گیاهان

بامبو طلای سبز ناشناخته

بامبو طلای سبز ناشناخته

منابع طبیعی سالم و تأمین موادغذایی از مشکلات اساسی آینده بشریّت است که می‌توان آن را با حفاظت از محیط زیست و بهره‌برداری صحیح و کنترل‌شده از آن، حمایت نمود. این حمایت نیاز به تحقیق و پژوهش و صرف بودجه برای یافتن گیاهانی جدید و چند منظوره و جایگزین کردن یا افزودن آن به تناوب زراعی یا معرفی به بخش جنگل دارد. گیاه بامبو با داشتن شرایطی ویژه و استثنایی (چون سریع‌الرّشد بودن، کنترل انواع فرسایش ها، کاربردهای وسیع و متنوع و چند منظوره بودن) این فرصت را دارد که به تناوب گیاهان زراعی و مدیریت جنگل وارد شده و جهت بهره‌برداری و استفاده اقتصادی از آن به صنایع مختلف معرفی گردد.

حفاظت محیط زیست، از مسایل جهانی است که در حال حاضر و در آینده، خط مشی اصلی و تعیین‌کننده اکثر کشورهای توسعه یافته خواهد بود و کشورهای در حال توسعه ناگزیر از مدنظر قرار دادن مقرّرات لازم الاجرای آن هستند تا از آلوده شدن محیط زیست در آینده که سلامت جوامع بشری را به‌گونه ای فاجعه‌آمیز به مخاطره خواهد افکند، جلوگیری به عمل آید. بدیهی است که کشورهایی پیشتاز و موفق خواهند بود که تکنولوژی صنایع مختلف و فرآیندهای تولیدی مورد نیاز خود را سریع تر و بهتر از دیگر کشورها با این خط‌مشی جهانی منطبق نموده باشند یعنی، با مدیریت قاطع و برنامه‌ریزی شده بتوانند منابع طبیعی خود را محافظت کرده تا از آن به‌طور صحیح و کنترل‌شده بهره‌برداری نمایند.

کشورهای توسعه‌یافته و صنعتی، سرمایه‌گذاری هنگفتی در موارد زیر انجام داده اند:

  • تکنولوژی بازیافت زباله ها و مواد زائد و استفاده مجدد از آنها.
  • احیاء و جلوگیری از به هدر رفتن منابع طبیعی تجدید‌ شونده در سطوح بین المللی.
  • راه های صرفه‌جویی در انرژی و استفاده از منابع انرژی های بی‌ضرر و کم‌خطر به جای منابع و سوخت های آلوده‌کننده که دارای عوارض جانبی و یا خطرناکی هستند.
  • کاربرد مصالح و موادی که قابل بازگشت به محیط و چرخه های اکولوژیک باشند.

کشورهایی که توان اجرای چنین برنامه های را در جهت اصلاح محیط زیست خود نداشته باشند، با مشکلات جبران ناپذیری در این زمینه روبرو خواهند شد که خالی از خطر نیست.

گیاه‌شناسی بامبو ها

گیاه‌شناسی بامبو ها

گیاه‌شناسی بامبو ها

بامبو ها از خانواده علوفه ها (گراس یا گرامینه یا گندمیان) هستند که در زیرخانواده Bambusoideae قرار دارند (در فارسی به آن خیزران یا نی هندی گویند، واحد شمارش آن خِیزَرانه و خِیازَ نیز جمع آن است). گرچه بامبو ها در اندازه های متفاوت از کوچک گلدانی و حتّی به صورت چمن وجود دارند، ولی تعداد زیادی از گونه‌های آن بلند، قطور و دارای خصوصیّات درخت و درختچه ای هستند. ساقه ی آنها گاهی پیچیده و گاهی مستقیم و بلند است. دارای جوانه ی اوّلیه و فاقد رشد ثانوی بوده درنتیجه قطر نهایی ساقه از ابتدا مشخص است و گیاه بعد از ظهور جوانه، افزایش قطر نخواهد داشت.

به‌ طور کلی از نظر ساختمان کلی، نی ها درواقع حدفاصل بین گراس ها، نخل ها و پهن برگان می باشند. ساقه تو خالی و بندبند، برگ های نوک تیز، گل های خوشه ای و همچنین دارا بودن ساقه های زیرزمینی، آنها را شبیه گیاهان چمنی و علفی نموده است. بامبو گیاهی است دائمی با ساقه چوبی و تو خالی که در فواصل مختلف دارای بند یا گره است که از هر بند آن شاخه جدیدی می‌روید. بامبو را (علف قد کشیده) نیز می‌نامند زیرا ارتفاع بعضی از گونه‌های آن به بیش از 40 متر می‌رسد.

نی ها از نظر ساختمان داخلی ساقه و پراکندگی بافت‌های هادی (آوندها) و از نظر شیوه رشد قطری ابتدایی ساقه در خاک، شبیه تکه لپه ای ها و نخل ها می باشند. ساقه آنها ابتدا در زیر خاک تا آخرین حد رشد قطری خود می‌رسد و سپس رویش ساقه هوایی آن آغاز می‌شود. البته عین همین حالت با کم و بیش تفاوت در نخل ها نیز وجود دارد.

وجود شاخ و برگ گسترده که هر ساله به‌طور مداوم از روی شاخه‌های سال قبل می روید و خزان‌پذیر بودن بعضی از گونه‌ها، آنها را شبیه پهن برگان نموده است.

بامبو در مناطق حارّه ای، نیمه حارّه ای و حتی معتدل و هر منطقه ای که عوامل اکولوژیکی مساعد باشد، می‌روید. بامبو در شمال کشور ایران نیز می روید، بامبو در خط کمربندی هندوستان، ژاپن، چین، جنوب‌شرقی آسیا، آفریقا، استرالیای جنوبی، ایالات متحده آمریکا، شیلی و آرژانتین می‌روید، ولی در کانادا، اروپا و روسیه وجود ندارد. به‌طور خلاصه تا عرض جغرافیایی 40 درجه شمالی و 47 درجه جنوبی و در محدوده دمایی 10- تا 50 درجه سانتی‌گراد می روید.

برای خرید انواع بذر درختان غیر مثمر می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *