آموزش باغبانی

تولید کود کمپوست

تولید کود کمپوست

قبل از پرداختن به نحوه تولید کود کمپوست بهتر است ابتدا با انواع کمپوست آشنا شویم. در کل دو نوع کمپوست وجود دارد، کمپوست سرد و کمپوست گرم.

تولید کود کمپوست:

برای تولید کمپوست سرد ابتدا پسماندهای گیاهی و زباله های ارگانیک خود را از میان زباله ها تفکیک نمایید. زباله های ارگانیک شامل پسماندهای میوه ها، سبزیجات، تفاله چای و قهوه و پوسته تخم مرغ و … می شود. بعد از انجام عملیات جداسازی، آنها را داخل ظرفی قرار داده و اجازه دهید برای مدتی در حدود یک سال باقی مانده و تجزیه شوند.

تهیه کمپوست گرم سریع تر صورت می گیرد ولی نیاز به مهارت باغبانی بالایی دارد. می توان در فصول گرم سال در طول یک الی سه ماه کمپوست گرم را آماده کرد. برای تهیه کمپوست گرم و سریع به این چهار قلم نیاز دارید: نیتروژن، کربن، هوا و آب

کود ورمی کمپوست ارگانیک گیلدا

این مواد با قرار گرفتن در کنار هم باعث تغذیه میکروارگانیسم ها می شوند که این فرایند باعث تسریع در عمل تجزیه مواد ارگانیک می شود. به کمپوستی که تولید آن به وسیله کرمها انجام می گیرد ورمی کمپوست اطلاق می گردد. کرمها با تغذیه از غذای باقیمانده ما، از خود فضولاتی حاوی نیتروژن تولید می کنند البته برای این کار نمی توان از هر کرمی استفاده کرد.

برای این کار بایستی از کرم های قرمز (red wigglers) در تولید کمپوست استفاده نمود. برای تهیه کرم های کمپوست می توانید آنها را با قیمتی مناسب از سایت های اینترنتی یا مغازه فروش لوازم باغبانی محلی خریداری کنید.

پوست میوه و سبزیجات برای تهیه کمپوست

پوست میوه و سبزیجات برای تهیه کمپوست

از چه چیزهایی می توان برای تولید کود کمپوست استفاده کرد:

کمپوست کردن می تواند بهترین راهکار برای استفاده مفید از موادی باشد که در داخل یخچال بدون استفاده باقی مانده اند. در داخل آشپزخانه خود یک قابلمه قدیمی یا سطلی از جنس قلع برای این کار در نظر بگیرید و موادی که قرار است از آنها برای تولید کمپوست استفاده کنید در داخل آن بریزید.

موادی که از آنها می توان در تولید کود کمپوست استفاده کرد عبارتند از: پوست انواع میوه، پوست سبزیجات، تفاله چای و قهوه، پوست تخم مرغ، باقی مانده سبزیجات غیر خوراکی، برگ های خشکیده، چوب کاملا خرد شده و مالچ، پوشال، روزنامه خرد شده، خاک اره ای چوب و مواد عاری از افزودنی ها.

نکته: موادی مثل سیر و پیاز چون برای کرم های کمپوست دفع کننده می باشند و حضور آنها در سلامت باغچه تاثیر گذار است بهتر است در این لیست قرار نگیرند.

خاک برگ گیلدا (کمپوست گیاهی)

موادی که نباید در تولید کود کمپوست استفاده شوند:

  • هر موادی که حاوی گوشت، روغن و چربی بوده باشد.
  • پسماندهای گیاهان مریض
  • خاک هایی که حاصل چوب فرآوری شده می باشند
  • مدفوع سگ و گربه
  • چیزهایی که دانه علف هرز داشته باشد.
  • لبنیات

موارد ذکر شده علاوه بر اینکه هیچ فایده ای برای باغچه شما ندارند بلکه می توانند سبب بو گرفتن کمپوست شما شوند. همچنین وجود این مواد می تواند جذب کننده حیوانات خانگی باشد. برای داشتن کمپوستی موفق از این موارد اجتناب کنید.

استفاده از کود کمپوست در باغبانی

استفاده از کود کمپوست در باغبانی

گام های تولید کود کمپوست:

تولید کمپوست چهار گام دارد که در ادامه ی مطلب گام های تولید کود کمپوست را به شما شرح می دهیم.

گام اول:

مواد قهوه ای رنگ (مواد حاوی کربن) و سبز (مواد حاوی نیتروژن) را با همدیگر مخلوط نمایید. برای درست کردن تل کمپوست گرم بهتر است برای حدود 90 سانتی متر عمق مواد کافی داشته باشید. بایستی مواد مرطوب و سبز با مواد خشک و قهوه ای ترکیب شوند.

سپس با استفاده از مواد سبز و قهوه ای شروع به ساختن کمپوست نمایید. در صورتی که ظرف کمپوستتان خیلی خیس بوده و بو گرفته، مواد قهوه ای بیشتری اضافه کنید و بالعکس در صورت قهوه ای و خشک بودن زیاد آن بهتر است آیتم های سبز را بیشتر کرده و برای مرطوب شدن آن آب اضافه نمایید.

گام دوم:

به طور مداوم تل کمپوستی خود را آبپاشی کنید به نحوی که همواره به حالت یک اسفنج خیس به نظر برسد. در آبپاشی زیاده روی نکنید چون باعث تقلیل میکروارگانیسمها خواهید شد. دمای کمپوست را همواره تحت نظر داشته باشید تا از نحوه درست تجزیه و کمپوست شدن آن اطمینان یابید. می توانید با فرو کردن دستتان در تل کمپوستی و احساس گرما از این روند اطمینان یابید.

خرید مالچ گیلدا

گام سوم:

تل کمپوستی را هم بزنید. برای اجرای بهتر فرایند تولید کمپوست بایستی اکسیژن به همه جای کمپوست برسد. برای این کار بهتر است هر هفته یک بار با استفاده از شن کش تل کمپوست را بر هم بزنید تا هوا در همه جای آن جریان پیدا کند. بهترین زمان برای این کار موقع گرم شدن مرکز کمپوست است یا رسیدن دمای کمپوست به بین 54 الی 65 درجه سیلیسیوس. برهم زدن تل کمپوستی باعث تسریع در روند تولید کود کمپوست شده و مانع بو گرفتن آن می شود.

گام چهارم:

در مرحله ای از تولید کود کمپوست که دیگر گرما تولید نمی شود و رنگ کمپوست قهوه ای شده و مواد کاملا خشک و پوسیده شده اند زمان تغذیه باغتان با کود کمپوست است. در اوایل هر فصل کاشت، به بستر کاشت خود 10 الی 15 سانتی متر کمپوست بیافزایید.

برای خرید کود می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *