلفی از لامپ‌های رشد در بازار وجود دارند که به شما در تامین نور لازم برای سبزیجات خود، کمک خواهند کرد. با انتخاب یک سیستم روشنایی، که بتواند به خوبی میزان و نوع رنگ، شدت و مدت زمان تابش نور مناسب را برای سبزیجات شما فراهم کند، گیاهانی سالم و پربار خواهید داشت.

1- لامپ رشد تهیه کنید:

برای تهیه لامپ های رشد، به فروشگاه های نزدیک محل زندگی خود مراجعه کنید. انواع مختلفی از لامپ های رشد را در مراکز باغبانی محلی، پیدا خواهید کرد.

لامپ رشد

لامپ تهیه کنید

لامپ تهیه کنید

2- دنبال چراغ هایی باشید که نور خورشید را تامین می کند:

به دنبال چراغ هایی باشید که تمامیِ رنگهای طبیعی نور خورشید را تأمین کند. گیاه برای رشد و تولید فوتوسنتز، به نور قرمز و آبی نیاز دارد.

دنبال چراغ هایی باشید که نور خورشید را تامین می کند

دنبال چراغ هایی باشید که نور خورشید را تامین می کند

3- لامپ های رشد قابل تنظیم هستند:

لامپ های رشد، به همان روشی که چراغ های معمولی روشن می شوند، قابل تنظیم هستند. لامپ ها را رو به سمت یک سطح محکم و یکنواخت، درست در بالای جایی که قرار است گیاهان شما قرار گیرند و رشد کنند، تنظیم کنید. برای تنظیم لامپ های خود، دقیقا طبق دستورالعمل های خاص هم نوع لامپ، اقدام نمایید. این دستورالعمل ها، روی بسته بندی یا روی جعبه لامپ ها، درج شده اند.

لامپ های رشد قابل تنظیم هستند

لامپ های رشد قابل تنظیم هستند

4- اطمینان حاصل کنید که شدت نور زیاد باشد:

اطمینان حاصل کنید که شدت نور تابشی، زیاد باشد. سبزیجات در بیرون از خانه و در معرض تابش مستقیم نور خورشید، بهترین عملکرد را دارند ، بنابراین شما باید به کمک این لامپ های رشد، محیطی مشابه را برای گیاه خود فراهم کنید. برای گیاهانی که اندازه ی آن ها بیش از ۲۵.۴ تا ۳۰.۵ سانتی متر می باشد، از این لامپ های رشد استفاده نکنید.

اطمینان حاصل کنید که شدت نور زیاد باشد

اطمینان حاصل کنید که شدت نور زیاد باشد

5- هر روز به سبزیجات خود نور بدهید:

به سبزیجات خود هر روز حداقل ۱۴ تا ۱۸ ساعت نور مستقیم بدهید. هر روز ۶ تا ۱۰ ساعت لامپ ها را خاموش کنید. سبزیجات برای رسیدن به بلوغ و آغاز تولید، به این تاریکی احتیاج دارند.

هر روز به سبزیجات خود نور بدهید

هر روز به سبزیجات خود نور بدهید

6- لامپ انتخاب کنید:

لامپ هایی مناسب را برای گیاهان خود انتخاب کنید.

لامپ های فلورسنت تمام طیف، گزینه مناسبی خواهند بود. این لامپ ها نور گرم و خنک (قرمز و آبی) را به تقلید از نور طبیعی خورشید، فراهم می‌کنند. این لامپ ها برای کمک به شروع رشد نهال، عالی هستند و نوری شدید و مستقیم را برای سبزیجات فراهم می کنند.

برای بهره‌وری انرژی و استفاده از میزان شدت بیشتر نور، از لامپ های تخلیه با شدت بالا استفاده کنید. این نوع لامپ‌های رشد را اغلب تولید کنندگان تجاری استفاده می کنند؛ زیرا با همان مقدار انرژی، دو برابر مقدار نور را ساطع می‌کنند. این لامپ ها، همچنین گران ترند.

لامپ انتخاب کنید

لامپ انتخاب کنید

7- سبزیجات خود را هرهفته زیر لامپ بچرخانید:

سبزیجات خود را هر هفته زیر لامپ رشد بچرخانید. نور در مرکز لامپ شدت بیشتری دارد ، بنابراین چرخاندن سبزیجات، به رشد یکنواخت تر گیاه کمک می کند.

سبزیجات خود را هرهفته زیر لامپ بچرخانید

سبزیجات خود را هرهفته زیر لامپ بچرخانید

8- لامپ های خود را بازرسی کنید:

هر ۴ تا ۶ هفته یکبار، لامپ های رشد خود را بازرسی کنید. گرد و غبار یا کثیفی‌های جمع شده روی لامپ ها را پاک کنید. لامپ های کثیف، به مقدار کافی نور ساطع نمی‌کنند. لامپ های فلورسنتی که انتهای آن‌ها به رنگ تیره درآمده است را عوض کنید. این بدان معنی است که این لامپ ها، در حال کهنه شدن هستند و نمی توانند نور مورد نیاز گیاه را تامین نمایند.

لامپ های خود را بازرسی کنید

لامپ های خود را بازرسی کنید

9- برداشت کنید:

سبزیجات خود را بعد از رسیدن برداشت کنید. وقتی آماده خوردن شدند، می توانید آنها را از گیاه جدا کنید.

برداشت کنید

برداشت کنید

10- وقتی زمانش رسید سبزیجات خود را به بیرون انتقال دهید:

وقتی شرایط مناسب شد، سبزیجات خود را به محیط بیرون از خانه، انتقال دهید. اگر کاشت سبزیجات خود را زیر نور لامپ های رشد، از بذر شروع کردید، صبر کنید تا گیاه شاخ و برگ بزند و یا گل دهی داشته باشد، سپس به بیرون از خانه منتقل کنید.

وقتی زمانش رسید سبزیجات خود را به بیرون انتقال دهید

وقتی زمانش رسید سبزیجات خود را به بیرون انتقال دهید

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید ملزومات باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *