سبزیجات

معرفی گیاه ریحان

ریحان تازه در گلدان

ریحان (Ocimum basilicum)، که به آن ریحان شیرین نیز می گویند، گیاهی یک ساله از خانواده نعناع (Lamiaceae) است که برای برگ های معطر آن رشد می کند. ریحان احتمالا بومی هند است و به طور گسترده ای به عنوان یک گیاه آشپزخانه پرورش می یابد. از برگ ها به صورت تازه یا خشک برای طعم دادن به گوشت، ماهی، سالاد و سس استفاده می شود. چای ریحان یک محرک است.

برگ های ریحان براق و بیضی شکل، با لبه های صاف یا کمی دندانه دار هستند که معمولاً کمی خمیده می شوند. برگها به صورت مخالف در امتداد ساقه های مربع قرار گرفته اند. گلهای کوچک در دسته های انتهایی قرار دارند و رنگ آنها از سفید تا سرخابی متغیر است. این گیاه به شدت به سرما حساس است و در آب و هوای گرم بهترین رشد را دارد. ریحان مستعد پژمردگی فوزاریوم، سوختگی و سفیدک کرکی است، به ویژه زمانی که در شرایط مرطوب رشد می کند.

انواع ریحان

بیش از 150 گونه ریحان در سراسر جهان رشد می کند. تصور می شود این گیاه بومی هند است و در آشپزی مدیترانه ای بسیار محبوب است. گیاه ریحان که بیشتر با آشپزی مدیترانه ای مرتبط است، اما در غذاهای آسیایی نیز بسیار رایج است، عطر و طعم شیرین و قوی دارد. سه نوع مدیترانه ای اصلی وجود دارد: شیرین، با برگ های سبز بزرگ – یونانی، با برگ های کوچکتر و ته رنگ فلفلی و بنفش که برگ های تیره آن طعم ملایم تری دارند.

گونه های آسیایی شامل ریحان لیمو است که دارای نت مرکبات و برگ های کوچکتر است. تایلندی، مانند ریحان شیرین، اما قوی تر و ریحان مقدس، تند و تند، و غیر معمول از این جهت که بهتر است پخته شود، نه خام

ریحان شیرین:

پرکاربردترین و محبوب ترین ریحان است که به دلیل استفاده در غذاهای ایتالیایی مشهور است. معمولا به صورت خشک شده در سوپرمارکت ها فروخته می شود. دارای طعم شیرین بیان میخک است.

بذر ریحان شیرین هوراپا

ریحان بوته ای یا یونانی:

دارای عطر قوی اما طعم ملایم است، بنابراین می توان آن را جایگزین ریحان شیرین کرد. بوته ای فشرده با برگ های کوچک تشکیل می دهد و به خوبی در گلدان رشد می کند.

بذر ریحان یونانی

ریحان تایلندی:

طعم آنیس – شیرین بیان دارد و معمولا در غذاهای تایلندی و آسیای جنوب شرقی استفاده می شود.

بذر ریحان مقدس تایلندی

ریحان دارچینی:

بومی مکزیک، دارای طعم و رایحه دارچینی، معمولاً با حبوبات یا سبزیجات تند و سرخ شده سرو می شود.

بذر ریحان دارچینی

ریحان کاهو:

دارای برگ های بزرگ، چروکیده و نرم با طعم شیرین بیان است. در سالاد یا با گوجه فرنگی و روغن زیتون به خوبی کار می کند.

بذر ریحان کاهویی

ریحان که معمولا در مکمل ها و چای های گیاهی استفاده می شود ریحان مقدس است – که گاهی اوقات تولسی نامیده می شود – که گونه O. tenuiflorum است که به نام O. sanctum نیز شناخته می شود. به دلیل طعم متمایز آن به برخی از غذاهای تایلندی اضافه می شود.

انواع مختلف ریحان

انواع مختلف ریحان

کاربردهای دارویی ریحان

ریحان معمولا برای مشکلات معده مانند اسپاسم، از دست دادن اشتها، گاز روده، اسهال، یبوست و بسیاری از شرایط دیگر استفاده می شود، اما هیچ مدرک علمی خوبی برای حمایت از این موارد وجود ندارد. ریحان می تواند سردرد، تنش عصبی، ناراحتی معده، حالت تهوع، گلودرد و سرفه را کاهش دهد. این منبع عالی از ویتامین های A و K است. منبع خوبی از ویتامین C و منگنز؛ و سرشار از آنتی اکسیدان و خواص ضد باکتریایی است. ریحان حاوی مواد شیمیایی زیادی است. این مواد شیمیایی ممکن است باکتری ها و قارچ ها را از بین ببرند. مواد شیمیایی موجود در ریحان ممکن است علائم دستگاه گوارش را کاهش دهد.

اشکال رایج

گیاه تازه، گیاه خشک، عصاره، تنتور و چای

عوارض جانبی

در دوزهای زیاد ریحان باید توسط زنان باردار و شیرده پرهیز شود و برای نوزادان و کودکان نوپا توصیه نمی شود. با این حال، خوردن ریحان در مقادیر کم به عنوان ادویه بی خطر است.

کاربرد ریحان

علاوه بر لذت های پستو، ریحان تازه را می توان به روش های مختلفی لذت برد. به جای کاهو، برگ های کامل و تازه را به ساندویچ پنیر و گوجه فرنگی اضافه کنید. با گوجه فرنگی در بشقاب بچینید و با سرکه بالزامیک بپاشید. آن را به غذاهای ماهی و مرغ، سس گوجه فرنگی، غذاهای پاستا یا تخم مرغ همزده اضافه کنید. برگ های تازه را در سالادهای سبز پاره کنید.

نکات

برای تهیه چای ریحان، 2 قاشق چایخوری برگ خشک (4 قاشق چایخوری برگ تازه) را در 1 فنجان آب جوش به مدت 20 دقیقه دم کنید. در صورت تمایل صاف کرده و با عسل شیرین کنید. روزانه 2 تا 3 فنجان بنوشید.

کپسول گیاهی پر شده با ریحان

کپسول گیاهی پر شده با ریحان

پرورش ریحان

رشد ریحان آسان است، اما فقط در تابستان در فضای باز رشد می کند – و فقط زمانی که خاک به خوبی گرم شد – پس بر اساس آن برنامه ریزی کنید.

اگر قصد دارید پستو درست کنید، چندین گیاه بکارید. برای استفاده های دیگر، یک یا دو گیاه ریحان مقدار زیادی محصول می دهد. ریحان یک گیاه معطر و با هوای گرم است که در بسیاری از غذاها از جمله پستوی خانگی محبوب طعم فوق العاده ای دارد! بعد از اینکه تمام خطر یخبندان از بین رفت و خاک گرم شد، بذرها یا نشاها را بکارید و در عرض چند هفته محصول فراوانی به بار خواهد آورد. برداشت برگ ها را ادامه دهید تا گیاه قوی بماند.

زمان کاشت ریحان

6 هفته قبل از آخرین یخبندان بهاری، بذرها را در داخل خانه شروع کنید. (به تاریخ های یخبندان محلی مراجعه کنید.) برای کاشت در بیرون، صبر کنید تا خاک حداقل به 50 درجه فارنهایت (10 درجه سانتیگراد) گرم شود – ترجیحاً در حدود 70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتیگراد) برای بهترین رشد. دمای شبانه نباید کمتر از 50 درجه فارنهایت (10 درجه سانتیگراد) باشد. با ریحان عجله نکنید بدون گرما، گیاه به خوبی رشد نمی کند.

انتخاب و آماده سازی محل کاشت

ریحان بهترین رشد را در مکانی دارد که روزانه 6 تا 8 ساعت آفتاب کامل داشته باشد، اگرچه در آفتاب جزئی نیز عملکرد خوبی دارد. خاک باید مرطوب اما زهکشی خوبی داشته باشد. ریحان در ظروف یا تخت های مرتفع بسیار عالی عمل می کند، زیرا زهکشی بهتری را فراهم می کند. اگر قصد آشپزی با این گیاهان را دارید، در خاک تمیز بکارید، از حشره کش ها استفاده نکنید و آنها را دور از خیابان ها و خیابان های شلوغ بکارید تا اگزوز روی گیاهان ننشیند.

نحوه کاشت ریحان

بذرها / نهال ها را حدود ¼ اینچ عمق و 25 تا 30 سانتیمتر از هم بکارید. ارتفاع آنها باید به حدود 30 تا 60 سانتیمتر برسد. برای واریته های بزرگتر، آن را با فاصله دورتر از هم بکارید. گوجه فرنگی ها همسایه های خوبی برای گیاهان ریحان هستند!

خانم کشاورز در حال چیدن ریحان های تازه

خانم کشاورز در حال چیدن ریحان های تازه

چگونه ریحان را پرورش دهیم

مطمئن شوید که خاک مرطوب است. گیاهان ریحان رطوبت را دوست دارند. اگر در یک منطقه گرم زندگی می کنید، از مالچ در اطراف گیاهان استفاده کنید (مالچ به حفظ رطوبت و سرکوب علف های هرز کمک می کند). در فصل های خشک تابستان، گیاهان را آزادانه آبیاری کنید.

پس از اینکه نهال ها شش برگ اول خود را تولید کردند، تا بالای مجموعه دوم هرس کنید. این باعث می شود گیاهان شروع به شاخه شدن کنند و در نتیجه برگ های بیشتری برای برداشت تولید می شود. هر بار که یک شاخه شش تا هشت برگ دارد، هرس شاخه ها را به اولین مجموعه برگ خود تکرار کنید.

پس از حدود 6 هفته، ساقه مرکزی را بچسبانید تا از گلدهی زودرس جلوگیری کنید. اگر گلها رشد کردند، فقط آنها را قطع کنید. اگر قرار است هوا سرد شود یا سرمازدگی ناگهانی نزدیک است، حتماً از قبل ریحان خود را برداشت کنید، زیرا دمای سرد گیاهان شما را از بین می برد.

نحوه برداشت ریحان

به محض اینکه ارتفاع بوته ها به 15 تا 20 سانتیمتر رسید، شروع به چیدن برگ های ریحان کنید. هنگامی که دما به 27 درجه سانتیگراد برسد، ریحان واقعاً شروع به برگ‌ریزی می‌کند. برداشت را در اوایل صبح، زمانی که برگ‌ها آبدارترین حالت خود را دارند، انجام دهید.

مطمئن شوید که برگ ها را به طور منظم بچینید تا رشد آن در طول تابستان افزایش یابد. حتی اگر نیازی به برگ زدن ندارید، آنها را برای حفظ گیاه بچینید. آنها را برای استفاده بعدی ذخیره کنید! اگر به طور منظم بچینید، دوازده گیاه ریحان می تواند 4 تا 6 فنجان برگ در هفته تولید کند.

دست های خانمی که در حال چیدن برگ های ریحان در گلدان اشپزخانه می باشد

دست های خانمی که در حال چیدن برگ های ریحان در گلدان اشپزخانه می باشد

نحوه نگهداری ریحان

بهترین روش برای نگهداری ریحان انجماد است. یخ زدن باعث می شود که گیاه بخش خوبی از طعم خود را از دست ندهد. برای انجماد سریع ریحان، برگ‌های کامل یا خرد شده را در کیسه‌های پلاستیکی دربسته بسته بندی کنید، سپس در فریزر قرار دهید.

روش دیگر نگهداری، خشک کردن ریحان است (اگرچه مقداری از طعم آن از بین می رود). برگ ها را از ساقه جدا کرده و در مکانی با تهویه مناسب و سایه قرار دهید. پس از 3 تا 4 روز، اگر گیاهان کاملاً خشک نشدند، آنها را در فر با کمترین درجه حرارت در حالی که در آن کمی باز است قرار دهید. به یاد داشته باشید که برگها را بچرخانید (برای خشک شدن یکسان) و مرتباً آنها را بررسی کنید. درباره خشک کردن ریحان، گوجه فرنگی و پاپریکا بیشتر ببینید.

برای خرید بذر ریحان می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *