آموزش باغبانی

روش کاشت و پرورش کلم پیچ زینتی

نحوه پرورش کلم پیچ گلدار یا زینتی

کلم پیچ گلدار یا زینتی (Brassica oleracea) گیاهی خوراکی است، شبیه نوع غیر زینتی آن است که برای برگ های خوراکی آن کاشته می شود، اما برای زیبایی باغ شما تولید شده اند تا برگ های رنگارنگ تولید کنند. بوته ها به ارتفاع 15 تا 30 سانتی متر و عرض 30 تا 45 سانتی متر رشد می کنند. کلم پیچ زینتی سالم و شاد در عرض چند ماه با برگ های محکم که در امتداد لبه ها چین دار و یا مچاله می شوند، کامل میشود. برگ های مرکزی رنگارنگ است اما برگ های بیرونی آن سبز است.

ایجاد یک محیط ایده آل برای رشد:

در ادامه روش اول به ایجاد یک محیط ایده آل برای رشد می پردازیم

1- مکان کاشت گلم پیچ زینتی:

گیاه کلم پیچ زینتی را در جایی بکارید که حداقل شش ساعت در معرض نور آفتاب قرار بگیرد. در آب و هوای خنک تر، منطقه ای با تابش کامل آفتاب، که در آن هشت تا ده ساعت آفتاب مستقیم می گیرد، خوب است. در مناطقی که درجه حرارت تابستان معمولاً بیش از 80 درجه فارنهایت (27 درجه سانتیگراد) است، آن را در محلی بکارید که صبح ها شش ساعت آفتاب داشته باشد و بعد از ظهر سایه بگیرد.

کلم پیچ زینتی گیاهی یک ساله است، بنابراین آنها فقط یک فصل یا یک سال دوام می آورند. آنها در هوای خنک بهار و پاییز بهترین رشد را دارند. اگر کلم پیچ زینتی نور آفتاب کافی نداشته باشد، به آرامی رشد می کند و برگ های مرکزی رنگ های روشن خود را توسعه نمی دهد.

در نور افتاب قرار دهید

در نور افتاب قرار دهید

2- نگران سرما نباشید:

این گیاهان علی رغم یخبندان معمولاً در پاییز به رشد خود ادامه می دهند و می توانند در زمستان و در مناطق معتدل به خوبی زنده بمانند. در حقیقت، وقتی دما به زیر 60 درجه فارنهایت (16 درجه سانتیگراد) می رسد، زنده می مانند. وقتی در اوایل بهار یا وقتی در باغی که نور خورشید سایه دار دارد کاشته می شوند، ممکن است در تابستان زنده بمانند تا در پاییز در آب و هوای خنک تر شکوفا شوند.

نگران سرما نباشید

نگران سرما نباشید

3- از هر نوع خاکی استفاده کنید، به شرطی که سریع تخلیه شود:

کلم پیچ زینتی در تخلیه ضعیف خاک رس خوب عمل نخواهد کرد. اگر خاک باغچه خاک رس است، برای کلم پیچ زینتی یک بستر برجسته با ارتفاع 30 سانتیمتر بسازید و آن را با خاک شنی یا لومی پر کنید. PH خاک برای این گیاه یکساله مسئله ای نیست.

از هر نوع خاکی استفاده کنید، به شرطی که سریع تخلیه شود

از هر نوع خاکی استفاده کنید، به شرطی که سریع تخلیه شود

4- قبل از کاشت خاک را با مواد آلی غنی کنید:

از لایه های آلی 8 تا 15 سانتی متر مانند کود گاوی کاملاً مسن، کود برگ، پیت ماس ​​اسپاگنوم، کود برگ یا کود پوست کاج تجزیه شده استفاده کنید. مواد آلی را با یک دستگاه شخم زنی با تیغه های گردان در خاک باغچه مخلوط کنید. اگر مواد آلی کاملاً در خاک باغچه مخلوط نشود، می تواند در حرکت آب اختلال ایجاد کند و توده هایی از مواد آلی مرطوب و خاک خشک ایجاد کند.

قبل از کاشت خاک را با مواد آلی غنی کنید

قبل از کاشت خاک را با مواد آلی غنی کنید

کاشت و آبیاری کلم زینتی:

در این بخش کاشت و آبیاری کلم زینتی را بررسی می کنیم.

1- تهیه نشاء کلم پیچ زینتی:

نشاء کلم پیچ زینتی را از یک گلخانه محلی خریداری کنید و یا آنها را از بذر در خانه شروع به کاشت کنید. می توان آنها را در اوایل بهار حدود زمان آخرین سرما یا اواخر تابستان در باغ کاشت. بذرها را مستقیماً در باغ وقتی که دما بیش از 65 درجه فارنهایت (18 درجه سانتیگراد) باشد یا حدوداً یک ماه قبل از کاشتن آنها در فضای باز، در داخل خانه شروع کنید.

نهال های کلم پیچ زینتی را از یک گلخانه محلی خریداری کنید

نهال های کلم پیچ زینتی را از یک گلخانه محلی خریداری کنید

2- کاشت بذر کلم زینتی:

بذرها را در داخل خانه در مخلوط گلدان که برای جوانه زنی بذر طراحی شده است بکارید. یک ترکیب خوب حاوی یک سوم پیت ماس اسپاگنوم، یک سوم خاک و یک سوم ماسه، پرلیت یا ورمیکولیت است. مخلوط گلدان را در بستر ریخته، سطح آن را صاف کرده و با آبی که در دمای اتاق است مرطوب کنید.

بذرها را در داخل خانه در مخلوط گلدان که برای جوانه زنی بذر طراحی شده است بکارید

بذرها را در داخل خانه در مخلوط گلدان که برای جوانه زنی بذر طراحی شده است بکارید

3- کاشت بذر کلم زینتی:

بذرها را به میزان حدود 1 دانه در سانتی متر روی خاک پخش کنید. آنها را با خاک نپوشانید زیرا دانه های کلم پیچ زینتی برای جوانه زدن به نور خورشید نیاز دارند. در عوض، دانه ها را با کف دست کمی به داخل خاک فشار دهید. خاک را به طور یکنواخت مرطوب نگه دارید. بذرها حدودا ده روزه جوانه می زنند. جوانه ها را به محض اینکه چند اینچ رشد کردند، به اندازه یک دانه در هر 8 تا 10 سانتی متر کم پشت کنید. فقط گیاهان با ظاهر مقاوم را نگه دارید.

بذر هارا در خاک بگذارید

بذر هارا در خاک بگذارید

4- فاصله کاشت نشاءها:

نهال ها را در باغچه به فاصله 30 تا 45 سانتیمتر بکارید. برای کمک به مرطوب نگه داشتن خاک و کنترل رشد علف های هرز ، یک مالچ آلی عمیق 5 تا 8 سانتی متر را روی خاک اطراف گیاهان کلم پیچ زینتی پهن کنید. آنها را به محض اینکه چند سانتیمتر بلند شدند، به یک بوته در هر 1 تا 1.5 فوت کم پشت کنید. هرچند وقت یک بار به آنها آب دهید تا خاک کمی مرطوب شود اما گل آلود نشود.

بکارید

بکارید

5- آبیاری کلم پیچ زینتی:

حتماً هنگامی که بالای خاک خشک شد ، کلم پیچ زینتی را آبیاری کنید. برای آبیاری زیر برگهای آنها از یک شلنگ خیس کننده یا شیلنگ باغچه با یک نازل از نوع آب پاش استفاده کنید تا برگها تا حد ممکن خشک بماند. آنها را صبح آبیاری کنید تا هر آبی که به برگ ها راه یابد در طول روز خشک شود. هر بار به آنها 3 تا 5 سانتی متر یا 11.4 تا 22.7 لیتر آب بدهید.

آسانترین راه برای اندازه گیری مقدار آب داده شده با یک شلنگ قرار دادن قوطی عمیق 3 سانتی متری در کنار گیاهان است. وقتی قوطی پر شد، گیاهان حدود 3 سانتی متر آب دریافت کرده اند. مقدار زیاد آب باعث زرد شدن و ریزش برگ های کلم پیچ زینتی می شود. آب کافی باعث پژمردگی برگ ها نمی شود.

کلم پیچ زینتی را آبیاری کنید

کلم پیچ زینتی را آبیاری کنید

کود دادن و برداشت کلم زینتی:

در سومین روش به کود دادن و برداشت این کلم ها می پردازیم.

1- از کودی استفاده کنید که نسبت متعادل 10-10-10 داشته باشد:

کود را حدود سه هفته پس از کاشت استفاده کنید. حدود یک چهارم پوند کود به ازای هر 25 فوت مربع بر روی خاک اطراف گیاهان کلم پیچ بپاشید. کود را روی گیاهان قرار ندهید زیرا باعث سوختن برگ ها می شود. اگر کود به طور تصادفی روی گیاهان ریخت، بلافاصله آنها را با آب زلال با استفاده از شلنگ باغ بشویید. گیاهان زینتی کلم پیچ که کود دریافت نمی کنند، رشد کندتری دارند و ممکن است رنگ های روشن آنها ظاهر نشود.

از کود استفاده کنید

از کود استفاده کنید

2- بعد از پخش کود، گیاهان را کاملا آبیاری کنید:

این کار به نفوذ کود تا ریشه کمک می کند.

بعد از پخش کود، گیاهان را کاملا آبیاری کنید

بعد از پخش کود، گیاهان را کاملا آبیاری کنید

3- گیاهان را 55 روز پس از انتقال نهال ها به باغ برداشت کنید:

همچنین باید 70 تا 80 روز پس از کاشت بذر کلم پیچ زینتی را برداشت کنید.

گیاهان را 55 روز پس از انتقال نهال ها به باغ برداشت کنید

گیاهان را 55 روز پس از انتقال نهال ها به باغ برداشت کنید

4- برگ ها را هرس کنید:

از قیچی های تیز برای برش برگها هنگامی که 20 تا 25 اسانتی متر قد دارند استفاده کنید. ابتدا بیرونی ترین برگ ها را بردارید. تمام برگها را می توان به اندازه 5 سانتی متر برش داد. برگ های جدید گیاهان طی یک یا دو هفته رشد می کنند.

قیچی باغبانی

 ابتدا بیرونی ترین برگ ها را بردارید

ابتدا بیرونی ترین برگ ها را بردارید

5- برداشت برگ ها:

مطمئن شوید که برگ ها را در اسرع وقت برداشت کرده وگرنه سفت می شوند. برگ کلم پیچ زینتی کاملاً تلخ است. برای کاهش تلخی آنها، دو بار آنها را با استفاده از آب شیرین بجوشانید یا یک بار آنها را بجوشانید و سپس آنها را در روغن زیتون بپزید.

مطمئن شوید که برگها را در اسرع وقت برداشت کرده وگرنه سفت می شوند

مطمئن شوید که برگها را در اسرع وقت برداشت کرده وگرنه سفت می شوند

خلاص شدن از آفات:

در آخرین بخش از این مقاله به چگونه از شر آفات در مزرعه کلم زینتی خلاص شویم می پردازیم.

1- نگران ابتلا به بیماری های کلم پیچ یا جذب بسیاری از آفات نباشید:

کلم پیچ زینتی به طور کلی توسط آفات یا بیماری ها آزار داده نمی شود اما کرم های صدپا و شته ها گاهی اوقات به آنها حمله می کنند.

نگران ابتلا به بیماری های کلم پیچ یا جذب بسیاری از آفات نباشید

نگران ابتلا به بیماری های کلم پیچ یا جذب بسیاری از آفات نباشید

2- کرم ها را برداشته و در سطل آب صابون بیندازید تا غرق شوند:

کرم ها بر روی برگهای کلم پیچ قرار می گیرند، سوراخ های گرد و کاملاً مشخص یا نیم دایره روی برگها در امتداد لبه ها باقی می گذارند. هنگام براشتن کرم ها از دستکش محافظ استفاده کنید. برخی از آنها می توانند نیش دردناکی ایجاد کنند.

کرم ها را برداشته و در سطل آب صابون بیندازید تا غرق شوند

کرم ها را برداشته و در سطل آب صابون بیندازید تا غرق شوند

3- هرگونه شته را با اسپری شدید شلنگ از باغ خارج کنید:

پاشش شدید آب معمولاً آنها را خرد کرده و از بین می برد. شته ها حشرات کوچک و نرمی هستند که با دهان برگ های کلم پیچ زینتی را سوراخ می کنند و آب آنها را می مکند. این آفات کوچک تقریباً می توانند هر رنگی داشته باشند اما اغلب سبز یا قرمز هستند. آنها همچنین یک مایع شفاف و چسبناک به نام عسل گل ترشح می کنند که اغلب در زیر برگها یافت می شود.

برای از بین بردن هرگونه شته مخفی حتماً قسمتهای زیرین برگ ها را اسپری کنید. اگر شته ها برگشتند ، دوباره به آنها آب بپاشید. ممکن است مجبور باشید به مدت یک یا دو هفته هر چند روز یکبار اسپری کنید تا آلودگی های شدید تحت کنترل قرار بگیرد. همیشه روی کلم پیچ زینتی صبح ها آب بپاشید تا برگها در طول روز به سرعت خشک شوند.

هرگونه شته را با اسپری شدید شلنگ از باغ خارج کنید

هرگونه شته را با اسپری شدید شلنگ از باغ خارج کنید

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر کلم پیچ می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *