گیاهان دارویی و ادویه ها

از بین بردن پشه با گیاهان دارویی

پشه ها حشرات موذی

شبی با کودکانم در زمینِ بازی بودیم. یکی از گرم ترین روزهای سال بود و بیرون بودن در آن هوا و دیدن غروب آفتاب، احساس خارق العاده ای داشت. بازی کردن پسر ۲ ساله ام را، در حال بالا رفتن از سرسره و سر خوردن از آن، تماشا می‌کردم که ناگهان چشمم به پشه های روی پاهایم زیر زانو افتاد. ۸تا پشه!! با چند ضربه آن‌ها را از خودم دور کردم و آن شب، با جای چند گزیدگی به پایان رسید، اما درحقیقت، هیچ چیز، شبیه خسارتی که پشه ها می توانند در سرتاسر نقاط جهان ایجاد کنند، نیست.

پشه ها این حشرات موذی

پشه ها می‌توانند بیماری های مهلکی مانند تب دِنگی (dengue fever)، چیکونگونیا – نوعی بیماری عفونی – (chikungunya) و تب زرد را به همراه داشته باشند. همه ی ما برای حل چنین مشکلاتی، از اسپری ها برای دفع حشرات استفاده می‌کنیم که متاسفانه این محصولات حاوی ترکیبات سمی ای مانند آلرتین، پرماترین و اسبیوترین هستند که برای سلامتی ما بسیار مضر اند.

برای مطالعه مقاله انواع گیاهان حشره خوار می توانید از این لینک استفاده نمایید.

جای نیش دردناک پشه

جای نیش دردناک پشه

درست است که به ندرت این بیماری های کشنده در آمریکای شمالی یا اروپا اتفاق می افتد، ولی به طور کلی، پشه ها حشرات موزی و مزاحمی هستند که همه ی ما ترجیح می‌دهیم از گزند این جانوران در امان بمانیم. حال خبر خوب این که شما می توانید با پرورش گیاهانی در خانه خود، از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری و بر آنها غلبه کنید.

این تاثیر وجود این گیاهان، برای دفع پشه‌ها، شناخته و اثبات شده اند. این روشی طبیعی و فوق العاده، برای در امان نگاه داشتن شما و خانواده تان، در برابر گزش آزار دهنده ی پشه هاست و علاوه بر این، تازگی و شادابی و عطر دلپذیر آن‌ها، حال و هوای باغچه و خانه‌ی شما را به طور کلی دلنشین و زیبا می‌کند.

معرفی گیاهان دارویی دفع پشه:

با گنجاندن این ۱۲گیاه معطر و زیبا در باغچه یا منزل خود، به طور کلی استفاده از مواد شیمیایی و حشره کُش های مضر را کنار گذاشته و از خانه ای بسیار آرام و راحت، عاری از هرگونه پشه و حشرات مزاحم، لذت ببرید. من باید یکی از این گیاهان را داخل یک گلدان آویز می‌کاشتم و هنگام بیرون رفتن با بچه هایم در زمین بازی، کنار یک سطل زباله آویزان می کردم.

رزماری گیاه دفع پشه

رزماری گیاه دفع پشه

۱.رزماری:

رزماری، گیاهی با شکوفه های باشکوه و زیباست که بیشتر به عنوان طعم دهنده ی غذا محبوبیت و کاربرد دارد؛ اما علاوه بر آن، می‌تواند به عنوان ماده‌ای فوق العاده برای دفع پشه ها نیز استفاده شود. اگر می‌خواهید این گیاه پُرفایده را پرورش دهید، چه در داخل خانه و فضای بسته و چه در بیرون از خانه، اطمینان حاصل کنید که در طول روز، به طور کامل نور آفتاب را دریافت کند. هم خودِ گیاه و هم قلمه هایش، برای دور کردن حشرات آزار دهنده ی حامل بیماری، بسیار موثر اند.

خرید بذر رزماری

۲.پونه:

یکی دیگر از گیاهان محبوبِ دورکننده‌ی طبیعی حشرات پونه است. ترجیحا آن را بیرون از منزل، در اطراف خانه خود بکارید. با این روش، به خوبی از گزند آفات دور خواهید ماند. در داخل خانه، می توانید یک گلدان گیاه پونه ی کوچک را در اتاقتان نگاه دارید. این کار، پشه هایی را که در خانه هستند از بین برده و تازه واردان احتمالی را دور نگه می‌دارد. روش دیگر، نگه‌داشتن چند ساقه‌ی خرد شده ی پونه داخل جیبتان است. این کار، ایمن نگاه داشتنِ شما را در مقابل حشرات و پشه های موذی، تضمین می‌کند.

بذر پونه پنی رویال ایرانی

۳.اکالیپتوس:

گیاه اکالیپتوس به عنوان یک آفت‌کش طبیعی شناخته شده که حاوی گلوبولول ، آلدهید کامینال و ترکیبات سینئول است و باعث دفع پشه ها می‌شود. از گیاهانی که برگ‌های معطر دارند، به عنوان دفع کننده های گیاهی، استفاده می‌شود. اگر می خواهید این گیاه پرخاصیت و زیبا را در محیط خانه پرورش دهید، یک اکالیپتوس کوچک را انتخاب کنید.

بذر درخت اکالیپتوس

برای مطالعه مقاله لیستی از 9 گل بد بوی جهان می توانید از این لینک استفاده نمایید.

رایحه شمعدانی دور کننده پشه

رایحه شمعدانی دور کننده پشه

۴.Geranium:

شمعدانی ها، گیاهانی معطر هستند و از بهترین دفع کننده های پشه ها محسوب می‌شوند که در بیشتر سایت های باغبانی، و همچنین توسط باغبانان، توصیه می شوند. موثرترین نوع شمعدانی در دفع حشرات، نوعی شمعدانی است که رایحه ای شبیه به لیمو دارد و بسیار شبیه به گیاه سیترونلا (سنبل هلندی) است. این نوع گیاه، شکوفه های بسیار زیبایی نیز دارد که می تواند به عنوان یک گیاه تزئینی فوق العاده جذاب مورد استفاده قرار گیرد.

۵.سیر:

گیاه سیر از بسیاری از جهات، به عنوان یک دافع کننده ی طبیعی شناخته می شود. یکی از بهترین راه های دفع حشرات موذی، مخلوط کردن سیر با روغن های معطر طبیعی برای ساختن اسپری دفع کننده است. روش دیگر این است که سیر را خرد کنید، به حالت پودر درآورده و آن را در اطراف خانه خود بپاشید.

۶.سوسنبر/نعنای تند/نعنای فلفلی (Peppermint):

این گیاه، یک نوع نعناع‌ ترکیبی است که به راحتی در سراسر دنیا در دسترس است. این گیاه با ساقه های صاف و نرمش حدود ۳۰ تا ۹۰ سانتیمتر رشد می‌کند؛ دارای سطح مقطعی مربع شکل است و به طور معمول در مناطق مرطوب رشد می کند. گیاه نعناع، در هر نوع خاکی، در دمای 15.5 تا 26.5 درجه سانتیگراد و در شرایط آب و هوایی خنک رشد می کند. با رشد نعناع، عطر آن در هوا پخش شده و آفات را دور می‌‌کند. روغن نعناع دارای استرهای کربوکسیل و منتول به مقدار زیاد است، که به عنوان یک ضد حشرات قوی عمل کرده و باعث آرامش بدن و روان شما می‌شود.

بذر نعنا فلفلی

اسطوخودوس دور کننده حشرات

اسطوخودوس دور کننده پشه

۷. اسطوخودوس:

گیاه اسطوخودوس، رایحه ای شیرین، گُلی، تازه و علفی دارد و به عنوان یک ماده دفع کننده ی طبیعی حشرات استفاده می شود. رایحه دلپذیر اسطوخودوس برای حشرات، به ویژه پشه ها آزار دهنده است. برای بهره‌مند شدن از بهترین عملکرد دفع کنندگی این گیاه، گلدان آن‌ را نزدیک درها و پنجره ها قرار دهید، یا آن‌را در باغچه بکارید. جدا از این خاصیت، رایحه افسانه ای اسطوخودوس در ایجاد احساس آرامش و راحتی بسیار موثر است.

بذر اسطوخودوس

۸.ریحان:

گیاه ریحان با رایحه‌ی قوی خود، دافع طبیعی بسیار خوبی برای پشه ها است. بدون له شدن برگ ها یا حتی لمس آن، رایحه دلنشینش را می‌توان به خوبی حس کرد. بر اساس مقاله ای که در سال ۲۰۱۱ در مجله مالاریا منتشر شد، مشخص شد که روغن ریحان (Ocimum) ایمن ماندن و دور کردن پشه ها را بصورت ۱۰۰ درصد تضمین می کند. برای دور نگه داشتن حشرات، می توانید ریحان را در گلدان پرورش داد یا آن را در باغچه خود کاشت. حتی می توانید تعدادی برگ ریحان را بر روی پوست خود بمالید تا حشرات آزار دهنده از شما دور شوند.

بذر ریحان

۹. گل همیشه بهار:

گل همیشه بهار، بیشتر در تابستان دیده می شود، زیرا این گل برای رشد به محیط مرطوب و آفتاب کامل و خاک حاصلخیز نیاز دارد. این گیاه دارای پیرتروم است، ترکیبی که در بسیاری از مواد دفع کننده‌ی حشرات وجود دارد و استفاده می‌شود. پیرتروم ماده ایست که از گل‌ها گرفته و تهیه می‌شود و به عنوان یک دفع کننده ی طبیعی حشرات کاربرد دارد. رایحه‌ی گل همیشه بهار برای پشه ها آزار دهنده است و باعث می شود از ورود به خانه شما امتناع کنند.

گل همیشه بهار

برای مطالعه مقاله معرفی 10 گل خوشبو در جهان می توانید از این لینک استفاده نمایید.

علف گربه دور کننده پشه ها

نعنای گربه ای دور کننده پشه ها

۱۰. کت نیپ/کت مینت/نعنای گربه‌ای/پونه سای گربه‌ای (Catnip):

این گیاه با رایحه ی خود، ده برابر بیشتر از انواع گیاهان دیگر، در دور کردن آفات و حشرات موثر است. می توانید آن را در یک منطقه سایه دار یا یک منطقه آفتابی و در خاک قلیایی بکارید. همچنین می‌توانید گلبرگ های خرد شده ‌ی این گیاه را بر روی پوست بمالید. این گیاه دارای ترکیبی به نام نپتالاکتون است که حشرات را به خوبی از خود دور می کند.

مجموعه بذر ریحان

۱۱. فرنجمشک/ بادرنجبویه (Lemon Balm):

عطر برگ‌های سبز بادرنجبویه، ترکیبی از رایحه لیمو و نعناع است. این گیاه متعلق به خانواده نعناع ها است. بادرنجبویه، نه تنها به دلیل خواص درمانی بی‌نظیرش، بلکه به دلیل خاصیت دفع کننده ی حشرات و آفاتش، و همچنین جذب گرده افشان های ضروری مانند زنبورها و پروانه ها، بسیار محبوب است.

یک نکته کوچک: برای دفع حشرات مزاحم، می‌توانید یک مشت برگ بادرنجبویه را در دست خود خرد کرده و به پوست خود بمالید.

بذر بادرنجویه (ملیس)

۱۲. علف لیمو (Citronella Grass):

این گیاه با نام ” citrosum” نیز شناخته می شود. پرورش این گیاه در باغ یا حیاط، برای کنترل حشرات و دفع آفات بسیار مناسب است. شاخ و برگ این گیاه رایحه ی citronella fragrance را داراست. برگ های له شده ی این گیاه رایحه ی بسیار مطبوعی دارد که با مالیدن آن به پوست خود، می‌توانید پشه ها به طور طبیعی از خود دور کنید.

حال با دانستن این نکات، از همین امروز کاشت این ۱۲ گیاه معطر و زیبا را در باغچه یا منزل خود شروع کنید تا علاوه بر بهره مندی از زیبایی و طراوت آن‌ها، پشه های مزاحم و سایر آفات را دور کرده و سلامت خود و خانواده‌تان را تضمین نمایید.

برای خرید بذر گیاهان دارویی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

5 دیدگاه درباره مقاله “از بین بردن پشه با گیاهان دارویی

  1. Avatar مجید گفت:

    سلام. ممنون بابت اطلاعاتی که در اختیار بقیه قرار میدید. اگر اشتباه نکنم این گیاهانی که فرمودید اکثرا کم ارتفاع هستند. گیاه یا درختی هست که حداقل یک متر ارتفاع داشته باشه و دافع حشرات باشه

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      بهترین گیاه برای دفع پشه گیاه خرزهره است که ارتفاع آن بلند میشود.

  2. Avatar منا گفت:

    سلام من شنیدم برای اینکه نوزادان از پشه دور بمونن و موقع خواب نیش نزنن کنار بالششون چند قطره عرق نعناع بچکونید نمیدونم موثره یا نه

  3. Avatar جستوجو گر گفت:

    ایا اگر این گیاهان رو بجوشونم یا عصاره اون هارو
    رو بگیرم بازم این خاصیتشون رو حفظ میکنن
    ایا بعدش میشه از اون اب یا عصاره برای دور کردن حشرات استفاده کرد؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      ممکن است بعد از جوشاندن خاصیت گیاه از بین برود و چون تست نگرده ام نمی توانم نظر صحیح بدهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *