آموزش باغبانی

بذر گیاهان کمیاب

بذر گیاهان کمیاب

یکی از فعالیت های لذت بخش کاشت گیاه و پرورش و مراقبت از آن است. در این میان برخی افراد هستند که علاوه بر کاشت بذرهای رایج همچون انواع سبزیجات، صیفی جات و بذر میوه ها و گیاهان زینتی، تمایل به تهیه بذر و کاشت و پرورش بذر گیاهان و میوه های کمیاب دارند. بعضی از گیاهان همچون گیاهان گرمسیری یا گیاهان کلکسیونی چون قابلیت تکثیر و کاشت در همه نقاط دنیا را ندارند، به مرور زمان تحت عنوان گیاهان کمیاب نام گرفتند. در این میان حتی برخی سبزیجات و گلها هستند که به احتمال زیاد تا به امروز آنها را مشاهده نکردید و دیدن آنها شما را شگفت زده خواهد کرد. گیاهان موسوم به گیاهان گوشت خوار نیز در این دسته قرار می گیرند که برخی از گونه های آن شکل ظاهری بسیار زیبایی دارند.

بذر سبزیجات

بیشتر سبزیجات و میوه های خاص و کمیاب مخصوص مناطق استوایی می باشند. این گیاهان عمدتا به لحاظ شکل ظاهری متفاوت بوده و میوه های آنها نیز از طعم و مزه خاصی برخوردار هستند. این گونه گیاهان همچون ظاهر متفاوت و خاص خود نیازمند شرایط خاصو ویژه ای برای کاشت و پرورش می باشند.

جهت رشد و پرورش این گیاهان بایستی شرایط مناسب فراهم شود و نمی توان در هر مکان و شرایطی اقدام به کاشت آنها کرده و طبق روشهای معمول آنها را پرورش داد.

برای مطالعه مقاله روش کاشتن بذر در گلدان برای داشتن باغچه خانگی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

گل های استوایی کمیاب

گل های استوایی کمیاب

بذر گیاهان و میوه های استوایی:

گیاهان استوایی که مختص مناطق استوایی و غالبا گرم و مرطوب هستند، برای کاشت نیازمند دمای بین 15 الی 35 درجه می باشند. از این رو به دلیل نیازهای دمایی خاص برای کاشت در مناطق سردسیر مناسب نیستند. کاشت این گیاهان اغلب در فصل بهار صورت می گیرد و برای رشد آنها مابین 2 الی 20 هفته زمان لازم است. بذرهای این گیاهان را می توانید از مراکز فروش گیاهان خاص و کمیاب تهیه کنید.

از بذرهای گیاهان کمیاب می توان از پاپایا بنگلادشی، خربزه درختی، بذر فیسالیس زرد هلندی، دراگون فروت سفید، بذر جک فروت، بذر پشن فروت ارغوانی یا اصطلاحا گل ساعتی اشاره نمود. بذر انواع مختلف بری ها از جمله بلوبری پاکوتاه، بذر بلک بری، گوجی بری نیز از جمله گیاهان میوه دار خاص و کمیاب محسوب می شوند.

برای مطالعه مقاله تیپ های بذر و اصطلاحات مربوط به آن می توانید از این لینک استفاده نمایید.

گیاهان استوایی کمیاب

گیاهان استوایی کمیاب

نکات مهم در کاشت و پرورش بذر گیاهان کمیاب:

همانطور که قبلا نیز ذکر شد بذر این گیاهان برای رشد و نمو به شرایط محیطی و اقلیمی خاصی نیازمند است. با توجه به این امر که خاستگاه و محل رویش اصلی این گیاهان عمدتا مناطق استوایی و گرمسیری می باشد، این بذرها برای رویش به محیطی مناسب نیاز دارند. دمای محیط کشت یکی از نکات مهم در کاشت بذر این گیاهان محسوب می شود. اکثریت جوانه های این گیاهان برای رشد مطلوب به دمایی مابین 15 الی 35 درجه سانتی گراد دارند. به طور معمول فصل کاشت این گیاهان فصل بهار است و به طور متوسط عمق یک سانتی متری خاک برای کاشت آنها کفایت می کند.

بذر میوه

با توجه به این نکته که زیستگاه اصلی و محل رویش این گیاهان جنگلها و مناطق مرطوب و شرجی است، بایستی برای رویش خاکی همواره مرطوب و خیس داشته باشند. ضمنا وجود نور آفتاب فراوان برای جوانه زنی و رشد مطلوب این گیاهان الزامی می باشد. با این تفاسیر مناطق کوهستانی، سردسیری و مناطقی که بارش بارن در آنها زیاد است ولی بهره زیادی از آفتاب نبرده اند، نمی تواند محیط مناسبی برای کاشت و پرورش این گیاهان باشد.

برای کاشت و پرورش بذر گیاهان کمیاب باید از مخلوط خاک باغچه و کمپوست استفاده شود. به این دلیل که انواع گیاهان و میوه های خاص و کمیاب بومی ایران نیستند و کاشت و پرورش آنها در ایران به میزان خیلی کمی صورت می گیرد، بنابراین اطلاعات زیادی درباره آنها وجود ندارد.

برای خرید بذر می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

یک دیدگاه درباره مقاله “بذر گیاهان کمیاب

  1. Avatar منصور فتاحی پور گفت:

    سلام امیدوارم بذرهای بارور آورده باشید ومشتریان شما راضی از عملکرد در جهت تولید وکسب وکارشان باشند آرزوی توفیق وسلامتی برای شما دارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *