آموزش باغبانی

آموزش هرس گیاه یشم

چگونه گیاه یشم را هرس کنیم

گیاه یشم، که به طور معمول گیاه پول نامیده می شود، یک گیاه پرطراوت محبوب و با نگهداری کم است. به آب زیادی احتیاج ندارد و با حداقل توجه رشد می کند. از آنجا که گیاهان یشم می توانند سالها زندگی کنند، دوستداران گیاهان باید بدانند که چگونه به گیاهان خود توجه کنند. برای سالم نگه داشتن گیاه یشم و ترغیب به رشد مجدد، قسمت های بیش از حد رشد کرده را هرس کنید و شاخه های ساقه آن را جدا کنید.

ترغیب به رشد مجدد

در قسمت اول این مقاله به نحوه ترغیب رشد مجدد گیاه یشم می پردازیم.

1- وقتی شاخه های گیاه یشم شروع به ریزش می کنند آنها را کوتاه کنید:

از آنجا که گیاه یشم سنگین است و آب را در برگ های خود ذخیره می کند، شاخه هایی که به اندازه کافی ضخیم نیستند قادر به تحمل وزن برگ ها نخواهند بود. هرس آن شاخه ها ساقه های ضخیم تر و قوی تری ایجاد می کند که به شما اجازه می دهد گیاه شما بلندتر و پهن تر شود. گیاهان جوان (زیر 1 سال) را هرس نکنید. آنها در طول سال اول هنوز در حال رشد ریشه و تنه خود هستند و هرس خیلی زود باعث رشد نکردن آنها می شود.

وقتی شاخه های گیاه یشم شروع به ریزش می کنند آنها را کوتاه کنید

وقتی شاخه های گیاه یشم شروع به ریزش می کنند آنها را کوتاه کنید

2- شاخه ها و ساقه ها را در بهار یا اوایل تابستان هرس کنید:

گیاهان یشم از بطور اصولی می توانند در تمام طول سال هرس شوند، اما در هوای گرم به طور فعال رشد می کنند. نور خورشید و گرما به آنها کمک می کند تا سریعتر از هرس بهبود یابند. گیاه یشم شما هر روز فقط به 3-5 ساعت نور خورشید نیاز دارد. آن را در جایی که نور خورشید میتابد نگه دارید اما برای مدت طولانی از قرار دادن آن در معرض نور مستقیم خودداری کنید، زیرا این کار باعث سوختن گیاه شما می شود.

شاخه ها و ساقه ها را در بهار یا اوایل تابستان هرس کنید

شاخه ها و ساقه ها را در بهار یا اوایل تابستان هرس کنید

3- برای ایجاد برش از قیچی های تیز یا قیچی هرس بونسای استفاده کنید:

شاخه هایی را که در محل تلاقی با تنه پژمرده شده اند، هرس کنید یا اگر عمدتاً به دنبال شکل دادن به گیاه یشم خود هستید، برگ های تک یا بخشهای جزئی شاخه ها را هرس کنید. درست بالای برآمدگی برگ (جایی که برگ از شاخه رشد می کند) را برش دهید.

  • از بریدن شاخه اصلی (یا تنه) گیاه خودداری کنید. این بخش اصلی است که به ریشه ها متصل می شود. تنها زمانی که این تنه اصلی را قطع می کنید زمانی است که بیشتر گیاه را برای کمک به بهبودی آن از عفونت می برید.
  • به شاخه ها فضای کافی بدهید تا یکدیگر را لمس نکنند یا نسایند. ازدحام میزان نوری که گیاه می گیرد را محدود می کند.
  • گیاه یشم متراکم و پر گیاهی سالم است. وقتی هرس آن را انجام دهید دوباره احیا و شکوفا می شود.
برای ایجاد برش از قیچی های تیز یا قیچی هرس بونسای استفاده کنید

برای ایجاد برش از قیچی های تیز یا قیچی هرس بونسای استفاده کنید

پاکسازی یک گیاه رها شده

در دومین بخش از این مطلب به پاکسازی گیاه های رها شده می پردازیم.

1- شاخه های ساق دار یا آویزان را کوتاه کنید:

اگر گیاه یشم شما مدت طولانی و بدون هرس رشد کرده باشد، شبیه بوته ای بیش از حد رشد کرده است. این قسمتهای ساق دار سالم نیستند و منابع را از بقیه قسمت های گیاه تخلیه می کنند. از قیچی های خود استفاده کنید تا شاخه های ساق دار را به طول 1/3 و با زاویه 45 درجه برش دهید. قسمت های ساق دار نازک و بلندتر از شاخه های دیگر است. برگ های زرد یا سبز روشن نشان می دهد گیاه شما مواد مغذی بیشتری جذب کرده است. حذف آنها باعث تمرکز مجدد انرژی می شود تا بتواند به شکل کاملتری رشد کند.

شاخه های ساق دار یا آویزان را کوتاه کنید

شاخه های ساق دار یا آویزان را کوتاه کنید

2- برای برش شاخه های اضافی از تنه گیاه از قیچی استفاده کنید:

وقتی یک گیاه برای مدت طولانی رشد کند، شاخه های مختلفی از تنه اصلی می رویند. قطع برخی از این ها اشکال ندارد، اما هر کدام آنها که به نظر کم پشت می رسد، از بین ببرید.

تقاطع شاخه و ساقه شکل V را ایجاد می کند. در آن تقاطع با زاویه تقریبا 45 درجه شاخه ها را قطع کنید. این کار به گیاه اجازه می دهد که چندین شاخه جدید متراکم تر و ضخیم تر داشته باشد.

قطع کل شاخه های گیاه ممکن است باعث پسرفت آن شود، اما با این کار فضای رشد مجدد را ایجاد می کنید و به گیاه فرصت می دهید تا قوی تر شود.

برای برش شاخه های اضافی از تنه گیاه از قیچی استفاده کنید

برای برش شاخه های اضافی از تنه گیاه از قیچی استفاده کنید

3- هر برگ یا شاخه ای را که لکه های تیره دارند قطع کنید:

لکه های تیره نشان می دهد گیاه شما یا دارای بیماری است یا آفات وجود دارد. اگر این لکه های تیره درمان نشوند، می توانند به بقیه قسمت های گیاه گسترش پیدا کنند. هرس کل قسمت بهترین فرصتی است که می توانید آن را نجات دهید. سعی کنید قیچی های خود را با استفاده از ژل ضد باکتری در بین قیچی کردن تمیز کنید تا خطر شیوع بیماری در قسمت های سالم گیاه به حداقل برسد.

هر برگ یا شاخه ای را که لکه های تیره دارند قطع کنید

هر برگ یا شاخه ای را که لکه های تیره دارند قطع کنید

برای خرید گل و گیاه می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *