آموزش باغبانی

فواید استفاده از کودهای حیوانی برای کود دهی باغ ها

فواید استفاده از کودهای حیوانی برای کود دهی باغ ها

کودهای حیوانی با مواد مغذی بسیاری از جمله نیتروژن غنی شده اند و باعث سلامت و سرسبزی بیشتر گیاهان می شوند. از همین رو تصمیم داریم تا در این مطلب، توضیحات بیشتری را در مورد این کودها ارائه دهیم.

چگونگی تاثیر کودهای حیوانی بر خاک:

استفاده درست از کودهای حیوانی، تاثیر زیادی در افزایش اثربخشی این کودها دارند. یکی از بهترین روش های استفاده از کودهای حیوانی، مخلوط کردن آن ها با کمپوست است که این کار، احتمال سوختن گیاهان را از بین می برد. گزینه دیگر برای افزایش کارایی کودهای حیوانی، کوددهی خاک در فصل های پاییز یا زمستان است. در حالت کلی، فصل پاییز بهترین زمان برای کود دهی خاک است تا زمان کافی برای تجزیه شدن کود وجود داشته و خطر سوختن گیاهان از بین برود. کودهای حیوانی پوسیده هم به خودی خود، گزینه ی خوبی برای کود دهی باغ هستند.

اگرچه شما می توانید از کودهای حیوانی مختلفی برای کود دهی باغ خود استفاده کنید؛ اما ممکن است برخی از آنها بیشتر و راحت تر در دسترس باشند. البته، استفاده از کودهای حیوانی حاصل از فضولات سگ یا گربه توصیه نمی شود؛ چرا که احتمال زیادی وجود دارد که کودها، حامل انگل باشند. در حالت کلی، کودهای حیوانی حاصل از فضولات اسب، گاو و مرغ، بیشترین استفاده را برای کوددهی دارند. برخی افراد از کودهای حاصل از فضولات گوسفند و خرگوش هم استفاده می کنند.

برای مطالعه مقاله هیومیک اسید ها یا کود می توانید از این لینک استفاده نمایید.

کودهای حیوانی

کودهای حیوانی

تاثیر کودهای حیوانی بر خاک:

کودهای حیوانی فواید زیادی را برای خاک به همراه دارند؛ این کودها جذب خاک شده و با آزاد کردن مواد مغذی باعث غنی تر شدن آن می شوند. مهم ترین فایده استفاده از کودهای حیوانی، بهبود وضعیت خاک است. برای مثال، اضافه کردن کود حیوانی به خاک شنی، به حفظ سطح رطوبت خاک کمک می کند و مخلوط کردن کود حیوانی با خاک فشرده شده، باعث نرم تر شدن آن می شود. افزون بر آن، کود دهی باعث تولید کربن بیشتری در خاک می شود و همانگونه که می دانید کربن منبع مهمی از انرژی بوده و مواد مغذی خاک را در اختیار گیاهان قرار می دهد. کاهش رواناب و تصفیه خاک از نیترات، از فواید دیگر استفاده از کودهای حیوانی هستند.

کود دامی

استفاده از کود حیوانی مخلوط با کمپوست به عنوان مالچ (خاک پوش):

از آنجایی که کودهای حیوانی از جمله کودهای “آهسته رهش” بوده و در طول زمان، مواد مغذی را به مقدار کم ولی به صورت پیوسته تأمین می کنند، می توان از مخلوط این کودها با کمپوست، به عنوان مالچ استفاده کرد. دقت داشته باشید که هرگز نباید از کودهای حیوانی تازه، به عنوان مالچ استفاده کنید؛ چرا که کودهای حیوانی تازه، بسیار قوی بوده و حاوی مقادیر زیادی نیتروژن هستند، همچنین برخی از آنها حاوی ادرار هم هستند که نیتروژن بالایی دارد و نیتروژن زیاد می تواند برای گیاهان مضر باشد.

فواید زیاد کودهای حیوانی برای گیاهان و همچنین برای خاک، باعث شده است تا استفاده از آن ها مورد توجه قرار گیرد. برای تهیه کودهای حیوانی، می توانید آنها را از مراکز کشاورزی خریده یا به طور مستقیم از کشاورزان یا صاحبان اسب ها بگیرید.

برای خرید کود می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *