آموزش باغبانی

نحوه کاشت بذر سیب درختی

نحوه کاشت بذر سیب

برای پرورش درخت سیب، نیازی به خرید بذر از فروشگاه ها و مراکز باغبانی نیست. شما می توانید به راحتی درخت سیب خود را، تنها از طریق کاشت دانه ی سیب مورد علاقه ی خود، پرورش دهید! اگرچه رشد درختان سیب از طریق دانه ها سالها به طول می انجامد، و اگرچه میوه های درخت شما ممکن است با میوه سیبی که از آن بذر گرفته اید، یکسان نباشد، اما تماشای رشد نهالی که خودتان کاشته اید و تبدیل شدنش به یک درخت بزرگ در طی سالهای طولانی، بسیار لذت بخش خواهد بود.

چه اینکه شما در حال یادگیری نحوه کاشت بذر سیب برای یک پروژه درسی باشید، و چه اینکه بخواهید کنجکاوی خود را در مورد نحوه ی کاشت بذرها ارضا کنید، مهم است که روند بسیار ظریف جوانه زنی و کاشت سیب را درک کنید تا در نهایت بتوانید از میوه های درخت خود لذت ببرید!

بخش اول: جدا کردن و آماده سازی دانه های سیب

در بخش اول به آماده سازی بذرهای سیب می پردازیم.

بذرهای مختلف سیب ها را جدا کنید:

دانه های سیب را از چندین سیب مختلف، جدا کنید. چندین سیب رسیده را بخرید، سپس آنها را بخورید یا آنها را از وسط ببرید، تا به هسته آنها برسید. دانه ها را با احتیاط جدا کنید. مطمئن شوید که تمامیِ دانه های موجود داخل مرکز سیب را، جمع آوری کرده اید. توجه داشته باشید که بیشتر درختان سیبی که توسط کشاورزان و باغداران پرورش داده می شوند، پیوندی هستند و مستقیماً از طریق بذر کاشته نمی شوند.

کاشت درخت از طریق دانه های سیب، میوه هایی با ویژگی های متغیری تولید خواهد کرد، زیرا رشد درختان سیب با توجه به نوع یا ویژگی های خاص آنها، تضمین شده نیست. سعی کنید روند آماده سازی بذرهای سیب را در طول فصل پاییز شروع کنید، تا در آغاز فصل بهار، بذرها برای کاشت آماده باشند.

دانه های مختلف سیب هارا جدا کنید

دانه های مختلف سیب هارا جدا کنید

دانه ها را خشک کنید:

دانه ها را روی یک حوله کاغذی قرار دهید تا خشک شوند. بعد از اینکه دانه ها را از داخل سیب ها جدا کردید، آن ها را داخل یک کاسه آب بریزید. دانه هایی را که روی سطح آب شناور شدند دور بریزید، زیرا احتمال رشد آنها بسیار کم است. بذرهای دیگر را روی حوله کاغذی بگذارید و اجازه دهید سه تا چهار هفته در همان حالت بمانند تا خشک شوند. هر دو روز یکبار، بذرها را تکان داده و جابه جا کنید، تا هر دو طرف آن به طور یکنواخت خشک شوند.

دانه هارا خشک کنید

دانه هارا خشک کنید

دانه ها را با پیت ماس مخلوط کنید:

دانه ها را با پیت ماس مخلوط کنید. پس از گذشت چند روز و خشک شدن دانه ها، مقداری پیت ماس خریداری کنید. چند قاشق غذاخوری پیت ماس را روی حوله کاغذی بریزید، سپس روی آن، چند قطره آب بپاشید. بعد، پیت ماس و دانه ها را با دستان خود، هم زده و مخلوط نمایید.

دانه هارا با پیت ماس مخلوط کنید

دانه هارا با پیت ماس مخلوط کنید

داخل یخچال بگذارید:

دانه ها و پیت ماس را درون یک کیسه ریخته و داخل یخچال قرار دهید. بعد از مخلوط کردن بذرها و پیت ماس، مخلوط را در یک کیسه زیپلاک بریزید. تاریخ روز را با یک ماژیک روی کیسه یادداشت کرده و سپس کیسه را به مدت سه ماه در یخچال قرار دهید.

به فرآیند ذخیره بذرها در شرایط مرطوب و سرد، چینه بندی/لایه بندی (stratification) گفته می شود. فرآیند چینه بندی، پوسته ی خارجی و سخت بذر را نرم کرده و گیاهک درون بذر را تشویق می کند تا جوانه بزند. بعد از گذشت سه ماه، دانه ها را از یخچال خارج کنید و اجازه دهید تا کمی در دمای محیط بمانند، سپس آنها را بکارید.

داخل یخچال بگذارید

داخل یخچال بگذارید

بخش دوم: کاشت بذرها در محیط خارج از خانه

در دومین بخش به چگونگی کاشت بذر سیب های آماده شده می پردازیم.

باغ خود را از علف های هرز پاک کنید:

نقطه ای از حیاط یا باغ خود را که قصد دارید درخت سیب خود را آنجا بکارید، مشخص کنید. زمین را با بیرون کشیدن علفهای هرز از داخل خاک، آماده کنید. همچنین زمین را از هر گونه سنگ یا صخره یا کلوخ، پاک کنید و توده های بزرگ خاک را از بین ببرید.

  • برای کاشت دانه های سیب، نقطه ای از حیاط خود را انتخاب کنید که تابش مستقیم آفتاب داشته و دارای خاکی غنی با زهکشی مناسب باشد.
  • خاک با زهکشی خوب، به این معنی است که آب به جای اینکه روی سطح زمین جمع شود، به راحتی جذب خاک شود. خاک با زهکشی خوب، معمولاً تیره رنگ و حاصلخیز است ، برعکس آن، خاک رس است.
  • سعی کنید بذرها را در اوایل فصل بهار بکارید.
باغ خود را از علف های هرز پاک کنید

باغ خود را از علف های هرز پاک کنید

سطح خاک خود را بپوشانید:

کمپوست را روی سطح خاک خود پخش کنید. قبل از اینکه بذرهای سیب جوانه زده خود را بکارید، مطمئن شوید که خاک، تا آنجا که ممکن است بارور و غنی از مواد مغذی باشد. پس از ازبین بردن علف های هرز، یک لایه کمپوست را با ضخامت ۲.۵ سانتی متر بر روی سطح خاک پخش کنید. می توانید کمپوست خانگی تهیه کرده، و یا آن را از فروشگاه های باغبانی بخرید. کمپوست خاک را با مواد مغذی ضروری، غنی می کند و همچنین باعث هوادهی به خاک می شود، تا بتواند زهکشی بهتری داشته باشد.

سطح خاک خود را بپوشانید

سطح خاک خود را بپوشانید

یک شیار در خاک ایجاد کنید:

با دست خود، یا با استفاده از یک بیلچه باغبانی، شیاری به ۲.۵۴ سانتی متر، یا یک گودال کوچک، در خاک ایجاد کنید. اگر می خواهید تعداد زیادی بذر بکارید، یک شیار بلند ایجاد کنید. برای هر بذری که کاشته می شود، شیار را به اندازه ۳۰ سانتی متر گسترش دهید.

یک شیار در خاک ایجاد کنید

یک شیار در خاک ایجاد کنید

بذرهای جوانه زده را در زمین بکارید:

بعد از حفر شیارها، بذرهای سیب را در زمین بکارید و هر دانه را با فاصله ۳۰.۴ سانتی متر از دانه بعدی قرار دهید. این فاصله به بذر ها، فضای مناسبی برای رشد می دهد و در این صورت، مطمئن خواهید شد که جوانه ها، برای جذب مواد مغذی مورد نیاز خود در خاک، باهم رقابت نمی کنند.

یک شیار در خاک ایجاد کنید

یک شیار در خاک ایجاد کنید

روی دانه ها را بپوشانید:

پس از کاشت بذرها، یک لایه نازک از خاک را روی شیارها بریزید تا به طور کامل، روی دانه ها را بپوشاند. سپس روی آن، لایه ای از شن و ماسه به ضخامت ۲.۵ سانتی متر بپاشید. شن و ماسه از زمین در برابر سخت شدن و کبره بستن در هوای سرد محافظت می کند. کبره بستن خاک، می تواند مانع جوانه زدن نهال ها روی سطح خاک شود.

روی دانه ها را بپوشانید

روی دانه ها را بپوشانید

بخش سوم: کاشت بذرها داخل گلدان در داخل خانه

در آخرین بخش از این مقاله به چگونگی کاشت بذر سیب در گلدان می پردازیم.

دانه ها را از پیت ماس جدا کنید:

برای شروع کاشت بذرها در داخل گلدان، کیسه زیپلاک حاوی بذر و پیت ماس را از یخچال خارج کنید. بذرها بعد از گذراندن دوره ی سه ماه در یخچال، آماده ی کاشت خواهند بود. بهترین زمان برای کاشت آنها، اوایل فصل بهار است.

می توان پرورش درخت سیب را به جای فضای بیرون از خانه، در داخل منزل شروع کرد. البته بخاطر داشته باشید که درختان سیبی که از همان ابتدا در بیرون از فضای خانه در بستر خاک کاشته شوند، نسبت به کاشت در داخل گلدان، از سلامتی بیشتری برخوردار خواهند بود.

دانه ها را از پیت ماس جدا کنید

دانه ها را از پیت ماس جدا کنید

گلدان ها را پر کنید:

گلدان های قابل تجزیه را با خاک گلدان پر کنید. بسته به اینکه می خواهید چند عدد بذر بکارید، چندین گلدان کوچک قابل تجزیه را با عمق ۱۵.۲ سانتی متر خریداری کنید. گلدان ‌های خود را با خاک گلدان پر کنید و حدود ۲.۵۴ سانتی متر از بالای آن را خالی بگذارید. اطمینان حاصل کنید که انتهای گلدان های شما، سوراخ های زهکشی دارند. گلدان های قابل تجزیه، مانند گلدان های پیت، عمل پیوند زدن گیاه و انتقال آن را از گلدان به خاک، برای گیاه ساده تر و استرس و شوک وارده را کمتر می کند.

گلدان هارا پر کنید

گلدان هارا پر کنید

در هر گلدان دو دانه قرار دهید:

بعد از پر کردن گلدان ها با مخلوط خاک مخصوص گلدان، دو سوراخ با عمق ۲.۵ سانتی متر در خاک ایجاد کنید، به طوری که فاصله سوراخ ها از یکدیگر، حدود ۶.۶ سانتی متر باشد. سپس هر دانه را در یک سوراخ قرار دهید. از آنجا که هیچ تضمینی برای رشد همه ی بذرها وجود ندارد، بهتر است پنج تا ده برابر تعداد درخت های سیبی که می خواهید داشته باشید، بذر بکارید.

در هر گلدان دو دانه قرار دهید

در هر گلدان دو دانه قرار دهید

جوانه ها را آب دهید و بپوشانید:

بعد از قرار دادن همه جوانه ها در سوراخ ها، خاک هر گلدان را آبیاری کنید. این کار، خاک گلدان را جا به جا کرده و روی بذر ها را می پوشاند. اگر هنوز جوانه ها در معرض دید قرار دارند، به آرامی خاک کنارشان را جا به جا کنید تا به طور کامل، پوشانده شوند.

جوانه ها را آب دهید و بپوشانید

جوانه ها را آب دهید و بپوشانید

گلدان را در معرض آفتاب بگذارید:

گلدان را در یک مکان گرم و آفتابی در خانه خود قرار دهید. گلدان ها را در معرض تابش نور مستقیم خورشید، ترجیحاً داخل گلخانه نگهداری کنید. اگر گلخانه ندارید، هرجای دیگری از خانه که گرم و دارای پنجره های فراوان است، به همان خوبی عمل خواهد کرد. درختان سیب، در نهایت باید به فضای باز، جایی که شرایط برای رشد آنها بهتر است، انتقال داده شوند.

گلدان را در معرض آفتاب بگذارید

گلدان را در معرض آفتاب بگذارید

آبیاری کنید:

گیاهان خود را دو بار در هفته آبیاری کنید. از آنجایی که می خواهید نهال های درخت سیب خود را در فضای داخلی خانه پرورش دهید، باید هفته ای دو بار آبیاری شوند. آبیاری کنید تا خاک مرطوب و تیره رنگ شود؛ اما اطمینان حاصل کنید که بیش از حد آب ندهید و خاک را غرقاب نکنید.

آبیاری کنید

آبیاری کنید

باغ یا باغچه خود را برای انتقال آماده کنید:

باغ یا باغچه ی خود را برای انتقال درخت سیب به بستر خاک، آماده کنید. نهال درخت سیب، نمی تواند برای همیشه داخل فضای داخل خانه شما باقی بماند. درخت سیب باید به فضای باز، جایی که فضای کافی برای رشد داشته باشد منتقل شود. این کار باعث بهبود بهره مندی گیاه از نور خورشید و دریافت مواد مغذی خاک می شود. در فصل پاییز، وقتی که درخت به خواب زمستانی می رود، زمان مناسبی است تا باغ خود را آماده کرده و آن را از علف های هرز و سنگ های بزرگ پاک کنید.

  • نقطه ای از باغ خود را که خاکی با زهکشی مناسب دارد، انتخاب کنید؛ بدین معنا که وقتی مقدار زیادی آب را روی خاک می ریزید، به سرعت در زمین جذب شود.
  • همچنین نقطه ای از باغ خود را که در معرض تابش مستقیم آفتاب است ، انتخاب کنید.
  • یک لایه کمپوست به ضخامت ۲.۵۴ سانتی متر را به خاک اضافه کنید تا غنی شود.
باغ یا باغچه خود را برای انتقال آماده کنید

باغ یا باغچه خود را برای انتقال آماده کنید

سوراخی در خاک حفر کرده و گلدان ها را داخل آن قرار دهید:

برای کندن سوراخ از یک بیل کوچک استفاده کنید. سوراخ هایی حفر کنید که عمق آنها با عمق گلدان ها برابر، اما عرض آنها، دو برابر گلدان های شما باشد. سپس به آرامی گلدان قابل تجزیه را به همراه نهال های داخل آن، درون هر سوراخ قرار دهید.

  • گلدان های قابل تجزیه ،در نهایت تجزیه شده و از بین می روند ، و درنهایت نهال درخت سیب، کاملاً توسط زمین احاطه خواهد شد.
  • پس از قرار دادن گلدان ها داخل سوراخ ، تنها باید لبه ی بیرونی آن را که از خاک بیرون زده، مشاهده کنید.
  • انتهای بعضی از گلدان های قابل تجزیه، به راحتی بیرون می آیند. بنابراین برای تسریع روند ادغام گیاه در خاک، می توانید ته گلدان را بریده و جدا کنید.
سوراخی در خاک حفر کرده و گلدان ها را داخل آن قرار دهید

سوراخی در خاک حفر کرده و گلدان ها را داخل آن قرار دهید

روی گیاه خود خاک و آب بریزید:

خاک‌های جابجا شده را در اطراف لبه گلدان بریزید، تا فاصله بین گلدان و زمین اطراف آن را پُر کند. سپس گیاه و خاک را به طور کامل آبیاری کنید. اگر در منطقه ای با آب و هوای سرد زندگی می کنید، یک لایه ماسه به ضخامت ۲.۵ سانتی متر را بر روی خاک خود اضافه کنید. شن و ماسه، به جلوگیری از سفت و پوسته پوسته شدن زمین در هوای سرد کمک می کند.

روی گیاه خود خاک و آب بریزید

روی گیاه خود خاک و آب بریزید

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر درخت می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *