آموزش باغبانی

نحوه کنترل شته ها

نحوه کنترل شته ها

شته ها عاشق خوردن میان وعده ای از میوه ها، سبزیجات، گل ها و بسیاری از انواع دیگر گیاهان هستند و پرورش باغ زیبا را دشوار می کند. این حشرات کوچک گلابی شکل در کنار سایه برگها جمع می شوند و دارای رنگ های مختلف هستند. برای کمک به دفع این آفات مزاحم، حشرات مفید را مانند کفشدوزک به حیاط خود دعوت کنید، یا سعی کنید جمعیت مورچه ها را کاهش دهید. انواع مختلفی از اسپری ها وجود دارد، با ترکیباتی از انواع مختلف روغن ها تا سیر، که شته ها را کنترل می کند. اگر به رفع سریع نیاز دارید، سعی کنید شته ها را با شلیک شدید آب پاشی کنید و یا آرد را روی گیاهان آلوده بپاشید.

یافتن راه حل با استفاده از وسایل خانگی

در اولین قسمت به یافتن راه حل با استفاده از وسایل خانگی می پردازیم.

1- گیاهان را با یک جریان آب قوی اسپری کنید:

با استفاده از یک شلنگ، روی گیاهان تحت تأثیر شته ها را آب سرد بپاشید – این باید شته ها را از بین ببرد. همچنین طوفان شدید باران نیز می تواند شته های گیاه را بشوید.

نکته: در حالی که می خواهید فشار آب وجود داشته باشد، اطمینان حاصل کنید که با فشار بیش از حد زیاد، به گیاه آسیب نرسانید.

نکته: در صورت نیاز این کار را تکرار کنید تا شته ها هنگام رشد از بین بروند.

گیاهان را با یک جریان آب قوی اسپری کنید

گیاهان را با یک جریان آب قوی اسپری کنید

2- شته ها را با استفاده از دستان خود بردارید:

اگر دسته ای از شته ها را روی گیاه مشاهده کردید، می توانید آنها را با استفاده از انگشتان خود بکشید. وقتی شته ها را پاک میکنید، آنها را در یک سطل آب صابون بیندازید تا از بین بروند. اگر شته ها یک برگ یا ساقه کامل را آلوده کرده باشند، با استفاده از قیچی یا قیچی هرس قسمت را بریده و در سطل صابون آب بیندازید. برای محافظت از دستان خود دستکش بپوشید.

شته ها را با استفاده از دستان خود بردارید

شته ها را با استفاده از دستان خود بردارید

3- برای کمک به مقابله با حمله شته گیاهان را با آرد غبارروبی کنید:

یک فنجان آرد از انبار یا آشپزخانه خود بردارید و آن را به بیرون باغ خود بیاورید. با استفاده از دستان خود روی گیاهان تحت تأثیر شته ها به طور مساوی بپاشید و روی آنها یک لایه نازک آرد قرار دهید.

نکته: لازم نیست کل گیاه را با آرد بپوشانید، فقط در نقطه جمع شدن شته ها باشد.

نکته: خوردن آرد باعث یبوست شته ها می شود.

برای کمک به مقابله با حمله شته گیاهان را با آرد غبارروبی کنید

برای کمک به مقابله با حمله شته گیاهان را با آرد غبارروبی کنید

4- گیاهان را با آب و صابون ملایم پاک کنید:

چند قطره از مواد شوینده ملایم ظروف را با یک فنجان آب مخلوط کنید. یک پارچه یا حوله کاغذی را درون مخلوط قرار دهید و از آن برای پاک کردن آرام ساقه و برگ های گیاه تحت تأثیر شته استفاده کنید.

نکته: اطمینان حاصل کنید که هر دو طرف برگ را پاک می کنید.

برای کمک به مقابله با حمله شته گیاهان را با آرد غبارروبی کنید

برای کمک به مقابله با حمله شته گیاهان را با آرد غبارروبی کنید

کمک گرفتن از شکارچیان و تله ها

دومین قسمت از این مطلب به کمک گرفتن از شکارچیان و تله ها می پردازیم.

1- حشرات مفیدی را که شته ها را می خورند جذب کنید:

با پرورش گیاهانی مانند نعناع، شوید یا شبدر، کفشدوزک ها و شته خوار را به باغ خود جذب می کنید. هر دوی این حشرات به دلیل خوردن شته شناخته شده اند که به کاهش تعداد شته ها کمک می کند.

نکته: همچنین می توانید در صورت تمایل، کفشدوزک یا شته خوار را از یک تامین کننده کشاورزی خریداری کنید تا در حیاط خود آزاد کنید.

حشرات مفیدی را که شته ها را می خورند جذب کنید

حشرات مفیدی را که شته ها را می خورند جذب کنید

2- برای رفع مشکل، پرندگان حشره خور را جذب کنید:

پرندگان با خوردن شته ها، شاخساره ها و جوجه ها مفید هستند. برای تشویق این پرندگان به زندگی در نزدیکی حیاط خود، بوته هایی با شاخ و برگ های انبوه یا درختان کوچک مناسب برای لانه سازی بکارید. همچنین می توانید برای کمک به جذب پرندگان یک خوراک دهنده پرنده نیز تنظیم کنید.

نکته: برای پرندگان خانه های کوچک نگهداری از پرندگان نصب کنید تا جایگزینی برای کاشت بوته ها یا درختان شود.

برای رفع مشکل، پرندگان حشره خور را جذب کنید

برای رفع مشکل، پرندگان حشره خور را جذب کنید

3- از کمک مورچه ها به شته جلوگیری کنید:

مورچه ها و شته ها برای یکدیگر مفید هستند، زیرا شته ها به تأمین غذای مورچه ها کمک می کنند. اگر در نزدیکی گیاهان آلوده به شته،کلنی مورچه یا تعداد زیادی مورچه مشاهده کردید، سعی کنید با استفاده از یک باند چسبناک که دور درخت پیچیده شده است، یا نوع دیگری از دام از شر مورچه ها خلاص شوید.

نکته: مورچه ها و شته ها رابطه همزیستی دارند. مورچه ها از شته ها در برابر شکارچیان محافظت می کنند و شته ها مایعی شیرین را که مورچه ها می خورند تولید می کنند.

نکته: شما همچنین می توانید از سرکه، آبلیمو یا دارچین برای جلوگیری از پیش روی زیاد مورچه ها به گیاهان استفاده کنید.

برای رفع مشکل، پرندگان حشره خور را جذب کنید

برای رفع مشکل، پرندگان حشره خور را جذب کنید

4- برای گرفتن شته ها یک تله چسبناک بخرید:

این تله های زرد با استفاده از سطح چسبناک شته ها را شکار می کنند – فقط آنها را به شاخه آویزان کنید یا در کنار گیاهان قرار دهید. تله های چسبناک را می توانید از فروشگاه های خانه و باغ و همچنین آنلاین خریداری کنید.

5- از گیاهانی استفاده کنید که شته ها دوست دارند:

آنها را از گیاهان دیگر دور کنید. گیاهانی را پرورش دهید که شته ها را جذب می کنند، مانند گل مینا یا کیهان، آنها را دور از گیاهانی که می خواهید از آنها محافظت کنید بکارید. شته ها به سمت این گیاهان کشیده می شوند و در نتیجه از گیاهانی که کمتر دوست دارند دور می شوند.

  • شته ها همچنین گل کوکب، گل زبان درقفا و زینیا را دوست دارند. این گیاهان تله کمی شبیه قربانی شته های باغ شما هستند. شته ها روی آنها متمرکز می شوند، بنابراین از وابستگی بیش از حد به این ها خودداری کنید.
  • عدم کنترل شته ها فقط منجر به افزایش تعداد آنها شده و در نهایت منجر به انتشار آنها به گیاهان دیگر می شود. شما هنوز هم باید تعداد آنها را در گیاهان طعمه خود اداره کنید.
  • این که شما گیاهان تله را چقدر دور میکارید بستگی به نوع خاص گیاه و میزان فضای لازم برای رشد دارد. حداقل با فاصله 2 فوت (60 سانتی متر) شروع کنید.
برای رفع مشکل، پرندگان حشره خور را جذب کنید

برای رفع مشکل، پرندگان حشره خور را جذب کنید

استفاده از اسپری

سومین بخش از این مطلب به استفاده از اسپری می پردازد.

1- روغن های اساسی را برای استفاد روی گیاهان با هم مخلوط کنید حل شود:

روغن نعناع فلفلی، رزماری، آویشن و گل میخک را در یک کاسه یا فنجان ترکیب کنید و از 4-5 قطره از هر یک استفاده کنید. قبل از اینکه همه را با هم مخلوط کنید، مخلوط را در یک بطری اسپری ریخته و با آب مخلوط کنید. آب و مخلوط روغن را روی گیاهانی که شته ها خورده اند اسپری کنید.

نکته: یک بطری اسپری را به عنوان سمپاش روغن ضروری خود تعیین کنید. روغن ها تمایل به بو دادن و نفوذ به پلاستیک دارند و این امر باعث می شود که آنها برای استفاده های آتی ایده آل نباشند.

روغنهای اساسی را برای استفاد روی گیاهان با هم مخلوط کنید حل شود

روغنهای اساسی را برای استفاد روی گیاهان با هم مخلوط کنید حل شود

2- یک اسپری سیر خانگی ایجاد کنید تا روی شته ها استفاده شود:

این کار را با خرد کردن 3-4 حبه سیر قبل از مخلوط کردن آنها با 2 قاشق چای خوری (9.9 میلی لیتر) روغن معدنی انجام دهید. قبل از صاف کردن تکه های سیر، مخلوط را به مدت 24 ساعت به حال خود بگذارید. قبل از پاشیدن معجون سیر روی گیاهان، این مخلوط را در یک بطری اسپری با 16 اونس (450 گرم) آب معمولی و 1 قاشق چای خوری (4.9 میلی لیتر) صابون بریزید.

نکته: همچنین می توانید اسپری برگ گوجه فرنگی درست کنید تا روی گیاهان استفاده شود.

 یک اسپری سیر خانگی ایجاد کنید تا روی شته ها استفاده شود

یک اسپری سیر خانگی ایجاد کنید تا روی شته ها استفاده شود

3- روغن چریش را روی گیاهانی که تحت تأثیر شته قرار دارند اسپری کنید:

با مخلوط روغن چریش با کمی آب، معجونی آلی ایجاد می کنید که به دفع شته کمک می کند. آب و روغن چریش را در یک بطری اسپری ریخته و آن را به قسمتهایی از گیاه که تحت تأثیر شته ها قرار دارند بمالید.

نکته: روغن چریش را از یک فروشگاه خانه و باغ، برخی از فروشگاه های بزرگ یا آنلاین پیدا کنید. توجه داشته باشید که روغن چریش به مدت طولانی هر سمپاش را معطر می کند. بهتر است یک بطری خاص برای این استفاده تعیین کنید.

نکته: همچنین می توانید از روغن باغبانی برای اسپری روی گیاهان استفاده کنید.

روغن چریش را روی گیاهانی که تحت تأثیر شته قرار دارند اسپری کنید

روغن چریش را روی گیاهانی که تحت تأثیر شته قرار دارند اسپری کنید

4- برای کمک به کنترل شته ها از یک صابون حشره کش استفاده کنید:

این صابون ها را می توان از یک تامین کننده باغبانی یا به صورت آنلاین خریداری کرد. دستورالعمل ها را قبل از اینکه روی گیاهان بپاشید تا از دفع شته ها جلوگیری کند، بخوانید تا بفهمید چه مقدار صابون را با آب مخلوط کنید.

نکته: این صابون ها برای از بین بردن شته ها طراحی شده اند.

نکته: صابون های حشره کش نسبت به حشره کش های شیمیایی برای پستانداران (انسان و حیوانات خانگی) سمی نیستند. دستورالعمل های سازنده را در مورد هرگونه اقدامات احتیاطی ایمنی یا محافظتی که باید هنگام استفاده از آنها استفاده کنید دنبال کنید.

برای کمک به کنترل شته ها از یک صابون حشره کش استفاده کنید

برای کمک به کنترل شته ها از یک صابون حشره کش استفاده کنید

برای خرید ملزومات باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *