گیاهان دارویی و ادویه ها

معرفی کامل گیاه برگ بو

معرفی گیاه برگ بو

برگ بو یا غار گیاهی با نام علمی Laurus nobilis و نام انگلیسی Sweet bay می باشد که یک گیاه همیشه سبز و خوشبو است و خاستگاه اصلی آن مدیترانه است. از این گیاه در تمام مناطق مدیترانه به عنوان یک عنصر معطر برای عطر غذاها استفاده می شود. برای این گیاه در متون قدیمی نام های دیگری را از جمله غار، حب الغار، عمار، ذاقی و … بیان کرده اند.

مشخصات گیاه برگ بو:

این گیاه به شکل درخت و درخچه دیده می شود که گاها طول درخت هایش تا ارتفاع 10 متر هم می تواند برسد. از برگ هایی به رنگ سبز تیره، معطر، منفرد، کامل، بیضی شکل و نوک تیز برخوردار است که برگ ها در کناره خود دارای حالتی موجدار و دندانه دار می باشند و رشدی در حدود 3 الی 9 سانتی متر دارند. سطح تحتانی برگ ها در این گیاه چرمی شکل است. از این گیاه در بسیاری از مکان ها به عنوان گیاه زینتی استفاده می کنند، اما در اصل بیشتر در آشپزی و به عنوان یک گیاه دارویی مورد استفاده قرار می گیرد.

گل های گیاه برگ بو نر و ماده بوده و به صورت دسته های 4 تایی کوچک دارای رنگ زرد یا خاکستری روشن هستند که در اواخر بهار و اوایل تابستان شکوفا می شوند و میوه آن سته، به رنگ ارغوانی تیره، بیضی شکل و در ابعاد و اندازه های میوه آلبالو می باشد که در ماه های اردیبهشت و فروردین به بار می نشیند. ساقه در برگ بو به صورت راست و مستقیم رشد کرده و از نمای دور به شکل یک جام وارونه یا سرو به نظر می رسد.

خرید برگ بو

درخت برگ بو از مقاومت بالایی برخوردار بوده و می تواند در شرایط اقلیمی متفاوت و در زمین ها و مزارع زیادی رشد کند. اما نسبت به سرما حساس است. برگ بو در بیشتر کشورها به ویژه کشورهای اروپایی و آفریقایی کاشت می شود. در ایران نیز کاشت آن در استان های شمالی، منطقه آذربایجان، کرمانشاه، لرستان، اصفهان، سمنان و خراسان شمالی صورت می گیرد. برگ بو در گلدان می تواند تا 20 سال عمر کند، اما در صورت کاشته شدن در فضای باز، به راحتی تا 50 سال نیز عمر خواهد کرد.

شکوفه های گیاه برگ بو

شکوفه های زیبای گیاه برگ بو

کاربردهای برگ بو:

برگ و میوه برگ بو بخش های مورد استفاده این گیاه هستند. برگ ها در این درخت دارای تانن، مواد رزینی، یک ماده تلخ، پکتیکی، اسانس و ترکیباتی حاوی پلی فنلی و آنتوسیانین می باشند. برگ این گیاه در گذشته در طب به عنوان یک ماده معرق و رفع نزله مورد استفاده قرار می گرفته است. اما امروزه بیشتر برای معطر ساختن کنسروها و به عنوان چاشنی در بسیاری از غذاها استفاده می شود. برگ بو اغلب به صورت خشک شده استفاده می شود. نباید برای خشک کردن برگ بو از نور خورشید استفاده کرد، زیرا این کار باعث از بین رفتن عطر و طعم آن خواهد شد و برگها نیز به رنگ قهوه ای در خواهند آمد. برگ بو پس از خشک شدن باید در یک ظرف شیشه ای و در جایی خشک و خنک آن هم فقط برای مدت یک سال نگهداری شود.

می توان از برگ های تازه برگ بو هم استفاده کرد ولی طعم آن بسیار تلخ خواهد بود. از برگ های تازه و خشک شده برگ بو و پودر آن اغلب در آشپزی و در تهیه انواع سوپ، خورشت، سس پاستا و ماکارونی استفاده می شود.

ترکیبات شیمیایی برگ بو:

در میوه برگ بو اسانس روغنی فراری وجود دارد که حاوی مقدار قابل توجهی اسید یوریک است. اسید یوریک در زمره اسیدهای چرب قرار می گیرد که به شکل سفید متبلور می شود. برگهای خشک برگ بو نیز حاوی 3-1 درصد اسانس روغنی بسیار معطر فراری هستند که نحوه استخراج آن به روش تقطیر است. برگهای گیاه برگ بو نیز دارای اسانس روغنی فرار هستند.

درخت برگ بو در گلدان

درخت برگ بو در گلدان

شرایط نگهداری و پرورش برگ بو:

در ادامه به چگونگی شرایط نگهداری و پرورش گیاه برگ بو می پردازیم.

نور مورد نیاز:

برگ بو تمایل زیادی به نور خورشید دارد، ولی در شرایط سایه نیز می تواند به خوبی رشد کند. در واقع قرار گرفتن این گیاه در مقابل آفتاب کامل تا نیمه سایه رشد مناسب این گیاه را تضمین می کند. بهتر است در طول ماه های سرد زمستانی برای چندین ماه این گیاه را در داخل خانه نگه دارید و آن را در مکانی که پنجره بزرگ و آفتاب گیر داشته باشد قرار بدهید. با فراهم کردن این شرایط گیاه برگ بوی شما به خوبی به رشد خود ادامه داده و در طی تمام سال زیبایی و جذابیت خود را حفظ خواهد کرد. در هر حال این گیاه زمانی بهترین رشد را خواهد داشت که حداقل در بخشی از طول سال در معرض آفتاب کامل قرار بگیرد.

آبیاری:

این گیاه نیاز به آبیاری متوسط دارد و در صورت زیاده روی در آبیاری به خصوص برای انواعی که در گلدان پرورش داده می شوند، ریشه گیاه به سرعت دچار پوسیدگی و آسیب خواهد شد. بهترین زمان برای آبیاری این گیاه، زمانی است که خاک آن کاملا خشک شده باشد. یکی از دلایلی که باعث زرد شدن برگ ها و ریزش آن ها در این گیاه می شود، خشکی کشیدن آن به ویژه در زمان تازگی و جوانی است.

دمای مناسب:

گیاه برگ بو در طول زمستان می تواند به راحتی دمای 5- درجه سانتیگراد را بدون ایجاد هیچ مشکلی تحمل کند. حتی در شرایطی که مکان کاشت آن به دور از بادهای سرد باشد توان تحمل دمای کمتر از این را هم دارد. اما وجود این شرایط در ساقه های جوانتر ممکن است نوک ساقه ها را دچار خشکی و آسیب کند که بهتر است این ساقه های آسیب دیده را در اوایل بهار کوتاه کنید. همچنین در نمونه های کاشته شده در گلدان نسبت به سرما حساسیت وجود داشته و برای جلوگیری از آسیب و محافظت ریشه در مقابل یخ زدگی بهتر است قبل از سرد شدن هوا، اقدام به پیچاندن لایه های محافظتی به دور گلدان بکنید. در کل توصیه می شود انواع گلدانی این گیاه در زمان رسیدن دمای هوا به زیر 5- درجه به یک محیط محافظت شده منتقل شوند.

خاک مورد نیاز:

برگ بو در طیف وسیعی از خاک ها می تواند رشد کند به شرطی که خاک گلی نمانده و دارای قابلیت زهکشی مناسبی باشد. خاک ماسه ای یا صخره ای بهترین خاک برای رشد این گیاه است. گیاه برگ بو در زیستگاه بومی خود توان تبدیل شدن به گیاهی بسیار بزرگ را داراست. این گیاه را به سادگی می توان در گلدان پرورش داد. به همین جهت توسط افراد بسیاری در گلدان نگهداری می شود. برای نگهداری و پرورش برگ بو در گلدان نیاز به خاکی ترکیب شده از خاک گلدان و خاک کاکتوس (به میزان نصف نصف) دارید.

خرید خاک کاکتوس

هرس:

به این دلیل که گیاه برگ بو دارای هرس پذیری نسبتا خوبی است از آن در هنر توپیاری یا فرم دهی به گیاهان استفاده می شود. هر چند که این گیاه قابلیت رشد به شکل درختی کوتاه قامت را دارد، اما با انجام هرس سالانه و منظم کردن فرآیند رشد آن می توان ارتفاع آن را محدودتر کرد تا روند رشد آن به شکل یک درختچه باشد و قسمت تاجش را هم به اشکال مختلفی مانند کروی یا هرمی مرتب نمود.

بایستی این نکته را در نظر بگیرید که برای هرس درخت برگ بو نباید به یکباره این کار را انجام دهید. به خصوص برای گیاهی که چندین سال است هرس نشده اند. چنانچه قصد دارید در شکل و ظاهر چنین درختی تغییر ایجاد کنید این کار را به تدریج و طی چند سال انجام دهید. اوایل بهار و اواسط تابستان دو مقطع زمانی مناسب برای هرس این گیاه می باشند. هرس انجام شده در اوایل بهار معمولا سنگین تر بوده و در اواسط تابستان نیز هرس تکمیلی انجام می گیرد.

کوددهی:

اگر که این گیاه را در گلدان کاشته اید، فصل بهار زمان بهتری برای کوددهی خواهد بود. افزودن کمی کود گیاهی به آن می تواند گیاه را شاداب و با طراوت کند.

برگ خشک شده درخت برگ بو

برگ خشک شده درخت برگ بو دارای خواص دارویی و گیاهی

تکثیر درخت برگ بو:

از دو طریق می توان درخت برگ بو را تکثیر کرد:

روش کاشت بذر:

بذر برگ بو را در پاییز بکارید، زیرا در زمستان دوره سرما را گذرانده و رطوبت آن حفظ می شود و در بهار جوانه خواهند زد. از ترکیبات کوکوپیت + ماسه + خاک برای کاشت دانه ها استفاده کنید.

تکثیر از طریق قلمه:

از برگ بو قلمه هایی به طول 10 سانتی متر جدا کنید. این قلمه ها بهتر است حالت نیمه چوبی داشته باشند، به این معنی که سبز نبوده و خیلی هم چوبی نباشند. در فاصله زمانی بهار تا پاییز می توانید این قلمه ها را تهیه نمایید. برای این کار قلمه های اصطلاحا پاشنه دار، یعنی قسمت پایینی قلمه دارای تکه های قدیمی تر باشد را انتخاب کنید. برگ های اضافی را در قسمتی که زیر خاک می ماند جدا کرده و در قسمت بالایی قلمه چند برگ را بگذارید بماند، این کار باعث ریشه زایی بهتر قلمه ها خواهد شد.

می توان برای تسریع در روند ریشه زایی قلمه ها از هورمون های ریشه زایی هم استفاده کرد. قبل از اقدام به کاشت قلمه ها، خاک را آبیاری کرده و برای قلمه ها یک فضای مرطوب ایجاد نمایید. به شرط وجود تهویه مناسب استفاده از یک نایلون جهت حفظ رطوبت خاک می تواند موثر باشد. نایلون ها را برای جلوگیری از قارچی شدن قلمه ها در طول روز بردارید. ریشه زایی قلمه ها بعد از 7 الی 8 ماه انجام خواهد گرفت. روش خوابانیدن هم می تواند برای تکثیر این گیاه استفاده شود.

آفات و بیماری ها:

در کل برگ بو گیاهی مقاوم در مقابل آفات و بیماری ها است. ولی در شرایطی که گیاه دچار کمبود مواد غذایی شود یا در شرایط محیطی نامناسبی قرار بگیرد ممکن است ضعیف شود. در این صورت است که آفاتی مانند شته ها، شپشک های گیاهی یا کنه های تار عنکبوتی می توانند مشکلاتی را برای آن ایجاد نمایند.

پودر گیاه برگ بو

پودر گیاه برگ بو در یک کاسه چوبی

خواص دارویی و گیاهی برگ بو:

از برگ بو می توان در درمان دیابت نوع 2 استفاده کرد. همچنین این گیاه در کاهش قند خون، کلسترول بالا و تری گلیسیرید موثر است. استفاده از پودر برگ بو به مدت 30 روز می تواند بهترین روش در بهبود دیابت باشد. آنتی اکسیدان های موجود در این گیاه باعث بهبود عملکرد انسولین در بدن شده و همراه با کاهش میزان قند خون در بهبود عملکرد قلب نیز موثرند.

برگ بو دارای اثربخشی مفیدی در اختلالات گوارشی است و می تواند سوزش سر دل و نفخ را درمان کند. این گیاه حاوی آنزیم هایی برای تجزیه بهتر پروتئین هاست و چای آن در بهبود مشکلات معده و روده همچون یبوست، ریفلاکس و حرکات نامنظم روده موثر واقع می شود.

خرید گلدان

برگهای آن دارای اثراتی همچون قی آور بودن، ضد تشنج، قاعده آور و مدر هستند. از اسانس برگ و میوه این گیاه برای درمان پیچ خوردگی مفاصل، بواسیر، داروی مسکن و ضد التهاب و رفع دردهای رماتیسمی استفاده می کنند. خواص آنتی اکسیدانی و ضد قارچی نیز از دیگر خواص این گیاه محسوب می شوند.

از دیگر خواص برگ بو می توان به تاثیر آن در تقویت قلب و عروق، مفید برای سرماخوردگی و عفونت، تب بر بودن، ضد سرطان بودن، بهبود خواب، درمان خونریزی بینی، ایجاد درخشندگی و جوانسازی پوست، کمک به سوخت و ساز بدن به صورت چای و دمنوش و گیاهی ضد استرس اشاره کرد.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

سوالات متداول در مورد گیاه برگ بو:

  1. آیا گیاه برگ بو رشد سریع دارد؟

    گیاه برگ بو رشد کندی دارد و باید 10-20 سانتی متر در سال برسد.

  2. درختان گیاه برگ بو چقدر بزرگ می شوند؟

    60 فوت قد اگر شاخه های خراش برداشته نشوند، می توانند 60 پا بلند شوند. درختان و کانتینرهای کاشته شده به طور مرتب هرس می شوند و به جایی بلندتر نمی رسند. برای اینکه گیاه برگ بو گلدان خود را قابل حمل نگه دارید، آنرا به اندازه قابل کنترل و شکل دلخواه نگه دارید.

  3. آیا گیاه برگ بو سمی است؟

    پاسخ کوتاه مثبت است. انواع دیگر گیاه برگ بو هم برای انسان و هم برای حیوانات سمی است. گیاهان پرچین لورل اسید هیدروسیانیک تولید می کنند که در صورت بلع ممکن است عوارض جدی ایجاد کند.

  4. گیاه برگ بو برای چه چیزی مفید است؟

    برگ بو یک گیاه است که معمولاً در آشپزی استفاده می شود. از برگ و روغن نیز برای تهیه دارو استفاده می شود. مردم از برگ بو برای دیابت، سرطان، مشکلات معده، درد و بسیاری از موارد دیگر استفاده می کنند، اما هیچ مدرک علمی خوبی برای حمایت از این موارد وجود ندارد.

  5. آیا ریشه های گیاه برگ بو تهاجمی هستند؟

    گیاه برگ بو دارای سیستم ریشه ای است که به طور گسترده ای گسترش می یابد، بنابراین مهم است که هنگام کاشتن آن در نزدیکی خانه یا سازه های دیگر، فاصله مطمئنی داشته باشید. ریشه ها می توانند به راحتی در لوله های نشتی نفوذ کنند، بنابراین از کاشت آن در مجاورت آب یا خطوط فاضلاب خودداری کنید. درخت را می توان به عنوان یک گیاه زینتی یا درخت سایه دار کشت کرد.

  6. آیا گیاه برگ بو پرچین خوبی ایجاد می کند؟

    گیاه برگ بو که یک پرچین با رشد آهسته است، به طور معمول حدود 10-20 سانتی متر در سال رشد می کند و به راحتی در 1-2 میلی متر نگهداری می شود. این گیاه با حفاظت کم محافظت می شود و فقط در تابستان به یک اصلاح کوچک برای کمک به شکل خود نیاز دارد.

  7. چه زمانی باید یک پرچین از گیاه برگ بو کاشت؟

    گیاهان پرچین برگ بو ریشه برهنه را فقط می توان از آبان تا اسفند کاشت (یعنی در حالی که گیاهان در زمستان خوابیده اند). لورل با ریشه از سطح زمین با یک گلوله خاک در اطراف ریشه حفر می شود.

  8. بهترین مکان برای کاشت گیاه برگ بو کجاست؟

    یک مکان محافظت شده در برابر وزش باد شدید در برابر آفتاب کامل را انتخاب کنید. اگر خاک شما به خوبی زهکشی نشده است، گیاهان را در گلدان های 30 سانتی متری پر از کمپوست پایه خاک یا چند منظوره (از جمله ذغال سنگ نارس) در نظر بگیرید.

  9. آیا برگ بو برای سگ ها سمی است؟

    سگ ها نباید برگ بو بخورند زیرا سمی و مضر هستند. همچنین، لبه های تیز آنها ممکن است به دستگاه GI آسیب برساند. مسمومیت انجیر در سگ ها می تواند برای سگهایی اتفاق بیفتد که هر بخشی از این گیاه شناخته شده را بخورند.

  10. آیا برگ بو برای قلب شما مضر هستند؟

    آنها با تقویت دیواره های مویرگی قلب، مشکلات قلبی عروقی را از بین می برند و به کاهش سطح کلسترول بد کمک می کنند. برگ بو مملو از ویتامین C است که به ایجاد سیستم ایمنی قوی کمک می کند. همچنین حاوی روی و ویتامین A است که برای چشم ها، بینی، گلو و دستگاه گوارش مفید است.

برای خرید گیاهان دارویی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *