آموزش باغبانی

نحوه پرورش گیاه فلفل از بذر

پرورش گیاه فلفل بذر

رشد گیاه فلفل از بذر کار سرگرم کننده و جالبی است. دانه های فلفل در دمای گرم و در محیط پر نور و با خاک کمپوست سبک شروع به جوانه زدن می کنند. با احتیاط جوانه را به گلدان کوچک منتقل کنید و همچنان محیط را گرم و سیراب نگهدارید. گلدان ها را با رشد گیاه بزرگتر کنید. یا اگر هوا به اندازه کافی گرم باشد می توانید گیاه را مستقیما درون خاک باغ منتقل کنید. فلفل های گیاه خود را بطور مرتب بچینید و از آنها برای درست کردن یک غذای خوشمزه با یک عطر دلپذیر بهره ببرید.

جوانه زدن دانه های فلفل قرمز:

در این روش به شما چگونگی جوانه زدن دانه های فلفل را آموزش می دهیم.

1. مکان نگه داری بذرها:

دانه ها را بین دو حوله کاغذی مرطوب قرار دهید. دو حوله کاغذی را مرطوب کنید. سپس دانه های فلفل را روی حوله کاغذی پخش کنید و حوله کاغذ دوم را روی آن بگذارید و بذرها را در یک کیسه پلاستیکی زیپ دار قرار دهید و در آن را ببندید.

نگه داری دانه ها در حوله ی مرطوب

نگه داری دانه ها در حوله ی مرطوب

2. نگه داری دانه ها در جای گرم:

بذرها را بین دو یا پنج روز در جایی گرم نگه دارید. به عنوان یک قاعده کلی، دانه های فلفل قرمز برای جوانه زنی به دمای 23-30 درجه سانتیگراد نیاز دارند. بذرهای خود را در جایی که بصورت مداوم گرم باشد (مثلا جایی که بخاری مرتب روشن است) بین دو تا پنج روز نگهدارید تا نشانه های جوانه زنی را مشاهده کنید. نباید منبع گرما داغ باشد، چون کیسه پلاستیک زیپ دار را ذوب میکنید. فقط کافیست که گرم باشد.

نکته: قبل از جوانه زدن بذرهای فلفل قرمز، آنها در کمپوست یا خاک بکارید. در این صورت احتمال جوانه زدن دانه فلفل ها بالا می رود.

نکته: در آب و هوای گرم، بذرها در محیط خارج از منزل هم جوانه خواهند زد. به شرطی که درجه حرارت از 15 درجه سانتیگراد پایین نیاید.

نگه داری دانه ها در جای گرم

نگه داری دانه ها در جای گرم

3. پر کردن سینی کاشت:

سینی مخصوص کاشت را پر کنید. سینی کاشت یا سینی بذر چند سلولی را با کمپوست سبک یا خاک گلدان تا لبه پر کنید. کلوخه ها را خرد کنید. کمپوست را در حدود یک تا دو میلی متر به پایین فشار داده و آب دهید.

نکته: قبل از اضافه کردن بذر به خاک باید سیراب شود و بعد از کاشت، خاک را کمی مرطوب نگه دارید تا جوانه بزند.

پر کردن سینی کاشت

پر کردن سینی کاشت

4. پوشاندن دانه ها:

بذر های فلفل را پراکنده و بپوشانید. بذرهای فلفل را جداگانه روی قسمت بالای کمپوست ریخته و در حدود 5 سانتی متر با هم فاصله دهید. سپس آنها را به آرامی با کمپوست بیشتری بپوشانید. کمپوست را به آرامی فشار دهید و با یک بطری اسپری آن را به آرامی خیس کنید.

پوشاندن دانه ها

پوشاندن دانه ها

5. جوانه زدن دانه ها:

دانه ها را بپوشانید تا جوانه بزنند. کیسه پلاستیکی روی سینی بکشید تا گرما و رطوبت در آن حفظ شود. و بعد سینی را در همان نقطه ای بگذارید که از ابتدا گذاشته بودید. می توانید یک تشک برقی گرمایی مخصوص گیاهان بخرید تا جوانه های شما در یک درجه حرارت گرم و مداوم به نهال تبدیل شود.

جوانه زدن دانه ها

جوانه زدن دانه ها

6. مراقبت از جوانه ها:

مراقب جوانه ها باشید و آنها را وارسی کنید. برای نظارت بر رشد و اطمینان از کیفیت کمپوست چشم از سینی کاشت خود برندارید. کمپوست باید مرطوب باشد، اما خیس نباشد و نباید آن را آب داد مگر اینکه خشک باشد. جوانه زدن باید بعد از تقریباً دو هفته شروع شود.

مراقبت از جوانه ها

مراقبت از جوانه ها

انتقال جوانه ها به گلدان:

در این روش به شما آموزش می دهیم که چگونه جوانه ها را به گلدان منتقل کنید.

1. خارج کردن جوانه ها از سینی:

جوانه ها را از سینی خارج کنید. وقتی ارتفاع جوانه فلفل به 5 سانتی متر رسید و پنج تا شش برگ داشت، باید آن را به ظرف بزرگتر منتقل کنید تا ریشه آنها منقبض و فشرده نشود. آنها را از سینی به آرامی خارج کنید. ریشه ها را تا آنجا که ممکن است کمتر آشفته کنید تا آسیب نبینند. قبل از جدا کردن جوانه ها از سینی به آنها آب دهید تا کمپوست در حین انتقال از گیاه جدا نشود.

خارج کردن جوانه از سینی

خارج کردن جوانه ها از سینی

2. کاشتن جوانه ها:

جوانه ها را به صورت مجزا در گلدان بکارید. یک گلدان به قطر تقریباً 7 سانتی متر پیدا کنید و آن را با کمپوست پر کنید. آن را آب دهید و یک چاله در مرکز آن ایجاد کنید. به آرامی جوانه را در چاله قرار دهید و اطراف آن را با کمپوست پر کنید. اگر در آب و هوای خنک زندگی می کنید، جوانه های فلفل را در گلدان ها بکارید و آنها را در محیط داخلی نگه دارید. آنها را در یک اتاق گرم زیر نور چراغ قرار دهید. هر زمان که هوا و خاک به اندازه کافی گرم باشد می توان گیاه فلفل را از گلدان به خاک باغ منتقل کرد.

کاشتن جوانه ها

کاشتن جوانه ها

3. تغییر سایز گلدان:

در صورت نیاز اندازه گلدان را بزرگ کنید. با رشد گیاه فلفل، آن را به گلدان های بزرگتر منتقل کنید. یک گلدان بزرگتر را با کمپوست پر کنید. سپس یک چاله در مرکز خاک درست کنید. به آرامی گیاه را بیرون بیاورید، یک تکه بزرگ کمپوست را در اطراف ریشه های خود بگذارید تا از آن محافظت کند و آن را در گلدان بزرگتر قرار دهید. اگر می خواهید گیاه فلفل خود را کوچک نگه دارید، آن را در یک گلدان کوچک نگه دارید تا بیشتر رشد نکند. تغییر اندازه گلدان ها از قطر 7 سانتی متر تا تقریبا 15 سانتی متر استاندارد است و آخرین قطر گلدان به تقریبا 20 سانتی متر می رسد.

تغییر سایز گلدان

تغییر سایز گلدان

4. بررسی گرما و نور گیاه:

مطمئن شوید گیاه گرما و نور دریافت می کند. گلدان خود را در نزدیکی پنجره یا در محیط بیرون زیر نور خورشید قرار دهید. در صورت کاهش درجه حرارت، گلدان را درون خانه بیاورید. مقدار نوری که گیاه دریافت می کند با سرعت و سایز رشد گیاه شما ارتباط مستقیم دارد. اگر گیاه را در خانه ای نگه می دارید که نور آفتاب زیادی ندارد، یک مینی گلخانه یا یک نور مصنوعی خریداری کنید.

بررسی گرما و نور گیاه

بررسی گرما و نور گیاه

انتقال گیاه فلفل به باغ:

در این روش به شما آموزش می دهیم که چگونه گیاه فلفل خود را به باغ انتقال دهید.

1. کاشت فلفل:

گیاه فلفل را بکارید. یک مکان آفتابی در باغ خود پیدا کنید که حداقل 6-8 ساعت از روز نور آفتاب دریافت می کند و حفره ای به اندازه کافی بزرگ برای کاشت گیاه حفر کنید. از یک چنگال باغبانی استفاده کنید و به آرامی مقداری خاک پس بزنید و مشتی کمپوست پای گیاه بریزید. گیاه را به آرامی داخل آن قرار دهید و فضا را با مخلوط یکسان خاک و کمپوست پر کنید.

نکته: گیاه فلفل را حداقل 45 سانتی متر با فاصله از گیاهان دیگر بکارید تا از داشتن فضای کافی برای رشد برخوردار باشند.

کاشت فلفل

کاشت فلفل

2. تغذیه و آبیاری گیاه:

گیاه را مرتب تغذیه و آبیاری کنید. در آب و هوای گرم و آفتابی، گیاه فلفل خود را هر روز آب دهید تا مرتب مرطوب باشد. اگر خاک مرطوب باشد لازم نیست آبیاری کنید. خاک باید مرطوب باشد اما حالت گل نباشد. گیاهان با کود مایع هر دو هفته یکبار تغذیه کنید.

تغذیه و آبیاری گیاه

تغذیه و آبیاری گیاه

3. گرم نگه داشتن گیاه:

گیاه خود را گرم نگه دارید. گیاه فلفل خود را تنها وقتی به محیط بیرون منتقل کنید که آب و هوای منطقه گرم باشد. در تابستان می توانید مدام گیاه را بیرون بگذارید. مورد آخر این که بهتر است آنها را در اواسط خرداد به خارج منتقل کنید. وقتی در ماه سرد و در آب و هوای سرد گیاه را بیرون می گذارید، برای پوشاندن گیاه می توانید پارچه پشمی یا پارچه مخصوص پوشش باغبانی بخرید.

گرم نگه داشتن گیاه

گرم نگه داشتن گیاه

برای خرید انواع بذر فلفل می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

10 دیدگاه درباره مقاله “نحوه پرورش گیاه فلفل از بذر

  1. Avatar mahdi1 گفت:

    برای جوانه زنی نور هم لازمه؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      گیاه تا مرحله جوانه زنی به نور نیاز ندارد بعد از برگ در آوردن به نور نیاز دارد.

  2. Avatar mahdi1 گفت:

    یه سوال دیگه
    اگه روشون پلاستیک بکشیم موجب رشد قارچ نمیشه؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      اگر محیط شما تمیز باشد نه قارچ به وجود نمی آید .

  3. Avatar Shayan گفت:

    سلام آیا میشه در ماسه شسته شده رودخانه به تنهایی بذر رو پرورش داد یا بهتر است ماسه رو با نسبتا رسی باغ مخلوط کرد چون خاک دیگه یا کمپوست ندارم؟؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      خاک را ماسه حتما مخلوط کنید تا ارزش غذایی داشته باشد.

  4. Avatar فرهاد رستم بیگی گفت:

    سلام اگرهمه این کارها را انجام دادیم ولی بذر فلفلها سبز نشد مشکل ا چیه؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      اگر همه مراحل را به درستی انجام دادید و سبز نشد بهتر است ابتدا چند عدد بذر را داخل دستمال کاغذی نمدار بریزید و داخل یه زیپ کیپ کنید تا ببینید بذر ها جوانه میزنند و اگر مشکل از بذها نبود باید به دمبال تعویض خاک و مسائل دیگر باشید.

  5. Avatar iman گفت:

    سلام جهت کاشت میشه از بذر تازه فلفل استفاده کرد یا باید بذر خشک باشد؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      برای بذر فلفل هر دو حالت امکان پذیر است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *