آموزش باغبانی

همه چیز درباره درخت بادام ارژن

همه چیز درباره درخت بادام ارژن

بادام ارژن با نام‌های مختلفی همچون بادام کوهی و بادام برگ سنجدی نیز شناخته می‌شود، این گیاه در بیشتر مناطق به ویژه دامنه‌هایی با شیب ملایم کوهستان و در گستره وسیعی از خاکها رشد می‌کند که از رشد آسان و سریعی برخوردار است که به صورت درختچه‌ای کوتاه رشد می‌شود.

از باردهی بالایی برخوردار است که میوه آن ظاهری بیضی و کشیده دارد که دارای مغز گوشتی خوشمزه‌ای است که برای رشد نیاز به نور خورشید، دمای مناسب به اضافه آبیاری، کود و هرس به موقع دارد. علاوه بر مصرف خوراکی خواص دارویی، درمانی و صنعتی نیز دارد که گرده افشانی آن توسط باد و حشرات انجام می‌شود..

مشخصات گیاهی کامل درخت بادام ارژن:

بادام ارژن نام گونه‌ای بادام خوش‌فرم و خوشمزه است که در بیشتر مناطق به صورت درختچه‌ای کوتاه با شاخ و برگ زیاد رشد می‌کند طوریکه شاخه‌های فرعی این گیاه دارای انشعابات فراوانی است. با نام بادام کوهی و بادام برگ سنجدی نیز شناخته می‌شود.

میوه گرد و بیضی مانند کشیده‌ای دارد که مغز آن مصرف خوراکی دارد، به مانند سایر بادام‌ها به صورت دو پوست است یک پوست سبز رنگ گوشتی که با گذشت زمان و به هنگام رسیدن ترک بر می‌دارد و به راحتی از میوه گیاه جدا می‌شود و پوسته دومی کمی سفت و سخت تر از پوسته اولی است که برخی از گونه‌های آن کاغذی هستند طوریکه با فشار دست می‌شکند.

در درون این پوسته سفت و سخت مغز بادام قرار دارد که بسیار گوشتی و به رنگ سفید تا زرد است که طعم دلچسبی دارد که استفاده‌های مختلفی از آن می‌کنند و سرشار از ویتامین‌های مختلفی است و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است.

نهال بادام درختی

از باردهی بالایی برخوردار است که برگهای سبز رنگ نوک‌تیزی در سایز کوچک با شیارهای ظریف دارد که بعضاً دارای بریدگی‌های ظریفی نیز است که دارای شاخه‌های نرمی است، میوه این گیاه خاصیت دارویی و درمانی زیادی دارد، گیاهی از خانواده گل سرخیان به شمار می رود که گلهای سفید رنگ کوچک چند گلبرگی به رنگ سفید دارد که در فصل بهار شکوفه می‌دهد و منظره زیبایی را نمایان می‌کند.

توجه داشته باشید که گلهای این گیاه قبل از آنکه برگهای گیاه ظاهر شوند شروع به ظاهر شدن می‌کند. بادام کوهی همانطور که از نامش مشخص است در شیب‌های ملایم کوهستانی به راحتی رشد می‌کند به همین دلیل به آن بادام کوتاهی می‌گویند. این گیاه بومی مناطقی از ایران و خاورمیانه است که در بیشتر مناطق رشد می‌کند و به دلیل رشد آسان و سریعی که دارد بسیار پر طرفدار است. ساقه‌های این گیاه به رنگ سبز هستند که گرده افشانی این گیاه توسط باد و حشرات مختلف انجام می‌شود.

برای مطالعه مقاله چگونی رشد بادام می توانید از این لینک استفاده نمایید.

معرفی درخت بادام ارژن

معرفی درخت بادام ارژن

انواع درخت بادام ارژن:

از واریته های مختلف بادام ارژن اطلاعاتی دقیقی در دسترس نیست بنابراین از اضافه گویی در این زمینه خودداری می‌کنیم اگر شما اطلاعاتی در این زمینه دارید با پوپونیک در میان بگذارید.

روشهای تکثیر درخت بادام ارژن:

بادام ارژن از طریق بذر و همچنین خواباندن تکثیر می‌شود.

کاشت بذری درخت بادام ارزن:

در کاشت بذری که در فصل پاییز و زمستان انجام می‌شود ابتدا بذرهای گیاه را به مدت 48 ساعت در آب ولرم خیس کنید، سپس سوراخی در عمق مناسبی از خاک ایجاد و بذر گیاه را به صورت عمودی بکارید، طوریکه قسمت نوک‌تیز آن را به سمت بالا باشد، پس از کاشت بذر با مقداری خاک نرم و کود روی بذر را بپوشانید.

با شروع فصل سرما و گذراندن سرمادهی پوسته گیاه ترک بر می‌دارد و تنش‌های بذر برای رشد آغاز می‌شود طوریکه با شروع فصل بهار و گرم شدن زمین بذر جوانه می زند و شروع به رشد می‌کند که از رشد سریعی نیز برخوردار است و پس از گذشت 4 تا 6 سال شروع به باردهی می‌کند. توجه داشته باشید می‌توانید این گیاه را در خزانه نیز بکارید و سپس به زمین اصلی منتقل کنید.

خواباندن ریشه بادام ارژن:

در خواباندن ریشه که بسیاری از کشاورزان از این روش استفاده می‌کنند ریشه گیاه را پس از جدا سازی در درون گودالی بکارید و با خاک اطراف روی آن را بپوشانید که پس از گذشت مدتی گیاه شروع به رشد می‌کند.

روش هرس درخت بادام ارژن:

بادام ارژن به مانند سایر درختان مثمر برای رشد نیاز به هرس به موقع دارد که هرس آن بسته به ضرورت گیاه هر ساله یک هر دو تا سه سال یکبار انجام می‌شود، به هنگام هرس باید شاخه‌های اضافه و بیمار را از شاخه درخت جدا کنید تا گیاه بتواند رشد بهتری را تجربه کنید.

نهال بادام هندی

شرایط اکولوژیک رشد درخت بادام ارژن:

درخت بادام ارژن برای رشد هر چه بهتر و نگهداری نیاز به شرایط محیطی مناسبی دارد.

ارتفاع:

ارتفاع این درخت بسته به شرایط اقلیمی و آب و هوا بین 3 تا 7 متر است که البته ممکن است بیشتر و کمتر نیز شود.

نور:

گیاهی آفتاب دوست به شمار می رود که برای رشد و نمو به نور کامل خورشید نیاز دارد.

دما :

دمای مناسب برای رشد این گیاه بین 10 تا 25 درجه سانتی گراد است.

خاک:

برای رشد نسبت به خاک حساس نیست و در گستره وسیعی از خاک های عمیق، نیمه سنگین، خاک های آهکی و همچنین سنگریزه‌هایی با شیب‌های ملایم کوهستانی رشد می‌کند.

آبیاری:

به آبیاری متوسطی نیاز دارد که در برابر خشکسالی نیز مقاوم است.

فاصله کاشت:

فاصله کاشت درختان از یکدیگر 2 تا 4 متر است و فاصله بین ردیف‌ها دو متر است.

برای مطالعه مقاله معرفی گیاه بادام زمینی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

آفات و بیماری های درخت بادام ارژن

آفات و بیماری های درخت بادام ارژن

زمان و مقدار کود دهی به درخت بادام ارژن:

استفاده درست و مناسب از کود سبب افزایش گلدهی و باردهی گیاه می‌شود به همین دلیل شما در فصول مختلف سال برحسب نیاز می‌توانید از کود برای رشد گیاه استفاده کنید، زمان کود دهی معمولاً اواخر فصل زمستان و فصل بهار است که گیاه شروع به رشد می‌کند.

آفات و بیماری های درخت بادام ارژن:

عوامل مختلفی از جمله نوع آبیاری، نوع خاک، دما، شرایط اقلیمی و .. سبب آفت‌زدگی و بیماری گیاه می‌شود به همین دلیل لازم است در این زمینه اطلاعاتی دقیق داشته باشید تا بتوانید جلوی آفات و بیماری گیاه را بگیرید. از آفات و بیماری رایج درخت بادام ارژن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

حشرات برگخوار:

این نوع حشرات همانطور که از نامشان پیداست از برگ گیاه تغذیه و باعث از بین رفتن گیاه می‌شوند که راه مبارزه با آنها استفاده از سموم شیمیایی است.

حشرات چوبخوار:

حشرات چوبخوار برخلاف حشرات برگخوار از چوب گیاه تغذیه می‌کنند و خساراتی را به بار می‌آورند که هم می‌توانید به صورت فیزیکی و هم به صورت شیمیایی با این حشرات مبارزه کنید که برای مشاوره می‌توانید با پوپونیک تماس بگیرید.

شانکر باکتری یا گموز:

شانکر باکتری از آفات رایج دختان هسته دارد به شمار می رود که از علائم آن می‌توان به خشکیدگی اندام‌های گیاه و قهوه‌ای شدن آن اشاره نمود که راه مبارزه با آن استفاده از سموم شیمیایی است.

سوختگی برگ:

سوختگی برگ همانطور که از نامش پیداست باعث بروز علائمی همچون سوختی بر روی قسمتی از برگ می‌شود که به ریزش برگ و در نتیجه ضعف کلی گیاه منجر می‌شود.

بذر بادام شیرین

نحوه برداشت میوه بادام ارژن:

برداشت میوه درخت ارژن اواخر فصل تابستان در شهریور ماه است، به هنگام برداشت میوه بادام را با دست خود بگیرید و بکشید که به راحتی از شاخه جدا می‌شود، همچنین می‌توانید با استفاده از یک چوب مخصوص بادام را از شاخه جدا کنید و در درون سبد بریزید، پس از برداشت بادام‌ها را چند روزی در آفتاب نگه دارید تا خشک شوند چرا که در غیر این صورت کپک می‌زنند. در کشورهای پیشرفته کار برداشت بادام به صورت مکانیزه و اتوماتیک با ماشین‌آلات کشاورزی انجام می‌شود.

برای مطالعه مقاله چگونه یک درخت را هرس کنیم می توانید از این لینک استفاده نمایید.

آجیل بادام ارژن

آجیل بادام ارژن

کاربرد بادام ارژن:

از بادام ارژن استفاده‌های مختلفی به قرار زیر می‌شود.

  • می‌توانید مغز بادام را به صورت تازه خوری مصرف کنید.
  • کاربرد دارویی و صنعتی دارد.
  • برای تهیه آجیل از آن استفاده می‌کنند.

سخن پایانی:

بادام ارژن گونه‌ای بادام کوهی است که خواص بسیاری دارد و از ارزش غذایی بالایی نیز برخوردار است که به صورت درختچه‌ای کوتاه آن را کاشت می‌کنند، میوه بادام به صورت دو پوسته است که یک پوست آن به هنگام برداشت به راحتی کنده می‌شود و پوست دوم آن که سفت و سخت است با فشار دست و یا اشیایی همچون چکش می‌شکند که قسمت خوراکی آن مغز بادام است که استفاده‌های مختلفی از آن می‌کنند؛ در بیشتر مناطق رشد می‌کند و از رشد آسان و سریعی نیز برخوردار است، اگر شما نیز تجربه کاشت، داشت تا برداشت بادام ارژن را دارید نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما و دیگران مخاطبان پوپونیک به اشتراک بگذارید.

برای خرید بذر درختان مثمر می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مقاله های مرتبط

9 دیدگاه درباره مقاله “همه چیز درباره درخت بادام ارژن

  1. Avatar یدالله یوسفی ناغانی گفت:

    با سلام ، از یه دوست قدیمی توصیه ای شنیدم که چوب درخت ارژن که پس از نیم ساعت جوشانده شود بجای چای استفاده شود مداوای ورم پروستات بوده و پس از طی یکماه مصرف درمان میکند ، خوش رنگ و بی ضرر ….

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      متاسفانه در این مورد اطلاعی نداریم
      ولی مطلب شما را منتشر میکنیم .

  2. Avatar فرزاد نجمی گفت:

    سلام و ادب حضور مدیر محترم سایت و سروران
    اطلاعاتی در مورد انواع درختچه‌های ارژن میخواستم. در گونه‌ای شاخه‌ها کشیده وَ صاف بدون تیغ و سبزرنگ هستند…شکوفه‌های آن سفید است.
    اما گونه‌ای کوتاه دارای تیغ‌های فراوان وَ بلند تقریباََ طوسی‌رَنگ هستند… شکوفه‌ها آن صورتی است.
    نام علمی وَ محلی همراه مشخصاتی جهت دسته‌بندی اگر امکان داره بفرمائید. بااحترام

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      پاسخ علمی صحیحی برای شما نتوانستیم به دست بیاوریم مطلب را منتشر میکنیم تا اگر عزیزی اطلاع درستی داشت به شما کمک کند.

    2. Avatar محمدرضا هدائیان گفت:

      ما به این درختچه های کوهی می گوییم تنگس ، که همانطور که یکی از کاربران گفته بود چوب آن تکه تکه شود وشسته شود بعد در قوری دم شود هم رنگ چایی دارد و هم دفع سنگ کلیه می شود . مزه چایی هم دارد

  3. Avatar ماری گفت:

    خاکسترش هم برای تمیز کردن دندون خیلی عالیه من گاهی بجای خمیر دندون از خاکسترش استفاده می کنم

  4. Avatar elahe گفت:

    با یلام در مورد تکثیر قلمه ریشه مطالب کاملتری دارید برایم ارسال کنید؟ توضحیحات کامل در مورد نحوه جدا کردن ریشه ها و کندن گودال(عمق، عرض و …) میزان آبیاری، زمان قلمه گیری عکس از انجام مراحل مختلف کار، ممنونم

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      به زودی مقاله ای برای درخواست شما در سایت منتشر میگردد

  5. Avatar مستر زنبیل گفت:

    تو زمینه ای که فعالیت میکنید جزو بهترین سایت ها
    هستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *