آموزش باغبانی

چگونگی رشد سویا

چگونگی رشد سویا

سویا یکی از حبوبات خوراکی بوده و بسیار مغذی است، زیرا غنی از پروتئین، کلسیم، فیبر، آهن، منیزیم و سایر ویتامین­ ها و سرشار از مواد معدنی و مغذی است. دانه­ های سویا بسیار متنوع هستند، زیرا می­توان آن­ها را به صورت پخته، خشک شده و تخمیر شده و به صورت محصولاتی مانند شیر و آرد استفاده کرد. برای بسیاری از کشاورزان تجاری سویا یک محصول بزرگ است. این محصول را می­توانید تا زمانی که سه تا پنج ماه هوای گرم وجود دارد در حیاط خلوت کشت کنید.

بخش اول: کاشت بذر سویا

این مقاله سامل سه بخش است که در بخش اول به صورت مرحله به مرحله کاشت بذر سویا را به شما اموزش می دهیم.

1 – انتخاب بذرهای مناسب سویا

هزاران نوع مختلف سویا وجود دارد. اگر می­خواهید سویا را مصرف کنید، حتما از نوع غذایی و خوراکی استفاده کنید. اگر می­خواهید شیر سویا یا آرد آن را درست کنید، رقم بذر زرد را پیدا کنید. اگر قصد خشک کردن سویا را دارید، از نوع رقم بذر سیاه استفاده کنید.

انتخاب بذرهای مناسب سویا

انتخاب بذرهای مناسب سویا

2 – انتخاب خاک مناسب

انتخاب خاک مناسب برای گیاه سویا دارای مزایای فراوانی است. از آن جمله می­توان وجود علف­های هرز کمتر، فرسایش کمتر، تعادل مناسب مواد مغذی و pH خاک اشاره کرد. این کار باعث تولید گیاهان سالم­تر با بازدهی بالا می­شود. بهترین نوع خاک برای سویا خاک لومی است که زیاد فشرده نشده است. اگر در حال کار با خاکی هستید که محتوای رس بالایی دارد، می­توانید با مخلوط کردن مقدار مناسب پیت ماس، ماسه یا مالچ آن را برای رشد سویا بهبود دهید.

برای مطالعه مقاله چگونه میتوان در خانه Ph خاک را اندازه گرفت می توانید از این لینک استفاده نمایید.

انتخاب خاک مناسب

انتخاب خاک مناسب

3 – کاشت در زمان مناسب

هنگام کاشت در ماه اردیبهشت گیاه سویا بازدهی بیشتری دارد، اما بایستی به دمای خاک توجه شود. زمان ایده ­آل برای کاشت سویا دو تا سه هفته پس از آخرین یخبندان است، هنگامی که دمای خاک 15.5 درجه سانتیگراد و دمای هوا حدود 21 درجه سانتیگراد است.

کاشت در زمان مناسب

کاشت در زمان مناسب

4 – آماده سازی بستر

گیاهان سویا برای رشد مناسب به تعادل خوبی از مواد مغذی موجود در خاک نیاز دارند. اگر مواد مغذی خاک بیش از حد کم یا زیاد باشد، گیاه به درستی رشد نمی­کند. بنابراین، اگر منطقه مورد کاشت در سال­های اخیر کوددهی نشده است، افزودن کود بسیار مهم خواهد بود. برای خاک­ هایی که اخیرا کوددهی نشده ­اند، مقداری کود یا کمپوست اضافه کنید تا مواد مغذی بیشتری قبل از کاشت در دسترس بذر قرار گیرد.

آماده ­سازی بستر

آماده ­سازی بستر

5 – تلقیح بذر سویا

یکی از مواد مغذی اصلی که گیاه سویا به مقدار زیادی به آن نیاز دارد، ازت است. بهترین راه برای اطمینان از بدست آوردن ازت، تلقیح سویا با Bradyrhizobium japonicum می­باشد که یک باکتری خاکزی تثبیت کننده نیتروژن است. برای تلقیح سویا، آن را در داخل یک سطل حاوی باکتری قرار دهید.

برای مخلوط کردن سویا با آن از یک بیل یا بیلچه استفاده کنید. بذرها را از تابش مستقیم آفتاب دور نگه دارید و آن­ها را 24 ساعت پس از تلقیح کشت کنید. Bradyrhizobium japonicum را می­توانید از فروشگاه­ ها و یا به صورت آنلاین از برخی از فروشگاه­های باغبانی و کشاورزی تهیه کنید.

برای خرید بذر سویا می توانید از این لینک استفاده نمایید.

تلقیح بذر

تلقیح بذر

6 – کاشت بذر سویا

بذرهای سویا را در عمق 8.3 سانتیمتری خاک و با فاصله 7.6 سانتیمتری از هم کاشت کنید. سویا را به صورت ردیفی کشت کنید و فاصله ردیف­ها بایستی تقریبا 76 سانتیمتر باشد. پس از کاشت آن­ها را آبیاری کنید تا خاک مرطوب شود. سویا تازه کشت شده نباید غرقاب شود، زیرا ترک خواهد برداشت.

برای مطالعه مقاله بیماری های سویا می توانید از این لینک استفاده نمایید.

کاشت بذر سویابخش دوم: کاشت گیاه سویا

در این بخش مقاله به چگونکی کاشت گیاه سویا می پردازیم

1 – دور نگه داشتن خرگوش ها

خرگوش عاشق شاخه­ های سویا است و اگر از گیاهان در حال رشد حفاظت نکنید محصول شما را از بین خواهد برد. برای محافظت از محصول خود در برابر خرگوش، در اطراف باغ حصار قرار دهید. می­توانید با نصب تور سیمی مرغ در اطراف آن یک حصار ساده ایجاد کنید می­توانید پانل­ های از پیش ساخته را خریداری کنید. روش دیگر قرار دادن حلقه­ های فلزی در اطراف گیاه و پوشاندن آن با پارچه باغبانی است.

دور نگه داشتن خرگوش­ها

دور نگه داشتن خرگوش­ها

2 – محصولات ضعیف را حذف کنید

هنگامی که محصولات زراعی چند سانتیمتر جوانه زدند، باید گیاهان ضعیف را حذف کنید تا امکان رشد بهتر گیاهان قوی­تر فراهم شود. برای این منظور، گیاهچه­ های ضعیف را در سطح خاک قطع کنید؛ ریشه ­ها را خارج نکنید. گیاهان باقی­مانده بایستی 15-10 سانتیمتر از هم فاصله داشته باشند.

محصولات ضعیف را حذف کنید

محصولات ضعیف را حذف کنید

3 – علف های هرز را به طور مرتب بررسی کنید

بذرهای سویا دوست ندارند با علف­های هرز رقابت کنند. در صورت رشد تعداد زیادی علف هرز در باغ به سرعت خفه می­شوند. در اغلب اوقات بستر باغ را از علف هرز خالی کنید و علف­های هرز با با بیل یا دست حذف کنید. وقتی گیاهان بزرگ­تر شدند، دیگر نگرانی از بابت علف­های هرز نخواهید داشت، زیرا گیاهان سویا به تنهایی علف­های هرز را خفه می­کنند.

علف­های هرز را به طور مرتب بررسی کنید

علف­های هرز را به طور مرتب بررسی کنید

4 – آبیاری گیاه سویا

بذرهای سویا معمولا در طی سه مرحله نیاز به آب اضافی دارند:

  1. هنگامی که برای اولین بار در حال رشد هستند
  2. هنگام گل­دهی
  3. هنگام رشد غلاف­ها

در طول این دوره ­ها، حتما گیاهان را به اندازه کافی آبیاری کنید تا رطوبت خاک حفظ شود.

برای مطالعه مقاله فواید لوبیای سویا می توانید از این لینک استفاده نمایید.

آبباری گیاه سویا

آبباری گیاه سویا

بخش سوم: برداشت سویا

در آخرین بخش مقاله به برداشت سویا می پردازیم

1 – برداشت غلاف ها

بذرهای سویا در ماه شهریور شروع به بلوغ می­کنند و هنگامی که غلاف­ها سبز شده و دانه ­ها سفت می­شوند کاملا رشد کرده و آماده برداشت است. قبل از اینکه غلاف­ها زرد شوند حتما سویا را برداشت کنید. برای برداشت، کل غلاف را از گیاه جدا کنید. هنگام آماده شدن بذرها، غلاف­ها بین پنج تا هشت سانتیمتر طول دارند.

برداشت غلاف­ها

برداشت غلاف­ها

2 – حذف غلاف ها

یک گلدان را با آب پر کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید. گلدان بزرگ دیگری را تا نصف با آب پر کرده و بقیه را با یخ پر کنید. وقتی آب به جوش آمد غلاف­ها را درون آن گذشته و اجازه دهید تا پنج دقیقه بجوشد. سپس غلاف­ ها را از آب داغ برداشته و به مدت پنج دقیقه در آب یخ فرو کنید.

پس از خنک شدن غلاف­ ها، آن­ها را از آب سرد خارج کرده و روی یک حوله تمیز قرار دهید. این شوک بسیار مهم است، زیرا مواد موجود در سویا خام هضم نمی­شود. همچنین، این روش جدا کردن غلاف سویا را آسان می­کند.

حذف غلاف­ها

حذف غلاف­ها

3 – جدا کردن سویا از غلاف

غلاف خنک شده را در دستان خود گرفته و هر دو انتها را به آرامی فشار دهید. با فشار دادن درزهایی در غلاف ایجاد شده و سویا بیرون می ­آید. سویا را در داخل کاسه قرار داده و این عمل را تکرار کنید تا همه سویاها خارج شوند. هنگام فشار دادن غلاف مراقب باشید که سویا پرتاب نشود. پوسته سویا دارای مواد مغذی زیادی است و شما می­توانید از طریق تهیه کمپوست با آن مواد مغذی را به خاک برگردانید.

جدا کردن سویا از غلاف

جدا کردن سویا از غلاف

4 – استفاده از سویا و ذخیره کردن آن

بلافاصله پس از سرد شدن سویا آن را مصرف کنید. از دستورالعمل­های مد نظر خود برای ذخیره­ سازی سویا استفاده کنید. سویا را می­توان به مدت یک هفته تا حداکثر یکسال در یخچال نگهداری کرد. سویا را می­توانید از طریق فرآیندهای زیر فرآوری کنید:

  1. منجمد کردن
  2. کنسرو کردن
  3. خشک کردن
استفاده از سویا و ذخیره کردن آن

استفاده از سویا و ذخیره کردن آن

برای خرید انواع بذر لوبیا می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *