آموزش باغبانی

ساخت و تزئین گلدان از صدف های دریایی

ساخت و تزئین گلدان از صدف های دریایی

گلدان صدف یک راه خلاقانه و منحصر به فرد برای گیاهان داخل سالن یا فضای باز هستند. در این نوع کاشت از پوسته‌هایی استفاده می‌کنند که می‌توانید در ساحل دریا یا اقیانوس آن‌ها را به وفور بیابید و برای ایجاد گلخانه‌های فوق العاده و یا تزئین گلدان‌های موجود و خانه خود از آن‌ها استفاده کنید. صرف نظر از آنچه شما انجام می‌دهید، درست کردن یک گلدان از صدف می‌تواند بسیار ارزان و آسان باشد و برای تزئین باغ یا فضای زندگی نیز بسیار مناسب است.

استفاده از صدف دریایی به طور مستقیم روی گلدان

اولین قسمت از این مطلب به استفاده از صدف دریایی به طور مستقیم روی گلدان می پردازیم.

1- یک گلدان سفالی یا پلاستیکی تهیه کنید:

گلدان‌های کاشت گیاه را می‌توان در اکثر فروشگاه‌های بزرگ یا فروشگاه‌های لوازم خانگی و باغبانی یافت. گلدان‌های پلاستیکی برای این پروژه آسان‌تر و بهترین کاربرد را دارند زیرا پوسته‌های صدفی نسبت به گلدان‌های سفالی یا خاک رسی، به گلدان‌های پلاستیکی بهتر می‌چسبند برای این کار به یک تفنگ چسب نیاز داریم تا آن‌ها را به پلاستیک بچسبانیم.

نکته: اسپری کردن سیمان با سمپاش روی گلدان به عنوان آستر کار، باعث می‌شود صدف‌ها در هنگام استفاده در گلدان‌های سرامیکی، سفالی یا رسی بهتر بچسبند.

نکته: رنگ آمیزی گلدان به شما امکان می‌دهد تا در فضاهای بین پوسته‌های صدف، جایی که رنگ گلدان دیده می‌شود، ظاهری شیکی داشته باشد.

 یک گلدان سفالی یا پلاستیکی تهیه کنید

یک گلدان سفالی یا پلاستیکی تهیه کنید

2- صدف خود را زیر آب سرد بشویید:

پوسته‌های خود را بشویید و تمیز کنید تا در آنها ماسه یا خاک باقی مانده، شسته شوند. پس از تمیز شدن صدف‌ها، آنها را در معرض آفتاب بگذارید تا خشک شوند یا آنها را با یک پارچه، خشک کنید.

صدف خود را زیر آب سرد بشویید

صدف خود را زیر آب سرد بشویید

3- صدف‌های خود را روی زمین پهن کنید:

پوسته‌های صدف خود را روی زمین پهن کنید؛ تا بتوانید تصویری کلی از شکلی که برای گلدان می‌خواهید انجام دهید، داشته باشید. می‌توانید از هر نوع پوسته ای که از نظر اندازه و شکل با هم متفاوت هستند را نیز استفاده کنید. استفاده از انواع مختلف پوسته‌های گیاهی نیز می‌تواند کار شما را منحصر به فرد تر و چشم نواز تر می‌کند. سعی کنید به طرح‌های مختلفی فکر کنید که می‌توانید با استفاده از انواع و اندازه‌های مختلف پوسته، آن را ایجاد کنید. به عنوان مثال، اگر پوسته‌های بلند و باریک تری دارید، می‌توانید آنها را به مانند اشکال ستاره ای مرتب کنید.

نکته: برای انجام یک کار خوب و تمیز، بهتر است از صدف دریایی و پوسته‌هایی با اندازه تقریباً یکسان استفاده کنید که بتوانید به طور کامل گلدان را پوشش دهید.

صدف‌های خود را روی زمین پهن کنید

صدف‌های خود را روی زمین پهن کنید

4- صدف‌های دریایی خود را به گلدان بچسبانیم:

از پایین شروع کنید، با استفاده از یک تفنگ چسب داغ، صدف‌های دریایی خود را روی گلدان بگذارید تا در جای خود قرار بگیرند. با استفاده از تفنگ چسب داغ، چسب را در قسمت زیر پوسته بزنید و سپس آن را به گلدان بچسبانید. هنگامی که در جای خود قرار گرفتند، می‌توانید صدف‌ها را با استفاده از یک چسب محکم و قوی‌تر دیگری، بچسبانید؛ تا پوسته‌ها را در طولانی مدت در محل خود نگه دارد. چسب را در کناره‌های صدف‌ها بچکانید تا به گلدان بچسبند.

نکته: اگر فقط از چسب گرم استفاده کنید، زمانی که هوا گرم باشد صدف‌ها از جای خود می‌لغزند و کارتان جلوه بدی به خود می‌گیرد.

نکته: آویزان کردن صدف‌های دریایی از جمع شدن آب در داخل آن‌ها و ایجاد اشکالات بعدی جلوگیری می‌کند.

صدف‌های دریایی خود را به گلدان بچسبانیم

صدف‌های دریایی خود را به گلدان بچسبانیم

5- برای ثابت نگه داشتن پوسته‌های خود از دوغاب استفاده کنید:

اگر می‌خواهید طول عمر گلدانی که از صدف درست کردید، افزایش یابد و اطمینان حاصل کنید که هیچ یک از این صدف‌ها کنده نمی‌شوند و از بین نمی‌رود، این مرحله را انجام دهید. البته این مرحله اختیاری است. دوغاب ماسه ای را که می‌توانید از فروشگاه‌های صنایع دستی و یا به صورت آنلاین خریداری کنید را، روی سطح و در بین فاصلهٔ پوسته‌های صدف و یا گیاه خود بمالید. اجازه دهید دوغاب به مدت 20 دقیقه خودش را بگیرد، سپس با استفاده از یک پارچه دوغاب اضافی را از روی صدف‌ها و پوسته‌ها پاک کنید.

برای ثابت نگه داشتن پوسته‌های خود از دوغاب استفاده کنید

برای ثابت نگه داشتن پوسته‌های خود از دوغاب استفاده کنید

6- قبل از استفاده از دوغاب، حتماً چسب صدف‌ها باید کاملاً خشک شوند:

اگر شما اجازه ندهید که چسب صدف خشک شود، صدف‌ها ممکن است در هنگام استفاده از دوغاب جا به جا شوند. هنگامی که چسب بر روی گلدان کاملاً خشک است، کار محکمی خواهد بود بنابراین این گلدان‌ها را می‌توانید در باغ و محیط باز ویا در داخل خانه قرار دهید که این کار به گیاهی که در آن می‌کارید بستگی دارد.

قبل از استفاده از دوغاب، حتماً چسب صدف‌ها باید کاملاً خشک شوند

قبل از استفاده از دوغاب، حتماً چسب صدف‌ها باید کاملاً خشک شوند

ایجاد یک گلدان کوچک مینیاتوری

دومین قسمت به ایجاد گلدان کوچک مینیاتوری می پردازد.

1- صدف دریایی مناسب پیدا کنید:

به دنبال صدف‌های دریایی توخالی دو تکه در اندازه‌های بزرگ باشید، بعضی از گیاهان برای شاداب بودن نیازی به یک گلدان بزرگ ندارند و می‌توانند در یک گلدان کوچک مثل یک صدف، رشد کنند. به دنبال سایزهای بزرگ‌تر و یا صدف‌های حلزونی و خرچنگ که اندازه مناسبی دارند، باشید. و سعی کنید یک صدف صیقلی شده و خاص پیدا کنید.

صدف دریایی مناسب پیدا کنید

صدف دریایی مناسب پیدا کنید

2- صدف خود را از خاک پر کنید:

از خاکی که در حیاط یا باغ وجود دارد، استفاده کنید تا گلدان خود را پر از خاک کنید. گیاه شاداب در خاکی که مناسب بوده و دارای زهکشی خوبی است رشد می‌کند. هنگام پر کردن گلدان، با چیزهایی مانند شن و ماسه درشت خاک را زهکشی کنید. برای یک زهکشی خوب اطمینان حاصل کنید که صدف شما دارای حفره برای خارج شدن اب را داشته باشد تا بتواند یک گلدان مناسب برای گیاه باشد.

نکته: خاک‌های مخصوص را می‌توانید از اکثر فروشگاه‌های خانگی و باغبانی که بفروش می‌رسند، خریداری کنید.

صدف خود را از خاک پر کنید

صدف خود را از خاک پر کنید

3- گیاه خود را درخاک بکارید:

از انگشت خود استفاده کنید تا یک سوراخ کوچک در خاک ایجاد کنید. ریشه گیاه را درون سوراخ قرار دهید. می‌توانید سوراخ‌هایی را ایجاد کنید تا بتوانید نظم و زیبایی کامل را به گلدان خود بدهید. هنگامی که همه گیاهان کاشته شدند، می‌توانید خاک بیشتری را برای پر کردن سوراخ‌ها باقی مانده، استفاده کنید و گیاهان خود را در محل نگه دارید.

نکته: مطمئن شوید که این کار را به با استراتژیک انجام دهید تا آرایش گلدان شما از لحاظ زیبایی شناسی برایتان خوشایند باشد.

گیاه خود را درخاک بکارید

گیاه خود را درخاک بکارید

4- گلدان صدفی خود را تزئین کنید:

این مرحله اختیاری است، شما می‌توانید برای ظاهر بهتر کار، آن را با رنگ یا زیورآلات کوچک، تزئین کنید تا جلوه خاصی به کارتان بدهید. یکی از روش‌ها، نقاشی کردن روی پوسته صدف‌ها با استفاده ازرنگ است که می‌توانید با ترکیب رنگ‌ها یک نقاشی عالی را انجام دهید. و اما روش دیگری که می‌توانید سطح کارتان را نقاشی کنید، استفاده از اسپری رنگ فلزی است که روی صدف‌ها را اسپری کنید تا آنها براق و شفاف شوند. و در نهایت، شما می‌توانید با استفاده از سنگ‌های کوچک سطح کارتان را، پر زرق و برق کنید.

گلدان صدفی خود را تزئین کنید

گلدان صدفی خود را تزئین کنید

5- گلدان‌های صدفی خود را روی یک قفسه یا طاقچه در خانه قرار دهید:

از آنجا که این گلدان‌ها ظرافت بیشتری دارند و اگر در بیرون قرار بگیرند ممکن است، آسیب ببینند؛ احتمالاً ایده خوبی است که آنها را داخل خانه نگه دارید؛ در مکانی مانند پنجره ای که رو به خورشید است آنها را نگهداری کنید تا از گلدان و گل محافظت شود.

نکته: قبل از آبیاری گلدان‌های صدفی، اجازه دهید خاک خشک شود

گلدان‌های صدفی خود را روی یک قفسه یا طاقچه در خانه قرار دهید

گلدان‌های صدفی خود را روی یک قفسه یا طاقچه در خانه قرار دهید

6- گلدان‌های صدفی خود را با نخ ماهیگیری آویزان کنید:

سوراخ‌های کوچکی را که معمولاً در بسیاری از پوسته‌های صدف وجود دارند را پیدا کنید و یک نخ ماهیگیری را از داخل آنها عبور دهید وبه این وسیله آن را آویزان کنید. اگر سوراخ‌هایی در پوسته شما وجود نداشته باشد، می‌توانید سوراخ‌های کوچکی را با استفاده از مته برقی ایجاد کنید. گلدان را درجایی آویزان کنید که برای رفت و آمد مردم مانعی ایجاد نکند.

نکته: مکان‌های مناسب برای آویزان کردن گلدان‌های مینیاتوری، ایوان، بالکن و یا سوله است.

گلدان‌های صدفی خود را با نخ ماهیگیری آویزان کنید

گلدان‌های صدفی خود را با نخ ماهیگیری آویزان کنید

برای خرید ملزومات باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *