گیاهان

چگونگی رشد کدو سبز

چگونگی رشد کدو سبز

از لحاظ علم گیاه شناسی کدو سبز در طبقه میوه های تابستانی قرار دارد، معمولا در آشپزی به عنوان یکی از سبزیجات مورد استفاده قرار می گیرد. کدو سبز حاوی ویتامین ها و مواد مغذی فراوانی است. کدو سبز نوعی کدوی تابستانی است که می تواند تا حدود یک متر رشد کند. رشد کدو سبز بسیار آسان است و یک سبزی ایده ­آل برای تشویق بچه­ ها برای رشد دادن آن در باغ است. هنگامی که میوه کدو سبز شروع به تشکیل می­ کند، زمان برداشت چندان دور نبوده و به باغداران جوان هیجان می­ دهد.

آماده­ سازی برای کاشت کدو سبز

در بخش اول مقاله به چگونگی آماده سازی محیط مناسب برای کاشت کدو سبز می پردازیم.

1. چگونگی کاشت کدو سبز:

در مورد چگونگی آغاز کشت کدو سبز تصمیم بگیرید. دو روش کلی برای تکثیر کدو سبز وجود دارد، کاشت بذر کدو سبز و یا با خرید گیاه کوچک کدو سبز و نشاء کاری آن در باغ. اگر می ­خواهید کدو سبز خود را از بذر رشد دهید، باید 6-4 هفته قبل از کاشت در محیط بیرون، آن را کشت کنید. تهیه گیاه از قبل کشت شده همیشه آسان بوده و به زمان کمتری نیاز دارد، اما ممکن است به اندازه شروع کدو سبز از بذر ها عملی نباشد.

  • انواع کمی از کدو سبز وجود دارد، اما به طور کلی یکسان هستند. شما ممکن است که کدو سبز را به صورت “عادت باز” یا “عادت متراکم” طبقه­ بندی کنید و یا ممکن است آن­ها از طریق نحوه رشد برگ ­ها در روی بوته طبقه­ بندی کنید(پهن،شبیه تاک یا شبیه بوته).
  • اکثر انواع کدو سبز تابستانی هستند، در حالی که برخی از ارقام دارای ریشه ­های رونده برای زمستان در نظر گرفته می ­شوند.
  • از نظر رنگ کدو سبز به رنگ زرد و سبز تا سیاه است. برخی از آن­ ها دارای نوار ها یا لکه ­های خفیفی هستند. این نوار ها یا لکه ­ها طبیعی بوده و نگران کننده نیستند.

برای خرید بذر کدو سبز تیره کلیک کنید.

چگونگی کاشت کدو سبز

چگونگی کاشت کدو سبز

2. زمان کاشت مناسب کدو سبز:

کدو سبز معمولا یک کدو تابستانی محسوب می­ شود، زیرا در تابستان بهترین میوه را تولید می ­کند. برخی از انواع کدو به عنوان کدو زمستانی در نظر گرفته می­ شود، اما این مربوط به زمان میوه­ دهی می­ باشد نه زمان کاشت. کدو سبز عاشق آفتاب است و در خاک سرد عملکرد خوبی ندارد. بنابراین، کدو سبز را هنگامی که دمای خاک در بیرون از خانه 13 درجه سانتیگراد است کشت کنید. این دما معمولا بعد از هفته اول یا دوم بهار است و پس از آن نیز احتمال یخ­زدگی وجود ندارد.

زمان کاشت مناسب کدو سبز

زمان کاشت مناسب کدو سبز

3. پیدا کردن مکان مناسب کاشت:

کدو سبز در مناطق گل می­ دهد که نور کامل آفتاب را دریافت کرده و فضای زیادی برای گسترش دارد. مکانی را در باغ پیدا کنید که حداقل 10-6 ساعت در روز نور آفتاب مورد نیاز کدو سبز را تامین کند و فاقد سایه زیاد باشد. حتما مکانی را انتخاب کنید که خاک آن دارای زهکشی خوب باشد. کدو سبز خاک مرطوب را دوست دارد نه خاک غرقاب.

در صورت لزوم، با کاشت کدو سبز روی پشته­ های خاک یا اصلاح خاک و سیستم ­های زهکشی، زهکشی را بهبود بخشید. کدو سبز را در بخش جنوبی کشت کنید که حداکثر آفتاب را دریافت می ­کند(در نیمکره جنوبی در بخش شمالی).

پیدا کردن مکان مناسب کاشت

پیدا کردن مکان مناسب کاشت

4. آماده سازی خاک:

اگرچه در هر زمانی نمی ­توان خاک را آماده کرد، اما آماده ­سازی آن از چندین ماه پیش می ­تواند شرایط مناسب برای رشد کدو سبز را فراهم کند. با مخلوط کردن مالچ و کود باغبانی، مواد مغذی لازم برای خاک را تهیه کنید. pH خاک را آزمایش کرده و در صورت لزوم آن را اصلاح کنید. کدو سبز خاک با pH بین 6 تا 7.5 را ترجیح می ­دهد. برای اسیدی­تر شدن خاک (pH پایین­تر)، مقدار پیت ماس یا سوزن کاج را با خاک مخلوط کنید. برای این که خاک قلیایی­تر شود (pH بالاتر)، آهک را مخلوط کنید.

برای افزودن مواد مغذی و مواد آلی، یک ماه قبل از کاشت کمپوست را به خاک اضافه کنید و سپس تا زمان کاشت با مالچ بپوشانید. اگر خاک شما تخلیه خوبی ندارد، مقدار ماسه اضافه کنید تا به بهبود زهکشی آن کمک کند.

آماده ­سازی خاک

آماده ­سازی خاک

5. شروع از بذر ها:

اگر ترجیح نمی ­دهید که بذر های خود را مستقیما در خاک کشت کنید، می ­توانید آن­­ها را 6-4 هفته قبل از نشاء در داخل خانه کشت کنید. بذر های خود را در سینی یا مخلوط گلدان کشت کنید. در هر سینی یک بذر قرار دهید و با 1 سانتیمتر مخلوط گلدان پوشانیده و آبیاری کنید. کشت­ ها را در محلی قرار دهید که دارای تابش آفتاب بوده و دمای آن حداقل 16 درجه سانتیگراد باشد. هنگامی که مجموعه دوم برگ­ها تشکیل شدند، کدو سبز برای انتقال به بیرون آماده است.

شروع از بذر ها

شروع از بذر ها

کشت کدو سبز

در بخش دوم مقاله به چگونگی کشت کدو سبز می پردازیم.

1. خاک خود را آماده کنید:

برای حفر یک سوراخ کوچک برای گیاه کدو سبز خود از یک ماله باغبانی استفاده کنید. اگر بذر کشت می­ کنید، لازم است هر بذر را در عمق کمتر از 2 سانتیمتر قرار دهید. برای آغاز کدو سبز، هر سوراخ را کمی بزرگتر از توده ریشه گیاه کنید. فاصله بین هر گیاه را 100-75 سانتیمتر در نظر بگیرید (فاصله یکسان برای فضای ردیف ­ها). در صورت لزوم می­ توانید گیاهچه ­ها را تنک کنید.

برای خرید بذر کدو توپی سبز کلیک کنید.

خاک خود را آماده کنید

خاک خود را آماده کنید

2. کاشت بذر کدو سبز:

هر بذر کدو تنبل را در یک سوراخ قرار دهید. بذر ها را با 2 سانتیمتر خاک بپوشانید تا بتوانند از نور آفتاب و آب برای جوانه­ زنی برخوردار باشند. نشاء کدو سبز را با خاک کافی بپوشانید تا توده ریشه به خوبی پوشانده شود. کاشت را با یک آبیاری سنگین به پایان برسانید.

برای مطالعه مقاله با انواع کدو آشنا شویم می توانید از این لینک استفاده کنید.

کاشت بذر کدو سبز

کاشت بذر کدو سبز

3. نگهداری از گیاهان کدو سبز:

از وقتی کدو سبز شروع به رشد کردن به آن توجه کنید. این گیاه به نگهداری نسبتا کمی نیاز دارد، اما برای ماندن در شرایط تولید، نیاز به مقداری نگهداری دارد. هر گونه علف­ هرز موجود در خاک را بیرون بکشید و از یک لایه مالچ برای جلوگیری از رشد آن­ها استفاده کنید. هر 4-3 هفته یک بار کود مایع رشد اضافه کنید تا به رشد کدو سبز کمک کند. میوه یا شاخه­ های بیمار یا در حال مرگ را قطع کنید تا از شیوع بیماری به سایر قسمت­ های گیاه جلوگیری کرده و رشد گیاه را تحریک کند.

نگهداری از گیاهان کدو سبز

نگهداری از گیاهان کدو سبز

4. تحریک رشد:

برای اینکه گیاه شما شروع به تولید میوه کند بایستی گرده افشانی صورت گیرد. اگر در منطقه خود زنبور یا حشرات گرده افشان ندارید، می­ توانید گیاه را به صورت دستی گرده افشانی کنید. یک گل کدو نر را انتخاب کنید. این گل از طریق ساقه­ های بلند و باریک قابل شناسایی است. گل روی گیاه را به دقت به عقب برگردانده و پرچم را روی گل ماده کدو سبز بمالید. گل­ های ماده کدو سبز دارای ساقه کوتاهی هستند و رشد آن انبوه بوده و فاقد پرچم می­ باشند. بسته به مقدار زمانی که دارید می ­توانید رشد گیاه را تحریک کنید. این کار را تنها در چند گل انجام دهید.

تحریک رشد

تحریک رشد

5. برداشت کدو سبز:

وقتی کدو سبز حداقل به طول 10 سانتیمتر رشد کرد، آماده برداشت می ­شود. چیدن مرتب کدو سبز باعث تولید بیشتر می ­شود. بنابراین، اگر می­ خواهید کدو سبز زیادی داشته باشید، پس از رسیدن همه بلوک­ ها کدو سبزها را برداشت کنید. اگر نیاز به کدو سبز بیشتری ندارید، یک یا چند کدو سبز را روی گیاه نگهدارید تا تولید آن کند شود. برای برداشت کدو تنبل، از چاقوی تیز استفاده کرده و کدوها را از ساقه خشن که به بوته متصل است جدا کنید.

از گل­ ها در سالاد استفاده کنید. گل ­ها خوراکی هستند و با برداشتن آن­ ها تعداد میوه ­های کدو سبز کاهش می­ یابد. اگر در طول بهار محصول به خوبی رشد کند، تا اولین یخبندان به رشد خود ادامه خواهد داد. اگر نمی ­خواهید تمام محصول خود را برداشت کنید، می­ توانید ساقه گیاه را قطع کرده و رشد آن را افزایش دهید.

برداشت کدو سبز

برداشت کدو سبز

برای خرید انواع بذر کدو می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *