مطالب دیگر

انواع مختلف خوشبو کننده هوا برای خانه

انواع مختلف خوشبو کننده هوا برای خانه

به تعداد رایحه های موجود در دنیا، انواع مختلفی از خوشبو کننده های هوا نیز وجود دارد. من این را به خاطر وجود گربه ام کشف کردم. قبلا تنها خوشبو کننده هوایی که استفاده می‌کردم، انواع نی مانند آن‌ها بود. من می دانستم انواع دیگری از این خوشبو کننده ها نیز وجود دارد، اما هیچ‌گاه به دنبالش نگشته بودم.

کار با این خوشبو کننده های نی مانند، اینگونه است که ابتدا روغن معطری را، داخل یک ظرفِ کوچکِ گلدان مانند می ریزیم (که معمولاً داخل همان بسته بندی خوشبو کننده، موجود است). سپس تعدادی پوب (همان نی ها) را داخل ظرف گذاشته، که این چوب ها، روغن را جذب کرده و عطر آن ‌را در فضای اتاق پخش می کنند و هوا خوشبو می‌شود.

من قبلا از این نوع خوشبو کننده استفاده می‌کردم، که رایحه ای ملایم، مانند یک پارچه‌ی تمیز داشت. یک روز گربه ام روی کمد پرید تا آن را بو کند. ظاهرا از بوی آن خوشش نیومد و آن را به کناری پرت کرد. ظرف شیشه ای و چوب ها روی زمین افتادند و خرد شدند و روغن معطر آن روی زمین ریخت.

آن ‌جا بود که مجبور شدم یک خوشبو کننده دیگر پیدا کنم و ترجیحا یک نوع مقاوم در برابر گربه! بنابراین شروع به تحقیق درباره ی انواع خوشبو کننده ها کردم. نتیجه ی تحقیقاتم را در اینجا گردآوری و خلاصه کردم، نگاهی بیندازیم بر انواع مختلف خوشبو کننده های هوا و نحوه به وجود آمدن آنها.

خرید صابون مراغه

تاریخچه خوشبو کننده های هوا:

انسان ها در طول تاریخ، از گذشته های دور، همواره سعی در تغییر دادن بوی هوای اطراف خود داشته اند و از روش‌های مختلفی مانند استفاده از گل‌ها ، روغن‌های معطر و بخور استفاده می کردند.

اولین خوشبو کننده ی هوای مدرن، در سال ۱۹۴۸ به بازار عرضه شد و در ابتدا از این فناوری، برای پخش کردن حشره کش ها در هوا استفاده می‌شد. در این وسیله، از یک محرک کلروفلوروکربن، برای ایجاد غبار تحت فشار، استفاده شده است. رایحه ای که از دستگاه ساطع می شد، برای چند ساعت در هوا باقی می‌ماند. با این پیشرفت جدید، تولید دستگاه های خوشبو کننده هوا وارد مرحله‌ی جدیدی شد.

در طول دهه ۱۹۵۰، شرکت ها با اضافه کردن موادی برای از بین بردن بوی بد آن، شروع به اصلاح این محصول کردند؛ اما به دلیل نگرانی های زیست محیطی، تولیدکنندگان از دهه ۱۹۸۰ به دنبال مواد دیگری به عنوان جایگزین آئروسل بودند. بعد از گذشت چند دهه، شاهد انفجار تنوع محصولات خوشبو کننده هوا، از پخش کننده عطر گل‌ها گرفته تا اسپری ها بوده ایم.

هدف استفاده از خوشبو کننده های هوا:

شاید فکر کنید تنها دلیل استفاده از خوشبو کننده های هوا، از بین بردن بوی نامطبوع است؛ اما جالب است بدانید که برخی از انواع خوشبوکننده هایی که در بازار موجود است، باعث پاکسازی هوا می شوند. اگر شخصی در خانه شما بیمار باشد، یا بخواهید خانواده خود را در فصل سرما، از سرماخوردگی و آنفلوانزا در امان نگاه دارید، می‌توانید از این خوشبو کننده ها استفاده کنید.

پخش کننده های اسانس، می توانند در آروماتراپی/عطر درمانی (aromatherapy) بسیار مفید باشند. روغن ها خواص متفاوتی دارند. اگر می خواهید ریلکس کنید و بدن و ذهنتان را آرم کنید ، روغن اسطوخودوس می تواند به شما در انجام این کار کمک کند. اگر در خانه کار می کنید و مشکل حواس پرتی دارید، روغن های دیگر می توانند انرژی لازم را برای حفظ انگیزه یا افزایش تمرکز کارهایتان به شما بدهند.

انواع خوشبو کننده های هوا:

 خوشبو کننده های هوا انواع مختلفی دارند که در ادامه مقاله آن ها را به شما معرفی می کنیم.

خرید موم عسل

خوشبو کننده ی هوای فن شکل:

این خوشبو کننده های هوا (که معمولاً با باتری کار می کنند) شکل ظاهری و نحوه ی عملکردشان مانند فن هاست. عطر و بوی آنها از طریق محفظه های مخصوص تعبیه شده بیرون می‌آید و پخش می‌شود. تعداد بسیار زیاد از این دستگاه ها موجود است و هیچ دو دستگاه، دقیقاً شبیه هم نیستند.

انواع مختلفی از این دستگاه، برای معطر کردن تنها یک اتاق مناسب اند و انواع دیگری از ‌آن‌ها، توانند کل خانه شما را خوشبو کنند. این دستگاه ها معمولا تا ۳۰ روز کارایی دارند. برخی از این فن ها تنظیمات متعددی دارند که می‌توانید رایحه ی دلخواه خود و سرعت آن را تنظیم کنید.

همچنین می توانید فن را طوری تنظیم کنید تا در زمان های مشخص و دلخواه، خاموش و روشن شود. استفاده از این فن ها نسبتاً آسان است و اندازه‌ی آنها برای قراردادنشان روی یک میز، مناسب است. اگر یک خوشبو کننده ی موقت می خواهید که به اسپری یا ژل نیاز نداشته باشد، این فن ها دقیقا همان چیزی هستندکه نیاز دارید.

با این حال، این خوشبو کننده های فن، برای همه مناسب نیستند. از آنجایی که این دستگاه برای معطر سازی هوا دارای محفظه های خاصی است، باید برخی از لوازم مخصوص آن‌را در اختیار داشته باشید. به همین دلیل باید برای پیشگیری از تمام شدنشان، زودتر از موعد این لوازم را سفارش داده و خریداری کنید. این فن ها کمی پیچیده تر از خوشبو کننده سنتی شما هستند و به نسبت خوشبو کننده های ساده تر، قیمت بالاتری دارند.

خوشبو کننده ی هوای فن شکل

خوشبو کننده ی هوای فن شکل

خوشبو کننده های سنتی:

خوشبو کننده های سنتی، حاوی ژل هایی هستند که به مرور زمان تبخیر می شوند. استفاده از این خوشبو کننده ها بسیار آسان است و تمام کاری که شما باید انجام دهید، از کردن درب آن و قراردادن آن در مکان دلخواه شماست، مثل داخل کشوی جوراب ها یا زیر کابینتِ حمام. آنها کوچک و ارزان هستند و به صورت اسپری های آئروسل نیز وجود دارند.

برای مطالعه مقاله معرفی 10 گل خوشبو در جهان می توانید از این لینک استفاده نمایید.

خوشبو کننده سنتی

خوشبو کننده سنتی

خوشبو کننده های غیر مکانیکی:

انواع مختلفی از خوشبو کننده های هوا وجود دارند که رایحه را بدون گرما پخش می کنند. استفاده از گرما برای پخش روغن معطر، باعث تجزیه آنها می شود و گاهی ممکن است باعث تولید و آزاد شدن مواد شیمیایی مضر در هوا شود. این روغن ها خود به تنهایی حاوی این مواد مضر نیستند و تنها در اثر واکنش شیمیایی هنگام گرم شدن ایجاد می شوند. میخواهیم چند نمونه خوشبوکننده ی هوای غیر مکانیکی و غیر گرم کننده را بهتون معرفی کنم.

خوشبو کننده ی غیر مکانیکی

خوشبو کننده ی غیر مکانیکی

خوشبو کننده های تبخیری:

این دستگاه ها کاملا بدون صدا هستند و از یک فن کوچک برای پخش عطر روغن‌ها از درون فیلتر استفاده می کنند. این دستگاه های تبخیری، همه اجزای روغن را به طور هم زمان آزاد نمی کنند. به همین دلیل ممکن است نتوانید یک تجربه ی کامل از رایحه درمانی داشته باشید.

خوشبو کننده های تبخیری

خوشبو کننده های تبخیری

نبولایزرها (Nebulizers):

نبولایزرها با دمیدن هوای بسیار پرسرعت روی سطح مخزن روغن، عطر آن را در هوا پخش می‌کنند. این خوشبو کننده ها، ذرات روغن را بصورت اجزای خیلی خیلی کوچکی که توسط بدن جذب می شوند، پخش می‌کنند و می‌توان یک رایحه درمانیِ دلنشین را تجربه کرد. اما متاسفانه این خوشبو کننده ها گران قیمت و پر سر و صدا هستند.

برای مطالعه مقاله خوش بو ترین گل ها از نظر باغبان ها می توانید از این لینک استفاده نمایید.

خوشبو کننده ی نبولایز

خوشبو کننده ی نبولایز

خوشبو کننده های التراسونیک (Ultrasonic):

التراسونیک ها از محبوب ترین انواع خوشبو کننده ها هستند که برای سریع‌تر پخش کردن ذرات روغن، از یک صفحه فلزی استفاده می‌کنند. التراسونیک بهترین خوشبو کننده است، زیرا به قدری بی سروصدا هستند و که می‌توان در طول مدت شب از آن‌ها استفاده شود و همچنین می‌توان از آنها، هم عنوان یک مرطوب کننده و هم خوشبو کننده استفاده کرد. تنها ایراد این دستگاه ها، کوچک بودن مخزن آب آن، نسبت به سایر خوشبو کننده هاست و به همین دلیل، توانایی رایحه درمانی آنها به نسبت سایرین، کمتر است.

خوشبو کننده های التراسونیک

خوشبو کننده ی التراسونیک

خوشبو کننده هوای مه ای زمان دار (Time-Operated Mist Dispensers):

این خشبو کننده ها با باتری کار می‌کنند و در فواصل زمانی معین، عطر را پخش می کنند. این تکنولوژی پیشرفته با تنوع فراوان خود، به شما امکان می دهد که زمان پخش رایحه را به اندازه ی زمان دلخواه خود تنظیم کنید و زمان اتمام رایحه را به شما اطلاع می دهد تا از زمان تعویض آن آگاه باشید. بهتر است که یک باتری و رایحه ی اضافی در دسترس داشته باشید. اگر شما در کار با تکنولوژی زیاد راحت نیستید، پیشنهاد ما به شما مدل های ساده تر است.

برای مطالعه مقاله معرفی انواع عسل می توانید از این لینک استفاده نمایید.

خوشبو کننده هوای مه ای زمان دار

خوشبو کننده هوای مه ای زمان دار

افزونه ها:

افزونه ها در همه جا وجود دارند و بسیاری از افراد این دستگاه ها را در خانه خود استفاده می‌کنند. این دستگاه ها، گرم کننده دارند که هنگام اتصال به برق، عطر را به گردش در آورد و پخش می‌کنند. بعد از هر بار روشن کردن دستگاه، نیاز است تا محفظه ی آن را با رایحه موردنظر پر کنید.

این دستگاه ها عطر و بویی قدرتمند منتشر می کنند و می تواند هفته ها دوام داشته باشند. استفاده از آنها نسبتاً آسان بوده و صدای مزاحمی برای شما ایجاد نمی کنند. یکی دیگر از مزایای این خوشبو کننده ها، کم مصرف بودنشان است و هزینه ی زیادی روی قبض آب و برق شما اضافه نخواهد شد.

برخی از مردم ممکن است شدت و قدرت پخش رایحه ی این دستگاه را زیاد دوست نداشته باشند، اما این نوع خوشبو کننده با تکنولوژی پیشرفته خود، به شما این امکان را می دهد تا شدت پخش عطر را تنظیم کنید. همچنین، این عطرها معمولاً از مواد شیمیایی مصنوعی ساخته می شوند، بنابراین اگر نگران مواد حساسیت زا برای خود یا خانواده هستید، حتما قبل از خرید، برچسب های روی آن را بررسی کنید.

یک نکته مهم: تا به امروز، چندین نمونه آتش سوزی در اثر استفاده از این خوشبو کننده ها به ثبت رسیده است. این اتفاق به دلیل بیش از حد داغ شدن دستگاه و ذوب شدن پلاستیک می‌افتد. طبق کمیسیون ایمنی محصولا برای مصرف کننده ها، این دستگاه ها به ندرت ممکن است منجر به همچنین اتفاقی شوند و علت این‌گونه حوادث، سیم های معیوب است. پس به منظور حفظ ایمنی، به طور منظم و دوره ای، دستگاه خود را از نظرگرم شدن، بررسی کنید.

خوشبو کننده افزونه

خوشبو کننده افزونه

مهره های معطر:

استفاده از مهره های معطر، آسان و سرگرم کننده است. آنها را در ظرف حاوی روغن معطر قرار دهید تا زمانی که رایحه را به خود جذب کنند. سپس آنها را درون ظرفی قرارا داده و خو.شبو کننده ی خود را، هر کجا که مایلید، در کمد، کشوی یا حتی کیفتان قرار بدهید. با کمی خلاقیت، می توان از این مهره ها برای ساخت دکوری های زیبا در منزل یا هدیه استفاده کرد. مهره ها را از گرما دور نگه دارید. گرما باعث ذوب و خراب شدن آن‌ها می‌شود.

برای مطالعه مقاله انواع تخم پرندگان خوراکی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

خوشبو کننده مهره های معطر

خوشبو کننده مهره های معطر

محفظه عطر گل (Potpourri):

این محفظه، نوعی خوشبو کننده ی هواست که از گیاهان و ادویه ها استفاده می کند. اگرچه می‌توان از انواع معطر های شیمیایی نیز استفاده کرد. این نوع خوشبو کننده هوا، از نظر بصری و همچنین عطر درمانی بسیار مناسب است. می توانید آن را به صورت آماده بخرید، یا خودتان بسازید. ارزان بودن این نوع خوشبو کننده، باعث محبوبیت آن در بین مردم شده است. این خوشبو کننده های طبیعی، فاقد مواد شیمیایی مضر اند. اگر بخواهید این خوشبو کننده را خودتان درست کنید، ممکن است کمی وقت گیر و دشوار باشد.

خوشبو کننده محفظه عطر گل

خوشبو کننده محفظه عطر گل

عود:

در این نوع خوشبو کننده، از سوزاندن انواع چیزهای معطر مانند صمغ، چوب صندل و دارچین با استفاده از مخروط، چوب، پودر، مخروط یا سیم پیچ، می‌توان رایحه دلخواه را به دست آورد. بعد از شعله ور شدن شعله را خاموش می‌کنند تا دود معطر تولید شود. بسیاری از مردم از سوزاندن عود لذت می برند و این کار را بسیار آرامش بخش می‌دانند. برای برخی نیز، شدت رایحه ی عودها، ممکن است کمی آزار دهنده باشد. بخورها می تواند تا یک ساعت یا بیشتر بسوزند و سپس خاموش شوند. همانند سوختن یک شمع، نیازی نیست که نگران رها کردن عودها هنگام سوختن باشید. همانند شمع ها، عودها نیز می توانند ساعت ها قبل از رسیدن به انتهای فتیله بسوزند.

برای مطالعه مقاله انواع دونات ها می توانید از این لینک استفاده نمایید.

خوشبو کننده عود

خوشبو کننده عود

شمع های معطر:

استفاده از شمع های معطر بسیار متداول و محبوب است، زیرا در انواع رایحه ها و رنگ های متنوع وجود دارند. اما اگر این شمع ها را در یک فضای کوچک یا نزدیک دیوار بسوزانید، مقداری بقایای سیاه و دوده در سطوح اطراف، باقی می گذارد. علاوه بر آن، برخی از افراد، مجاز به روشن کردن شمع در محل زندگی خود نیستند.

به عنوان مثال، خوابگاه دانشگاه ها، به دلیل وجود خطر آتش سوزی، اجازه ی روشن کردن شمع را به دانشجویان نمی‌دهد. اگر شما نیز یکی از همین دانشجویان هستید، خبر خوب اینکه می‌توانید جا شمعی هایی خریداری کنید که همانند یک صفحه ی داغ فلزی، با وصل کردنشان به برق، داغ می‌شوند و رایحه ی شمع شما را در سراسر خانه پخش می‌کند.

اگر می خواهید به طور کلی، از فتیله ها و شعله های آتشیِ سنتی دوری کنید، می توانید خرید شمع های معطری که با باتری کار می کنند و یا به دیوار وصل می شوند را امتحان کنید. یک لامپ کوچک بالای این شمع تعبیه کردند تا شبیه یک شعله باشد. شدت پخش عطر و بوی این شمع های برقی، مانند شمع های معمولی نیست و در هنگام قطعی برق، نمی‌توان ازاین شمع ها استفاده کرد.

نکته دیگر در مورد شمع های معطر، این است که آنها غالباً از ترکیبات مصنوعی ساخته می شوند که در صورت داشتن آلرژی یا آسم می توانند برای شما یا کودکان خردسالتان مشکل ایجاد کنند. علاوه بر این، بیشتر مردم رایحه‌ی این شمع‌ها را دوست دارند، اما بوی ناشی از سوختن فیتیله هنگام روش کردن شمع، ممکن است برای برخی ناخوشایند باشد.

شمع های معطر

شمع های معطر

یک هشدار در رابطه با خوشبو کننده های هوا:

بسیاری از خوشبو کننده های امروزی، حاوی مواد سرطان زا هستند برای افرادی که آلرژی و یا آسم دارند، می‌توانند مشکل ایجاد کنند. اگر استشمام رایحه ی این شمع ها، سینوس شما را تحریک می کند یا باعث سوزش چشمانتان می شود، بهتر است از استفاده از این محصولات مصنوعی خودداری کنید.

تله مخروطی مگس

برخی از این مواد شیمیایی، می توانند به ویژه برای نوزادان و کودکان خردسال مضر باشند. برای اطمینان از بی خطر بودن این شمع ها برای شما و یا حیوانات خانگیتان، حتما برچسب های روی این محصولات را به دقت مطالعه بفرمایید. اگر شما یا سایر اعضای خانه، به برخی مواد یا رایحه‌ها حساسیت دارید، بهتر است به دنبال خوشبو کننده های کاملاً طبیعی و فاقد ترکیبات مصنوع باشید.

برای خرید از عطاری اینترنتی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *