آموزش باغبانی

خاک مناسب گل رز

خاک مناسب گل رز

گل رز به هر باغی رنگ و رایحه می‌بخشد، اما برای بهره وری بیشتر از این گیاهان، باید نحوه تهیه خاک برای گل رز را بدانید. بهترین خاک برای استفاده در هنگام رشد گل رز، لوم است. لوم حدود 50 درصد هوا و آب را در خود نگه می‌دارد که مخلوط آن از شن، خاک رس سیلت و مواد آلی تشکیل شده است. شما باید در مورد خاکی که دارید و چگونگی تغییر دادن آن برای به دست آوردن بیشترین بهره از گل‌های رز، اطلاعات کسب کنید.

مراحل تهیه خاک مناسب گل رز:

در ادامه این مقاله به صورت مرحله به مرحله به همراه تصاویر تهیه خاک مناسب برای گل رز را بیان می کنیم.

1- نوع خاک خود را مشخص کنید:

نوع خاک خود را مشخص کنید و اصلاحاتی را برای به دست آوردن مخلوط لومی انجام دهید. خاک رس آب را در خود نگه می‌دارد اما به خوبی تخلیه نمی‌شود. معمولاً بسیار قلیایی است و به مقدار زیادی مواد آلی نیاز دارد. افزودن گچ باعث بهبود خاک رس و اطمینان از زهکشی مناسب می‌شود.

خاک شنی به خوبی تخلیه می‌شود اما نیاز به آبیاری مکرر دارد. همچنین باید با مواد آلی اصلاح شود. خاک بسیار آلی معمولاً بسیار اسیدی است و هم زهکشی خوبی دارد و هم رطوبت را حفظ می‌کند. برای افزایش سطح pH ممکن است لازم باشد آهک به آن اضافه کنید.

بهترین کاری که می‌توانید برای هر خاکی انجام دهید افزودن حدود 20-30٪ از کمپوستی است که از کیفیت آن اطمینان دارید برای این کار باید آن را با لایه بالایی خاک خود مخلوط کنید.

 نوع خاک خود را مشخص کنید

نوع خاک خود را مشخص کنید

2- مقدار زیادی مواد آلی به خاک خود اضافه کنید:

می‌توانید کمپوست را از مراکز فروش لوازم باغبانی خریداری کنید و یا از اطراف حیاط خود از چمن و برگ های ریخته استفاده کنید. در فصل پاییز یا بهار به محض اینکه بتوانید آنها را با خاک حیاط خود مخلوط کنید. انجام این کار بخصوص در پاییز باعث تجزیه کامل مواد در طول زمستان می‌شود.

 مقدار زیادی مواد آلی به خاک خود اضافه کنید

مقدار زیادی مواد آلی به خاک خود اضافه کنید

3- هر فصل خاک خود را حفاری و هوادهی کنید:

با استفاده از پنجه رو تویی یا کلنگ خاک را در پاییز و دوباره در بهار هوادهی کنید. اگر گل رز کاشته شده دارید، خاک نزدیک بوته گل را هوادهی کنید و خاک اطراف ریشه‌ها را تا حد ممکن شل کنید، اما احتیاط کنید که به بوته گل آسیب نرسد.

هر فصل خاک خود را حفاری و هوادهی کنید

هر فصل خاک خود را حفاری و هوادهی کنید

4- اطمینان حاصل کنید که خاک گل‌های رز خشک و شکننده است:

(به راحتی خرد می‌شود) هنگامی که شروع به بهبود آن می‌کنید. یک مشت خاک بردارید و آن را فشار دهید. خاک خیلی مرطوب به هم می‌چسبد در حالی که خاک خیلی خشک خرد می‌شود.

 اطمینان حاصل کنید که خاک گل‌های رز خشک و شکننده است

اطمینان حاصل کنید که خاک گل‌های رز خشک و شکننده است

5- خاک خود را برای زهکشی بررسی کنید:

با حفره‌ای به عمق یک پا (30 سانتی متر) و پر کردن آب، خاک خود را برای زهکشی خوب بررسی کنید. در حدود 15 دقیقه آب باید تخلیه شود. اگر خیلی بیشتر طول کشید یا خیلی سریع تخلیه شد، ممکن است لازم باشد اصلاحات بیشتری انجام دهید.

خاک خود را برای زهکشی بررسی کنید

خاک خود را برای زهکشی بررسی کنید

6- خاک باید کمی اسیدی باشد:

اطمینان حاصل کنید که در خاکی که گل‌های رز خود را کاشته‌اید PH در حدود 6.5 است که کمی اسیدی است. این خاکی است که معمولاً در جنگل ها و مزارع یافت می‌شود. خاک خود را با کیت خانگی آزمایش کنید یا آن را به آزمایشگاه آزمایش خاک در منطقه خود بفرستید.

اگر خاک خیلی اسیدی باشد، می‌توانید با افزودن آهک، سطح pH را کاهش دهید. اگر خیلی قلیایی است، گوگرد اضافه کنید. اگر گل های رز شما ضعیف رشد کرده و برگ‌های زردی دارند، ممکن است نشان دهنده قلیایی بودن خاک شما باشد.

خاک باید کمی اسیدی باشد

خاک باید کمی اسیدی باشد

7- اصلاحات دیگری را در نظر داشته باشید:

اصلاحات دیگری مانند پودر استخوان، پودر خون یا NPK (نیتروژن، فسفر، پتاسیم) را با تعادل 1: 2: 1 در نظر داشته باشید. فسفر به شکوفایی گل رز کمک می‌کند. از مصرف زیاد نیتروژن خودداری کنید زیرا باعث رشد بیشتر شاخ و برگ و شکوفه‌های کمتری می‌شود. گلوله های یونجه، نمک‌های اپسوم، امولسیون ماهی یا کود نیز از جمله افزودنی‌های خوب به خاک هستند و به شکوفایی گل رز شما کمک می‌کنند.

اصلاحات دیگری را در نظر داشته باشید

اصلاحات دیگری را در نظر داشته باشید

8- از میانبر استفاده کنید:

و از یک کیسه خاک گلدان مناسب استفاده کنید تا گل رزهایتان را در آن بکارید. اگر در حال ایجاد یک باغ گل رز بزرگ هستید، این کار می‌تواند هزینه بر باشد، اما خاک اصلاح شده و آماده کمک بزرگی به گل‌های رز برای رشد حداکثری می‌کند.

 از میانبر استفاده کنید

از میانبر استفاده کنید

برای خرید بذر گل می توانید از این لینک استفاده نمایید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه فروش بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *