آموزش باغبانی

نحوه هوادهی به باغچه

نحوه هوادهی به باغچه

یک باغچه ی سرسبز و پر رونق، به مقدار مناسبی از نفوذ هوا و آب نیاز دارد، تا مواد مغذی حیاتی خاک، بتواند وارد آن شود. خاکِ باغپه ی سفت و فشرده، اجازه نمی دهند اکسیژن، آب و مواد مغذی به ریشه گیاه برسد. هوادهی، به تفکیک و جداسازی خاک کمک می کند، تا جریان هوا و آب، بدون مانع در خاک جذب شود.

همچنین موجب تجزیه لایه کاهگل می شود، لایه ای که ممکن است مانع از ورود آب و مواد مغذی به خاک شود. خاک، به کاه زدایی خوبی نیاز دارد؛ زیرا در خاکی که کاه زدایی به خوبی انجام نشده، علف های هرز بسیار زیادی رشد کرده و یک لایه غیرقابل نفوذ ایجاد می کنند.

بخش اول: تعیین زمان مناسب برای هوادهی به باغچه

در بخش اول به تعیین زمان مناسب برای هوادهی به باغچه می پردازیم.

باید بدانید چه نوع گیاه و چمنی دارید:

مرحله ی نخست، این است که بدانید چه نوع گیاه و چمنی دارید. انواع مختلف چمن ها، در فصول خاصی از سال، به طور فعال رشد می کنند. بهتر است عمل هوا دهی به خاک را درست قبل، و یا در طی فعال ترین دوره رشد چمن خود انجام دهید، تا چمن سریع تر رشد کند و از عمل هوادهی، بهترین نتیجه حاصل شود.

چمن هایی مانند چمن گاومیش (buffalo)، چمن برمودا (Bermuda) و چمن سنت آگوستین (St. Augustine)، در فصول گرم و در تابستان، بیشتری رشد را دارند. اگر چمن شما از این نوع است، بهتر است عمل هوادهی را در اواخر بهار تا اوایل تابستان، انجام دهید.

چمن هایی مانند چمن آبی کنتاکی (Kentucky)، فسکو (fescue) و چاودار (ryegrass)، فعال ترین و بیشتری میزان رشد خود را در فصول سرد و خنک، در پاییز، هنگام کاهش دما دارند. خاک این نوع چمن ها را در پایان تابستان یا ابتدای پاییز هوادهی کنید. فقط اطمینان حاصل کنید که عمل هوادهی، حدود یک ماه قبل از شروع اولین سرما انجام شود، تا بهترین نتیجه حاصل گردد.

باید بدانید چه نوع گیاه و چمنی دارید

باید بدانید چه نوع گیاه و چمنی دارید

باید بدانید چه نوع خاکی دارید:

دومین نکته این است که بدانید چه نوع خاکی دارید. خاک های سنگینی مانند خاک رس، باید تقریباً یک بار در سال هوادهی شوند، زیرا متراکم و فشرده اند. خاک های شنی را می توان تقریباً هر دو سال یکبار هوادهی کرد.

باید بدانید چه نوع خاکی دارید

باید بدانید چه نوع خاکی دارید

عادت های چمن خود را بشناسید:

آیا مرتباً روی چمن خود رانندگی می کنید یا مرتباً افراد زیادی از روی آن عبور می کنند؟ خاک چمن هایی که لگدمال می شوند، معمولاً باید سالی یک بار هوادهی شوند، تا از سفت و متراکم شده بیش از حد آن جلوگیری شود. آیا به تازگی چمن خود را کاشته اید؟ بهتر است تا یک سال پس از کاشت، خاک را هوادهی نکنید، زیرا چمن برای تقویت شدن به زمان نیاز دارد.

با بررسی میزان عمق ریشه های چمن در خاک، نیاز به هوادهی چمن خود را آزمایش کنید. اگر عمق ریشه بیش از 5 سانتیمتر نباشد، باید خاک را هوادهی کرد. می توانید با استفاده از یک کاوشگر خاک، یک کاوشگر تک هسته ای، یک پیچ گوشتی سنگین و بلند، و یا حتی یک بیل کوچک، خاک خود را به دقت بررسی نمایید.

عادت های چمن خود را بشناسید

عادت های چمن خود را بشناسید

بخش دوم: آماده شدن برای هوادهی خاک

در بخش دوم به آماده شدن برای هوادهی خاک می پردازیم.

تصمیم بگیرید:

تصمیم بگیرید که از کدام نوع هوا ده می خواهید استفاده کنید. هواده ها دو نوع هستند: برقی و دستی. یکی را متناسب با نیازهای خود انتخاب کنید.

دستگاه هواده برقی، ماشینی بنزینی و مناسب برای باغچه های بزرگ است. این نوع هواده، با استفاده از سیستم میخ کوبی، سوراخ هایی را در خاک ایجاد می کند؛ و یا با سیستم کورینگ (coring system)، دسته هایی از خاک را از زمین بیرون می کشد تا آب و مواد مغذی جذب آن شود. می توانید با پرداخت هزینه ای ناچیز، روزانه یک دستگاه هواده برقی را از یک شرکت اجاره کنید. همچنین می توانید با همسایگان خود، یک دستگاه اجاره کرده و باهم استفاده نمایید.

دستگاه هواده دستی، کارایی بیشتری در حیاط ها و باغچه های کوچک یا مناطق پر رفت و آمد دارد. دو نوع هواده دستی وجود دارد: هوادهی به سبک کورینگ، که از سیلندر برای برداشتن خاک استفاده می کند، و هوادهی به سبک میخ کوبی، که روی زمین می غلتد تا سوراخ هایی را روی زمین، بدون استخراج خاک، وارد کند. متخصصان و علاقه مندان به مراقبت از چمن، سبک کورینگ را بیشتر ترجیح می دهند، زیرا این نوع هوادهی، بهترین مقدار جذب آب و مواد مغذی را ایجاد می کند.

تصمیم بگیرید

تصمیم بگیرید

حیاط را برای هوادهی آماده کنید:

هواده ها، در حیاط های تمیز و جارو شده، بهترین عملکرد را دارند. اگر سیستم آب پاشی دارید، ابتدا آنها را برای مدت کوتاهی روشن کرده و محل دقیق آن ها را علامت گذاری کنید، تا با دستگاه هواده، روی این محل ها نروید. بقایای بجای مانده مانند برگ، چوب و سایر مواد گیاهی را از روی زمین جمع آوری کنید؛ تا مطمئن شوید هیچ چیزی مانع راه دستگاه هواده نیست.

قبل از هوادهی، حیاط را مرتب کرده و علف های هرز را جمع آوری کنید؛ تا مطمئن شوید که هواده به راحتی به زمین دسترسی دارد. اگر ماشین چمن زنی شما، کیسه ای برای برداشتن چمن های بریده شده ندارد، آنها را جمع آوری کرده و پس از اتمام کار، دور بریزید یا کمپوست کنید.

حیاط را برای هوادهی آماده کنید

حیاط را برای هوادهی آماده کنید

میزان رطوبت سطح خاک خود را بررسی کنید:

اگر خاک شما خشک شده است، چند روز قبل از هوادهی، چمن خود را آبیاری کنید تا خاک سخت آن نرم شود. هواده های دستی و برقی، عملکرد بهتری در زمین نرم شده دارند. با این حال، هواده های کورینگ، در خاک خشک بهتر عمل می کنند، زیرا اگر خاک بیش از حد مرطوب باشد، موجب بسته شدن سوراخ های هواده می شود و عمل هوادهی، به خوبی انجام نمی گیرد.

میزان رطوبت سطح خاک خود را بررسی کنید

میزان رطوبت سطح خاک خود را بررسی کنید

بدانید کدوم نقطه رفت و آمد دارد:

بدانید کدام ناحیه از حیاط و باغچه شما، بیشترین مقدار رفت و آمد را دارد. مطمئن شوید که آن ناحیه را بیش از یک بار هوادهی کنید، تا خاک آن قسمت، از مقدار هوای کافی برخوردار شود.

بدانید کدوم نقطه رفت و آمد دارد

بدانید کدوم نقطه رفت و آمد دارد

بخش سوم: هوادهی به حیاط

در بخش سوم به هوادهی به حیاط می پردازیم.

هواده را در یک گوشه حیاط قرار دهید:

سپس آن را در ردیف هایی منظم، از یک سمت حیاط، به سمتی دیگر حرکت دهید، تا تمام منطقه به درستی هوادهی شود. بیش از یک بار، کل حیاط را هوادهی نکنید. فقط در مناطقی که به هوادهی بیشتری نیاز دارند، آن را دو برابر کنید. اگر حیاط شما به هوادهی بیشتری احتیاج دارد، هوادهی را در جهت مخالف از جایی که شروع کردید، اجرا کنید تا عمل هوادهی را به حداکثر برسانید.

بعد از هوادهی، خاک های بیرون ریخته شده را به حال خود بگذارید. این خاک ها به مرور زمان کمپوست می شوند و با مواد مغذی خود، به حیاط شما سود می رسانند. به خاطر داشته باشید که ممکن است این خاک ها، برای مدتی ناخوشایند به نظر برسند. اگر کسی در این زمینه از شما سوال پرسید، با خنده به او بگویید که کرم های خاکی زمین شما، بسیار سالم و فعال هستند!

هواده را در یک گوشه حیاط قرار دهید

هواده را در یک گوشه حیاط قرار دهید

کود دهید:

حیاط خود را بعد از هوادهی کود دهید. کمپوست، شن و ماسه، پیت ماس یا هر نوع کود دیگری را، روی کل زمین خود پخش کنید تا چمن شما بعد از هوادهی، تقویت شود. کود، از طریق سوراخ های تازه ایجاد شده، به راحتی جذب خاک می شود.

کود دهید

کود دهید

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید ملزومات باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *