گیاهان

معرفی گل سنبل

معرفی گل سنبل

گل سنبل به طور وحشی در بیابان می روید و فصل بهار گل بنفش مایل به آبی می دهد ولی پیاز های گلدانی که دارای انواع رنگ های سفید، زرد، صورتی، بنفش، قرمز، آبی می باشد و گل های پرپر می دهد همه ساله از هلند به ایران می آورند که از گل آن ایام عید نوروز استفاده می شود.

رشد گل سنبل‌

قد این گل تا بیست سانتی متر می رسد و پیاز آن اگر تازه و هنوز در ایران کاشته نشده باشد گل های آن زیاد و به شکل یک خوشه خواهد بود (چون پیاز هر چند سال که در ایران کاشته شود هر سال کمتر از سال قبل گل می دهد).

زمان کاشت گل سنبل

موقع کشت گل سنبل تقریبا اول بهمن ماه است که پیاز را در گلدانی که تقریبا دهانه آن ده سانتی متر باشد می کارند (چون پیازها اول در گلدان ریشه پر می کنند بعد گل می دهند بنابراین هرچه گلدان بزرگتر انتخاب شود پیاز دیرتر به گل خواهد نشست و معمولا گلدان پیازها همین اندازه باید باشد).

گل سنبل

گل سنبل

خاک مناسب گل سنبل

خاک گلدان باید (ماسه و خاکبرگ) باشد و موقع کشت پیاز پس از ریختن مقداری از خاک تهیه شده در گلدان زیر پیاز را قدری ماسه بریزند و پیاز را روی آن قرار دهند (که آب زیر پیاز جمع نشود) بعد اطراف پیاز را از خاک تهیه شده پر کنند. چنانچه بخواهند پیاز زود گل بدهد سر پیاز را در گلدان یک سانتی متر از خاک بیرون می گذارند و چنانچه دیرتر بخواهند گل بدهد سر پیاز را یک سانتی متر در زیر سطح خاک قرار می ­دهند.

مراقبت گب سنبل

پس از کاشت و آب دادن کامل باید گلدان را در محل تاریکی گذاشت با روی آن به طور سرپوش یک گلدان وارونه قرار داد و همین شب آب داد (به طوری که خاک همیشه مرطوب باشد). پس از یک ماه سرپوش گلدان را برداشته در گلخانه یا اطاق نور غیر مستقیم آفتاب می دهند که ساقه مشغول رشد کافی شود (در این یک ماه پیاز کاملا ریشه کرده است). پانزده روز به نوروز مانده گلدان پیاز را پشت پنجره گلخانه یا اطاق که کاملا نور آفتاب داشته باشد می گذارند تا به گل بنشیند. پس از تمام شدن گل و خزان کردن پیاز را دیگر آب نداده و در محل خشک و تاریکی نگهداری می کنند تا سال دیگر موقع کشت مجدد پیاز را خارج کرده و در خاک نو به همان ترتیب می کارند.

تکثیر گل سنبل

طرز ازدیاد پیاز سنبل این پیاز به طور طبیعی در گلدان زیاد نمی شود. موقع کشت قاعده آن را به شکل به علاوه (+) قاچ داد یا آنکه حفره ای در آن تولید کرد تا پیازچه بزند و آن پیازچه ها را می توان سال دیگر موقع کشت مجدد از پیاز مادر جدا کاشت.

برای خرید انواع بذر گل زینتی می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر می توانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید. 

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *