آموزش باغبانی

روش کاشت بذر درخت انبه

نحوه کاشت بذر انبه

درخت انبه، یکی از آسانترین درختانی است که از طریق بذر کاشت و پرورش می یابد و مراقبت از آن بسیار راحت است. اندازه و عطر و طعم میوه درخت کاشته شده به انتخاب شما بستگی دارد؛ بنابراین اگر می توانید، قبل از کاشت ابتدا آن را بچشید. بسته به آب و هوا، درختان انبه می توانند تا ارتفاع از ۹ تا ۲۰ متر رشد کنند و برای قرن ها زنده بمانند.

اگر قصد دارید درخت انبه خود را در گلدان بکارید، می توانید تا زمانی که ارتفاع زیادی پیدا نکرده این کار را انجام دهید. بعد از آن، باید آن را به بیرون انتقال داد و کاشت انبه جدیدی را در گلدان، آغاز کرد.

جوانه زدن بذر انبه:

در بخش اول این مقاله به چگونگی جوانه زدن هسته انبه می پردازیم.

1- آب و هوای منطقه ی خود را بررسی کنید:

انبه بومی مناطق گرم و معتدل استوایی آسیا و اقیانوس است. در خارج از آن منطقه، درختان انبه در مناطق مقاومت USDA 9B یا بالاتر به خوبی رشد می کنند. در مناطق خنک تر، می توان انبه را در یک گلدان کاشت و پرورش داد و در هوای یخبندان، آن را به داخل خانه آورد.

انبه Cogshall یک نوع انبه ی محبوب برای رشد در فضای بسته است و می توان آن را با هرس منظم، در ارتفاع ۲.۴ متر نگه داشت. حتی انواع کوتاه تری از درخت های انبه نیز مناسب برای کاشت در فضای محدود، وجود دارد.

آب و هوای منطقه ی خود را بررسی کنید

آب و هوای منطقه ی خود را بررسی کنید

2- یک درخت انبه والد پیدا کنید:

بهترین راه برای اطمینان از اینکه دانه انبه در منطقه شما به خوبی رشد کند، یافتن یک درخت والد در همان حوالی است. یک درخت سالم که میوه های درشت و خوبی تولید می کند، بهترین بذر را که متناسب با آب و هوای منطقه شماست، به شما خواهد داد. اگر در منطقه ای با آب و هوای گرم و زمستان های معتدل زندگی می کنید، احتمالاً می توانید یک درخت انبه سالم را در منطقه خود پیدا کنید.

  • اگر درخت انبه پیدا نکردید، می توانید بذر انبه را سفارش دهید، یا آن را از یک مغازه خریداری کنید. اطمینان حاصل کنید که گونه ای را انتخاب می کنید که به خوبی شناخته شده باشد و نزدیک به محل زندگی شما، رشد کند.
  • شما همچنین می توانید بذر انبه ‌ای را که از فروشگاه خریده اید، بکارید. با این حال، اطمینان از اینکه بذر در آب و هوای شما زنده می ماند یا خیر، بسیار دشوار خواهد بود، خصوصاً اگر انبه صادراتیِ یک ایالت یا کشور دیگری باشد. البته، هنوز هم ارزش امتحان کردن را دارد!
یک درخت انبه والد پیدا کنید

یک درخت انبه والد پیدا کنید

3- بذری سالم و مطمئن انتخاب کنید:

بذر را بررسی کنید و مطمئن شوید که بذری سالم و با دوام است. گوشت انبه را برش دهید تا پوسته دانه داخل آن پیدا شود. پوسته را با احتیاط برش دهید و دانه را جدا کنید. یک بذر انبه سالم، به رنگ قهوه ای مایل به زرد است و تازه به نظر می رسد. بعضی اوقات اگر بذرها در معرض دمای سرد قرار بگیرند، خشک و چروک شده و خاکستری رنگ می شوند. اگر این اتفاق بیفتد، بذرها قابل استفاده نخواهند بود.

  • گوشت انبه را، تا جایی که ممکن است نزدیک به دانه برش بزنید. انبه را کف دست خود قرار دهید، و با احتیاط دولبه ی قسمت برش زده را تقریباً به اندازه ی ۲ سانتی متر از هم جدا کنید. سپس دانه را به سمت بالا برگردانید تا گوشت انبه خوشمزه نمایان شود. آن را بخورید، و یا با یک قاشق جدا کرده و مستقیماً درون یک کاسه بریزید.
  • هنگام دست زدن به بذر، بهتر است دستکش بپوشید. دانه های انبه، شیره ای تولید می کنند که می تواند باعث تحریک پوست شود.
بذری سالم و مطمئن انتخاب کنید

بذری سالم و مطمئن انتخاب کنید

4- روشی را برای تهیه بذر انتخاب کنید:

همانطور که در ادامه ی مقاله خواهیم گفت، برای جوانه زنی بذر، می توانید از روش خشک کردن یا روش خیساندن استفاده کنید. روش خیساندن، مدت زمان جوانه زنی را یک تا دو هفته کاهش می دهد، اما خطر کپک زدن را افزایش می دهد.

روشی را برای تهیه بذر انتخاب کنید

روشی را برای تهیه بذر انتخاب کنید

5- خشک کردن بذر انبه:

بذر را با دستمال کاغذی کاملا خشک کنید. آن را برای مدت ۳ هفته در یک مکان خشک و آفتابی قرار دهید. بعد از گذشت این مدت، با یک دست سعی کنید بذر را کمی شکافته و باز کنید. نگذارید از وسط به دو نیم شود. شما فقط باید دو نیمه را کمی جدا کنید و یک هفته دیگر بگذارید تا به حال خود بماند.

خشک کردن بذر

خشک کردن بذر

6- داخل گلدان را با خاک پر کنید:

داخل یک گلدان را با خاک حاصلخیز و خوب زهکشی شده پر کنید. یک سوراخ کوچک با عمق تقریبی ۲۰ سانتی متر داخل خاک حفر کنید. دانه را به صورتی که انتهای آن رو به پایین باشد، به داخل خاک فشار دهید.

داخل گلدان را با خاک پر کنید

داخل گلدان را با خاک پر کنید

7- گلدان را به خوبی آب دهید:

بسته به نوع خاک، هر روز یا یک روز در میان، بذر را آب دهید. بعد از گذشت حدود ۴ تا ۶ هفته، شما یک درخت / نهال انبه با ارتفاع حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی متر خواهید داشت. بسته به نوع انبه ای که خوردید و هسته اش را کاشته اید، میوه آن ممکن است به رنگ بنفش تیره، سیاه یا سبز پررنگ باشد.

گلدان را به خوبی آب دهید

گلدان را به خوبی آب دهید

8- از نهال مراقبت کنید:

به خوبی از نهال مراقبت کنید تا زمانی که یک سیستم ریشه ای سالم و خوب تشکیل دهد. بسیاری از مردم قبل از کاشتن درختان انبه در خارج از منزل، برای یک تا دو سال از آن در داخل فضای خانه، نگهداری می کنند.

از نهال مراقبت کنید

از نهال مراقبت کنید

9- دانه را تیغ بزنید:

“تیغ زدن دانه” (scarify) به معنای خراشیدن قسمت خارجی بذر است، که جوانه زدن بذر را آسان‌تر می کند. با دقت، یک برش کوچک در دانه انبه ایجاد کنید، و یا قسمت بیرونی بذر را با کاغذ سنباده یا سیم ظرفشویی یا پشم فلزی بخراشید، تا پوست بیرونی دانه کنده شود.

دانه را تیغ بزنید

دانه را تیغ بزنید

10- دانه را خیس کنید:

بذر را در یک ظرف کوچک آب قرار دهید، و آن را در یک مکان گرم، مانند یک کمد یا روی قفسه قرار دهید. سپس بگذارید بذر به مدت ۲۴ ساعت خیس بخورد.

دانه را خیس کنید

دانه را خیس کنید

11- بذر را از شیشه خارج کنید:

بذر را از شیشه خارج کرده و داخل حوله های کاغذی مرطوب بپیچید. دانه های پیچیده شده را داخل یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و یک گوشه از کیسه را ببُرید. حوله ها را مرطوب نگه دارید و صبر کنید تا دانه ها جوانه بزنند، که معمولاً ۱ تا ۲ هفته طول می کشد. اطمینان حاصل کنید که بذر را در یک مکان گرم و مرطوب نگه دارید، تا به جوانه زدن آن کمک کند.

بذر را از شیشه خارج کنید

بذر را از شیشه خارج کنید

12- گلدان آماده کنید:

برای نهال خود، یک گلدان آماده کنید. پرورش گیاه خود را در گلدان شروع کنید. گلدان باید آنقدر بزرگ باشد که بذر را نگه دارد. آن را با مخلوطی از خاک گلدان و کمپوست پر کنید. می توانید بذر را مستقیماً در زمین بکارید، اما کاشتن آن در گلدان، به شما این امکان را می دهد که دمای هوا را، در مراحل اولیه رشد که گیاه بسیار آسیب پذیر است، کنترل نمایید.

گلدان آماده کنید

گلدان آماده کنید

13- آفتاب را دور کنید:

آفتاب، نهال را خشک می کند. گلدان را بیرون از محیط خانه، در آفتاب جزئی قرار دهید. این کار، اجازه می دهد تا نهال قبل از منتقل شدن به مکان نهایی خود داخل خاک در آفتاب کامل، به خورشید عادت کند و قوی شود.

آفتاب را دور کنید

آفتاب را دور کنید

کاشت نهال انبه:

در ادامه بخش دوم به کاشت نهال می پردازیم.

1- محلی آفتابی پیدا کنید:

نهال را در یک قسمت از خاک در معرض آفتاب کامل بکارید. برای کاشت بذر انبه، محلی با آفتاب کامل انتخاب کنید. مطمئن شوید که محلی که انتخاب کرده اید، برای رشد یک درخت بزرگ مناسب است، زیرا قرار است تا درخت شما به ارتفاع ۲۰ متر برسد!

هنگام کاشت نهال در خاک، منطقه ای را در حیاط خانه خود پیدا کنید که زهکشی خوبی داشته باشد. به آینده نیز فکر کنید؛ محل کاشت نهال نباید با هیچگونه ساختمان، لوله کشی زیرزمینی یا نیروی فوقانی، تداخل داشته باشد.

نهال را زمانی که یک سیستم ریشه ای خوب و سالم ایجاد کرد، در خاک منتقل کنید. ضخامت قاعده تنه، باید به اندازه ۲۰ سانتیمتر استرالیایی باشد (حدود ۵ سانتی متر در ۲.۵ “). رسیدن به این اندازه برای اکثر درختان حدود دو سال طول می کشد.

محلی آفتابی پیدا کنید

محلی آفتابی پیدا کنید

2- میتوانید بجای کاشت گیاه در زمین در گلدان بکارید:

می توانید بجای کاشت گیاه در زمین، آن را داخل گلدان بکارید. اگر در منطقه ای با زمستان های بسیار سرد زندگی می کنید، این روش بسیار خوبی است، زیرا می توانید با کاهش دما، گلدان را به داخل خانه منتقل کنید. با رشد درخت، برای کوچک نگه داشتن آن، باید آن را هرس کنید و یا اینکه آن را به گلدان بزرگتری منتقل کنید.

میتوانید بجای کاشت گیاه در زمین در گلدان بکارید

میتوانید بجای کاشت گیاه در زمین در گلدان بکارید

3- نهال را در خاک بکارید:

نهال را بکارید. در خاک، یک حفره متناسب با اندازه ی ریشه های گیاه ایجاد نمایید. اندازه سوراخ باید سه برابر ریشه گیاه باشد. یک سوم از گلدان را با مخلوط خاک گلدان با کیفیت، یک سوم از آن را با ماسه باغ (نه لوم) و بقیه را با خاک معمولی پر کنید. نهال را داخل سوراخ قرار دهید. در اطراف پایه گیاه خاک بریزید و آن را به طور کامل آبیاری کنید. بسیار مراقب باشید تا هنگام انتقال و کاشت نهال، آسیبی به گیاه وارد نشود. پایه ی گیاه را تمیز نگه دارید، تا به گیاه جوان، آسیبی وارد نشود.

نهال را در خاک بکارید

نهال را در خاک بکارید

4- آبیاری کنید:

گیاه انبه را به طور منظم آبیاری کنید و از کود به میزان کم استفاده کنید. بیشتر درختان انبه، پس از پنج تا هشت سال به بار می آیند. این درختان به کندی رشد می کنند، اما ارزش انتظار را دارند. زیاد کود ندهید. با انجام این کار، بیشتر انرژی گیاه صرف برگ دهی می شود، نه میوه دهی.

نهال را در خاک بکارید

نهال را در خاک بکارید

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر درختان مثمر می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

11 دیدگاه درباره مقاله “روش کاشت بذر درخت انبه

  1. Avatar علی پاکدل ایوری گفت:

    سلام: خسته نباشید و خدا قوت، کار رونق کشاورزی بسیا خوب هست،من علاقه به کاشت موز،انبه،قهوه،انگورهای ویژه دارم.

  2. Avatar محراب گفت:

    سلام اگر در موقع کاشت ریشه کنده بشه گیاه خراب میشه یا نه ؟؟؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      در بعضی مواقع بله گیاه از بین میرود ولی در بعضی واقع هم گیاه خود را ترمیم میکند.

  3. Avatar کمالی نسب گفت:

    سلام اگر در موقع کاشت ریشه کنده بشه یا آسیب ببینه گیاه خراب میشه یا نه ؟؟؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      بستگی دارد به گیاه ولی در بعضی مواقع از بین میرود و در بعضی مواقع هم سالم میماند.

  4. Avatar Mahdi گفت:

    سلام
    دانه داخل میوه انبه را کاشتم و آن جوانه زده است. شنیدم اگر درخت شود میوه نمی دهد . چیکار کنم تا میوه دهد؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      بعد از 2 سال درخت انبه که کاشتید را با درخت انبه بارده پیئند بزنید.

  5. Avatar حامد گفت:

    سلام تو گلخونه هم میشه این گیاه کاشت.تا وقتی که نهال بشه؟؟؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      بله در گلخانه هم میتوانید درخت انبه را بکارید به شرط اینکه در زمستان دما پایین تر از صفر نیاید و حتما آفتاب خور باشد.

  6. Avatar نوید گفت:

    من بارها در طول چند سال اخیر نمونه ی هندی و پاکستانی رو کاشتم، اما بدون استثنا بعد از حدود سه ماه نهال انبه از لحاظ رشد متوفف و سپس خشک میشود، میگن برای ادامه رشد و بقا حتمن باید پیوند بخورن، این درسته؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      درخت انبه برای باردهی بهتر باید پیوند بخورد اگر پیوند نخورد زمان میبرد تا بار بدهد نه اینکه خشک شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *