بن سای و گلخانه

نحوه هرس کردن بونسای

نحوه هرس کردن بن سای

بونسای هنر ژاپنی است که درختان را بصورت مینیاتوری در ظروف کوچک رشد می دهند. هنر بونسای در درجه اول توانایی پرورش و شکل دادن درخت به منظور مهار و هدایت رشد آن است. به همین دلیل یادگیری نحوه برش بونسای یک مهارت اساسی برای هر پرورش دهنده علاقه مند است. مراحل زیر به شما در روند پیرایش و تبدیل بونسای به یک اثر هنری زیبا کمک خواهد کرد.

خرید بذر بن سای

گام های هرس بونسای:

اکنون به شما نحوه ی هرس کردن بونسای به ترتیب شرح می دهیم.

1. مشخص کردن فصل هرس:

مشخص کنید در چه فصلی درخت شما باید هرس شود. درختان بونسای فقط باید در طی زمان معینی از سال هرس شوند. چرا که درخت فرصت کافی برای بهبودی از زخم ایجاد شده هنگام هرس را داشته باشد. فصل هرس ایده آل بین گونه های درختان متفاوت خواهد بود، اما معمولاً در طول بهار و تابستان وقتی رشد گیاه بیشتر و سریعتر است بهتر است هرس انجام شود. برای تعیین فصل هرس گونه های خود بصورت آنلاین اطلاعات کسب کنید یا با یک مرکز باغبانی مشاوره کنید.

مشخص کردن فصل هرس

مشخص کردن فصل هرس

2. زمان کافی برای بهبودی هرس:

درخت باید زمان کافی برای بهبودی از هرس داشته باشد. به یاد داشته باشید هرس در گیاه زخم ایجاد می کند و گیاه را در معرض خطر عفونت قرار می دهد و برای بهبودی نیاز به انرژی اضافی دارد. از آنجا که درختان بونسای برای حفظ شکل خود باید مرتباً هرس شوند، مهم است که برای فاصله زمانی بین دو هرس برنامه ریزی های اصلی را انجام دهید.

برای مطالعه مقاله کاشت بنسای از بذر می توانید از این لینک استفاده نمایید.

زمان کافی برای بهبودی هرس

زمان کافی برای بهبودی هرس

3. مشخص کردن شاخه ی هرس:

مشخص کنید که کدام شاخه ها باید هرس شود. پیرایش شاخه های درخت بونسای یعنی کنترل مسیر رشد. این کار به دو دلیل انجام می شود: برای زیبایی و برای ثبات ساختاری.

  • به دلایل زیبایی شناسی، شاخه هایی که به هم ریخته و در هم تنیده شده است را حذف می کنید. مانند شاخه هایی که از میان یکدیگر عبور کرده اند یا شاخه هایی که با زوایای بسیار تند رشد کرده اند و یا شاخه هایی که در میان تنه رشد کرده اند و خط مداوم آن ها را قطع می کند.
  • به دلایل ساختاری، شاخه های جوانی که باعث افزایش رشد در مناطق ضعیف می شود را باقی می گذارید. به عنوان مثال شاخه هایی که در قسمت های نازک تر تنه باقی می مانند به ضخیم شدن آن کمک می کنند. اگر تنه در یک جهت به شدت خم شده است، ضمن حفظ بقیه شاخه هایی که در جهت مخالف هستند شاخه های آن قسمت و آن جهت را بردارید.
مشخص کردن شاخه ی هرس

مشخص کردن شاخه ی هرس

4. اصلاح و هرس ریشه ها به ترتیب:

به ترتیب گفته شده ریشه های درخت بونسای را اصلاح و هرس کنید. به این مورد در هنگام هرس دقت فراوان داشته باشید که قسمت های روی زمینی و زیرزمینی درخت بونسای شما باید به یک نسبت هماهنگ با هم باقی بمانند. زمانی سیستم ریشه درخت را اصلاح کنید که بخواهید از رشد شدید آن جلوگیری کنید. گاهی رشد به حدی سرعت دارد که می تواند شما را مجبور به هرس بیشتر کند و هرس نیز می تواند گیاه را در معرض عفونت و پوسیدگی قرار دهد.

اصلاح و هرس ریشه ها به ترتیب

اصلاح و هرس ریشه ها به ترتیب

برای خرید انواع ابزار باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *