گیاهان

معرفی درخت میوه دارابی

مقاله جامع و کامل درخت دارابی

دارابی از درختان مثمر پر خاصیت به شمار می رود که برگ های همیشه سبزی دارد که در طول سال چهار بار گل می دهد و با نام های مختلفی همچون پوملو، لیموی بزرگ، گریب فروت چینی و … شناخته می شود و گیاهی از خانواده مرکبات به شمار می رود که میوه آبدار و گوشتی ای همچون میوه نارنجی و لیمو تولید می کند که از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و دارای ویتامین های مختلفی است که به سلطان مرکبات معروف است که از قیمت بالاتری برخوردار است و تراز تجاری بالایی دارد که ما در این مقاله به مراحل مختلف کاشت تا برداشت درخت دارابی خواهیم پرداخت پس در ادامه مطلب در فروشگاه اینترنتی پوپونیک همراه ما باشید.

مشخصات گیاهی درخت دارابی:

دارابی میوه گلابی شکل، گرد و کروی همچون میوه پرتقال در سایز درشت تولید می کند که بسیار آبدار و گوشتی است که طعم دلچسب و شیرینی دارد که البته برخی از گونه های آن طعم ترشی دارند. میوه آن به رنگ سبز تا زرد ظاهر می شود و با نام مختلفی همچون پوملو و پامیلو شناخته می شود، میوه این گیاه دارای پوست ضخیمی است که قسمت گوشتی آن به رنگ سفید، صورتی و گاها قرمز است که دارای چندین دانه یا بذر است. گیاهی از خانواده مرکبات به شمار می رود.

مشخصات گیاهی کامل درخت دارابی

مشخصات گیاهی کامل درخت دارابی

ظاهر درخت دارابی:

شاید برایتان جالب باشد که بدانید علاوه بر میوه از پوست این گیاه نیز برای تهیه دسر و شیرینی نیز استفاده می کنند. برگ های سبز رنگ بیضی مانندی دارد که دارای دمبرگ کوتاهی است که شیارهای ظریفی نیز دارد و از شاخه و برگ زیادی تشکیل شده است.

گل های این گیاه در فصل بهار بر روی شاخه گیاه به صورت منفرد و در سایز درشت نسبت به سایر مرکبات ظاهر می شود که به هنگام شکفتن منظره زیبایی را نمایان می کند که این گل ها پس از گذشت مدتی به میوه تبدیل می شوند. میوه این گیاه خواص دارویی و درمانی زیادی دارد و در بیشتر مناطق رشد و از رشد آسانی برخوردار است.

این گیاه در اصل بومی مناطقی از آسیا و جنوب شرقی است، توجه داشته باشید که درخت گریب فروت از ترکیب و پیوند بین دو درخت پرتقال و دارابی به وجود آمده است. میوه این گیاه بسیار بزرگ است طوریکه وزن آن بین 1 تا 4 کیلوگرم تخمین زده شده است که نسبت به سرمای هوای مقاوم است. که می توانید آن را در مناطق سرد نیز کشت کنید که البته ناگفته نماند در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری نیز رشد بهتری دارد.

دارای تنه ضخیمی است که بین 10 تا 30 سانتیمتر قطر دارد و دارای برگهای بیضی مانندی است که گرده افشانی آن توسط باد و حشرات انجام می شود.

انواع درخت دارابی:

درباره واریته های مختلف درخت دارابی اطلاعات موثقی در دسترس نیست اگر شما در این زمینه اطلاعاتی دارید خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

درخت گریب فروت

درخت گریب فروت

روش های تکثیر درخت دارابی:

درخت دارابی از طریق بذر و پیوند تکثیر می شود.

کاشت بذر درخت دارابی:

توجه داشته باشید که درختانی که از طریق بذر تکثیر می شوند میوه با کیفیت تری را از نظر شباهت به میوه های مادری تولید می کنند. در کشت بذری ابتدا هسته دارابی را از قسمت گوشتی گیاه جدا کنید طوریکه هیچ گوشتی بر روی بذر نماند، هسته را در داخل دستمال کاغذی بگذارید و آن را مرطوب کنید و سپس در داخل نایلون سر بسته بگذارید و به مدت چند روز در یخچال نگهداری کنید، به محض مشاهده نشانه هایی از جوانه زنی بذر را از یخچال خارج و یک گلدان با زهکشی مناسب تهیه کنید.

بذر گیاه را در عمق مناسبی از خاک گلدان بکارید و روی آن را با مقداری خاک نرم و کود بپوشانید و در نهایت گیاه را آبیاری کنید و تا زمان جوانه زنی آن را مرطوب نگه دارید که پس از گذشت مدتی بذر گیاه جوانه می زند و سر از خاک بیرون می آورد، زمانیکه گیاه جوانه زد شروع به رشد می کند، هنگامیکه نهال گیاه به حد معینی از رشد رسید آن را به گلدان بزرگتر و در نهایت به زمین اصلی برای ادامه رشد منتقل کنید، برای این منظور در بستر مورد کشت گودالی در ابعاد و عمق مناسب تهیه کنید و نهال را به آرامی از گلدان خارج و درست در مرکز گودال بکارید و اطراف آن را با خاک غنی و مقداری کود پر کنید و در نهایت گیاه را آبیاری کنید تا رشد خود را در بستر جدید آغاز کند.

پیوند زدن درخت دارابی:

پیوند زدن درخت دارابی یکی دیگر از روش های رایج تکثیر این درخت به شمار می رود که شما می توانید در صورت نیاز از آن استفاده کنید، نکته ای که به هنگام پیوند وجود دارد این است که کار پیوند را به کسی بسپارید که در این زمینه تجربه و تخصص دارد.

انواع درخت دارابی

انواع درخت دارابی

روش های هرس درخت دارابی:

برای هرس درخت دارابی شما می بایست ابتدا شاخه های خشک شده گیاه را از درخت جدا کنید و پس از آن شاخه های بیمار و اضافه را از گیاه جدا کنید و در نهایت پس از خشک شدن آنها را بسوزانید و توجه داشته باشید که هرس این گیاه در چندین نوبت انجام می شود که شما به هنگام خواب زمستانی و در بهار می توانید هرس گیاه را انجام دهید.

شرایط محیطی رشد درخت دارابی:

درخت دارابی نیز مانند درختان دیگر نیاز به شرایط محیطی مناسب برای رشد و باردهی بیشتر دارد.

ارتفاع:

ارتفاع درخت پاملو بین 5 تا 15 متر است.

نور:

دارابی یا پاملو از جمله درختان آفتاب دوست به شمار می رود که برای رشد و نمو به نور کامل خورشید با روزانه 10 ساعت نور خورشید نیاز دارد چرا که یکی از عوامل افزایش رنگ دهی به میوه به هنگام رشد همین نور خورشید است.

دما:

دمای مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری را برای رشد می پسندد که دمای مناسب برای رشد این گیاه 25 تا 35 درجه سانتی گراد است، دمای تابستان بهتر است بین 18 تا 25 درجه سانتی گراد باشد که نسبت به سرما مقاوم است.

خاک:

در گستره وسیعی از خاک ها رشد می کند ولی برای رشد بهتر می توانید از ترکیب خاک های شنی، ماسه ای، سنگ آهک، رسی و … استفاده کنید که در این بین زمین های غنی شده با نمک دریا مناسب کشت این گیاه هستند.

آبیاری:

به آبیاری متوسطی نیاز دارد بنابراین بین دو آبیاری سطح خاک برای رشد باید مرطوب باشد.

فاصله کاشت:

فاصله کاشت درختان از یکدیگر 5 متر و فاصله بین ردیف های 4 تا 6 متر است.

شرایط اکولوژیک رشد درخت دارابی

شرایط اکولوژیک رشد درخت دارابی

زمان و مقدار کوددهی درخت دارابی:

درخت دارابی برای رشد نیاز به کود دهی دارد که شما برای اینکه درخت پس از کاشت سریع تر به گل بنشیند می توانید از کود غنی شده حاوی مقادیر نیتروژن، پتاسیم، فسفر، آهن، کلسیم، گوگرد و منیزیم استفاده کنید که البته می توانید از کود پوسیده دامی نیز برای بهبود رشد گیاه استفاده کنید.

نحوه برداشت دارابی:

برداشت میوه دارابی همچون سایر مرکبات انجام می شود، به هنگام برداشت میوه گیاه را با دست خود بگیرید و بکشید که به راحتی از درخت جدا می شود، سپس آن را در داخل سبد یا جعبه بگذارید همچنین می توانید از چاقو یا قیچی برای جدا کردن میوه از درخت استفاده کنید. پس از برداشت میوه جعبه را به بیرون از باغ و به انبار منتقل و در نهایت آنها را برای عرضه به بازار مصرف عرضه کنید که از قیمت بالایی برخوردار است، به همین دلیل بیشتر آن را صادر می کنند که از قدرت انبارداری بالایی برخوردار است.

خواص دارابی

خواص دارابی

کاربرد دارابی:

از دارابی استفاده های مختلفی می کنند.

  • برای تازه خوری مناسب است.
  • برای تهیه آبمیوه از آن استفاده می کنند.
  • از پوست میوه این گیاه در آشپزی استفاده می کنند.
  • برای تهیه دسر مناسب است.

خواص دارابی:

مهمترین خواص دارابی عبارت اند از:

  • از چاقی جلوگیری و باعث لاغری می شود.
  • سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
  • در بهبود عفونت های ادراری موثر است.
  • باعث هضم دستگاه گوارش می شود.
  • سلامت قلب را بهبود می بخشد.
  • در گرفتگی عضلاتی موثر است.
  • سلامت استخوان ها را تضمین می کند.
  • در بهبود زخم، سرطان و کم خونی موثر است.
  • پوست را شاداب و جوان نگه می دارد.
  • در درمان رشد مو و شوره سر موثر است.
کاربرد دارابی

کاربرد دارابی

سخن پایانی:

دارابی از درختان مثمر به شمار می رود که میوه ای همچون نارنگی و لیمو تولید می کند با این تفاوت که میوه آن در سایز درشت و بزرگ ظاهر می شود طوریکه وزن هر میوه آن به بیش از یک کیلوگرم می رسد که بسیار آبدار و گوشتی است که علاوه بر تازه خوری برای تهیه آبمیوه و دسر نیز از آن استفاده می کنند که طعم شیرین و گاها ترشی دارد که سرشار از ویتامین ها و خواص مختلفی است که سلامتی را به شما هدیه می کند، اگر چنانچه شما نیز تجربه کاشت، داشت تا برداشت درخت دارابی را دارید نظرات و دیدگاه های خود را با ما و دیگر مخاطبان پوپونیک به اشتراک بگذارید.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر درخت می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *