گیاهان دارویی و ادویه ها

ادویه آش رشته

ادویه آش رشته

آش رشته یکی از شناخته ترین و خوش مزه ترین آش های ایران محسوب می شود. این آش جزء یکی از اصیل ترین غذاهای سنتی ایرانی می باشد. یکی از نکاتی که باعث خوش طعم و خوش مزه شدن این آش می شود وجود ادویه های مخصوص آش است.

این آش در بین ایرانیان طرفداران بی شماری دارد. مخصوصا در ایام ماه مبارک رمضان جزء یکی از غذاهای ثابت در سفره افطار می باشد. در تهیه این آش می توانید از قلم گوساله و یا گاو استفاده کنید و برای بچه ها و افراد ضعیف بسیار مفید می باشد.

ادویه لازم برای پخت آش رشته:

ادویه به غذا طعم و مزه دلنشینی می دهد و باعث لذیذ شدن غذا می شود. ادویه مخصوص آش رشته شامل زرد چوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز، پودر سیر، زعفران، نمک و گاها بنا بر ذائقه پودر گشنیز می باشد.

زردچوبه برای پخت آش رشته:

زردچوبه یک ادویه پر طرفدار و پر خاصیت می باشد. این ادویه به مدت هزاران سال است که در آسیا مورد استفاده قرار می گیرد، و با توجه به خاصیت آنتی اکسیدان بالایی که دارد از سرطان جلوگیری می کند. این ادویه دارای پتاسیم، ویتامین B6 و B می باشد و برای سلامتی قلبی و عروقی، تورم بدن، سلامت عصبی، درمان افسردگی، تاخیر در پیری زودرس، دیابت، سیستم ایمنی بدن و سم زدایی بسیار مفید است.

فلفل سیاه برای پخت آش رشته:

فلفل سیاه ادویه ای است که علاوه بر طعم تندی که به غذا می دهد، دارای خواص بسیار زیادی می باشد. این ادویه موجب تقویت هوش و حافظه می شود و منبع غنی از آهن می باشد و برای افرادی که دارای کم خونی هستند بسیار مفید است. این ادویه شامل ویتامین های K، C، آهن و فیبر می باشد. خاصیت ضد باکتری و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن می باشد و عملکرد سیستم گوارش را بهتر می کند. همچنین با توجه به خواص آنتی اکسیدانی که دارد از سرطان جلوگیری می کند.

برای مطالعه مقاله معرفی ادویه ماهی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

آش رشته

آش رشته

فلفل قرمز برای پخت آش رشته:

فلفل قرمز هم جزء ادویه هایی است که علاوه بر طعم تند آن دارای خواص زیادی می باشد که برای بدن بسیار مفید است. فلفل قرمز دارای آنتی اکسیدان بالایی می باشد که رادیکال های آزاد بدن را از بین می برد و از پیری زودرس جلوگیری می کند. ویتامین ث موجود در فلفل قرمز 400 برابر بیشتر از ویتامین ث موجود در پرتقال می باشد. این ادویه برای قلب و عروق، توانایی کنترل درد، هضم غذا و پیشگیری از سرطان مفید است.

پودر سیر برای پخت آش رشته:

پودر سیر همان سیر است که به صورت خشک شده و پودر شده مورد مصرف قرار می گیرد و دارای خواص بی شماری می باشد. آلسینی که در پودر سیر وجود دارد باعث تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو می کند. طبیعت پودر سیر بسیار گرم است.

زعفران برای پخت آش رشته:

زعفران از ادویه های گرم و خشک می باشد و در بیشتر غذاها به صورت پودر استفاده قرار می گیرد. علاوه بر خاصیت بسیار زیادی که دارد، طعم و بوی بسیار مطبوعی هم دارد. زعفران کمک به هضم غذا می کند و باعث تقویت معده می شود.

خرید ادویه جات

نمک برای پخت آش رشته:

در سراسر جهان برای پخت غذا از نمک استفاده می کنند و این ادویه به غذا طعم می دهد. مقدار زیاد این ادویه باعث شور شدن غذا و مشکلاتی از جمله بالا رفتن فشار خون می شود. وجود نمک برای بدن ضروری می باشد ولی مصرف زیادآن هم باعث به وجود آمدن فشار خون و ریسک حمله قلبی و سکته مغزی بشود.

پودر تخم گشنیز برای پخت آش رشته:

گشنیز گیاه پرخاصیتی است که به مقدار زیادی در پخت غذا از آن استفاده می کنند. خشک شده این گیاه را به عنوان ادویه و طعم دهنده در غذاها مورد استفاده قرار می دهند. تخم گشنیز دارای ویتامین A، C، B6، آهن، منیزیم، کلسیم، پتاسیم و فیبر می باشد.

برای معده و بهبود عملکرد گوارش بسیار مفید می باشد. همچنین قتد خون را کاهش می دهد و برای کبد هم بسیار مفید می باشد.

توجه داشته باشید که علاوه بر افزدن تمام این ادویه ها آش باید به صورت جا افتاده سرو شود و لعاب رقیقی روی آش را بگیرد و رشته آش هم بوی خامی ندهد. کمی روغن داخل آش بریزید، زیرا به جا افتادن آش کمک می کند.

برای خرید اینترنتی ادویه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *