آموزش باغبانی

چگونه از یک شخم زن استفاده کنیم

چگونه از یک شخم زن استفاده کنیم

دستگاه شخم زنی وسیله ای است که برای آماده کردن خاک برای کشت و کار استفاده می شود. دستگاه های شخم زنی دستی برای کاشت مناطق بسیار کوچک وجود دارد، اما اکثر افراد برای آماده سازی مناطق بزرگتر از دستگاه های شخم زنی موتوری استفاده می کنند. عملکرد اصلی ستگاه شخم زنی این است که خاک را خرد کند، مواد آلی را به کود تبدیل کند و مواد آلی و کود را با خاک موجود ترکیب کند.

آماده سازی خاک برای کشت و کار

اولین بخش از این مطلب به آماده سازی خاک برای کشت و کار می پردازید.

1- چمن، گیاهان و علف های هرز موجود را حذف کنید:

برای سهولت کار و کارآیی کاشت، مهم است که هر علف یا گیاهی را که قبلاً در خاکی که می خواهید بکارید رشد کرده را از بین ببرید. هدف از کاشت آماده سازی خاک برای گیاهان جدید است، بنابراین شما با حذف گیاهان رشد کرده قدیمی شروع می کنید.

  • با استفاده از بیل، زمین را در اطراف ریشه گیاهان یا علف های هرز حفر کنید. چند اینچ (چند سانتی متر) دورتر از گیاه شروع کنید و با زاویه 45 درجه نسبت به مرکز ریشه ها حفاری کنید. ریشه ها را با بیل جدا کنید و گیاهان را با دست بیرون بکشید. برای این کار دستکش باغبانی بپوشید.
  • برای از بین بردن چمن، می توانید با بیل یک باره تکه های کوچک را بیرون بیاورید، با استفاده از علف کش برای از بین بردن چمنزار، استفاده از کاتر چمن، یا با محرومیت از نور چمن را از بین ببرید.
  • اگر گیاهان مرده وجود دارد، می توانید آنها را در منطقه رها کنید تا کود گیاهی شوند و مواد آلی به باغ خود اضافه کنید.
چمن ، گیاهان و علف های هرز موجود را حذف کنید

چمن، گیاهان و علف های هرز موجود را حذف کنید

2- انسداد را برطرف کنید:

سنگها، سنگهای بزرگ، ریشه درختان و سایر موانع، زمین را برای شخم زدن دشوار می کند. مخصوصاً سنگ های بزرگ مانع دستگاه شخم زنی می شوند، بنابراین بهتر است آنها را قبل از شخم زدن جابجا کنید. با یک فرقان، در زمینی که می خواهید در آن زراعت کنید بالا و پایین بروید. به دنبال سنگ، ریشه و سایر مواردی باشید که خاک نیستند. هر چیزی را که پیدا کردید در فرقان قرار دهید. این اشیا همچنین مانعی برای نهال هایی است که در تلاش برای رشد هستند، بنابراین اگر زمین پاک شود، گیاهان شما شانس بیشتری خواهند داشت.

انسداد را برطرف کنید

انسداد را برطرف کنید

3- خاک را آزمایش و ارزیابی کنید:

گیاهان مختلف برای رشد به شرایط خاصی از خاک احتیاج دارند و اگر خاک شما آن نیازها را برآورده نکند، گیاهان ممکن است از بین بروند. دو ویژگی که باید ارزیابی کنید نوع خاک و pH است. می توانید pH را با یک کیت تست که می توانید در فروشگاه های باغ، فروشگاه های خانگی و فلزآلات و بصورت آنلاین خریداری کنید، تست کنید. برای تعیین نوع خاک:

  • یک شلنگ بردارید و قسمت کوچکی از خاک باغچه خود را خیس کنید.
  • یک مشت کوچک خاک بردارید و آن را به صورت گلوله فشرده کنید.
  • گلوله را در مکانی با تهویه مناسب اما دور از باران محافظت کنید.
  • 24 ساعت اجازه دهید تا گلوله خشک شود.
  • هنگام خشک شدن، گلوله خاک را بردارید.
  • یک گلوله محکم نشان دهنده خاک رس است. گلوله ایی که خرد شود یا شکل خود را از دست بدهد، بیشتر شن است. یک گلوله شکننده که شکل خود را آزاد نگه دارد، لوم است که ایده آل است.
  • برای آزمایش دقیق تر pH و نوع خاک، نمونه ای از خاک خود را به دفتر توسعه شهرستان (در ایالات متحده) ببرید و از آنها بخواهید آن را برای تجزیه و تحلیل ارسال کنند. این کار معمولاً به صورت رایگان یا هزینه اندک انجام می شود.
خاک را آزمایش و ارزیابی کنید

خاک را آزمایش و ارزیابی کنید

4- خاک را اصلاح کنید:

برای اینکه شرایط برای گیاهان شما مطلوب تر شود، می توانید خاک را با برخی از مواد آلی اصلاح کنید تا برای رشد مناسبتر باشد. به عنوان مثال، شما می توانید برای ایجاد لوم خاک های خاصی اضافه کنید، و می توانید چیزهای مختلفی برای تنظیم pH اضافه کنید.

  • برای یک باغ با PH بالا و خاک اسیدی، قبل از کاشت، آهک یا خاکستر چوب بریزید تا pH متعادل شود.
  • برای یک باغ با PH کم و خاک قلیایی، خاک اره، پیت ماس ​​یا کمپوست را اضافه کنید.
  • برای یک باغ با خاک شنی یا خاک رس مانند، 5 تا 10 سانتی متر کمپوست پیر، کود، پیت ماس ​​یا برگ های خرد شده اضافه کنید.
  • تقریباً هر خاکی از افزودن کمپوست الی، کود برگ یا کود کمپوست شده سود خواهد برد.
خاک را اصلاح کنید

خاک را اصلاح کنید

شروع با یک دستگاه شخم زنی موتوری

در دومین بخش از این مطلب به شروع کار با دستگاه شخم زنی موتوری شروع می کنیم.

1- تنظیم کننده عمق را نصب کنید:

اکثر دستگاه های شخم زنی دارای پنجه های جلویی هستند و عمق آن ها توسط یک قطعه فلزی که در امتداد پشت پنجه ها قرار می گیرد کنترل می شود. برای تنظیم عمق، تنظیم کننده عمق را به سمت بالا یا پایین حرکت دهید. برای اولین عبور با دستگاه شخم زنی، تنظیم کننده عمق باید کاملاً بالا باشد، زیرا نمی خواهید در اولین بار خیلی عمیق بروید. اگر تنظیم کننده عمق تا انتها بالا است، نیازی نیست که پنجه ها را پایین ببرید تا از زمین خارج شود، به این معنی که شخم شما کم عمق خواهد بود.

تنظیم کننده عمق را نصب کنید

تنظیم کننده عمق را نصب کنید

2- تجهیزات ایمنی شخصی را بپوشید:

همیشه هنگام شخم زدن از عینک ایمنی استفاده کنید، زیرا سنگ ها، خاک و آوار می توانند توسط چنگک ها پرتاب شوند. همچنین استفاده از آستین و شلوار بلند برای محافظت از بازوها و پاها در برابر اجسام پرتاب شونده ایده خوبی است. چکمه های سنگین یا چکمه هایی دارای انگشتی استیل نیز برای محافظت از انگشتان پا در برابر چنگک ها توصیه می شود. هنگام کار با دستگاه شخم زنی، ماشین چمن زنی یا ماشین آلات دارای تیغه، هرگز صندل یا کفشی که انگشتان آزاد است نپوشید.

تجهیزات ایمنی شخصی را بپوشید

تجهیزات ایمنی شخصی را بپوشید

3- دستگاه را روشن کنید:

دستگاه های شخم زنی موتوری دارای کلید روشن و خاموش هستند که روی موتور قرار دارند. در حالی که نمی توانید سوئیچ را چرخانده و دستگاه را روشن کنید، قبل از شروع موتور باید دستگاه روشن باشد.

دستگاه را روشن کنید

دستگاه را روشن کنید

4- دریچه کنترل بنزین را باز کنید:

دستگاه های شخم زنی موتوری ماشین های مجهز به موتور هستند و قبل از اینکه موتور را روشن کنید، باید دریچه کنترل بنزین را باز کنید. این اجازه می دهد تا سوخت به موتور وارد شود. برای نشان دادن موقعیت، بسیاری از دستگاه های شخم زنی یک خرگوش و لاک پشت روی گاز دارند. هنگامی که شخم زدن خود را شروع می کنید، اهرم را به سمت خرگوش فشار دهید تا دریچه گاز باز شود.

دریچه کنترل بنزین را باز کنید

دریچه کنترل بنزین را باز کنید

5- دریچه را درگیر کنید:

دریچه سوپاپی است که ورودی هوا را در موتور کنترل می کند. برای راه انداختن موتور خود، باید دریچه را درگیر کرده و شیر را ببندید، زیرا این امر باعث می شود سوخت غنی تری به موتور برسد و کار را آسان تر کند. اگر موتور هنگام راه اندازی بیش از حد هوا بگیرد، سوخت کافی برای شروع کار نخواهد داشت.

دریچه را درگیر کنید

دریچه را درگیر کنید

6- سیم را بکشید تا موتور روشن شود:

اهرم شروع را روی موتور پیدا کنید. سیم را بگیرید و با یک حرکت عقب بکشید تا موتور روشن شود. اگر در اولین تلاش کار نکرد، اجازه دهید بند به عقب برود و دوباره امتحان کنید. به محض روشن شدن موتور، دریچه را جدا کنید.

سیم را بکشید تا موتور روشن شود

سیم را بکشید تا موتور روشن شود

شخم زدن خاک آماده شده

در اخرین بخش از این مطلب به شخم زدن خاک آماده شده می پردازیم.

1- اهرم های زیر دستگیره ها را بالا بکشید:

پس از روشن شدن موتور، متوجه می شوید که چنگک های چرخشی هنوز نمی چرخند. برای درگیر کردن چنگک ها، اهرم های زیر هر دسته را فشار دهید تا چنگک ها شروع به چرخیدن کنند. روی شخم زن هایی که پنجه ها جلوی آن قرار دارد، حرکت به جلو توسط شما کنترل می شود. برای جلوگیری از جلو رفتن پنجه در هنگام درگیری ماسوره ها، هنگام فشار دادن به پایین باید دستگیره ها را عقب بکشید تا پنجه ها را از خاک بلند کرده و دستگاه را در جای خود نگه دارید.

اهرم های زیر دستگیره ها را بالا بکشید

اهرم های زیر دستگیره ها را بالا بکشید

2- دستگاه شخم زنی را به جلو ببرید:

وقتی می خواهید به سمت جلو حرکت کنید و زمین را کشت کنید، دستگیره ها را به سمت بالا بلند کنید تا چنگک ها را به سمت پایین در خاک قرار دهید. همانطور که چنگک ها را به داخل زمین فشار می دهید، آنها شروع به خرد کردن خاک می کنند. با سرعت عادی به جلو بروید و چنگک ها را در همان عمق فروببرید. روی ردیف های متناوب حرکت کنید. همانطور که چنگک خود را به جلو می کشد، تیغه ها به خرد کردن تمام خاکی که با آن ها در تماس هستند ادامه خواهند داد.

دستگاه شخم زنی را به جلو ببرید

دستگاه شخم زنی را به جلو ببرید

3- بچرخانید:

وقتی به انتهای ردیف اول خود رسیدید، ماشین را با حرکت خمیده به جلو حرکت دهید تا آن را بچرخانید. به جای اینکه بخواهید خاک ردیف کناری خود را شخم بزنید، از یک ردیف عبور کنید و ردیف بعدی را شخم بزنید. چرخاندن ماشین شخم زنی در حیاط خلوت همیشه آسان نیست و شخم زدن ردیف به ردیف مانور دستگاه را آسان تر می کند.

بچرخانید

بچرخانید

4- دوباره در جهت مخالف از منطقه عبور کنید:

هنگامی که از هر ردیف عبور کردید و یکبار کل منطقه را شخم زدید، همان روند را تکرار کنید، در جهت مخالف کار کنید. به عنوان مثال، اگر برای اولین بار از خطوط افقی استفاده می کنید، این بار در ردیف های عمودی انجام دهید. در نوبت دوم، اهرم ها را به داخل خاک فشار دهید تا در عمق عمیق تری بچرخند. تغییر جهت و ایجاد دو بار با پنجه اطمینان حاصل می کند که شما کاملاً خاک را شخم میزنید و تمام مواد آلی را با هم مخلوط می کنید.

دوباره در جهت مخالف از منطقه عبور کنید

دوباره در جهت مخالف از منطقه عبور کنید

5- دستگاه را خاموش کنید:

پس از اتمام کار خاک، اهرم های زیر دسته ها را رها کنید تا حرکت پنجه ها متوقف شود. با تکان دادن سوئیچ روی موتور دستگاه را خاموش کنید.

دستگاه را خاموش کنید

دستگاه را خاموش کنید

6- به جای آن می توانید از شخم زن دستی استفاده کنید:

پنجه دستی یک دستگاه غیر موتوری است. برخی از شخم زن های دستی دارای یک چرخ پره ای هستند که به شما امکان می دهد تا دستگاه را به جلو حرکت دهید، اما دستگاه های دیگر باید از یک نقطه به مکان دیگر منتقل شوند. برای شروع، تیغه ها یا پنجه ها را به عمق کاشت مناسب برای باغ خود فشار دهید، معمولاً بین (15 تا 20 سانتی متر)، برای این دستگاه با چرخ پره ای، شخم زن را در حالی که در زمین است به جلو فشار دهید. با این کار تیغه ها چرخیده و خاک را شخم می زنند. برای دستگاه بدون چرخ، پنجه ها را بچرخانید و آن را مستقیم از زمین بیرون بیاورید. پنجه را به تکه خاک مجاور منتقل کنید، تیغه ها را وارد کنید و این کار را تکرار کنید.

به جای آن می توانید از شخم زن دستی استفاده کنید

به جای آن می توانید از شخم زن دستی استفاده کنید

برای خرید ملزومات باغبانی می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید اینترنتی بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *