آموزش باغبانی

بهترین کود برای جو

بهترین کود برای جو

جو گیاهی نسبتا مقاوم می باشد و در بهار و زمستان کاشت می شود. در شرایط مختلف آب و هوایی مقاوم می باشد و در اکثر اقلیم ها رشد می کند. کاشت پاییزه جو به نسبت بقیه کاشت ها بهتر است. جو پاییزه دانه های درشت تر با پروتئین بیشتر دارد. کمبود آب در هر یک از مراحل رشد، تاثیر بدی بر روی رشد و نمو جو دارد، زیرا جو برای رشد و نمو بهتر به آب زیادی نیاز دارد، ولی با این وجود میزان مصرف آب در کشت جو از گندم کمتر است زیرا دوره زندگی جو از گندم کوتاه تر است.

جو پاییزه را در اواسط مهر ماه تا اواخر آبان ماه کاشت می کنند. البته به این نکته هم توجه داشته باشید اگر هوا خیلی گرم بود نباید کاشت انجام بشود.

اگر دانه های جو چروکیده بشوند نشان دهنده کمبود آب می باشد. اگر جو در مرحله گل دادن و دانه بستن با کمبود آب مواجه شوند، این کمبود باعث کاهش وزن دانه ها و لاغر شدن و چروکیده شدن آن ها می شود.  آبیاری جو به صورت جویچه ای، کرتی و غرقابی می باشد.

جو در برابر سرما حساس تر از گندم می باشد، ولی اگر درجه حرارات محیط مدت زمان زیادی در سرمای 16- درجه سانتی گراد قرار بگیرد تقریبا تمام بوته های جو از بین می رود. زمین زیر کشت جو باید دارای عمق کافی و زهکشی کامل باشد.

در مناطق سردسیر بعد از اینکه محصول برداشت شد زمین را با گاو آهن شخم می زنند و بعد از دیسک استفاده می کنند.

کودهای لازم برای جو:

جو نیز مانند هر گیاه دیگری برای رشد و نمو و کیفیت محصولات بهتر به مواد مغذی متعادل نیازمند است. بعد از برداشت جو، زمین تقریبا از مواد مغذی تخلیه می شود و برای برگرداندن زمین به حالت قبل نیازمند کوددهی می باشیم. حال این مواد مغذی را باید به صورت مکانیکی با کوددهی به زمین زیر کاشت اضافه کنیم. برای کوددهی جو باید مانند گیاهان دیگر خاک را آزمایش کنید. در مناطقی که خاک خشکی دارد و بارندگی کم می باشد از کودهای فسفر دار استفاده کنید زیرا باعث پر شدن دانه های جو می شود.

کود دامی:

این کود برای اغلب زمین ها توصیه می شود، زیرا کود دامی علاوه بر اینکه به زمین مواد مغذی می دهد باعث بهتر شدن بافت و ساختمان خاک می شود. بین کودهای دامی، کود گاوی جزء بهترین می باشد.

استفاده از کود دامی پوسیده بهتر می باشد به همین دلیل بهتر است کود دامی قبل از مصرف در یک جا انبار گردد تا به خوبی پوسیده شود. تل انبار کردن کود دامی این مزیت را دارد که اگر بذر علف هرز داخل آن باشد رشد می کند و از بین می رود، زیرا در انبار کردند باید هر هفته این کود را زیر و رو کرد و این علف ها از بین می روند.

از دیگر مزایای کود دامی این است که باعث گرم شدن زمین زیر کشت می شود. برای کاشت پاییزه، کود دامی را روی زمین بریزید و توسط گاوآهن آن را به زیر زمین انتقال دهید.

کود دامی

کود شیمیایی:

در کشاورزی کودهای شیمیایی نقش بسیار مهمی دارد، زیرا مقدار آن را می توان در زمان های مختلف تنظیم کرد.

کودهای شیمیایی به دو دسته کودهای ماکرو و کودهای میکرو تقسیم می شوند:

  • کودهای ماکرو: این کودها دارای موادی میباشند که گیاهان به میزان زیادی به آن ها نیاز دارند. کودهای ازت، فسفر، گوگرد، کلسیم و منیزیم از جمله کودهای ماکرو می باشند.
  • ازت: نیاز جو به این عنصر کمتر می باشد زیرا گیاهان تیره دارای غده ای در ریشه خود می باشند که ازت را تثبیت می کند. ازت را به صورت محلول در آب استفاده می کنند و 100 تا 150 کیلو از ازت در هر هکتار کافی می باشد. ازت را قبل از کاشت و در زمان آماده سازی زمین، بعد از آبیاری دوم در نهایت قبل از خوشه دهی به زمین می دهند. این ماده مغذی باعث رشد گیاه و ساختمان کلروفیل می شود.
  • فسفر: فسفر از عناصری می باشد که جو به آن نیاز شدیدی دارد، زیرا باعث سرعت رشد و افزایش  محصول می شود. کود فسفر را باید به عمق ریشه ها بدهید. مقدار مصرف آن 70 کیلو در هکتار می باشد.
  • پتاسیم: کود پتاسیم در گیاه جو باعث ایجاد سنتز و انتقال هیدروکربن ها و مقاوت در برابر بیماری ها و سرما می شود و کیفیت محصول و جذب آب را بالا می برد. حدود 70 تا 90 کیلوگرم پتاس در هر هکتار لازم است.
  • کلسیم: کلسیم برای گیاهان اهمیت زیادی دارد و برای رشد و سالم ماندن آن ها بسیار مهم می باشد. کلسیم باعث شادابی و سالم بودن گیاه می شود.
  • منیزیم: کمبود منیزیم باعث پیر شدن برگ ها می شود و رنگ سبز برگ ها را از بین می برد. کم شدن شدید منیزیم باعث می شود که رنگ برگ ها بنفش مایل به قرمز بشود.

برای مطالعه مقاله روشهایی برای تهیه کود خانگی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

گیاه جو

گیاه جو

علائم کمبود کودهای ماکرو در جو:

  • کم بودن ازت در خاک باعث کم رنگ شدن برگ و کوچک شدن آن ها می شود.
  • کم بودن فسفر در خاک باعث تیره شدن رنگ برگ ها می شود و یا اینکه لکه های آبی و سبز روی برگ ها می افتد.
  • کمبود پتاسیم باعث عدم رشد گیاه و قهوه ای رنگ شدن و سوختن برگ ها می شود.
  • اگر عنصر گوگرد در خاک جو کم شور باعث زرد شدن برک گیاه می شود. گوگرد را معمولا با سولفات آهن، مس و روی استفاده می کنند.
  • کم شدن کلسیم در خاک باعث می شود که برگ های جوان باز نشوند و کناره های آن ها چروکیده بشوند. این کود به صورت کربنات کلسیم می باشد.
  • اگر منیزیم کم بشود برگ های مسن تر از بین می روند و بیشتر همراه با کلسیم استفاده می شود.
  • کمبود گوگرد باعث زردی بسیار کم برگ ها در برگ های جوان تر می شود.

کودهای میکرو:

این کودها کم مصرف هستند و شامل آهن، منگنز، مس و روی می باشند. میزان مصرف این کودها هم بستگی به آزمایش خاک زیر کشت دارد. اگر علائم کمبود این عناصر را در خاک احساس کردید باید آن ها را به خاک اضافه کنید.

زمان استفاده از کود مناسب برای جو:

  • قبل از کاشت جو برای آماده سازی زمین کشاورزی باید از کددهای شیمیایی به همراه کودهای دامی استفاده کنید.
  • قبل از بذر پاشی برای ازدیاد جوانه زنی باید از کود محلول در آب استفاده کنید و به صورت محلول پاشی انجام دهید.
  • در زمان پنجه زنی باید از کودهای نیتروژن دار به اندازه یک لیتر در هکتار استفاده کنید.
  • بعد از پنجه زنی جو از پتاس و عناصر ریز مغذی دار به صورت آبیاری استفاده کنید.
  • در زمان ساقه زنی از کودهای نیتروژن، فسفر و پتاس استفاده کنید.
  • در زمان سنبله جو از نیتروژن، فسفر، پتاسیم و عناصر ریز مغذی استفاده کنید.
برای خرید کود می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *